Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7266
er det noen som vet hvilke instrumenter som er lette å lære seg, og hvilke som er vanskelige? eller noen forslag til litt mere "eksotiske" instrumenter. eller om noen har noe å si om instrumenter som kan være interessant.
kan godt legge til at jeg spiller gitar.
Sitat av pizzadelivery Vis innlegg
er det noen som vet hvilke instrumenter som er lette å lære seg, og hvilke som er vanskelige? eller noen forslag til litt mere "eksotiske" instrumenter. eller om noen har noe å si om instrumenter som kan være interessant.
kan godt legge til at jeg spiller gitar.
Vis hele sitatet...

Banjo?
Sitar er et vanskelig instrument.

Sjekk ut dette!!
Sist endret av affemelon; 12. desember 2010 kl. 00:00.
Chapman stick er et ganske logisk steg oppover hvis du vil bli mer avansert.

Selv spiller jeg bass \ gitar og noe piano, men the stick er faktisk ganske morsomt (har prøvd den i noen timer).

http://www.youtube.com/watch?v=_JjimMO2SdE
Obo! Skikkelig kult (blåse)instrument! Men veldig vanskelig å lære seg. Det tar en stund å få kontroll på lyden og få den til å høres fin ut, men når du først har fått til det går det fint.
Vil tro piano er et enkelt instrument, siden du ikke har så mye å holde kontroll på. To pedaler, en hånd til bass og en til akkorder?

Ellers vil jeg si at jeg er stor fan av chembalo og fagott, hehe..fagott minner meg om ender.
Gitar og piano er jo ganske "safe".

Sitat av Affektiv Vis innlegg
Obo! Skikkelig kult (blåse)instrument! Men veldig vanskelig å lære seg. Det tar en stund å få kontroll på lyden og få den til å høres fin ut, men når du først har fått til det går det fint.
Vil tro piano er et enkelt instrument, siden du ikke har så mye å holde kontroll på. To pedaler, en hånd til bass og en til akkorder?

Ellers vil jeg si at jeg er stor fan av chembalo og fagott, hehe..fagott minner meg om ender.
Vis hele sitatet...
Peter og Ulven? :+)
Theremin skal vist være vanskelig...

Trombone er enkelt...
personlig spiller jeg piano, bass, gitar og trommer. For meg begynte alt med gitar, og etterhvert som toneforståelse og slikt gikk opp for meg kunne jeg sitte meg forran et piano (uten noensinne å ha spillt før) å bare spille alt jeg kunne på gitar fra før av.

Det jeg sier er, om du lærer deg ett instrument, lærer deg å forstå noter og toner, så er alle instrumenter lette!
Sitat av petterfp94 Vis innlegg
personlig spiller jeg piano, bass, gitar og trommer. For meg begynte alt med gitar, og etterhvert som toneforståelse og slikt gikk opp for meg kunne jeg sitte meg forran et piano (uten noensinne å ha spillt før) å bare spille alt jeg kunne på gitar fra før av.

Det jeg sier er, om du lærer deg ett instrument, lærer deg å forstå noter og toner, så er alle instrumenter lette!
Vis hele sitatet...
hm...tviler på at alle instrument er lette. Kanskje når du lærer et strengeinstrument (gitar,piano osv) så er de andre lettere, eller et blåseinstrument...men teknikkene er jo veldig forskjellige, og er jo somregel de som tar tid. Noter og "toneforståelse" er jo ikkje særlig vanskelig.
Fiolin/fele er vel ganske vanskelig, siden man ikke har noen bånd å forholde seg til. Man må ha "feelingen" på hvor de forkjellige notene befinner seg samtidig som det er ganske vrient å få til de riktige "stryke-bevegelsene".
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Fiolin/fele er vel ganske vanskelig, siden man ikke har noen bånd å forholde seg til. Man må ha "feelingen" på hvor de forkjellige notene befinner seg samtidig som det er ganske vrient å få til de riktige "stryke-bevegelsene".
Vis hele sitatet...
for ikke å si at du må smerte deg og dine nærmeste igjennom et hav av grusome timer før det kommer frem en eneste ren tone..
Sitat av petterfp94 Vis innlegg
personlig spiller jeg piano, bass, gitar og trommer. For meg begynte alt med gitar, og etterhvert som toneforståelse og slikt gikk opp for meg kunne jeg sitte meg forran et piano (uten noensinne å ha spillt før) å bare spille alt jeg kunne på gitar fra før av.

Det jeg sier er, om du lærer deg ett instrument, lærer deg å forstå noter og toner, så er alle instrumenter lette!
Vis hele sitatet...
Er delvis enig, handler jo veldig mye om man har gehør eller ei. Dette kan vel trenes opp, men faller ofte mye mer naturlig for noen. Man trenger nødvendigvis ikke og måtte lære seg noter for og bli god på et instrument.

Det sies at blokkfløyte er et av de letteste instrumentene å mestre. Det er dog, i mine øyene, ikke et like gøy eller vakkert instrument som andre instrumenter.

Spiller egentlig trommer, men synes det er gøy å spille litt piano eller gitar for meg selv. Jeg ville anbefalt deg og begynne å spille litt piano, det er vakkert og heller ikke så vanskelig til å begynne med. Tar ikke mange månedene før du kan spiller kjente sanger som gjør det hele mer morsomt.

Noe eksotisk kan vel være panfløyte, men har hørt at det er svært vanskelig i begynnelsen!

Lykke til
Noen skrev at trombone var enkelt? Trombone og fiolin/bratsj/fele kan jo sammenlignes på at man må ha en viss feeling på hvor man skal trykke fingrene/plassere sliden. Jeg har selv spilt trombone i skolekorps i nærmere 5-6 år.
Det er ikke alltid like lett å komme inn i den rette modusen, men når du klarer det, så blir det som på en gitar; mange gitarister kan ta akkorder uten å se på halsen. Når jeg spiller gitar, ser jeg aldri på halsen, og jeg har "bare" spilt i halvannet år. Hvis du skal ha et vanskelig instrument, så vil jeg si at sitar(som nevnt tidligere) er en god kandidat. Det letteste instrumentet i verden, som samtidig er eksotisk? Ukulele. Kjempelett å spille, uansett om du har spilt gitar eller ikke. Jeg tok med en liten gul ukulele på interrail i sommer, og det er kjempemoro og kjempelett, spesielt hvis du har litt bakgrunn fra gitar, siden mange av grepene ligner på gitargrep, selv om de ikke gir samme akkord. Eks. så hvis du tar utgangspunkt i en D på en vanlig EADGBe-stemt gitar, og tar akkurat samme grepet på en ADF#B-stemt ukulele, så blir det en A. På en GCEA-stemt ukulele blir det en C.

Håper du i det hele tatt skjønte litt av det lange, og relativt avanserte innlegget.
Lykke til hvis du skal prøve på noe gøy!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Affektiv Vis innlegg
Obo! Skikkelig kult (blåse)instrument! Men veldig vanskelig å lære seg. Det tar en stund å få kontroll på lyden og få den til å høres fin ut, men når du først har fått til det går det fint.
Vil tro piano er et enkelt instrument, siden du ikke har så mye å holde kontroll på. To pedaler, en hånd til bass og en til akkorder?
Vis hele sitatet...
Ingenting er vanskelig! Noen ting tar bare lengere tid.
Det er enkelt å få det til å høres greit ut, men å spille fantastisk er meget tidkrevende å oppnå,
selv om det bare er Lisa gikk til skolen med enkle åttenddels arpeggioer(Brutte akkorder) i bassen.
Noen instrumenter er lette å lære, men krevende å bli god på, og noen er krevende å lære,
men når du først har gjort det, så er det ikke fult så krevende å bli god, i forhold til på andre instrumenter.
Piano er veldig enkelt å lære, men det er MEGET mye styr når man skal spille på et høyere nivå.
Der er mye å holde kontroll på når vi snakker et litt høyere nivå enn Lisa gikk til skolen.

Høyre fot er ikke bare å presse ned i starten av stykket.
Å bytte pedal når det bytter akkord er basic,
og allerede der krever det at man jobber forskjellig med høyre hand, venstre hand, og foten.
Skal du lære å bruke høyre pedal(damper/sustain pedal) som et sofistikert klangverktøy krever det mye bevistgjørelse, eksperimentering og presisjon.

Så har vi venstre pedalen (Una corda). Denne pedalen bruker meget få på VGS nivå.
Una corda pedalen er et fantastisk verktøy for klangeksperimentering.
Dette krever også bevistgjørelse, individualisering(siden den ikke gjør det samme som høyre fot), og presisjon, for å brukes effektiv.
Klaviaturet flyttes ca 5 mm til høyre(på de fleste flygler, jeg har vært borti en som flyttet til venstre),
noe som gjør at om du tråkker pedalen helt inn, så treffer det bare 2 strenger, og klangen blir mere nasal.
Slipp ca 1 mm, og du treffer som regel 2 strenger med den myke delen av filten, som gir en svak og myk lyd.
Har du den helt opp treffes alle strengene i de harde sporene. Trykk 1 mm inn og du treffer 3 strenger med den myke delen av filten.
Dette gir en mykere lyd, men fortsatt klangfyldig.

Ganske få bruker midterste pedal (Sostenuto), som gjør at demperne som er oppe holdes opp så lenge sostenuto er nede.
Dette gjør at du kan f.eks. ha et orgelpunkt(underliggende tone), mens hendene spiller sitt,
eller at du vil beholde en vital basstone men du vil skifte pedal et sted om du synes det blir for mye klang.
Veldig snedig sak, som jeg bruker i et par stykker selv.

Så har vi jo også de 2 hendene som gjør uavhengige ting,
noe som mange finner ganske vanskelig i starten om man ikke har akkord i bassen og primer(enkeltnoter) i høyre handa.
Alt i alt 4 lemmer som gjør vær sin lille ting, noe som gir et hav av muligheter.
Forskere har gjort hjernescanning av folk som gjør forskjellige ting for å se hva som foresaker mest hjerneaktivitet.
Bladspilling på piano har vist seg å havne øverst på lista.
Dette har jeg blitt fortalt av lærere, men dere kan sikkert google det om dere vil.

Men i allefall, om målet bare er å lære seg å spille et instrument så man kan det, så er piano meget effektivt.
Det er lett å få noe som høres fullstendig ut musikkalskt sett, da man ikke trenger akkompagnatør.

Selv kunne jeg ikke spilt noe annet innstrument, da ingen andre instrumenter gir meg like mye.
Jeg vil spille et innstrument som kan klinge som et orkester helt alene, og det har jeg funnet!
Spillt bass og trommer. Nå går det i ukulele og gitar, skaff deg en ukulele, bare 4 strenger å holde seg til, akkurat som en bass, bare helt annen deilig klang, Båndene er ikke så langt ifra hverandre, så det er lett og lære seg grep
Munnharpe er jo ganske undervurdert, men kan være vanskelig for nybegynnere å forstå. Man må lære seg å lukke halsen (som når man hoster), slik at man kan få frem alle tonene man trenger i naturtoneskalaen.

En annen ting er at du må skaffe en god nok munnharpe, koster som regel 500-600 kr, og kan kjøpes fra diverse munnharpesmeder på www.munnharpe.no
Anbefaler Folke Nesland (veldig opptatt kar, sjelden han gidder å mekke harper :P) eller Bjørgulv Straume, som tar bestillinger på mail, han har også som regel alltid harper klare til å selges
De billige munnharpene du får i musikkbutikker flest for 50-100 kr suger balle og er vanskelige å spille på.

Munnharpe kan høres her, for de som ikke har hørt åssen man spiller melodier osv på munnharpe (alt for mange som bare kan å lage lydeffekter, og ikke melodier ):
Spotify: Ånon Egeland - Fanten
Spotify: Ånon Egeland - Nordafjells
Spotify: Daniel Sandén Warg - Filleværen

Har spilt munnharpe i 2-3 år eller noe, bare å sende meg PM om du spiller selv og lurer på noe
Sikkert mange som tror jeg kødder nå, men munnharpe er faktisk et ordentlig instrument man kan spille melodier på
▼ ... noen uker senere ... ▼
licenced penis
pizzadelivery's Avatar
Trådstarter
38 5
jeg har faktisk en munnharpe. eller, jeg fikk låne den av en venn av faren min som har hatt den siden han var ung elno. vet ikke helt åssen den er egentlig, siden jeg jo ikke er så godt kjent med dem, men jeg tror det er en ganske brukbar munnharpe. men er munnharpe en norsk greie?
Jeg vil egentlig anbefale piano, det er overraskende enkelt når du bare får satt igang.
Det er ett veldig "logisk" instrument og musikkteori blir mye lettere og lære seg når du kan grunnlegende piano.

Jeg går Musikk, Dans og Drama med musikk førsteåret på VGS og det er ett meget morsomt bi-instrument.
Jeg vil faktisk påstå at det er det mest "komplette" instrumentet når du spiller alene siden du kan kompe og spille solo samtidig. Veldig snedig hjelpemiddel hvis du skal lære deg og synge senere en gang er det også.

Gitar er også meget morsomt men jeg vil si det er mye vanskeligere og lære seg (har selv spilt gitar i ca. 7 år) å mestre helt. Men det viktigste tipset er kanskje å velge det instrumentet du liker p.g.a lyd o.l ikke fordi det er enkelt å spille.
licenced penis
pizzadelivery's Avatar
Trådstarter
38 5
nå er ikke dette en tråd hvor jeg er spesifikt ute etter å finne et nytt instrument å spille på. bare lurer på forskjellige ting ganske generelt. men jo, piano er veldig oversiktlig og det overføres lett til gitar.