Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1154
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Hei. Før noe er sagt så vil jeg ikke ha linker til youtubeklipp om hvordan man lager en gitar som ikke har de samme type pick-upsene.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe disse pick-upsene; (http://www.music123.com/Seymour-Dunc...01433.Music123) det jeg lurer på er hvordan installerer jeg dem i gitaren min? og er det overhodet mulig?

Jeg har en Hagstrøm Super Swede(http://www.hagstromguitars.com/Super_Swede.html#)

Til nytte? Her er en gitar med disse pick upsene(http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-MTM2)

Takker på forhånd for anbefalinger, erfaringer og tips!

Ryden
Sist endret av RydEN; 24. juni 2010 kl. 11:17.
Ta ut de gamle, sett inn nye?
Sitat av kitarspelern Vis innlegg
Ta ut de gamle, sett inn nye?
Vis hele sitatet...
Correct.. bruk en stjernetrekker og skru mot klokka for å få skru ut, med klokka når de skal inn
Du åpner elektronikkhullet, lodder av ledningene til pickupene, skrur av den hvite plastkanten rundt pickupene, skrur ut pickupene, trekker ledninger fra nye pickuper til elektronikkhullet, skrur på plass nye pickuper, skrur på plass plastkanten og lodder fast de nye ledningene etter anvisningene i forhold til hvordan de gamle var loddet på. Hadde jeg vært deg ville jeg brukt pickup-coverene fra de gamle pickupene på de nye, så fremt de kan byttes over, ettersom pickup-cover i nikkel/krom på den type gitarer er uendelig mye tøffere.

Problemet ditt ligger i at du vil sette inn aktive buckere i en gitar med passivt system. Det vil si at du må trekke et ekstra sett ledninger til elektronikkhullet bak, og må inn med et 9V batteri. Du må altså forsikre deg om at du har plass til et batteri i elektronikkhullet, samt sørge for at batteriet sitter skikkelig på plass. I tillegg bør du ha en bryter så du ikke tømmer batteriet når du ikke bruker gitaren.

Når det er sagt ville jeg personlig heller kjøpt et sett passive buckere. Seymour Duncan har drøssevis av de, og de har også god oversikt over signalstyrke osv på alle pickupene på hjemmesiden sin. Guitarelectronics.com har relativt godt utvalg til god pris, med mindre de har gjort store endringer det siste året.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Correct.. bruk en stjernetrekker og skru mot klokka for å få skru ut, med klokka når de skal inn
Vis hele sitatet...
Takker for seriøse svar, btw, hvis dere klarer å se litt på linkene så har jeg passive humbuckere, så det er en liten del mere å bytte ut
-Alt er mulig. Med lodding, fantasi og en god dose tålmodighet.
Hvordan du skal gjøre det er vannskelig å si. Byttet ut et par pickups i vinter fra standard Fender-greier til Dimebuckere. Dimebuckerne hadde pluttselig to ekstra ledninger jeg ikke kunne finne ut av hvordan man skulle feste(gikk til slutt). For å si det sånn, det varierer veldig fra hvilke pickups du skal sette inn, og hvordan elektronikken er satt opp i forhold til hvordan de som satt der orginalt.

Se om du finner "wiring-diagramme" på hvordan du skal gjøre det. Jeg måtte kombinere 2-3 forskjellige diagrammer for å få mitt oppsett til å fungere. Men, kanskje du er heldig og det finnes en spesifikk for din modell
Se her; kanskje dette hjelper litt:
http://www.seymourduncan.com/images/...501020-140.pdf
Sitat av Provo Vis innlegg
tillegg bør du ha en bryter så du ikke tømmer batteriet når du ikke bruker gitaren..
Vis hele sitatet...

Det er da ikke nødvendig. Hvis han kjører fult aktivt system så kobles batteriet ut når du tar jacken ut av gitaren.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Remote jack-ish, akkurat som på bilforsterker og stereoanlegget i bilen
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Det er da ikke nødvendig. Hvis han kjører fult aktivt system så kobles batteriet ut når du tar jacken ut av gitaren.
Vis hele sitatet...
Riktig det, men da erstatter man mono-jack-pluggen med en stereo-jack-plugg som fungerer som en bryter ved at batterijord kobles til ring-tilkoblingen. Altså, på et eller annet vis trenger man en bryter som kobler ut batteriet, enten "automatisk" når man trekker ut kabelen vha en stereo-jack-plugg, eller vha en annen mekanisk bryter.
Sist endret av Provo; 24. juni 2010 kl. 13:42.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Riktig det, men da erstatter man mono-jack-pluggen med en stereo-jack-plugg som fungerer som en bryter ved at batterijord kobles til ring-tilkoblingen. Altså, på et eller annet vis trenger man en bryter som kobler ut batteriet, enten "automatisk" når man trekker ut kabelen vha en stereo-jack-plugg, eller vha en annen mekanisk bryter.
Vis hele sitatet...
Takk for infoen, da jeg så at med pickupsa fulgte det med en stereo jackplugg
Hvis det er første gang du bytter pick-ups ville jeg fått noen andre til og gjøre det for deg, spesielt siden det er hovedgitaren din som kanskje koster en liten penge i tillegg.

Det er ikke bare bare å bytte pick-ups og jack (med lodding + mer) hvis du aldri har gjort det før, og jeg skal love deg det kommer til og bli surt hvis du ødelegger noe.

Godt tips spør du meg er og eksperimentere med billigere gitar for og lære deg først

Uansett, lykke til!
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Hvis det er første gang du bytter pick-ups ville jeg fått noen andre til og gjøre det for deg, spesielt siden det er hovedgitaren din som kanskje koster en liten penge i tillegg.

Det er ikke bare bare å bytte pick-ups og jack (med lodding + mer) hvis du aldri har gjort det før, og jeg skal love deg det kommer til og bli surt hvis du ødelegger noe.

Godt tips spør du meg er og eksperimentere med billigere gitar for og lære deg først

Uansett, lykke til!
Vis hele sitatet...
Jepp, tenkte jeg skulle gå ned til gitar forrettningen å høre