Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1653
Jeg føler det sånn at flesteparten av ungdommen hater skolen.
Jeg tenker at de hater ikke å møte venner, de hater ikke å få sitte i et varmt rom og spise mat og høre på at folk prater.

Men når leksene kommer det er der alle bryter sammen til å hate skolen.

Viss det ikke hadde vært lekser så hadde ikke skole vært noe problem, for da var det jo bare 6-8 timer med jobb til vi stikker hjem å sløver.

Leksene bryter inn i livet uten for skolen der vi har lyst til å slappe av og spille eller noe sånt.

Så uten lekser, trur jeg folk hadde likt skolen bedre.

Enig?
Uenig, ihvertfall med lengden som er på skolendagene her i landet. England operer uten lekser, men da er også skoledagene destro lengre. Dette har med læringsevnen og hvordan du bedre tar til deg ting.

La oss si at du i skoletime lærer at 2+2 er 4. Dette legger seg på korttidshukommelsen din, og som du sier vil du mye heller hjem og sløve, så det tar ikke lang tid før dette detter ut.
Om du da spaserer hjem fra skolen, får litt frisk luft og "slapper av" på den måten, for så å gjøre en hjemmelekse der du må tenke over det du lærte på skolen er sjangsen større for at dette legger seg i langtidshukommelsen.

Jeg er enig med deg at lekser er drepen. Jeg husker selv hvordan jeg bannet så svartrøyken sto ut av trynet mitt når jeg satt med matteleksa. Nå som jeg har blitt litt eldre og tenker tilbake ser jeg jo at jeg har hatt godt av det...
Folk som bare er på skolen fordi foreldrene tvinger dem hadde nok digget dette. De hadde uansett ikke lært en dritt. For andre folk som har litt vett i skallen og skjønner at lekser faktisk har en nytte hadde ikke dette vært like bra.
Jeg tror elever hadde likt skolen bedre om vi hadde ponnier og kanskje kuer i klasserommet også!
Men realiteten er at skolen forbereder deg for det harde liv, ikke forvent å få noen særbehandling fordi du ikke liker lekser. Det tar deg 20 minutter i gjennomsnitt hver dag for å gjøre lekser, er da ikke så mye. Du trenger ikke gjøre lekser om du følger med i timen heller, av den grunn at lekser bare er repetisjon av pensum.

Men for all del, slutt å gjøre lekser.. Så kanskje du lærer en lekse om livet?
Er litt uenig her. Blir personliog deppa, når jeg må sitte i et overfylt rom, 6-8 timer om dagen. Du sitter der med folk som enten er, eller for det meste oppfører seg som idioter. Det blir aldri stille, og etter et par timer kommer hodepina. Skulle heller hatt lekser, slik at jeg slapp å være på skolen så lenge.
Selvfølgelig uten lekser, må du jo så følge med på skolen.
Når du da slepper å gjøre noe hjemme og kan stikke hjem å sove.
Så må du jo kunne forstå at du må følge med.

Men når du da har skole hver dag untatt helger så er det ganske vanskelig å glømme, Noe som går om igjen 6timer av 5 dager i uka.
Sitat av CreativeWar Vis innlegg
Selvfølgelig uten lekser, må du jo så følge med på skolen.
Når du da slepper å gjøre noe hjemme og kan stikke hjem å sove.
Så må du jo kunne forstå at du må følge med.

Men når du da har skole hver dag untatt helger så er det ganske vanskelig å glømme, Noe som går om igjen 6timer av 5 dager i uka.
Vis hele sitatet...
Skole 5 dager i uken, 6 timer blir 30 timer. Tenk deg at du må jobbe 5 dager i uken 12 timer med dårlig lønn. Hva frister mest?
Det kan jo hende at det bare er jeg som føler det sånn.
Jeg har jo gode karakterer og ikke noe problem med skole arbeid.
Men jeg har bedre ting å gjøre hjemme enn å gjøre lekser.

Jeg bryr meg om skolen, karakterene og min karriere.
Jeg har tenkt å bli noe i fremtiden.

Jeg har bare følelsen av at Så mye lekser som jeg fikk på grunnskolen var unødvendig. For der var det 3 timer lekser hjemme hverdag. Sinnsykt tungt.

Men kanskje viss jeg endrer mening og sier Mindre lekser. Så blir det litt bedre. For da har du tid til å gjøre lekser hjemme og også stikke ut å ta en pils med venner eller noe sånt.
Hvis skolesystemet hadde tatt hensyn til hvert enkelt individ ville de aller fleste kose seg på skolen OG lære mye mer. Tenker på læringsmetoder som brukes, lekser, når dagen starter/slutter, prøver.

Dette gjelder jo da selvfølgelig ikke dem som bare ikke gidder..
Nettopp. Men å ta hensyn til hvert enkelt individ, blir jo en del jobb for å si det sånn.
Kutte ned på leksene trur jeg kan bli en god idé for fremtiden.
Det er da ærlig talt ikke noe særlig poeng i å gjøre lekser utenom skolen? Er du noenlunde flink klarer du alltid å improvisere litt verbbøying eller regnestykker hvis du blir spurt. Hvis du ikke er i stand til å gjøre det på rappen, har du uansett ikke oppnådd læremålene. Hvis lekser skal fjernes fullstendig fra skolen må læringsutbyttet fra undervisningen økes drastisk, for det ser ut til at tvang er den eneste måten folk faktisk gjør noe. Jeg gjorde ikke lekser utover innleveringsoppgaver og det gikk fint, men det hadde mer med hvordan jeg tilnærmet meg læringen mens jeg faktisk var tilstede. Det nytter ikke å sitte og sløve i timen og SÅ klage over at leksene tar mye tid. De tar mye tid fordi man ikke er flink nok.

Det er uansett sånn at mange fag læres desidert best ved å gjøre oppgavene selv. Uansett, hvis du skal studere senere eller ut i arbeidslivet vil du fort oppdage at kravene som ble stilt på skolen var det absolutte minimum.
Sist endret av ivioynar; 16. november 2009 kl. 11:05.
Sitat av CreativeWar Vis innlegg
Nettopp. Men å ta hensyn til hvert enkelt individ, blir jo en del jobb for å si det sånn.
Kutte ned på leksene trur jeg kan bli en god idé for fremtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene det. Av andre grunner enn at du heller vil spille enn å gjøre lekser.

Det hadde såklart vært best om alle enkeltindividers behov ble fulgt opp, men dette er ekstremt vanskelig å få til.
På barneskolen hadde jeg lekser, men jeg dreit i de og gjorde de stort sett aldri. Det merkelige er at jeg enda lærte like mye som alle andre.

På undomsskolen begynte jeg på en leksefri skole, det var himmelsk.

På videregående begynte jeg på en leksefri skole, og jeg går enda på den, det er konge.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Det hadde såklart vært best om alle enkeltindividers behov ble fulgt opp, men dette er ekstremt vanskelig å få til.
Vis hele sitatet...
Da er det det vi skal jobbe mot i årene fremover
Ja, det er det jeg sier. Det er vanskelig å få til.
Man må jo kunne få nyte fritiden sin uten at tiden skal brukes opp på
ting man kan gjøre på skolen. Tenker jeg.
Sist endret av CreativeWar; 16. november 2009 kl. 14:27.
Sitat av CreativeWar Vis innlegg
Ja, det er det jeg sier. Det er vanskelig å få til.
Man må jo kunne få nyte fritiden sin uten at tiden skal brukes opp på
ting man kan gjøre på skolen. Tenker jeg.
Vis hele sitatet...
All tiden? Jeg bruker i gjennomsnitt 20 minutter hver dag på lekser, 190 dager i året. Dette er 3800 minutter, altså 63 timer. Som tilsvarer omtrent 3 døgn, 3/190 dager med lekser. Føler du virkelig det er så ille? Spredt ut på året blir dette veldig lite, iallefall etter min tankegang.
bare bli vandt med å gjøre lekser... det kommer mer, det er ikke så mye å surve over egentlig. det er bare sånn det er.
selv gjorde jeg ikke lekser på barne/ungdom/videregående, synes ikke det var noe stress å få 5'ere og 6'ere uansett. men hvis du begynner på høgskole eller universitet skal jeg love deg det blir enda mer å gjøre, jeg kan glatt sitte i2 -3 timer om dagen etter skolen for å gjøre ting( + mandager blir fort 9 timer straight siden det ikke er undervisning), og synes allikevel at jeg henger etter med innleveringer++.

poenget med lekser er at du skal få med deg pensum, bruke det og huske det så du kan bruke det senere til andre ting.

synes du skal bruke de 20 minuttene - 1 time, lære deg stoffet, få bra karakterer. det gir deg så mange muligheter senere.
Husk at lekser også gjør at foreldre har litt oversikt over hva ungen deres holder på med på skolen. Hvis jeg som far hadde sett at ungen min slet noe veldig med leksene hadde dette vært et obsobs for meg om at barnet ikke akkurat var den skarpeste kniven i skuffen. Husk at det er "skolen i samarbeid med hjemmet" som er ansvarlig for opplæringen og lekser er en fin mulighet for foreldre å følge opp barnet sitt...

Lekser er utvilsomt en viktig del av mine elevers skolehverdag...