Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 869
For å komme seg til Torp må man ta bil, buss eller taxi.
Toglinja ligger ca 1-2 km fra Torp? Jeg antar at det er like teit opplegg på Rygge?

Jeg har hørt at i utlandet, og på Gardermoen, ligger jernbanen i "kjelleren" av flyplassen.

Er det noen prostitusjonsteknikere som har regnet ut at normenn på tur liker å reise og i så måte føler at dem får mer igjen av turen ved å ta en ekstra tur om taxi som et mellomledd til vidre infrastruktur?

I Sverige bygger staten ut fibernettet og dette er å regne som infrastruktur, på lik linje med vei og tog. I Nisse-Norge derimot er internett å regne som en luksusgode på liklinje med lørdagsgodt... hvor er feilen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Feilen ligger vel egentlig i hvordan du tolker ting. Ellers er det gull og grønne skoger.
Vi har det for bra her i Norge. Ja de er mange ting som kunne vært bedre,f.eks skole helsesystemet osv.

Men alt i alt så har vi det veldig bra.
Hmm, kanskje det er det som er problemet, vi har det så bra at basis i infrastruktur ikke får noen som helst oppmerksomhet... men hvis vi har det så bra, burde kanskje TQM / ISO 9000 biten i samferdselsetaten hatt alle lyspærer på rødglødende?
Sist endret av fxxked; 12. januar 2008 kl. 14:06.
Du har glemt å nevne veinettet vårt. Iflg. doktoravhandlingen til forsker Knut Boge, ligger vi omlag 30-60 år etter Sverige og Danmark i utbygging av motorveier. Politikerne har en evne til å glemme at Norge ikke består utelukkende av Stor-Oslo hvor man helt sikkert kan komme seg rundt omkring ved hjelp av kollektivtransport. I 90% av landet er man avhengig av bil, både i privat og i næringsøyemed. En i snitt 17 år gammel bilpark på hullete og trange veier. Trygghet for store og små!
Sitat av Per Gunnar
Vi har det for bra her i Norge. Ja de er mange ting som kunne vært bedre,f.eks skole [COLOR=DarkRed]helsesystemet [/COLOR]osv.

Men alt i alt så har vi det veldig bra.
Vis hele sitatet...
ROFL@you! Norge har kanskje det beste helsevesenet i verden! ..DET ER GRATIS, DAMMIT! x'D

cAPS*, sorry Bare måtte ;p
helsevesenet i Norge er så bra at han som lagde film om helsevesenet i USA vs andre lands ikke tok med Noge fordi amerikanerne hadde ikke trudd på det

men er MYE som må forbedres, blant annet fordelingen av pengene
sosialistene trur at mer oenger løser alt, men det er ikke sånn det fungerer
Takk Marken, skulle til å nevne veinettet. Allerede i 1943 hadde Hitler en visjon om motorvei fra Oslo ned til lindesnes og helt opp til kirkenes. Tegningene lå klare og etter tyskerne trakk seg ut hadde regjeringen fått en gavepakke i hendene siden mye av arbeidet allerede var påbegynt. Om vi ser hvor mange menneskeliv som hadde vært spart viss sosialistene hadde handlet den gangen så hadde vi sluppet at en fornying av veinettet stiger med mange millioner kroner i kostnader hvert år. En annen sak er alle de fantastiske avgiftene som vi betaler for vei. Man har jo f.eks bompenger der ca litt under halvparten av pengene går til vei og resten til felleskassa. Bensinavgiftene som skal gå til vedlikehold av veier og diverse miljøtiltak går også inn i felleskassa. Så la meg kaste en brannfakkel inn i hodeskallegrotta til Navarsete og Halvorsen og be de bruke avgiftene som de var ment i utgangspunktet så hadde vi hatt en mye bedre eu godkjent veistandard enn de 1/4 vi har i dag.... Kroatia som har samme topografi som vårt elskede fedreland tar opp lån for å bygge veier, norske arbeidsløse eksperter blir hentet inn og det koster ikke bilistene en krone fordi landet får igjen det tredobbelte over en tiårsperiode på raskere transport av varer som gjør de kroatiske varene mer attraktive og fisk som fraktes inn til fastlandet forholder seg fersk (og dyrere) noe som gjør fiskerne mindre avhengige av subsidiene som jeg finansierer med mine surt ervervede midler.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Et av de store problemene for infrastrukturen i Norge er den lave befolkningstettheten i store deler av landet. Jeg er klar over at veien i telemark (som er de verste i Norge) ikke akkurat holder god standard utenom Grendlandsområdet og E-18. Så her er det selvsagt store rom for forbedringer. Noe som også blir gjort. Men jeg ser ikke helt behovet for en drastisk økning i bevilgningene til veinettet vårt.

Bilisme er en 1900talls ide. Det er klart at en god infrastruktur er en forutsetning for et moderne land med vare produksjon. God infrastruktur er ikke ensbetydende med et stort veinett, selv om det er en vesentlig del av infrastrukturen. Tognettet er et miljøvennlig alternativ som i de aller fleste tilfeller er en samfunnsøkonomisk mer forsvarlig måte å transportere varer på en veinettet.

Det er ikke til å komme utenom at bilisme er en av de store bidragsyterene til forurensningen i Norge. Så i et miljøperspektiv vil det ikke være særlig smart å tilrettelegge for en fortsatt økende biltrafikk. Det vil selvsagt være viktig å vedlikeholde veiene (også dette fra et miljøperspektiv), men det kan man stort sett gjøre uten drastiskøkning i bevilgningene til veinettet.

Trådstartet hadde et eksempel som omhandlet jernbane nettet og hvorfor den slutter bare en kommune fra en av østnorges viktigste flyplasser. Meg bekjent så jobbes det med en plan om å bygge jernbane lang kysten sør over. I første omgang til Grenland, men med muligheter til forlengelse ned til Aust-Agder (Gjerstad kommune)

[HISTORIE]
Bakgrunnen er at Sørlandsbanen slik den fremstår i dag sørver bare Kristiansands befolkning på en god måte. Den går utenom alle byene fra Drammen til Kr.sand. Bakgrunnen for dette er forsvarspolitisk. Når banen var bygget ble den bygget så langt inne i landet at den ikke kunne bli truffet av artilleri fra fiendtlige skip, og dermed sikre god og sikker troppeforflytning i krigstid. I ettertid kan man si at det ikke var en særlig fremsynt løsning. Det fantes kanoner med langt nok rekkevidde bare få år(jeg mener det var to) etter banen ble ferdig stilt. Så bakgrunnen for å bare gå gjennom de ellers så folketomme innlandskommunene i sør norge ble fattet på et noe sviktende grunnlag.
[/HISTORIE]

Denne historiske fadesen er det kanskje på tide å rette opp?