Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2074
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Finnes det noen konkrete regler om minimums tid på reklamasjonsrett?

La oss si at jeg kjøper inn masse billig elektronikk fra Kina, som jeg vet at i gjennomsnitt ikke holder lenger enn et par måneder og selger dette. Kan kjøperen kreve å få pengene tilbakebetalt da?

Jeg har lest igjennom det som står på forbrukerportalen om Garantier og Reklamasjonsrett, men fant ikke noe som hjalp meg så veldig.

Er det liksom en minimumstid på ett år?
Skal du selge dette som en butikk eller som en privatperson?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frenor Vis innlegg
Skal du selge dette som en butikk eller som en privatperson?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer egentlig på regler når jeg selger det som privatperson og bedrift.
Jeg har sett at det er nettsider som selger akkurat den samme varen som jeg har tenkt å selge, og dette er registrerte bedrifter.

Jeg selger det nå som privatperson, og det er snakk om inntekt på rundt tusen kr i uken. Men hadde vært morro å utvidet dette med nettbutikk og flere varer, da som bedrift.
Salg mellom privatpersoner følger kjøpsloven, salg fra profesjonell selger til privatperson følger forbrukerkjøpsloven.
Sist endret av Frenor; 10. januar 2010 kl. 20:43.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Jeg lurer egentlig på regler når jeg selger det som privatperson og bedrift.
Jeg har sett at det er nettsider som selger akkurat den samme varen som jeg har tenkt å selge, og dette er registrerte bedrifter.

Jeg selger det nå som privatperson, og det er snakk om inntekt på rundt tusen kr i uken. Men hadde vært morro å utvidet dette med nettbutikk og flere varer, da som bedrift.
Vis hele sitatet...
en av reglene rundt dette er at kjøper skal ha med en kvitering på at varen er kjøpt av deg, og når det gjelder at ting ryker er det dette som gjelder: "du har etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring."
henta det fra linken du posta: http://forbrukerportalen.no/Publikas...klamasjonsrett
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Så dersom jeg selger som privatperson, så har kjøperen 2 års reklamasjonsrett?
http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#32

Jeg fant heller ingen ting om reklamasjonsrett under forbrukerkjøpsloven.

Sitat av Safewood1 Vis innlegg
en av reglene rundt dette er at kjøper skal ha med en kvitering på at varen er kjøpt av deg, og når det gjelder at ting ryker er det dette som gjelder: "du har etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring."
henta det fra linken du posta: http://forbrukerportalen.no/Publikas...klamasjonsrett
Vis hele sitatet...
Jada. Men skal man da kjøpe samme varen hos noen andre, for å se hvor lenge det holder? Hva som ingen andre selger det? Hva om jeg ikke opplyser om levetiden?
Sist endret av Kekurikekaka; 10. januar 2010 kl. 20:50.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Så dersom jeg selger som privatperson, så har kjøperen 2 års reklamasjonsrett?
http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#32

Jeg fant heller ingen ting om reklamasjonsrett under forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Da må du lese på nytt igjen. Dersom du ikke finner noe om reklamasjonsrett i forbrukerskjøpsloven har du neppe forutsetningene i orden til å klare å dirve en nettbutikk! Prøv kapittel seks og spesielt §27


Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Jada. Men skal man da kjøpe samme varen hos noen andre, for å se hvor lenge det holder? Hva som ingen andre selger det? Hva om jeg ikke opplyser om levetiden?
Vis hele sitatet...
Du kan drite tynt i å komme deg unna på slike teknikaliteter. FTU vil ha helt klare og spesefikke meninger om hvilke forventninger man kan sette til et produkt ut i fra beskrivelse og pris uavhengig av om det er et nytt produkt der du ikke har oppgitt levetid.

2 års reklamasjon kommer du deg uansett ikke unna. Det har alle produkter som selges av firma til privatpersoner i Norge.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Da må du lese på nytt igjen. Dersom du ikke finner noe om reklamasjonsrett i forbrukerskjøpsloven har du neppe forutsetningene i orden til å klare å dirve en nettbutikk! Prøv kapittel seks og spesielt §27




Du kan drite tynt i å komme deg unna på slike teknikaliteter. FTU vil ha helt klare og spesefikke meninger om hvilke forventninger man kan sette til et produkt ut i fra beskrivelse og pris uavhengig av om det er et nytt produkt der du ikke har oppgitt levetid.

2 års reklamasjon kommer du deg uansett ikke unna. Det har alle produkter som selges av firma til privatpersoner i Norge.
Vis hele sitatet...
Ok, thanks

Kanskje litt dumt spørsmål, men la oss si at jeg selger en vaskemaskin til 500,-. Da snakker jo prisen egentlig for seg selv at den ikke kommer til å vare i to år? Som jeg skjønte i artikkelen, så har prisen også noe å si. Er det da ikke lov å selge noe som ikke varer lenger enn to år?
skal nok ikke være noe problem da, for varen skal leve etter prisklasse.
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
skal nok ikke være noe problem da, for varen skal leve etter prisklasse.
Vis hele sitatet...
pris på en vare har da ingenting å si på forventet levetid på produktet ? :/
Sitat av aerox88 Vis innlegg
pris på en vare har da ingenting å si på forventet levetid på produktet ? :/
Vis hele sitatet...
Jo, det har den selvsagt! Forbrukerkjøpsloven sier en del om de forventninger selger skaper for kunde, og da tenker man blandt annet på pris.

Men i tilfellet vaskemaskin tror jeg ikke det vil bli utslagsgivende.
Dette er det ingen tvil om: Det er uansett to års reklamasjonsrett på alle varer. Så hvis du planlegger å selge ting som ikke varer så lenge, må du regne med å få problemer. Det hadde du fått av meg. Se § 27 i forbrukerkjøpsloven. Dette er også bekreftet i diverse dommer og avgjørelser i forbrukertvistutvalget.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jo, det har den selvsagt! Forbrukerkjøpsloven sier en del om de forventninger selger skaper for kunde, og da tenker man blandt annet på pris.

Men i tilfellet vaskemaskin tror jeg ikke det vil bli utslagsgivende.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke akkurat. Kunden reklamerer dersom varen ikke innfrir de iboende egenskapene som produktet er forventet å ha. Uansett hvor dyr en kaffetrakter er så kan man reklamere for den sprukne kannen (gitt at det er fabrikkasjonsfeil). Pris blir kun en personlig "garanti".

Dersom selger "selger inn" andre forventninger i produktet en de som er naturlig forventede, så klager kunden på villedende markedsføring dersom disse ikke innfrir.

Sitat av qwert Vis innlegg
Dette er det ingen tvil om: Det er uansett to års reklamasjonsrett på alle varer. Så hvis du planlegger å selge ting som ikke varer så lenge, må du regne med å få problemer. Det hadde du fått av meg. Se § 27 i forbrukerkjøpsloven. Dette er også bekreftet i diverse dommer og avgjørelser i forbrukertvistutvalget.
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Produkter som er forventet å vare lengre enn to år, har fem års reklamasjonsrett. Mobiltelefoner har fem år slo høyesterett fast i en dom. Merk at forbruksvarer ikke nødvendigvis har denne reklamasjonen. Feks. batterier, bremseskiver etc.

Trådstarter:
Dersom du tar produktene inn i Norge og videreselger de som bedrift så må du innfri reklamasjoner innenfor to eller fem år, dette avhenger av produktet. Du kan selv få kreve å få rettet produktet to ganger mot samme feil før du evt. må levere ett nytt produkt. Om din Kina-leverandør samarbeider med deg om dette er ikke nødvendigvis gitt.

Dersom du selger de som privatperson har kjøpende part en plikt om å sjekke varen før han kjøper den, og få rettigheter etterpå.
Sitat av Chubby Vis innlegg
Nei, ikke akkurat. Kunden reklamerer dersom varen ikke innfrir de iboende egenskapene som produktet er forventet å ha. Uansett hvor dyr en kaffetrakter er så kan man reklamere for den sprukne kannen (gitt at det er fabrikkasjonsfeil). Pris blir kun en personlig "garanti".

Dersom selger "selger inn" andre forventninger i produktet en de som er naturlig forventede, så klager kunden på villedende markedsføring dersom disse ikke innfrir.
Vis hele sitatet...

Dersom du snakker litt med forbrukerrådet og ser litt på sakene som har vært oppe i FTU vil du se at pris helt klart er med på å skape forventning på hvorvidt et produkt er ment å vare vesentlig lengre enn to år eller ikke, og således har det direkte innvirkning på reklamasjonsretten.

Det står kanskje ikke så klart definert i loven, men det er nå en gang slik den praktiseres i virkeligheten. Men et billigprodukt vil selvsagt ikke ha mindre enn to års reklamasjon uansett, ved mindre det er snakk om B-vare og man avtaler dette eksplisitt.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Dette er jo egentlig ganske nice, i og med at det jeg skal selge fint går som en forbruksvare. Ihvertfall hjemme hos meg.

Om jeg da selger dette via nett og skriver noe som dette:
Dette er en forbruksvare. Les mer i våre betingelser(link) for mer informasjon.

Det vil vel være ganske gyldig etter loven? Ihvertfall om det står tydelig. Planen er jo ikke å selge det som noe som varer lenge, da jeg selv er klar over den korte levetiden. Har ikke planer om å lure noen heller
Men ser ikke dere i forbrukerkjøpsloven nå? Kekurikekaka skal jo selge som privatperson.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geordie Vis innlegg
Men ser ikke dere i forbrukerkjøpsloven nå? Kekurikekaka skal jo selge som privatperson.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg lurer på begge deler.
Det siste spørsmålet var ment som firma.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Dette er jo egentlig ganske nice, i og med at det jeg skal selge fint går som en forbruksvare. Ihvertfall hjemme hos meg.

Om jeg da selger dette via nett og skriver noe som dette:
Dette er en forbruksvare. Les mer i våre betingelser(link) for mer informasjon.

Det vil vel være ganske gyldig etter loven? Ihvertfall om det står tydelig. Planen er jo ikke å selge det som noe som varer lenge, da jeg selv er klar over den korte levetiden. Har ikke planer om å lure noen heller
Vis hele sitatet...
Du må uansett forholde deg til to års reklamasjonsrett. Og ved mindre du får i stand virkelig gode avtaler med leverandørene dine vil dette koste deg mye penger. Husk også at du står ansvarlig for reparasjoner og det er i alle fall dyrt...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du må uansett forholde deg til to års reklamasjonsrett. Og ved mindre du får i stand virkelig gode avtaler med leverandørene dine vil dette koste deg mye penger. Husk også at du står ansvarlig for reparasjoner og det er i alle fall dyrt...
Vis hele sitatet...
Men dette gjaldt vel ikke forbruksvarer? Jeg vet ihvertfall at Dell har ett år reklamasjonsrett på batteriene.

Hva med om jeg skriver i annonsen at varen funker garantert i 100 dager, med link til en annen side som sier at det er beregnet på x ant. timer bruk om dagen.

Det blir vel det samme som å kjøpe en lighter. Man får ikke 2 års reklamasjons på det. Eller kjøper en pakke med lysdioder på clas ohlson. Det er vel ingen som forventer at hver av disse lysene skal lyse i 2 år?
Sist endret av Kekurikekaka; 11. januar 2010 kl. 22:44.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Men dette gjaldt vel ikke forbruksvarer? Jeg vet ihvertfall at Dell har ett år reklamasjonsrett på batteriene.

Hva med om jeg skriver i annonsen at varen funker garantert i 100 dager, med link til en annen side som sier at det er beregnet på x ant. timer bruk om dagen.

Det blir vel det samme som å kjøpe en lighter. Man får ikke 2 års reklamasjons på det. Eller kjøper en pakke med lysdioder på clas ohlson. Det er vel ingen som forventer at hver av disse lysene skal lyse i 2 år?
Vis hele sitatet...
Først: Reklamasjonsfristen er i forbrukerforhold (næringsdrivende vs. forbruker) preseptorisk (kan ikke avtales bort/forkortes). Som andre har sagt tidligere vil det være kjøpsloven som gjelder når du selger varene, denne er i stor grad deklaratorisk (kan fravikes ved avtale). Oppretter du selskap vil salg til privatpersoner gå under fkjl.

Så: Du har rett i de eksemplene du kommer med. (Med unntak for Dell. Vet ikke om det du mener er at de har garanti for ett år, men dersom batteriet eksploderer som en følge av produksjonsfeil etter 1,5 år faller dette inn under reklamasjonretten.

Det som er utslagsgivende i disse eksemplene er at levetiden ikke er forventet å være særlig lang, derfor er det ikke en mangel at de slutter å fungere, følgelig har du ingenting å reklamere på, selv om du fremdeles er innenfor reklamasjonsfristen.

Det du selger må som andre har sagt svare til den kvalitet og holdbarhet som kan forventes når tingen brukes som den er ment. Her er selvsagt pris et moment, men det varierer fra produkt til produkt hva som kreves.

Eksempel: Videospillerdommen (Rt. 1998 s. 774). Dommen bygger på et ulovfestet mangelsbegrep. "Etter disse rettskilder hadde Føreland med den pris han betalte, krav på alminnelig god vare, og det foreligger en mangel hvis videospilleren ikke oppfylte dette kravet.

En videospiller forventes å vare lenger enn 3,5 år - mangel når den aktuelle videospilleren ikke oppfylte dette kravet. (når den kun var utsatt for normal slitasje og feilen lå i en iliggende komponent).
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Graps: Thanks.
Det var en fin forklaring på akkurat det jeg lurte på!