Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 6096
Etter som jeg har forstått det, er det en del som faktisk ikke er noe særlig kristne.

Jeg så De syv dødssyndene nevnte det så vidt, men jeg vil gå videre med det:

Så lenge du er døpt er du medlem av Den norske kirke, som i følge deres hjemmeside er 83% av norges befolkning (og jeg våger å si det at jeg tviler på at disse 83% faksikt er forkjempere for kristendommen?). Dette viser vel at Norge til et kristen land, men er det egenligt det vi er?
Vil vi at det meste i Norge skal være styrt av en bok, som ble skrevet for over 2000 år siden, for det er det de prøver på, de prøver å styre alt! De gjør alt de kan for å få et tv-program til å slutte, "bare" fordi det angriper deres tro og skikker.
For hver eneste "medlem" Den norske kirke har, får de middler av staten, til å støtte sitt budskap, om at Gud hjelper oss. Vi betaler ekstra skatt, for at folk kristne skal få mer penger i sitt arbeit om en kristen verden.
Vil det ikke være bedere med et religions-fritt land? Hvor vi ikke tror på noen dum bok, men heller på godheten i mennesket selv? Med andre ord støtte forbund som f.eks: Human-Etisk Forbund.
For hver eneste som ikke "gidder" å bry seg med at de er "kristen", og ikke gidder å ta seg bryet med å melde seg ut av Den norske kirke, jo senere går arbeidet om å gjøre Norge, og verden et religionsfritt sted.


Religion er gammeldags tanke, støtt nymoderne tanker!

Ønsker gjerne deres mening!
Norge er et sekularisert samfunn. Det vil si at kirken i praksis har null makt.
Som Franklin sier, har kirken lite med makt her i Norge, bortsett fra over folkets tro. Men er det virkelig så ille å ha litt religion i samfunnet da? Det er noen ganger fint å ha noe man kan støtte seg til, noe man kan tro på. Så la det være så at alt bare er oppspinn, funnet opp, at det ikke er virkelig, men det er allikevel en ganske effektiv måte å styre folket til en viss grad på. Om det er så at bibelen er full av bullcrap, så har den fortsatt et lass med skrifter om gode måter å leve på, rettslinjer, livsregler og fortellinger. Å ha et ikke religiøst samfunn er så og si umulig, da det alltid vil finnes folkegrupper med sin egen tro selvom man fjerner det offentlige organet. Og det er frivillig om du vil tro på kristendommen eller ikke, det er ingen tvang. Noen velger å tro på det, andre ikke. Ikke noe vanskeligere enn det, og jeg ser ikke til at det er noe galt i samfunnet pga dette per idag.

Selvom kristendommen har brakt masse ødeleggelse, lidelse og død gjennom generasjoner, har den også bra ting å komme med. Og selvom jeg ikke er noe spesielt kristen, synes jeg selve religionen er på sin plass, og godt å ha. Så la nå folk tro hva de vil, og la dem ha et offentlig sted de kan komme til i forhold til religionen sin. Frihet mann, frihet.
Sist endret av Sky; 9. november 2007 kl. 00:43.
Er et land uten religion et land med religionsfrihet?
Jeg sier bare en ting. Konspirasjon.
Norge er vel i bunn og grunn et ateistisk/agnostisk land. Det at så mange er meldt inn i statskirken er rett og slett et resultat av at de er blitt døpt, noe som nok mer skyldes tradisjon og et "get to heaven safe card". Merk at det også er en god del mennesker i Norge som faktisk er kristne.

Heldigvis er det ytringsfrihet i Norge, så sjansen for at programmet blir tatt av luften er vel relativ liten.

Religion (med unntak av Buddisme) har gjennom historien bare ført til krig og elendighet. Men, det at mange føler at de må ha en eller annen form for høyere makt å hengi seg til for å takle å leve er ikke til å stikke under en stol, dermed tror jeg ikke religion vil bli utfaset med det første - selv om intelligensnivået til mennesker i dag bør tilsi noe annet.
Norges samfunn er idag bygd på kristne verdier og på et kristent moraletisk grunnlag. Samtidig skiller vi veldig mellom religion og samfunnspolitikk, kontra islam. Dette fungerer jo etter mine øyner veldig bra, og vi har ytringsfrihet, noe som er av skjelden vare på denne jorden.


Dette med at vi er medlem av den norske statskirken, blir mer en tradisjon og et samfunnsrituale, på samme måte som at vi gifter oss, går i kirken på julaften etc. Vi tenker egentlig ikke på, hva betydningen av disse handlingene er. Vi gjør dem fordi det er "normalt".
Dette betyr at vi kanskje blander religion og samfunn likevel?

Jeg mener de som fremstiller seg selv som "kristen", ikke bør være skråsikker på at deres tolkning (om jeg tør kalle den konservativ) er den rette!

Bibelen er etter mitt syn den best bevarte literatur enheten vi idag har og setter du deg ned, leser den, og ikke tolker den bokstavelig, kan den gi deg en MEGET god pekepinn på hvordan du bør te deg, hvilke valg man skal ta, for å få et bra og lykkelig liv!

EDIT: Personlig, vil jeg kalle meg kristen og stolt av det! Dette fordi jeg i vanskelige stunder i livet, støtter meg til bibelen og troen på at det er noe som er større enn meg, Gud!

Jeg tror ikke et snev på at Jesus gikk på vannet f.eks. Dette er etter min tro, et språkelig bilde\metafor for å understreke det gudommelige.

Mennesket trenger noe å støtte seg til. Noe som er større en det selv!
Sist endret av hyys; 9. november 2007 kl. 06:46. Grunn: personlig tro
l2s: Alle i Norge står fritt til å melde seg ut av statskirken og inn i et annet trosamfunn. Gjør man det betaler man ikke kirkeskatt (det man betaler til den nye meningheten / forbundet etc trekkes fra på skatten) og DNK får ikke statsstøtte dem som gjør det.

Å si at religion er en gammeldags tanke og at vi heller bør støtte nymotens tanker blir litt merkelig. Hele samfunnet er gjennomsyret av religion, nye som gamle.

Og det meste i Norge styres etter en bok, den er gammel, men ikke så gammel som bibelen, den er også typisk rød av utseende og heter Norges Lover. Religion hører i Norge privatlivet til, og jeg ser ingen grunn til at vi skal fjerne religion fra samfunnet (hverken kristendom eller annen religion)
Sitat av hyys
(...) Bibelen er etter mitt syn den best bevarte literatur enheten vi idag har (...)
Vis hele sitatet...
Det er nok veldig mange som er uenig i dette utsagnet, blant annet meg. Bibelen har blitt oversatt utallige ganger, og det er blitt gjort veldig mange revisjoner av den. Bibelen vi kjenner i dag er veldig forskjellig fra "den originale bibelen".
Sitat av hyys
(...) Mennesket trenger noe å støtte seg til. Noe som er større en det selv!
Vis hele sitatet...
Her legger du bare ord i munnene våre, noe som provoserer meg. Jeg tror ikke på noe "som er større enn meg selv", altså en høyere makt, og min personlige mening er at mennesker som trenger det, trenger det nettopp fordi de er svake. Dette er altså min personlige mening, og jeg har ingen intensjon om å starte noen flamewar.
Sitat av Cikey
(...) Religion hører i Norge privatlivet til, og jeg ser ingen grunn til at vi skal fjerne religion fra samfunnet (hverken kristendom eller annen religion)
Vis hele sitatet...
Å fjerne religion er vel litt drastisk, men hva synes du om at staten betaler for bygging av nye moskeer til muslimer, for eksempel? Det kommer jo mer eller mindre ut fra våre egne lommer.

Edit: Var visst ikke helt våken når jeg posta dette.
Sist endret av DryYouTear; 9. november 2007 kl. 08:16.
Sitat av DryYouTear
Å fjerne religion er vel litt drastisk, men hva synes du om at staten betaler for bygging av nye moskeer til islamister, for eksempel? Det kommer jo mer eller mindre ut fra våre egne lommer.
Vis hele sitatet...
Nå bygger vel ikke staten moskeer til islamister, så mye som til muslimer. Og ja, jeg synes det er helt greit at andre religioner får statsstøtte på lik linje med kristendommen.

Det trådstarter snakker om er slik jeg oppfatter det en oppfordring til å fjerne religion, noe jeg ikke bare mener er drastisk men også helt absurd!
Ingen vistsi å fjerne religion, men at Norge er så "kristent" land som det er i dag er feil. Jeg syntes også det er feil at alle norske barn skal lære om kristendom og religion på barneskolen, siden religion skal være valgfritt. De burde begynne å lære om det på ungdomskolen/videregående og det brude være valgfritt. Det er helt idiotisk at KRL-fag karakteren gjelder like mye som norsk, engelsk og natur og miljø.

Men som folk har skrevet på denne tråden er det jo bare å melde seg ut av statskirken. Det er ikke vitsi å være medlem hvis du ikke er kristen av tro?
Sitat av Clr
Ingen vistsi å fjerne religion, men at Norge er så "kristent" land som det er i dag er feil. Jeg syntes også det er feil at alle norske barn skal lære om kristendom og religion på barneskolen, siden religion skal være valgfritt. De burde begynne å lære om det på ungdomskolen/videregående og det brude være valgfritt. Det er helt idiotisk at KRL-fag karakteren gjelder like mye som norsk, engelsk og natur og miljø.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her. I det minste bør systemet legges om, slik at faget ikke består av 95 % kristendom og de resterende religionene bare får 5 %. Det er også latterlig at dette faget i det hele tatt har karakterer.


Sitat av Clr
Men som folk har skrevet på denne tråden er det jo bare å melde seg ut av statskirken. Det er ikke vitsi å være medlem hvis du ikke er kristen av tro?
Vis hele sitatet...
Etter som jeg har forstått det, følger det visse økonomiske fordeler med å være innmeldt i statskirken. Jeg har ikke undersøkt dette nærmere, og om noen her vet noe, vil jeg gjerne vite om dette stemmer.
Ved å fjerne religionsundervisningen fra skolen oppnår man kun fremmedfrykt, økte forskjeller og intoleranse. Det ville ikke bare vært idiotisk, det ville være en katastrofe!

Dry: Skal du kritisere så få i alle fall faktaene dine rett. Det er mange ting man kan kritisere KRL faget for. At det er "95%" kristendom er bare tull...

Og nei, det følger ingen økonomiske fordeler med å være innmeldt i statskirken. Hvor har du hørt det?
Sitat av DryYouTear
Må si meg enig her. I det minste bør systemet legges om, slik at faget ikke består av 95 % kristendom og de resterende religionene bare får 5 %. Det er også latterlig at dette faget i det hele tatt har karakterer.



Etter som jeg har forstått det, følger det visse økonomiske fordeler med å være innmeldt i statskirken. Jeg har ikke undersøkt dette nærmere, og om noen her vet noe, vil jeg gjerne vite om dette stemmer.
Vis hele sitatet...
Kristendommen har ikke 95% av plassen i KRL-faget. Faget skal undervises objektivt, og dermed er det ikke merkligere at en får karakter i KRL enn at en får karakter i samfunnsfag.

Fra læreplanen:

Innholdet knyttet til de fastsatte kompetansemålene i faget skal fordeles med om lag 55 prosent
av timetallet til hovedområdet kristendom, om lag 25 prosent av timetallet til hovedområdet
jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, annet religiøst mangfold (ungdomstrinnet)
og livssyn og om lag 20 prosent av timetallet til hovedområdet filosofi og etikk.
Vis hele sitatet...
Formål
Religioner og livssyn gjenspeiler menneskers dypeste spørsmål og har til alle tider bidratt til å forme individ, fellesskap og samfunn. Kunnskap om religioner og livssyn er vesentlig for enkeltmennesket, for å kunne tolke tilværelsen og for å forstå kulturer i ens eget samfunn og i samfunn verden over. Barn og unge i dag møter et mangfold av kulturpåvirkninger og verditradisjoner. Kristen tro og tradisjon har gjennom århundrer preget europeisk og norsk kultur. Samtidig har humanistiske verditradisjoner gitt kulturarven et videre tilfang. Religiøst og livssynsmessig mangfold setter i stadig større grad preg på samfunnet. Kjennskap til ulike religioner og livssyn, etikk og filosofi er en viktig forutsetning for livstolkning, etisk bevissthet og forståelse på tvers av tros- og livssynsgrenser.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap som allmenndannende fag skal bidra til felles kunnskapsgrunnlag og referanserammer, gi gjenkjennelse ut fra elevens egen bakgrunn, fremme ny innsikt og gi rom for dialog tilpasset de ulike alderstrinn. Faget skal være en møteplass for elever med ulik bakgrunn, der alle skal bli møtt med respekt. Kunnskaper om religioner og livssyn og om den funksjon disse har både som tradisjon og som levende kilde til tro, moral og livstolkning, står sentralt i faget. I faget skal det stimuleres til allsidig dannelse, til personlig utvikling og til bevissthet om ens egen identitet.

I overensstemmelse med opplæringsloven § 2-4 skal faget gi grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv og til evangelisk-luthersk kristendomsforståelse og ulike kristne kirkesamfunn. Det skal også gi kjennskap til andre religioner og livssyn og til etiske og filosofiske emner. Faget skal fremme forståelse av og respekt for kristne og humanistiske verdier og evne til dialog mellom mennesker med ulik oppfatning av tros- og livssynsspørsmål. Dette innebærer respekt for religiøse verdier og for verdier i menneskerettighetene.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er et ordinært skolefag som normalt skal samle alle elever. Undervisningen skal gi kunnskap og forståelse, ikke opplæring til en bestemt religion eller et bestemt livssyn. I undervisningen skal likeverdige pedagogiske prinsipper legges til grunn. Kristendommen, de ulike verdensreligioner og livssyn skal presenteres ut fra sin egenart. Det innebærer at alle religioner og livssyn skal behandles på en faglig og sakssvarende måte ut fra sitt særpreg. I undervisningen skal nærhet til fagstoffet på religionenes og livssynenes egne premisser kombineres med saklig distanse. I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse.

Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp. Bruk av tilpasset opplæring er nødvendig for å komme elevenes religiøse og livssynsmessige bakgrunn i møte. Det skal benyttes varierte og engasjerende arbeidsmåter, som skal bidra til å formidle alle sider ved faget. Aktiviteter som fortelling, forming, dramatisering, sang og musikk, samtaler og besøk skal bidra til å engasjere elevene og gi innsikt i ulike religioner og livssyn. Det må utøves varsomhet ved valg av arbeidsmåter. Spesielt gjelder det arbeidsmåter som foresatte og elever ut fra egen religion eller eget livssyn kan oppleve som utøvelse av annen religion eller tilslutning til annet livssyn. Dersom eleven har fritak fra deler av den ordinære opplæringen i henhold til opplæringslovens § 2-3 a, skal det følges opp med tilpasset opplæring. Det forutsettes løpende samarbeid mellom hjem og skole og god informasjon om hvordan opplæringen planlegges gjennomført.
Vis hele sitatet...


DryYourTear: Jeg vil gjerne høre en begrunning av påstanden din om at religion bare har ført til krig og fordervelse. Jeg vil også vite hvorfor du untar buddhismen fra denne påstanden. Religion har blitt brukt til en del tvilsomme ting (også buddhismen, se f.eks hvordan buddhistiske munker har forfulgt kristne i Burma [nei, de er ikke bare demokratiforkjempere]), men den har også vært med på å gjøre verden til et bedre sted, f.eks gjennom arbeid for å minske urettferdighet, nødhjelp, aktivisme mot undertrykkende regimer osv...
Sist endret av snegler; 9. november 2007 kl. 09:13.
For ikke å snakke om hvordan den "Protestantiske etikk" ikke bare la til rette for, men muliggjorde kapitalismens fremvekst i vesten (jmf Weber var det vel)
Sitat av Cikey
Skal du kritisere så få i alle fall faktaene dine rett. Det er mange ting man kan kritisere KRL faget for. At det er "95%" kristendom er bare tull...
Vis hele sitatet...
Det er ikke til å stikke under en stol at selv i dag fokuserer veldig store deler av faget på kristendommen. Om du ser i en KRL-pensumbok vil du skjønne hva jeg mener. Men denne diskusjonen var oppe i en tråd for en god stund siden, og det vil neppe bære nye frukter å diskutere det igjen i denne tråden.

Sitat av Cikey
Og nei, det følger ingen økonomiske fordeler med å være innmeldt i statskirken. Hvor har du hørt det?
Vis hele sitatet...
Er usikker på hvor jeg hørte det. Takker.

Personlig notat: Faen, hvorfor presterer jeg bestandig å vikle meg inn i religionstråder? :'(

Sitat av Snegler
DryYourTear: Jeg vil gjerne høre en begrunning av påstanden din om at religion bare har ført til krig og fordervelse.
Vis hele sitatet...
Les en hvilken som helst historiebok.

Sitat av Snegler
Jeg vil også vite hvorfor du untar buddhismen fra denne påstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg har visst ikke gjort leksa mi når det gjelder buddhismen, takker.

Sitat av Snegler
Religion har blitt brukt til en del tvilsomme ting (også buddhismen, se f.eks hvordan buddhistiske munker har forfulgt kristne i Burma [nei, de er ikke bare demokratiforkjempere]), men den har også vært med på å gjøre verden til et bedre sted, f.eks gjennom arbeid for å minske urettferdighet, nødhjelp, aktivisme mot undertrykkende regimer osv...
Vis hele sitatet...
Dette kan selvfølgelig ingen ha forutsett, men om det ikke hadde eksistert noen religion, er jeg sikker på at andre organisasjoner hadde blitt dannet for å jobbe med disse problemene.

Edit #kom ut av tellinga: Nå skal det sies at det er mulig dette (hovedfokus på kristendom-saken) kan være et problem bare min lokale skole har.
Sist endret av DryYouTear; 9. november 2007 kl. 10:39.
Sitat av DryYouTear
Det er nok veldig mange som er uenig i dette utsagnet, blant annet meg. Bibelen har blitt oversatt utallige ganger, og det er blitt gjort veldig mange revisjoner av den. Bibelen vi kjenner i dag er veldig forskjellig fra "den originale bibelen".
Vis hele sitatet...
Jeg hadde satt pris på om du hadde undersøkt litt først, før du kommer med påstander. Det stemmer at Bibelen har blitt oversatt mange ganger, og i en del tilfeller kan det være forskjeller fra de eldste kildene vi kjenner til. Men forskjellene begrunnes med hvilke av de gamle tekstene oversetterne tar utgangspunkt i, og Det Norske Bibelselskap har i sine oversettelser tatt utgangspunkt i de eldste hebraiske skriftene som eksisterer i sine oversettelser.

Jeg kan også nevne at funnet av Dødehavsrullene i Qumran i 1947 også viser at den eldste teksten vi hadde tilgang på før funnet var nesten helt identiske med de tekstene som ble funnet i Qumran. Dette gjelder spesielt hele Jesaja, der alle 66 kapitlene ble funnet. Funnene viser at avskriftene jødene har gjort av sine tekster har vært særdeles nøyaktige uten "skrivefeil".

Dødehavsrullene ble for øvrig skrevet før Jesu tid og har ingenting med Jesus og gjøre. (og hvis noen har lest eller sett Da Vinci-koden, kan jeg bare nevne at alt Dan Brown påstår om Qumran og Nag-Hamadi-skriftene er feil, sjekk hvilken som helst kilde, eller les i oversettelsene på egen hånd).

Forskjellene mellom biblene vi har tilgang på i dag, skilles først og fremst på hvilken måte de har blitt oversatt. Norsk Bibels oversettelse er konkordant, dvs. at tekstene er oversatt mest mulig ordrett, ord for ord, for å få oversettelsen mest mulig lik grunnteksten. Den ble laget fordi man mente Bibelselskapets 78/85-oversettelse tolket for mye i sin versjon. Bibelselskapets Bibel er mer meningsoversettelse, dvs. at oversetterne prøver å finne ut hva hensikten/poenget til forfatteren. Den nye oversettelsen av NT, og snart også GT, vil imidlertid være enda mer i overenstemmelse med de gamle grunntekstene.


Når det gjelder skolen og læreplanen stiller jeg meg bak det snegler har skrevet. Alt stemmer. Læreplanen tillater ikke forkynnelse, alle religionene skal presenteres som like gyldige, noe som ofte gjør dem likegyldige. (sitat: en av foreleserne mine i fjor).

Edit: mindre endringer.
Sist endret av eiso; 9. november 2007 kl. 10:38.
Sitat av l2s
Vil det ikke være bedere med et religions-fritt land? Hvor vi ikke tror på noen dum bok, men heller på godheten i mennesket selv? Med andre ord støtte forbund som f.eks: Human-Etisk Forbund.
Vis hele sitatet...
Godheten i mennesket selv? Hvor kommer all ondskap i verden fra?
Sitat av l2s
For hver eneste som ikke "gidder" å bry seg med at de er "kristen", og ikke gidder å ta seg bryet med å melde seg ut av Den norske kirke, jo senere går arbeidet om å gjøre Norge, og verden et religionsfritt sted.
Vis hele sitatet...
Hva oppnår du som er positivt med verden som et religionsfritt sted? Religion gjør mye bra i verden med humant arbeid. Og ja, jeg vet at masse dumt er gjort i religionens navn (kriger, terrorisme osv), men det er ikke religionen som sier at dette skal skje.

Jeg vet ikke hva jeg syns om statskirke. Jeg er selv ikke medlem der fordi den norske kirke har noen syn som strider mot det jeg tror selv om jeg er kristen. Men nå som nesten ingen er personlig troende/kristne i Norge så ser jeg ingen grunn til at det skal være noen statskirke i den form det er nå, selv om den ikke har noen makt. Sett heller noen kulturmidler til restaurering og vedlikehold av de kirkene vi har sånn at de som vil kan gifte seg der.
Det er noe jeg lurer på. Jeg er ikke skrevet inn i et eneste religiøst trosamfunn, vil det si at den norske kirke motar medlemskontigent fra staten for meg? Ei vennine påstår dette, så lenge du ikke skriver deg inn i et trosamfunn så vil den norske kirke motta penger for deg.
Igjen: Kirka får sine overføringer direkte over statsbudsjettet uavhengig av medlemstall.
Hva er vitsen med å døpe barnet sitt, når begge foreldre er fks. ateister?
"Tradisjon"?
De vet jo godt at man døper seg fordi man "tar imot Guds gave".
Blir litt hyklerisk å gå rundt å si "Jeg hater kirka! Kirker er kjipt! Jeg hater kristne!" når man faktisk er døpt, og ikke har meldt seg ut av kirka.
- Men men...

Annyway!
Jeg tror ikke Norge er nødt til å ha en statskirke.
Selv om jeg syns det er fint.
Norge skal jo være så åpen for andre religioner, og den slags.
Men så blir det på en måte for drastisk å kutte statskirka beint.
Eller...
Nei, kanskje ikke.
Jeg vet ærlig talt ikke.
Men jeg vet at jeg mener at Norge ikke er nødt til å ha en statskirke. Men så er jeg glad for at kirkene får støtte fra staten. Og det er noe man burde fortsette med, selv om man avvikkler statskirka. Men da burde man også gi like mye støtte til andre religioners "kirker".

Ja, Norge er litt gammeldags.
Og liker å gjøre ting bare fordi "det er slik det alltid har vært!"
Sitat av GothQueen
Hva er vitsen med å døpe barnet sitt, når begge foreldre er fks. ateister?
"Tradisjon"?
De vet jo godt at man døper seg fordi man "tar imot Guds gave".
Blir litt hyklerisk å gå rundt å si "Jeg hater kirka! Kirker er kjipt! Jeg hater kristne!" når man faktisk er døpt, og ikke har meldt seg ut av kirka.
- Men men...

Annyway!
Jeg tror ikke Norge er nødt til å ha en statskirke.
Selv om jeg syns det er fint.
Norge skal jo være så åpen for andre religioner, og den slags.
Men så blir det på en måte for drastisk å kutte statskirka beint.
Eller...
Nei, kanskje ikke.
Jeg vet ærlig talt ikke.
Men jeg vet at jeg mener at Norge ikke er nødt til å ha en statskirke. Men så er jeg glad for at kirkene får støtte fra staten. Og det er noe man burde fortsette med, selv om man avvikkler statskirka. Men da burde man også gi like mye støtte til andre religioners "kirker".

Ja, Norge er litt gammeldags.
Og liker å gjøre ting bare fordi "det er slik det alltid har vært!"
Vis hele sitatet...
Å være ateist
betyr ikke at
du må mislike
eller hate kirken/kristne.
Det å være
ateist betyr rett
og slett at du ikke tror på gud. Jeg ser ingen problemer
med å døpe barnet sitt hverken på grunn av tradisjon eller et "get to heaven safecard", til syvende
og sist er det jo barnet som til slutt skal bestemme om han/hun
er kristen eller ikke.

- De fleste ateister hater dog
kristne som skal preike deg opp i trynet og tror de er så mye bedre enn oss.

Jeg for min del driter i om kirken
får statsstøtte eller ikke, så lenge skattebetalerne slipper
å betale for det.
- Men men...
Sitat av DryYouTear
Å være ateist
betyr ikke at
du må mislike
eller hate kirken/kristne.
Det å være
ateist betyr rett
og slett at du ikke tror på gud. Jeg ser ingen problemer
med å døpe barnet sitt hverken på grunn av tradisjon eller et "get to heaven safecard", til syvende
og sist er det jo barnet som til slutt skal bestemme om han/hun
er kristen eller ikke.

- De fleste ateister hater dog
kristne som skal preike deg opp i trynet og tror de er så mye bedre enn oss.

Jeg for min del driter i om kirken
får statsstøtte eller ikke, så lenge skattebetalerne slipper
å betale for det.
- Men men...
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at alle ateister er "kristen-hatere", men av de jeg kjenner, så er de alle medlem i statskirka.
Alle er døpt og konfirmert i kirka.

Og viss foreldrene er av en annen religion enn kristendommen, så kan man la være å døpe barnet, og la det bestemme selv når det er eldre!
Det er mange som døper seg i "voksen alder".
Et par stykker som konfirmerte seg noen år før meg, de ble døpt noen uker før konfirmasjonen.
- Bare fordi foreldrene ville at de selv skulle velge om de ville døpes eller ikke.
Og et 2måneder gammelt spebarn er ikke akkuratt i stand til å bestemme noe slikt selv.
Sitat av DryYouTear
Å være ateist


- De fleste ateister hater dog
kristne som skal preike deg opp i trynet og tror de er så mye bedre enn oss.
Vis hele sitatet...
Og det er akkurat hva jeg hater når ateister kommer å tror de er bedre enn meg fordi jeg er kristen. Tror det går begge veier jeg
Hele statskirkekonseptet er latterlig, spesielt for et moderne demokrati. Jeg er for så vidt enig med de som sier at alle andre religioner bør få den samme økonomiske støtten som statskirken får, men jeg mener at dette beløpet bør være på kr. 0,-.
Nå har ikke jeg lest alle postene, men noen sa at KRL-Faget teller like mye som Norsk.
Dette er riv ruskende gale! For å si som en av lærerene mine på Ungdomskolen sa:
'Jeg skal egentlig ikke si dette, men KRL har ikke en dritt å si på standpunkt'.

Man kan også velge å ikke ha KRL i det heletatt, og fokusere mer på andre fag istedet. Norsk, foreksempel, om man sliter i det faget.


Er forresten også enig i at alle religioner får betale for gudshusene SELV!
Sist endret av Lille Nikotin; 9. november 2007 kl. 16:37.
Sitat av Lille Nikotin

Man kan også velge å ikke ha KRL i det heletatt, og fokusere mer på andre fag istedet. Norsk, foreksempel, om man sliter i det faget.
Vis hele sitatet...
Jaha? Siden når da? Nå led riktignok staten nederlag i Haag, men den dommen har vel ikke fått konsekvenser for fritaksregelene enda? Eller tar jeg helt feil?
Sitat av Lille Nikotin
Nå har ikke jeg lest alle postene, men noen sa at KRL-Faget teller like mye som Norsk.
Dette er riv ruskende gale! For å si som en av lærerene mine på Ungdomskolen sa:
'Jeg skal egentlig ikke si dette, men KRL har ikke en dritt å si på standpunkt'.

Man kan også velge å ikke ha KRL i det heletatt, og fokusere mer på andre fag istedet. Norsk, foreksempel, om man sliter i det faget.


Er forresten også enig i at alle religioner får betale for gudshusene SELV!
Vis hele sitatet...
Du tar desverre helt feil. KRL-faget teller nøyaktig like mye som en norsk karakter, men du får jo sidemål, hovedmål og muntilg karakter i norsk på vitnemålet etter ungdomsskolen. Virker ikke som om læreren din er helt oppdatert på at det ikke er ungdomsskolene som bestemmer hva som skal telle på vitnemålet. Ikke overraskende ettersom det er stor variasjon i kvaliteten på lærere i grunnskolen.
At norsk teller like mye som KRL er helt greit, ettersom KRL er et svært viktig fag. Det man kan diskutere er om det er for mye kristendom i faget, og at det burde vært mer av andre religioner.
Sitat av GothQueen
Jeg sier ikke at alle ateister er "kristen-hatere", men av de jeg kjenner, så er de alle medlem i statskirka.
Alle er døpt og konfirmert i kirka.
Vis hele sitatet...
- Jeg skjønner
ikke hvor du vil med dette.
- Før var det et bry å komme seg ut av statskirken, det har
nylig blitt
en endring på, og det er nå ganske
lett å komme seg ut av statskirken om man vil.
De er sikkert
bare inne fordi de ikke har giddet å melde
seg ut.

Sitat av GothQueen
Og viss foreldrene er av en annen religion enn kristendommen, så kan man la være å døpe barnet, og la det bestemme selv når det er eldre!
Det er mange som døper seg i "voksen alder".
Et par stykker som konfirmerte seg noen år før meg, de ble døpt noen uker før konfirmasjonen.
- Bare fordi foreldrene ville at de selv skulle velge om de ville døpes eller ikke.
Og et 2måneder gammelt spebarn er ikke akkuratt i stand til å bestemme noe slikt selv.
Vis hele sitatet...
Jeg må
nok quote meg selv her:

Sitat av DryYouTear
til syvende
og sist er det jo barnet som til slutt skal bestemme om han/hun
er kristen eller ikke.
Vis hele sitatet...
Med
- dette mente jeg selvfølgelig at barnet skal avgjøre om
han/hun er kristen eller ikke ved å
fornye
dåpsløftet ved å bli konfirmert.


Sitat av |24/\/\0
Og det er akkurat hva jeg hater når ateister kommer å tror de er bedre enn meg fordi jeg er kristen. Tror det går begge veier jeg
Vis hele sitatet...
Du
har nok et poeng der, tror ingen liker at noen kommer og presser meningene
sine opp i trynet deres.

M.v.h
DryYouTear
Jeg ville vært stolt om Norge gikk foran med et godt eksempel og offisielt ble et ateistisk land.
Hva er det egentlig som er galt med kristendommen da?

Visst vi ser bort fra budskapet i skriften, og heller konsentrerer oss om moralen og etikken som blir belyst i bibelen?

Det er jo en bok som sier hvordan man skal leve for å få det godt!

T.d: Du skal ikke stjele! (ja, for om du gjør det, kan du havne i fengsel og få et mindre verdig liv)

BIBELEN ER EN BOK FULL AV GODE TIPS TIL HVORDAN MAN SKAL FÅ ET BRA LIV!

Ikke bare dette der jævla jesus preiket! Det er etter mitt syn ikke viktig!

Det er bra at Norges samfunn er bygd på kristendommen! Det gjør landet godt å bo i!

Så alle som er ateister: ooooh, jeg trenger ikke en gud. jeg tror på meg selv! "uuuuu så kul og liberal derer er"
Sitat av hyys
Hva er det egentlig som er galt med kristendommen da?

Visst vi ser bort fra budskapet i skriften, og heller konsentrerer oss om moralen og etikken som blir belyst i bibelen?
Vis hele sitatet...
Dette ga ikke mening. Det du sier er jo "visst vi ser bort fra det som står og heller konsenterer oss om det som står?"

Sitat av hyys
Det er jo en bok som sier hvordan man skal leve for å få det godt!

T.d: Du skal ikke stjele! (ja, for om du gjør det, kan du havne i fengsel og få et mindre verdig liv)

BIBELEN ER EN BOK FULL AV GODE TIPS TIL HVORDAN MAN SKAL FÅ ET BRA LIV!

Ikke bare dette der jævla jesus preiket! Det er etter mitt syn ikke viktig!

Det er bra at Norges samfunn er bygd på kristendommen! Det gjør landet godt å bo i!
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjør det landet godt å bo i? Var landet godt i bo i fra si år 1000 da norge ble kristnet med sverdet til framveksten av den moderne velferdsstat? Kristendommen har livnært seg i århundrer på mord, tortur, intoleranse, utstøtning og diskrimering! Det er i moderne tid med humanismens inntog, når mennesket ble plassert i sentrum, og ikke kravet om den rette tro at vi har fått det bra her i landet!

Jeg trenger ikke en bok til å si meg hvordan jeg skal "lære" å ha et bra liv. Jeg er et tenkende menneske som avgjør selv hva som gavner menneskeheten. Det er *livsfarlig* med mennesker som blindt godtar det en bok sier "fordi det er guds budskap og gjør godt". Hvordan det er mulig å bruke en bok til å påpeke at noen er "godt" når du heller bør bruke de små grå til å forstå hvorfor et samfunn er tjent med slik og slik og ikke slik, forstår ikke jeg. Stjeling er galt fordi det underminerer individets eiendomsrett og samfunnets generelle trygghet, ikke fordi noen skriblerier i en bok sier det.

Sitat av hyys
Så alle som er ateister: ooooh, jeg trenger ikke en gud. jeg tror på meg selv! "uuuuu så kul og liberal derer er"
Vis hele sitatet...
Jo takk.
Sist endret av Kinseek; 9. november 2007 kl. 23:35.
Sitat av hyys
Så alle som er ateister: ooooh, jeg trenger ikke en gud. jeg tror på meg selv! "uuuuu så kul og liberal derer er"
Vis hele sitatet...
Det ga ingen mening, whatsoever.
Sitat av GordonFreeman
Det ga ingen mening, whatsoever.
Vis hele sitatet...
OK! Det er fordi du ikke forstår hva dette er snakk om!

Bibelen har ingenting av pliktetikk! Det er sant! Men da snakker vi ikke om religion, men hvorvidt samvitighet er medfødt eller ikke.

gidder ikke diskutere dette mere med dere. ingenting å bryne seg på her føler jeg

god natt!
Sitat av hyys
gidder ikke diskutere dette mere med dere. ingenting å bryne seg på her føler jeg
Vis hele sitatet...
Det var jo skikkelig voksent! Ikke bare trekker du deg fra debatten, men du slenger en fornærmelse til oss idet du bukker ut, i et barnslig forsøk på å rettferdigjøre deg selv.

Sov godt, pass på så du ikke faller ned fra din høye hest.
Sist endret av Kinseek; 9. november 2007 kl. 23:49.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg er enig i mye av det hyys sier. Kristendommen kommer med et sett av lover, regler, verdier og normer som er svært gode og har spilt en stor rolle for fremveksten av den vestlige kulturen i forhold til andre (f.eks asiatisk og andre østlige)kulturer. Den kristne religionen og kulturen som følger med er UTEN TVIL grunnen til at "vesten" er den delen av verden som er rikest og er best utviklet. Bibelen er også en veldig god bok, og historiene i det 1. testamentet som handler om etikk og moral blir gjenskapt i Hollywood hver eneste dag. Om man leser 1. testament i bibelen kan jeg love deg at du har sett filmer eller lest bøker med samme konflikter og moral. Det er så og si grunnlaget for det meste av vestlig litteratur de siste 2000 årene.

Hyys har også et poeng i det han sier om at mange tror det er tøft å si man er ateist. Det var det kanskje for 40-50 år siden da det var forventet av en at man skulle være kristen, men nå har det blitt en trend man ser igjen hos flere og flere unge. Ofte ser jeg det hos rebelsk ungdom som på død og liv skal skille seg ut.

Sitat av hyys
Bibelen har ingenting av pliktetikk! Det er sant! Men da snakker vi ikke om religion, men hvorvidt samvitighet er medfødt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke det? Hva med Den Gyldne Regel? "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. ..." Matteus 7:12. De 10 bud? Der var du på villspor, gutten min.
Sist endret av thomasf; 10. november 2007 kl. 00:10.
Thomasf: Totalt einig!
Sitat av thomasf
Jeg er enig i mye av det hyys sier. Kristendommen kommer med et sett av lover, regler, verdier og normer som er svært gode og har spilt en stor rolle for fremveksten av den vestlige kulturen i forhold til andre (f.eks asiatisk og andre østlige)kulturer. Den kristne religionen og kulturen som følger med er UTEN TVIL grunnen til at "vesten" er den delen av verden som er rikest og er best utviklet.
Vis hele sitatet...
Så alle de krigene, folkemordene, kjetterbrenningene, undertrykkelsene og forfølgelsene i vesten siden framtredelsen av kristendommen er bare pussige anakronismer i forhold til dette?

Et godt samfunn bygges av tenkende mennesker, ikke ved å basere seg på en bok. Mitt samfunn skal bygges av mennesker som påpeker *hvorfor* lover, regler, verdier og normer er til gode for samfunnet og ikke resignerer seg til "vet ikke hvorfor, men vi har hatt religion her og lever bra nå så det er sikkert bare derfor".
Sitat av thomasf
J
Hyys har også et poeng i det han sier om at mange tror det er tøft å si man er ateist. Det var det kanskje for 40-50 år siden da det var forventet av en at man skulle være kristen, men nå har det blitt en trend man ser igjen hos flere og flere unge. Ofte ser jeg det hos rebelsk ungdom som på død og liv skal skille seg ut.
Vis hele sitatet...
I min erfaring så er det de kristne som skiller seg ut (uten at det nødvendigvis skal være et negativ). At noen ateister ikke reflekter like mye som andre stemmer med mine erfaringer og, men det går for alle mennesker i alle sammenhenger.
Sist endret av Kinseek; 10. november 2007 kl. 00:19.
Eg har meire erfaring her at det er ateistane som oppfører seg sånn. Kristne ungdommar er ofte i mindretal, og blir sett ned på, av ateistane som kallar seg for "normale ungdommar"
Etter å ha tenkt litt, har jeg også kommet fram til at religion er med på å utsette menneskehetens utvikling, og uten religion ville vi nok vært mer utviklet i et rent teknologisk aspekt.

Ta for eksempel oppdagelsen at jorden ikke var flat. Ta for eksempel oppdagelsen at jorden ikke var universets midpunkt. Ta for eksempel stamcelle-forskning. Ta for eksempel ID (Intelligent Design [mange skoler i USA har begynt å undervise denne teorien i naturvitenskapstimer, på lik linje med andre vitenskapelige teorier. Denne teorien går bl.a. ut på at tyngdekraften ikke finnes, men at det er gud som dytter deg ned mot bakken, behøver jeg si mer?]). Det er nok veldig mye mer, men poenget er at i alle disse tilfellene, har religion (nærmere bestemt; kristendommen) rett og slett enten satt en stopper for utviklingen, eller forsinket den drastisk. Jeg vil gjerne se et motargument mot dette ( = I dare you).
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Kinseek
Så alle de krigene, folkemordene, kjetterbrenningene, undertrykkelsene og forfølgelsene i vesten siden framtredelsen av kristendommen er bare pussige anakronismer i forhold til dette?
Vis hele sitatet...
Haha. Morsom den der. Men står det i Bibelen at man skal gjøre alle de tingene? Det var religiøse ledere som drepte, plyndret og brant i kristendommens navn. Det hadde ingenting med kristendommen å gjøre egentlig. Sammenligne det gjerne med muslimske fundamentalister. Det har heller ingenting med Islam å gjøre.
Sitat av Kinseek
Et godt samfunn bygges av tenkende mennesker, ikke ved å basere seg på en bok. Mitt samfunn skal bygges av mennesker som påpeker *hvorfor* lover, regler, verdier og normer er til gode for samfunnet og ikke resignerer seg til "vet ikke hvorfor, men vi har hatt religion her og lever bra nå så det er sikkert bare derfor".
Vis hele sitatet...
Si meg ett godt samfunn som har blitt utviklet fra scratch uten noen form for skrevne lover og regler. Jeg sier ikke at kristendommen skal følges fra punkt til prikke, men ved å bruke kristne regler og verdier som en basis har vårt (det vestlige vel som det norske) samfunn utviklet seg til å bli et godt samfunn å leve i. Langt bedre enn diverse østlige og sørlige samfunn.

Sitat av Kinseek
I min erfaring så er det de kristne som skiller seg ut (uten at det nødvendigvis skal være et negativ). At noen ateister ikke reflekterr like mye om andre stemmer med mine erfaringer og, men det går for alle mennesker i alle sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at kristne skiller seg ut? Mener du da de som holder til i kristne miljø eller skiller de seg ut så sant de er medlem av statskirken?
Sist endret av thomasf; 10. november 2007 kl. 00:28.
Sitat av hyys
gidder ikke diskutere dette mere med dere. ingenting å bryne seg på her føler jeg
Vis hele sitatet...
Her er en idé: hvis du ikke er interessert i å diskutere, drit i å poste.

Den kristne religionen og kulturen som følger med er UTEN TVIL grunnen til at "vesten" er den delen av verden som er rikest og er best utviklet.
Vis hele sitatet...
Kristendommen er UTEN TVIL grunnen (dvs. den eneste grunnen) til at vesten er rikest of best utviklet? Hva baserer du dette på? Har du lest f.eks. Guns, Germs, and Steel?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av DryYouTear
Ta for eksempel oppdagelsen at jorden ikke var flat. Ta for eksempel oppdagelsen at jorden ikke var universets midpunkt. Ta for eksempel stamcelle-forskning. Ta for eksempel ID (Intelligent Design [mange skoler i USA har begynt å undervise denne teorien i naturvitenskapstimer, på lik linje med andre vitenskapelige teorier. Denne teorien går bl.a. ut på at tyngdekraften ikke finnes, men at det er gud som dytter deg ned mot bakken, behøver jeg si mer?]). Det er nok veldig mye mer, men poenget er at i alle disse tilfellene, har religion (nærmere bestemt; kristendommen) rett og slett enten satt en stopper for utviklingen, eller forsinket den drastisk. Jeg vil gjerne se et motargument mot dette ( = I dare you).
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Kirken og andre religiøse ledere ikke var åpen for fullt så mye fri tenking var at de ville beholde makten ved å holde nivået av "hyklerske" tanker nede. De styrte altså med jernhånd og ville ikke at befolkningen skulle begynne å tvile på ledernes viten eller klokskap. Det var dermed ikke mye plass for nye og "revolusjonerende" idéer. Ganske utspekulert om man tenker seg om.

Sitat av mr_eff
Kristendommen er UTEN TVIL grunnen (dvs. den eneste grunnen) til at vesten er rikest of best utviklet? Hva baserer du dette på? Har du lest f.eks. Guns, Germs, and Steel?
Vis hele sitatet...
Har ikke lest den boken nei. Jeg baserer det på at kristne kulturer tidligere har gjort diverse saker og ting nettopp for å berike seg selv. For eksempel kolonisering i Afrika og India, plyndring og erobring av latin-amerikanske stammer og videre slaveri av Afrika. Disse (ja, grusomme) handlingene har blitt utført av land og kulturer der kristendommen står i sentrum, og ofte har kristendommen blitt brukt som en "unnskyldning", altså det blir gjort "i Guds navn".

En annen grunn er at kristendommen på mange steder har blitt mindre og mindre konservativ. Man har dermed åpnet for andre verdier, og inn her har materialistiske tenkemåter kommet inn.
Sist endret av thomasf; 10. november 2007 kl. 00:43.
Sitat av thomasf
Haha. Morsom den der. Men står det i Bibelen at man skal gjøre alle de tingene? Det var religiøse ledere som drepte, plyndret og brant i kristendommens navn. Det hadde ingenting med kristendommen å gjøre egentlig. Sammenligne det gjerne med muslimske fundamentalister. Det har heller ingenting med Islam å gjøre.
Vis hele sitatet...
Og det var heller ikke det jeg insinuerte. Poenget mitt var at jeg påstår at i de nesten 2000 årene med kristendom i europa, så er det bare det siste få årene vi (etter min mening) har et (stort sett) "godt samfunn". Mitt spørsmål er da hvorfor mennesker "plutselig" sluttet å gjøre ting i "kristendommens navn" og heller begynte å gjøre gode ting. Hva skjedde etter disse årtusen som gjorde at moralen forandret seg ganske så drastisk, selv om man tilsynelatende hadde en god bok i hånden hele tiden, lot de være å åpne den?

Jeg synes det vitner mer om at gode verdier ikke kommer fra bøker, men fornuften.

Sitat av thomasf
Si meg ett godt samfunn som har blitt utviklet fra scratch uten noen form for skrevne lover og regler.
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg sier ikke at et samfunn ikke skal ha lover og regler, tvert om at disse lovene og reglene skal være basert på fornuft, og ikke såkalte hellige skrifter.

Sitat av thomasf
Jeg sier ikke at kristendommen skal følges fra punkt til prikke
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde den ikke det, når du sier den har ført til så mye bra? Velger du ut ting du liker og kaster bort ting du ikke liker? På hvilket grunnlag gjør du isåfall det og hvorfor kan ikke samfunnet nøye seg med det grunnlaget alene?

Sitat av thomasf
men ved å bruke kristne regler og verdier som en basis har vårt (det vestlige vel som det norske) samfunn utviklet seg til å bli et godt samfunn å leve i. Langt bedre enn diverse østlige og sørlige samfunn.
Vis hele sitatet...
Og jeg mener at det er en tankegang som eksluderer ateister og andre trossretninger fra de virkelig gode verdiene som jeg mener alle mennesker uansett tro bør ha felles. Regler og verdier bør brukes når vi på fornuftig vis kan si at de gjør samfunnet bedre, ikke fordi noen mener de tilhører sin egen religion. Jeg vil dele mine verdier, ikke dytte dem på andre sammen med en religion.

Sitat av thomasf
Hva mener du med at kristne skiller seg ut? Mener du da de som holder til i kristne miljø eller skiller de seg ut så sant de er medlem av statskirken?
Vis hele sitatet...
De skiller seg ut de som viser tydelig at de er kristne, noe som ikke er fullt så vanlig lenger. Ingenting med statskirken å gjøre i sådann.
Sist endret av Kinseek; 10. november 2007 kl. 00:43.
Kristendommen kommer med et sett av lover, regler, verdier og normer som er svært gode og har spilt en stor rolle for fremveksten av den vestlige kulturen i forhold til andre (f.eks asiatisk og andre østlige)kulturer. Den kristne religionen og kulturen som følger med er UTEN TVIL grunnen til at "vesten" er den delen av verden som er rikest og er best utviklet.'
Vis hele sitatet...
Jeg baserer det på at kristne kulturer tidligere har gjort diverse saker og ting nettopp for å berike seg selv. For eksempel kolonisering i Afrika og India, plyndring og erobring av latin-amerikanske stammer og videre slaveri av Afrika.
Vis hele sitatet...
Så det er kristendommens "svært gode" lover, regler, verdier og normer som førte til erobring, plyndring og slaveri, og det er derfor vi i vesten nå kan leve fett på andres lidelse? Kult.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Kinseek
Og det var heller ikke det jeg insinuerte. Poenget mitt var at jeg påstår at i de nesten 2000 årene med kristendom i europa, så er det bare det siste få årene vi (etter min mening) har et (stort sett) "godt samfunn". Mitt spørsmål er da hvorfor mennesker "plutselig" sluttet å gjøre ting i "kristendommens navn" og heller begynte å gjøre gode ting. Hva skjedde etter disse årtusen som gjorde at moralen forandret seg ganske så drastisk, selv om man tilsynelatende hadde en god bok i hånden hele tiden, lot de være å åpne den?
Vis hele sitatet...
Ingen har fulgt Bibelen og dens budskap ordrett, men mye av etikken og moralene vi finner i Bibelen er svært viktige og gjeldende den dag i dag. Se på De 10 Bud og se hvor mange av de som mer eller mindre direkte inngår i de norske lover.

Sitat av kinseek
Jeg synes det vitner mer om at gode verdier ikke kommer fra bøker, men fornuften.
Vis hele sitatet...
Sitat av kinseek
Hæ? Jeg sier ikke at et samfunn ikke skal ha lover og regler, tvert om at disse lovene og reglene skal være basert på fornuft, og ikke såkalte hellige skrifter.
Vis hele sitatet...
Det sant det, og troen på fornuften har vært minst like viktig som hvilken som helst hellig skrift. Man kan selvfølgelig ikke bare skrive ned noe greier og følge det fra punkt til prikke. Det er vel det som blir kalt fundamentalisme. Det gjelder vel å finne en mellomting og leve etter det.


Sitat av kinseek
Hvorfor burde den ikke det, når du sier den har ført til så mye bra? Velger du ut ting du liker og kaster bort ting du ikke liker? På hvilket grunnlag gjør du isåfall det og hvorfor kan ikke samfunnet nøye seg med det grunnlaget alene?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at mye som står i Bibelen er bra. Etikken og moralen man finner der er ypperlig og skaper et godt grunnlag som gjør seg gjeldende den dag i dag. Det er ikke noen spesifike ting i Bibelen jeg ikke liker, men jeg vet at jeg selv aldri hadde klart å leve slik Bibelen forventer og oppfordrer til at jeg lever. Det fins mange tolkninger av kristendommen samt oppfatninger av hvor slavisk man bør følge kristne lover og regler. Som jeg nevnte, er det kun svært konservative og fundamentalister som lever ordrett etter Bibelen.


Sitat av kinseek
Og jeg mener at det er en tankegang som eksluderer ateister og andre trossretninger fra de virkelig gode verdiene som jeg mener alle mennesker uansett tro bør ha felles. Regler og verdier bør brukes når vi på fornuftig vis kan si at de gjør samfunnet bedre, ikke fordi noen mener de tilhører sin egen religion. Jeg vil dele mine verdier, ikke dytte dem på andre sammen med en religion.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men man kan da syns kristendommen og Bibelen inneholder mange god etikk og gode verdier uten å være kristen? Det går an å lese Bibelen og se på den som en bråte gode retningslinjer og etiske verdier, heller enn en bok som forteller deg at du skal tro på Gud. Det er faktisk mange som ser på Bibelen som en historisk bok, heller enn en hellig skrift.


Sitat av kinseek
De skiller seg ut de som viser tydelig at de er kristne, noe som ikke er fullt så vanlig lenger. Ingenting med statskirken å gjøre i sådann.
Vis hele sitatet...
Den kan jeg være enig i, men det er likevel mye ungdom som hevder at de er ateister for å skille seg ut. At stadig færre blir og er troende kristne er ikke en hemmelighet akkurat.

Sitat av mr_eff
Så det er kristendommens "svært gode" lover, regler, verdier og normer som førte til erobring, plyndring og slaveri, og det er derfor vi i vesten nå kan leve fett på andres lidelse? Kult.
Vis hele sitatet...
Se.

Sitat av thomasf
Disse (ja, grusomme) handlingene har blitt utført av land og kulturer der kristendommen står i sentrum, og ofte har kristendommen blitt brukt som en "unnskyldning", altså det blir gjort "i Guds navn".
Vis hele sitatet...
Det står der. Du er kanskje blant de som mener at Islam er en grusom, umenneskelig og primitiv religion?
Se på De 10 Bud og se hvor mange av de som mer eller mindre direkte inngår i de norske lover.
Vis hele sitatet...
Hvor mange? To?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av mr_eff
Hvor mange? To?
Vis hele sitatet...
Er ikke det to ganske viktige lover? Poenget er at kristendommen har vært hjørnestenen av hvilke lover som har vært gjeldende i den vestlige del av verden. Man kan si det har vært inspirasjonen for hvordan mange har levd livene sine, og har blant annet innført tradisjoner som f.eks ekteskapet. En ganske viktig institusjon eller hva?
Sist endret av thomasf; 10. november 2007 kl. 01:40.
Sitat av thomasf
Grunnen til at Kirken og andre religiøse ledere ikke var åpen for fullt så mye fri tenking var at de ville beholde makten ved å holde nivået av "hyklerske" tanker nede. De styrte altså med jernhånd og ville ikke at befolkningen skulle begynne å tvile på ledernes viten eller klokskap. Det var dermed ikke mye plass for nye og "revolusjonerende" idéer. Ganske utspekulert om man tenker seg om.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt, er dette et forsøk på å disputere det jeg skrev?

Det er også et faktum at Kinseek kommer med mange gode argumenter og spørsmål, som du mer eller mindre unngår å svare på, og snakker heller om noe helt annet.

KP til deg, Kinseek. Ikke bare fordi jeg er enig i det du sier, men også fordi det du sier og det du spør om rett og slett ikke kan bortforklares.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av DryYouTear
Jeg skjønner ikke helt, er dette et forsøk på å disputere det jeg skrev?
Vis hele sitatet...
Nei, det er et forsøk på å forklare det.

Sitat av DryYourTear
Det er også et faktum at Kinseek kommer med mange gode argumenter og spørsmål, som du mer eller mindre unngår å svare på, og snakker heller om noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør greie for mine synspunkter og oppfatninger. Jeg har på ingen måte behov for å forsvare kristendommen da jeg ikke er kristen selv. Om mine forklaringer ikke er tydlige nok så beklager jeg det, men at jeg unngår å svare på spørsmplene Kinseek stiller er bare tull. Jeg har klare meninger om hva kristendommen har hatt å si for utviklingen av Vesten, og de står jeg på.