Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3092
Har hørt litt ymse om dette.

PC'en har best av å være på i lengre periode, og kan ta skade av å bli skrudd av hver kveld.

Jeg skrur av gammel vane.
Gjelder dette også dvalemodus og hvilemodus eller å skru heelt av? Jeg skrur aldri min av, kun hvile
Jeg trodde det var motsatt at en hjemme pc ikke hadde godt av stå på 24/7. hvilemodus har jeg aldri brukt siden jeg ikke klarer å slå på igjen pcen når den er i hvilemodus.
Jeg pleier heller aldri å sku av min hjemmemaskin, men har hørt at det anbefales grunnet slit på mekaniske harddisker og vifter i andre komponenter. Det tar så klart flere år før du får sett noen merkbar effekt av det.

* Sløve vifter
* Redusert effekt fra harddisken din (Dette kan jo så klart endres i W7 slik at harddisken setter seg i sovemodus etter 1-10 min uten bruk elns.)
* Defekte vifter

Det er jo så klart positive ting ved å ha maskinen sin klar til gaming / programmering / social networking når du kommer hjem fra jobb eller skole! Da kan man jo bare sette seg ned og maskinen kjører for fullt, du slipper å vente på boot / oppstarten av alle programmene.

Det er da så klart også mange ting man kan gjøre for å få opp effektiviteten på dette. Man kan via mange programmer velge hvilke programmer som skal være med i oppstarten, og det er ikke noe du trenger å være en avansert bruker for lenger. Man kan også skaffe seg en SSD som for tiden driver å synker i priser slik at det snart er en veldig god investering med tanke på hvor godt utviklet SSD teknologien er og. Og siden SSD ikke er mekanisk, tar den ikke slit ifra å være på hele dagen.

Bruker selv SSD nå, men pleier aldri å slå av maskinen av gammel vane. Jeg ser mer for meg at jeg får heller bytte ut de enkelte viftene når de eventuelt skulle slutte å gi meg den effektiviteten jeg trenger.

Så alt i alt, du trenger egentlig ikke å bekymre deg for å slå den av eller på, så lenge du ikke er en kjølingsnarkoman og driver med mye overklokking der alt av kjøling må være top notch!

Vil også legge inn at jeg ikke har gjort noe personlig research på dette emnet, men snakker utifra personlig erfaring, snakk mellom kollegar eller venner og bare ren tenking om hvordan ting fungerer, så ikke ta meg på ordet når det gjelder slikt, liker bare å fundere på ting

Mvh Rediver
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
* Sløve vifter
* Redusert effekt fra harddisken din (Dette kan jo så klart endres i W7 slik at harddisken setter seg i sovemodus etter 1-10 min uten bruk elns.)
* Defekte vifter

Det er jo så klart positive ting ved å ha maskinen sin klar til gaming / programmering / social networking når du kommer hjem fra jobb eller skole! Da kan man jo bare sette seg ned og maskinen kjører for fullt, du slipper å vente på boot / oppstarten av alle programmene.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du ikke betaler dine egne strømregninger gitt.. =)

Og hvis du ikke har tid til å vente på at en pc skal boote er det kanskje påtide med en liten oppgradering av pcen
Maskinene mine står på 24/7 utenom en reboot ca 1gang i mnd.

Ferdig maskiner fra Packard Bell / Dell eller lignende har ikke så veldig godt av å stå under mye last over lange perioder.

Ikke den beste kvaliteten på de maskinene. Men en hjemmebygga pc som er bygget av en litt kompetent fyr kan stå på i evigheter.
Sist endret av xShadyx; 23. desember 2011 kl. 09:42.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Ser ut som du ikke betaler dine egne strømregninger gitt.. =)

Og hvis du ikke har tid til å vente på at en pc skal boote er det kanskje påtide med en liten oppgradering av pcen
Vis hele sitatet...
Trenger egentlig ikke en oppgradering av min maskin Jeg ser dette fra en "random" person sitt syn og tar bare med faktorer som kan spille inn. Men helt korrekt, er lærling innen IT med 30% lønn, så flytter ikke ut før til jeg får 40% eller 50% om et par måneder eller et halvt år. Så jeg må nok bli mer bevist om mitt strømbruk

Har selv en Kingston HyperX SSD 120gb med OS og noen spill på, så boot er bare et par sekunder 8gb RAM og en litt overklokket I7 2600k med vannkjøling er ikke en bottleneck for booten heller

Som jeg sa, er ikke ett problem for meg, er bare en vane å ha den stående på.

Vil også legge inn at levetiden til din PSU blir også redusert når du har maskinen din på 24/7
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av WayGone Vis innlegg
Det er ikke bra å ha en vanlig desktop maskin stående på døgnet rundt (hvertfall ikke med windows). Dvalemodus å hvilemodus går greit. Står maskina PÅ for lenge, bruker du opp RAM og BUS i CPU, og vil resultere i veldig treg datamaskin, eller i ekstreme tilfeller bluescreen pga memorydump.

Linux derimot kan stå på forever, uten å miste potensiell ytelse.
Vis hele sitatet...
Eeeeehhhh... Jeg har en maskin med oppetid på 400ish dager som gjerne vil ha et ord med deg. Fanboy-ism er noe dritt!
Har brukt dvalemodus på Laptoppen min i over to år, slår bare av og på for Windows oppdateringer.
Hjemme (gaming)PCen står på som regel fra 17:00 til 23:00 hver dag, så blir den slått av.. Er dette ikke bra? wat
Her var det mye merkelige svar.
Er ikke noe stress for en PC å stå på i lengre tider, du må dog regne med mer slitasje på mekaniske deler. (Duh).

Har i snitt 30dager runtime mellom hver boot, pcen brukes til streamingserver og en rekke andre ting. :-)
Det er ikke noe problem å la stasjonære pcèr med gode komponenter være oppe i månedsvis\ årevis. bare man har en årlig "service"\ rengjøring for støv og dritt slik at en unngår overoppheting.
Slår av min hver kveld. Hatt PC'en i 4år, ingen skade skjedd. Får fortsatt spilt WoW etc.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Eeeeehhhh... Jeg har en maskin med oppetid på 400ish dager som gjerne vil ha et ord med deg. Fanboy-ism er noe dritt!
Vis hele sitatet...
Hvis det uansett hadde vært sant, er det bare å logge av og på, for da stoppes de fleste prosessene som kjører i bakgrunnen. Profit

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har brukt dvalemodus på Laptoppen min i over to år, slår bare av og på for Windows oppdateringer.
Hjemme (gaming)PCen står på som regel fra 17:00 til 23:00 hver dag, så blir den slått av.. Er dette ikke bra? wat
Vis hele sitatet...
Dvalemodus er akkurat det samme som å slå av maskinen, bare at økten, og alle progammene som du har oppe lagres, og de vil åpnes når du starter maskinen igjen.

"Lagrer økten, og slår av datamaskinen. Windows gjennoppretter økten når du slår på datamaskinen."

Selv har jeg alltid på PCen, siden jeg ikke sover i samme eller betaler regningen. Laptop'en min har jeg alltid på dvalemodus.