Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2803
Som de fleste sikkert allerede vet har Märta Louise nettop fått et nytt barn som staten skal forsørge fordi den har rett blod. Men det er en ting jeg ikke forstår med denne slekten. De er Norges monarki og skal representere nasjonen vår ute i den vide verden men ikke søren om de klarer å velge gode gamle NORSKE navn til sine barn?

Den nye jenta i familien skal hete "Emma Tallulah".. Hvor ble det av Gjertrud, Sigrunn, Dagny og Hedda? De gode norske solide navnene er blitt byttet ut av navn som ikke en gang norske navneforskere vet hva betyr! (ref. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=517282)

Märta har jo til og med en SVENSK BOKSTAV i navnet!?!?

Jeg er Norgespatriot og liker monarkiet mitt, men de kan da søren meg se til å navngi neste barnet Ola, eller Leif.

Kan noen fortelle meg om det er noen spesiell grunn til at de glatt unngår normale norske navn?
Den familien er ikke Norsk.
Hadde du fulgt med i historien på skolen hadde du visst at dens aner går tilbake til danske Prins Carl som byttet navn til Haakon VII.

Märtha sa også fra seg alle kongelige plikter og også penger fra staten da hun for noen år siden ikke ville ha mer av det og heller satse på englene sine. En kan jo argumentere med at penger fra pappa kommer fra staten, men, men.
Samtlige namn du ramser opp er norrøne.
De burde kalt alle unga for Vidkun, uansett kjønn. Tallulah ligner jo på Abdullah. Tilfeldig? Neppe!
Sitat av Goophy
Den familien er ikke Norsk.
Hadde du fulgt med i historien på skolen hadde du visst at dens aner går tilbake til danske Prins Carl som byttet navn til Haakon VII.

Märtha sa også fra seg alle kongelige plikter og også penger fra staten da hun for noen år siden ikke ville ha mer av det og heller satse på englene sine. En kan jo argumentere med at penger fra pappa kommer fra staten, men, men.
Vis hele sitatet...
Korrekt at familien ikke er "norsk", men de representerer like fult Norge. Men på en annen måte må de jo være norske, hvis ikke er jo INGEN av innvandrerne i Norge norske da eller?
Sitat av Hatred
Samtlige namn du ramser opp er norrøne.
Vis hele sitatet...
Men nå har det seg jo også slik at vi fra vi var små har fått det inn med teskje at vikingene (som trodde på de norrøne gudene) var NORGES stolthet. Jeg ville dog si at våre norrøne forfedre lagde dette landet, og uavhengig av om de var i hele norden og nord-deler av Skotland, så er det like fult noe nordmenn er stolte over som sin kultur arv. Derav ville jeg si det er "norskt", selvom vi deler det med resten av skandinavia(?)

Forøvrig vil jeg si meg enig med trådstarter at det norskemonarkiet er representanter av Norge, og derav skal de ta navn fra noe i vår historie som har vært sentralt. Da vil nok mange dra inn sverige og danmark også, men jeg ville si at det er "grunnsteinen", den norrøne tid og skandinavisk innflytelse.

edit; klar over at det blir litt selvmotsigende, men dere tar poenget?

Sitat av DonTomaso
De burde kalt alle unga for Vidkun, uansett kjønn. Tallulah ligner jo på Abdullah. Tilfeldig? Neppe!
Vis hele sitatet...
Ja, de har hjernevasket Märtha (Behn han ikke noe å vaske oppi der). Märtha skal derfor slutte med engler - og lage "How to make Jihad for dummies".
Sist endret av Xasma; 29. september 2008 kl. 23:16.
Sitat av DonTomaso
De burde kalt alle unga for Vidkun, uansett kjønn. Tallulah ligner jo på Abdullah. Tilfeldig? Neppe!
Vis hele sitatet...
Og Obama ligner på Osama. Tilfeldig? Neppe!
Xasma sa alle mine argumenter. Les hans post igjen
Märta er jo selvstendig næringsdrivende og har sagt fra seg apanasjen. Hun får ikke et rødt øre fra staten - hvorfor i helvete skal hun ikke gjøre akkurat som hun vil?
hvis du ikke har skjønt det enna så er marta og ari veldig opptatt av å skille seg ut på en veldig skrudd måte for oss "dødlige"
Kongelige er som en liten gruppe jøder. De har verken blått eller rent blod, men mest sannsynlig er de i familie hele gjengen.. Jeg syns det er latterlig at vi i det hele tatt har et kongehus.. La de få kalle seg Ali og Ming Lee om de har lyst.. De er ikke til annet enn latter uansett
Sier meg enig md "gulunderstrek". Ser ikke helt vitsen med en kongefamilie som fungerer som et monarkistisk symbol, når Norge nettop er Norge grunnet monarkiets avang og demokratiets entrè.

Kongen har jo faktisk veto, men om han noen gang bruker den igjen er vel ikke så sannsynelig (håper han bruker den for å nekte FRP flerttall i regjering, når den tid er inne).

Kongehuset er ikke annet en en utgft, en veldig unødvendig utgift.. Norge er ikke perfekt, så de pengene kunne heller gått til noe annet.
Men når det kommer til å velge navn, så står det vel fritt fram for de, som for alle andre. Samme for meg hva Märtha kaller ungen sin, på samme grunnlag som jeg gir faen i hva du kaller ungen din.
Sitat av gulunderstrek
Kongelige er som en liten gruppe jøder.
Vis hele sitatet...
Som læreren din sikkert sa: utdyp dette, vær så snill?
Sitat av DonTomaso
Som læreren din sikkert sa: utdyp dette, vær så snill?
Vis hele sitatet...
Jeg spør det samme selv!

Djiis. Hva er dette for en tråd med halvrasistisk ræl? Mærta og Ari er da folk som deg og meg. Hvorfor skal ikke de få kalle barna sine for hva de vil? Hva er det som er bedre med Ola og Kari enn Emma Tellulah? Og "Norgespatriot"? Hvorfor skal patrioter ha noe imot navnevalget. Jeg er selv fan av landet mitt på en veldig ikkenasjonalistisk og mulitikulturell måte, men det betyr ikke at jeg vil at alle skal gi barna sine "gode norske navn".
Sammenligningen med jøder var at jøder helst ser at de gifter seg med jøder.. (veit det er untakk, men dere skjønner hva jeg mener) Kongefamiliene i Europa de siste århundrene har også dette trekket.. De liker å gifte seg med hverandre. Så sjansen for at mange kongelige idag er i familie er jo ganske stor.. Jeg er fult klar over at jeg overdrev med å si at de mest sannsynlig var i familie hele gjengen. Men det var også meninga..
Synes kongefamilien skulle holdt seg til tradisjonelle norrøne kongenavn, men nå som kongefamilien har blitt mer som kjendisfamilien, med tilhørende engleskole og whatnot så er det kanskje ikke så rart at de viker mer og mer bort fra det som er tradisjonelt norsk.
Nesten så jeg vurderer å gjøre republikaner av meg...

Sitat av x3m187
Og Obama ligner på Osama. Tilfeldig? Neppe!
Vis hele sitatet...
Ikke glem at han har mellomnavnet Hussein!
Sist endret av charz0r; 1. oktober 2008 kl. 15:35.
Sitat av gulunderstrek
Sammenligningen med jøder var at jøder helst ser at de gifter seg med jøder.. (veit det er untakk, men dere skjønner hva jeg mener) Kongefamiliene i Europa de siste århundrene har også dette trekket.. De liker å gifte seg med hverandre. Så sjansen for at mange kongelige idag er i familie er jo ganske stor.. Jeg er fult klar over at jeg overdrev med å si at de mest sannsynlig var i familie hele gjengen. Men det var også meninga..
Vis hele sitatet...

du har fått med deg at verken håkon eller marta har en "kongelig" ektefelle ?
Sitat av gulunderstrek
Sammenligningen med jøder var at jøder helst ser at de gifter seg med jøder.. (veit det er untakk, men dere skjønner hva jeg mener) Kongefamiliene i Europa de siste århundrene har også dette trekket.. De liker å gifte seg med hverandre. Så sjansen for at mange kongelige idag er i familie er jo ganske stor.. Jeg er fult klar over at jeg overdrev med å si at de mest sannsynlig var i familie hele gjengen. Men det var også meninga..
Vis hele sitatet...
Ja, dette er et kjent fenomen. Her skiller jødedommen seg vesentlig fra de andre verdensreligionene. I Nord-Irland er det ingen som bryr seg om en katolikk gifter seg med en protestant, og ingen muslimske konservative pappaer er vel så regelstyrte lenger at de løfter på øyenbrynene om deres datter ønsker å stifte familie med en ateist?

Eksempelet ditt er virkelig forferdelig.
Kongefamilien har ingen annen makt enn å være gode ambassadører for landet vårt, noe de klarer greit synes jeg.
Hvis kongen hadde prøvd seg ved å faktisk utøve den makten han har, dvs. nekte å godkjenne en lov eller noe så hadde det blitt ramaskrik og hello mr first president of norway.

Navnet forøvrig synes jeg er jævlig stygt, og synes synd i ungen, men de får holde på som de vil og de driter nok langt i hva jeg synes om det navnet.
Marta/Mãrta/Märta og Behn er klovner uansett for min del.
Sitat av HStern
Kongefamilien har ingen annen makt enn å være gode ambassadører for landet vårt, noe de klarer greit synes jeg.
Hvis kongen hadde prøvd seg ved å faktisk utøve den makten han har, dvs. nekte å godkjenne en lov eller noe så hadde det blitt ramaskrik og hello mr first president of norway.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det er det nettopp dette som er hele poenget med å ha Kongen. Hvis vi skulle få et lovforslag i Stortinget(ala FRA i Sverige) som Kongen vet at folket ikke vil ha, kan han legge ned veto. Kongen er, og har tradisjonelt sett alltid vært, folkets konge, og ikke Stortingets konge.
Tallulah betyr noe som "den som bare sitter" ellr bedaglig anlagt på Punjabi og Urdu.

Stemmer jo gått når mann ser på vem som er faren til krapylet
Sitat av Psych|Com
du har fått med deg at verken håkon eller marta har en "kongelig" ektefelle ?
Vis hele sitatet...
Gjennom de siste århundrene.? Det hele var ment som et vell overdrevent utsagn.. Men okei skal slutte med sånt.
Sitat av Xasma
Men nå har det seg jo også slik at vi fra vi var små har fått det inn med teskje at vikingene (som trodde på de norrøne gudene) var NORGES stolthet.
Vis hele sitatet...
Øhm... Vikinger, Norges stolthet? Plyndrende, okkuperende krigere fra den yngre jernalderen, Norges stolthet? Ikke bare er det stusselig og ganske patetisk å være stolt av noe som ble gjort for 1000 år siden av noen som delte ditt geografiske område og fint lite mer, det er også en rimelig fæl ting å være stolt av.

Vikingene som sådan var long gone da Norge ble samlet til ett rike uansett, og jeg tviler på at de hadde vært spesielt begeistret for å være samlet under en krone gitt av Gud, så at vikingene skulle ha noen som helst tilknytning til Norge som nasjon og monarki er meningsløst å påstå. Skaff deg noen andre helter. Einar Gerhardsen for eksempel.
Sitat av Dynge
Øhm... Vikinger, Norges stolthet? Plyndrende, okkuperende krigere fra den yngre jernalderen, Norges stolthet? Ikke bare er det stusselig og ganske patetisk å være stolt av noe som ble gjort for 1000 år siden av noen som delte ditt geografiske område og fint lite mer, det er også en rimelig fæl ting å være stolt av.

Vikingene som sådan var long gone da Norge ble samlet til ett rike uansett, og jeg tviler på at de hadde vært spesielt begeistret for å være samlet under en krone gitt av Gud, så at vikingene skulle ha noen som helst tilknytning til Norge som nasjon og monarki er meningsløst å påstå. Skaff deg noen andre helter. Einar Gerhardsen for eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg ikke uenig, og hvis du leser det du siterte, så ser du at det er ikke min personlige mening, det er hvordan jeg ser det at vi får det inn at fortiden vår var. Forøvrig så ble Norge et konkerike i 872, og kristendommen ble innført i 1030, slik jeg har forstått det i allefall. Så det er jo ca. 150år uten noen andre guder enn de norrøne.
Sitat av charz0r
Slik jeg ser det er det nettopp dette som er hele poenget med å ha Kongen. Hvis vi skulle få et lovforslag i Stortinget(ala FRA i Sverige) som Kongen vet at folket ikke vil ha, kan han legge ned veto. Kongen er, og har tradisjonelt sett alltid vært, folkets konge, og ikke Stortingets konge.
Vis hele sitatet...
Kongen har ingen reell makt i Norge. Han er våres øverste militære leder, men utover det har han ingen makt. Så det du kommer med her er sprøyt. Du er klar over at de folkevalgte også er for folket?
Overraskende at ingen har nevnt dette før i tråden, men hvem faen bryr seg om hva hun heter?
Noen leser for mye se & hør...
a) det er et latterlig navn, men who cares?
b) bør ikke en såkalt norgespatriot kunne såpass korrekt norsk at han vet at det ikke heter "monarkifamilien", men rett og slett "kongefamilien"?