Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2711
I Morgenbladet denne fredagen skrev en viss avtroppet formann i FrP en kommentar til debatten om subsidier av kulturtilbud i Norge. Det er ingen nyhet at FrP-politikere er motstandere av kultursubsidier, eller at venstresiden støtter dem, men jeg syns ofte begge siders argumenter kan bli for ensidige og unyanserte til at noen av dem blir spesielt givende. I kommentaren sin i MB, derimot, kom Hagen med et par interessante poeng.

"Unge mennesker betaler i dag opp mot tusen kroner for å stå som sild i tønne sammen med tusener av andre på konserter på Valle Hovin og ulike festivaler," skriver Hagen og påpeker at arrangørene her må dekke alt, uten støtte, og betale skatt av eventuelt overskudt. "Men når andre mennesker besøker operaen eller et teater, forventer de at de som ikke går i operaen eller teateret skal bidra til å betale kostnadene - som utgjør over tusen kroner per billett for operaens vedkommende".

Selv har jeg hatt mange gode opplevelser på teater, som jeg sannsynligvis aldri hadde hatt dersom resten av landet ikke betalte litt av min billett. Allikevel: Mange av dem som har vært med på å betale min billett benytter seg ikke av teatertilbudet de må betale for. Ikke alle bryr seg om å gå på teater, ikke alle har mulighet til å gå på teater når det måtte passe dem, men betaler de skatt, må de betale allikevel.

Hva ville så skje dersom vi overlot opera og teater til markedet? Er det "finkulturelle" (for et idiotisk ord) kulturtilbudet så viktig for Norge at vi bør fortsette å opprettholde det med skattebetalernes penger? Dersom Fremskrittspartiet får det som de vil, kommer sannsynligvis teater-Norge som vi kjenner det til å dø. Rekk opp hånda alle som ville brydd seg.
Teater og opera er kanskje ikke så aktuelt for mange her, men det er mye annet det ville gått utover også. Festivaler, utstillinger..det er svært mye som får statsstøtte. Ikke nødvendigvis store summer, men uten denne støtten ville kulturopplevelser blitt en luksusvare mange av oss måtte begrenset kraftig. Ok, mange av de store festivalene ville selvsagt overlevd, men hva med de små og hyggelige, som gjør så mye for lokalmiljøet?

Det er ikke snakk om kun stipendiater til folk som tråkker på glass og babyspy og kaller det samfunnskritikk, men med stor sannsynlighet noe nettopp du har stor glede av. Personlig har jeg hatt stor glede av Musikkens dag i Oslo, samtidskunstfestivalen Momentum i Moss og Krockettfestivalen i Halden. Jeg har ikke oversikt over alt som skjer rundt om i landet, men jeg er helt sikker på at det er mye bra, som ikke er lønnsomt rent økonomisk.

Kan kultur virkelig måles i kroner og øre? Flere av norges mest berømte kunstnere opplevde aldri noen kommersiell suksess mens de levde, men har hatt mulighet til å arbeide gjennom kunstnerstøtte, og har gitt mange glede i ettertid. Jeg er overbevist om at et kultur-Norge med Frp ved makten ville vært et veldig fattig land.

Edit: Kripos krevde avsnitt.
Sist endret av luni; 3. august 2008 kl. 20:53.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er i den pikante situasjonen at jeg tar delvis nytte av disse kultursubsidiene nå og da.

Jeg er ansatt i et konserthus som er et aksjeselskap eid av kommunen, vi får ingen subsidier.
Men til tider er det ofte subsidierte produksjoner som holdes i våre lokaler, i starten synes jeg de var mer fascinerende enn merkelig, både produksjonen og folka bak men:

Dere skal vite at endel av disse såkallte "stykkene" diverse kvasiteater setter opp her i landet er totale makkverk for en person som ikke er inne i hele "po mo" kulturen (Jeg snakker her om Postmoderne kunst, wierd for the sake of wierd på lekmanns tunge).
La meg ta et eksempel:

En viss tysker, ved navn Raimund Hoghe satte opp et stykke. Det var et annet teaterhus i byen som booket produksjonen, men salen deres var for liten iflg. den tekniske raideren,
så de leide en sal av oss.

Vi bruker 2 dager på å rigge fresnelllamper som egentlig ikke gjør jack shit annet enn å gi en jevn vask over hele gulvet. I tillegg programmerte jeg over 40 moment (scenebilde) i lysbordet (dette gjør det så enkelt at lysdesigneren bare trykker på en "GO" knapp for hver gang et moment skal skiftes), 35 av momentene så identisk ut for vanlige dødelige, her snakker vi forskjeller på to og tre prosent dimming, noe du ikke en gang kan legge merke til pga dimmerene våre ikke trenger den slags 'oppløsning'.

Tyskere er grådig overnøyaktig på ting, men de var ivertfall ikke komplette drittsekker, og de er jo trossalt kunden, og kunden har alltid rett.

Så ja, noen dager senere med utrolig lite søvn og 12-14 timers arbeidsdager åpner den første og eneste forestillingen, vi hadde allerede kjørt inn tribunen pga lydmannen klagde over for dårlig FOH posisjon sånn de kunne sitte rett bak publikum.
Dette gjør også at vi halverer publikumskapasiteten i salen (som allerede bare er på 250-300 stk).

Inn kom publikum, halv sal ca, og de så ut som de alle kom rett fra bohém livet. Slitne gamle kunstfriker og fanboys/girls i palestinaskjerf med tilhørende svartlamoen attitude
.. ikke akkurat den vanlige strømmen av folk vi har til andre forestillinger.

To timer med en kortvokst tysker med pukkelrygg som sakte legger ut små personlige artikler på rekke og rad utover et nakent gulv, noe skvetting av vann og et par oppleste brev senere visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte..

Dette er typisk i kulturnorge, tafatte nisjeprosjekter som bare appelerer til folk som spiste alt for mye syre på 60 tallet.
Og de går med bastant underskudd.. halvparten av teaterhusene hadde gått konk på en måned sånn som endel av de holder på.
De satser ikke på ting som folk faktisk gidder å se på, jeg tenker på suksesser som alt for rognan, forestillingene til step by step, teater manu (under tvil), lys i mørket etc..

Og dette betaler dere for.. jeg er takknemlig for at dere bidro til å fylle opp lønnskontoen min med grådig mye overtidsbetaling, men jeg tviler på at dere er det?

Jeg får lyst til å fortelle om enda et lignende prosjekt, involverende en småchubby iraner som kaster 100 A4-ark i luften for å så danse "ballett" med en elegans verdig en fyllesyk ku.

Og ikke få meg startet på opera... hele greia er en maktkamp mellom scenografer, produsenter etc.. Nesten som en egen realityserie rett forran dine egne øyne.
Sist endret av Dodecha; 3. august 2008 kl. 20:58.
Dynge's Avatar
Trådstarter
Veldig godt bidrag, Dodecha. Bare sørg for at FrP ikke får nyss i denne historien

Dersom FrP kun ville ha til livs "kulturtilbud" av typen du beskriver, hadde saken kanskje vært en annen. Men, som fabianca trekker frem, går kulturpengene fra statsbudsjettet til langt flere og bredere initativer enn postmodernistiske teateroppsetninger. Ligger problemet heller i fordelingen av kulturmidlene? Sitter det virkelig en kulturelite på toppen, distansert fra folk flest, og deler ut penger til obskure prosjekt?

"Kultur kan ikke måles i kroner og øre". Allikevel må man gjøre nettopp det når det kommer til stykket, dersom bidragsytere skal ha lønnen sin. Og da må man kunne stille spørsmålet: Har den livets rett, den kunsten og kulturen som er så smal og dårlig likt at den aldri kunne overlevd uten subsidier fra vennene til vennene til dem som produserer den? Ville Norge virkelig bli så mye fattigere uten? Hvilken kunst gjør landet rikere, og hva er overflødig og intetsigende? Det finnes teateroppetninger som hadde klart seg fint uten subsidier, ta feks Bikubesong på Det Norske Teatret.

Kanskje man ville bli nødt til å produsere flere brede, populære kulturtildbud for å klare seg. Kanskje et kunstliv uten subsidier ville ført til at de gode måtte blitt enda bedre, og at de som egentlig burde drevet med noe annet måtte gjøre nettopp det. Kanskje Kultur-Norge rett og slett hadde blitt rikere.

Jeg kjenner folk som spiller i relativt populære band, som kan tjene gode tusen på en konsert i Norge, og kanskje enda mer i England eller Tyskland. Sånn var det ikke alltid, det var nok en lang og hard vei før de kom dit de er nå, og det fortsatt relativt langt igjen før de ikke behøver å ha bartenderjobben ved siden av konserter og plateinnspilling. Det hindrer dem ikke fra å lage jævlig bra musikk. Then again, de jeg kjenner som spiller feks klassisk gitar, kunne aldri levd usubsidiert av det i Norge. Da må du turnere i hele Europa.
Sitat av Dynge
Kanskje man ville bli nødt til å produsere flere brede, populære kulturtildbud for å klare seg. Kanskje et kunstliv uten subsidier ville ført til at de gode måtte blitt enda bedre, og at de som egentlig burde drevet med noe annet måtte gjøre nettopp det. Kanskje Kultur-Norge rett og slett hadde blitt rikere.
Vis hele sitatet...
Et lite sidesprang, men:
Hvis vi setter debatten om opera, danseband og hvor elendig det meste av mainstream er... når kulturtilbud skal kommersialiseres ytterligere, hvor tror du disse brede og gode kulturtilbudene ville blitt lagt til? Jeg bor i Oslo, så egentlig burde jeg ikke engasjere meg overhodet, men jeg synes jo det er kjekt at folk skal ha et visst kulturtilbud selv om de ikke bor i de store byene også. Å kjøre i fire timer for å gå på kino virker litt stressende, spør du meg.
Kunne ikke vært mer enig med deg, Fabianca. Hvordan ville kulturnorge blitt hvis det ble privatisert? Jo, gigantene ville overlevd, og de lokale festivalene ville blitt ekstremt dyre, eller de ville gått dukken. Dette er jo forklaringen på hvorfor FrP er så idioter når det gjelder kulturnorge. De vil jo ikke vie noe penger til kulturen, og vi vil miste de folkelige og lokale festivalene, også kanskje til og med de store festivalene. Trist at et sånt parti skal ta over, og jeg veit om mange mennesker som kommer til å bli arbeidsløse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg mener ikke at man skal fjerne alt av subsidier til kultur her i landet, men jeg skulle likt å se et mer kritisk panel og mer gjennomgang av hva pengene faktisk går til.

Kulturtilbud på landet etc som fabianca nevner er ting jeg støtter fullt ut, det er dette tyvpakket som nærmest bare lager en forestilling på måfå for å få bevilget penger jeg vil til livs.
Og jeg vet jeg er langt i fra den eneste med denne meningen som jobber innen kultur.
Sist endret av Dodecha; 4. august 2008 kl. 13:20. Grunn: litt for rask i svingene
Dynge's Avatar
Trådstarter
Dodecha: Det er nettopp dette jeg håper at kan komme ut av den fastlåste, forutsigbare debatten mellom FrP og "resten". Jeg tror at hovedgrunnen til at FrP får gjennomslagskraft for forslaget sitt om å fjerne kultuposten på statsbudsjettet, er nettopp eksempler som Dodecha's. Dersom man fikk til en skikkelig oppvask blandt dem som sitter på kulturmidlene her i landet, kunne man kanskje få et kulturtilbud enda flere kan identifisere seg med. Og for å spille videre på det fabianca nevnte, så tror jeg at når det kommer til stykke, så er det ikke så mange som er så jævla lystne på å jevne bygdekinoen sin med jorda.

Forresten, Max: Jeg er med på hva du sier, men tenker allikevel på dette: Det kryr av musikere, band og artister i alle sjangre i Norge, på alle nivåer av kommersiell suksess. Musikklivet i Norge er vanvittig rikt. Er det på grunn av statsstøtte, eller på tross av mangelen på det?
Sist endret av Dynge; 4. august 2008 kl. 13:41.
Sitat av Dynge

Forresten, Max: Jeg er med på hva du sier, men tenker allikevel på dette: Det kryr av musikere, band og artister i alle sjangre i Norge, på alle nivåer av kommersiell suksess. Musikklivet i Norge er vanvittig rikt. Er det på grunn av statsstøtte, eller på tross av mangelen på det?
Vis hele sitatet...
Tror det er en balanse mellom de to tingene. Hvis musikerne hadde fått _mye_ penger av staten for å spille musikk, ville det nok ikke blitt noe god musikk, rett og slett fordi musikerne har ikke noe spesielt mål (tjene nok penger til å leve av det). Derimot hvis de ikke hadde fått noe støtte fra staten, så ville de fleste musikerne slutte med musikk, og jobbe med noe annet, rett og slett fordi det er ganske stress å leve av musikken i seg selv.

Selv kjenner jeg Knut Reiersrud, en musiker som ansees som å være en av de beste gitaristene i landet. Han gir ut plater, turnerer og holder på. Han er en musiker som rager ganske så høyt, men han tjener ikke så ekstremt bra, i forhold til hans evner. Men han fant ut at han skal drive plateselskap og masse smågreier ved siden av musikken sin, og det er dette som gjør at han tjener en del penger, og ikke musikken i seg selv. Det ble kanskje litt innviklet, men det jeg prøver å komme frem til, er at det er vanskelig å tjene penger, og leve av musikken i seg selv. Og hadde det ikke vært for statsstøtten vi har til musikere og innenfor annen kultur, så tror jeg bare de største ville overlevd, og alle småfestivalene og små musikk-events som er med på å opprettholde musikknorge vil gå dukken, dette et produkt av lite støtte fra staten.
Sitat av Dynge
Dodecha: Det er nettopp dette jeg håper at kan komme ut av den fastlåste, forutsigbare debatten mellom FrP og "resten". Jeg tror at hovedgrunnen til at FrP får gjennomslagskraft for forslaget sitt om å fjerne kultuposten på statsbudsjettet, er nettopp eksempler som Dodecha's. Dersom man fikk til en skikkelig oppvask blandt dem som sitter på kulturmidlene her i landet, kunne man kanskje få et kulturtilbud enda flere kan identifisere seg med.
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært et fint utfall, og ville vel eksemplifisert Frps eneste fornuftige rolle, nemlig som debattskapere.
Å sette Frp ved roret vil derimot ikke føre til en slik løsning, da de ikke ønsker å fornye og kvalitetssikre Norsk kulturråd (forvaltere av Norsk kulturfond), men vil legge ned hele greia.

Dersom jeg må velge, går jeg heller med på at Syltetøyglassblåserkorets forening får 20.000 i året enn at jeg må betale tusenvis for å gå på en liten festival.
Burde jeg ikke ha råd til å betale disse tusenvisene etter at Frp har senket skattene?
Nei, jeg er student, og mitt skattebidrag utgjør ikke allverdens. Bidraget vil selvsagt øke betraktelig når jeg går ut i arbeid, og da har jeg forhåpentligvis råd til dyre konserter, men det virker litt stuslig å sitte hjemme med "God kveld Norge" frem til det. Dessuten er det jo kjekt om minstepensjonister, lavtlønnede, arbeidsuføre etc. også får nyte kultur utover DDE, uten å måtte begå innbrudd.
Dynge's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca
Dersom jeg må velge, går jeg heller med på at Syltetøyglassblåserkorets forening får 20.000 i året enn at jeg må betale tusenvis for å gå på en liten festival.
Burde jeg ikke ha råd til å betale disse tusenvisene etter at Frp har senket skattene?
Nei, jeg er student, og mitt skattebidrag utgjør ikke allverdens. Bidraget vil selvsagt øke betraktelig når jeg går ut i arbeid, og da har jeg forhåpentligvis råd til dyre konserter, men det virker litt stuslig å sitte hjemme med "God kveld Norge" frem til det. Dessuten er det jo kjekt om minstepensjonister, lavtlønnede, arbeidsuføre etc. også får nyte kultur utover DDE, uten å måtte begå innbrudd.
Vis hele sitatet...
Godt! Er det her kjernen i saken ligger? De store, populære kulturtilbudene som klarer seg fint uten støtte, er som regel billige nok til at folk flest har råd. Kulturstøtten sørger for at også de mindre populære tilbudene ligger på et tilgjengelig prisnivå.

Det er vel i bunn og grunn det som skiller de politiske partiene: Om det er statens oppgave å sørge for at _alle_ har et kulturtilbud å gå til, uansett smak og inntekt, eller ikke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom over denne artikkelen fra Dagbladet i dag.
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/10/13/550156.html

I hovedtrekk handler den om et teater som vil statuere et eksempel mot FrP-politikken. FrP er som kjent i mot alt som har med kultur å gjøre, og vil dermed fjerne mest mulig støtte. Dette hadde ført til at en billett til dette stykket hadde kommet på 1629,- per pers. Derfor har teatersjefen valgt å sette opp pris for barn, voksne og FrP-sympatisører.

Dette er naturligvis bare for å statuere et eksempel, og teateret ville nok aldri ha gjennomført dette i praksis (vil jeg tro). Men jeg syntes dette var en litt artig sak. Det setter politikken til FrP litt i perspektiv, slik at velgerene deres faktisk ser hva politikken deres kan føre til. Det er jo et omdiskutert tema om hvorvidt alle velgerene deres faktisk helt vet hva de stemmer på.

Dette var kanskje en litt subjektivt framstilling av saken fra min side, men jeg må jo få lov å si min mening jeg som alle andre. Feel free til å kjøre debatt!

Fred.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette var jo mer en ren presentasjon av en avisartikkel, denne tråden diskuterte rundt akkurat dette emnet.

Jeg mener at vi må være mer kritisk angående hva pengene øremerket "kultur" skal gå til, for det er mye svada ute å går.
Se her ja. Jeg hadde jo glemt hele denne tråden, og tenkte ikke på å søke iom. at dette var en "nyhet". Jaja.
Jeg syns ideen om at "markedet" skal styre kulturen er direkte skremmende. Om du ikke lager noe som får umiddelbar populær anerkjennelse vil du bli ignorert, utstøtt og fattig.

Høykultur som Wanted vil derimot gjøre det bra.
Sitat av Max-Mekka
Kunne ikke vært mer enig med deg, Fabianca. Hvordan ville kulturnorge blitt hvis det ble privatisert? Jo, gigantene ville overlevd, og de lokale festivalene ville blitt ekstremt dyre, eller de ville gått dukken. Dette er jo forklaringen på hvorfor FrP er så idioter når det gjelder kulturnorge. De vil jo ikke vie noe penger til kulturen, og vi vil miste de folkelige og lokale festivalene, også kanskje til og med de store festivalene. Trist at et sånt parti skal ta over, og jeg veit om mange mennesker som kommer til å bli arbeidsløse.
Vis hele sitatet...
Gigantene ville nok ikke overlevd. Hovefestivalen er en av gigantene som ikke får statsstøtte. De sitter jo på det millionunderskuddet nå. Festivaler i Norge er enten avhengige av støtte fra stat/kommune, eventuelt være heldige med et sterkt og næringsrikt lokalmiljø, som er villige til å støtte opp lokale arrangementer.
Sitat av eulog
Gigantene ville nok ikke overlevd. Hovefestivalen er en av gigantene som ikke får statsstøtte. De sitter jo på det millionunderskuddet nå. Festivaler i Norge er enten avhengige av støtte fra stat/kommune, eventuelt være heldige med et sterkt og næringsrikt lokalmiljø, som er villige til å støtte opp lokale arrangementer.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ville gigantene overlevd. De har i allefall en mye større sannsynlighet for å overleve enn småfestivaler og andre sosiale events som sliter med økonomien.

Du sier de er avhengige av støtte, og det er jo nettopp det jeg sier. Vi betaler skatt for at samfunnet skal fungere, og kultur er en stor del av dette, men noen festivaler ville nok kanskje ha overlevd alene, og hvis det er noen, så hadde det vært en av gigantene, ikke småarrangementene.
Jeg personlig synes FRP sine utspill om kultur er både nødvendig og bra, selv om jeg akkurat ikke er noen sympatisør av det partiet. Selv om utspillet er dramatisk, så er det med på å starte en debatt og fokusering på kultursubsidier.

Grunnen til dette er at man må sette søkelyset på hvor offentlige midler brukes og hvordan de brukes. Og hvem er det egentlig som skal bestemme hva som er "riktig" klutur og "feil" kultur?

Hvis man tar forfatterforeningen som et eksempel så har de utelukket forfattere fordi inntakskomitten mener de ikke oppfyller vilkårene om medlemsskap, og da spesielt kravet om
holder kunstneriske mål
Vis hele sitatet...
Men hva er egentlig kunsteriske mål? Og hva skal det måles etter? I følge forfatterforeningen er det helt klart at Frid Ingulstad ikke oppfyller dette kravet, ei heller Knut Nærum.

Men på en annen side er det helt klart at Fristad solgte bedre enn Anne B. Ragde i 2006. Begrunnelsen er blant annet at bøkene til Fristad koster for lite.
(kilde: http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2044522.ece og http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2659806.ece).

Operaen i Bjørvika får 346 millioner i støtte av totalt 460 millioner i budsjett. Hver Operabillett sponses med ca. 3/4. Burde man ikke da også sette krav til Operaen om å tjene inn penger på andre områder enn bare fremføring av operastykker? Burde man sette krav til utleie når salene ikke er i bruk?

Hva er samfunnets kostnader ved å sponse kulturen? De ter ihvertfall på det rene at administrasjon koster.

Man burde også sette søkelys på andre måter å kunne sponse på enn ved direkte bidrag, slik som ved avgiftskutt osv.

Selv synes jeg det er for lettvindt å komme med påstander om at man ikke kan vurdere kultur i krone og øre eller at FRP vil rasere kulturtilbudet totalt.

Det er etter min mening like meningsløst som FRP sitt utspill om å fjerne all støtte til kultur.
Sitat av KVTL
Jeg personlig synes FRP sine utspill om kultur er både nødvendig og bra, selv om jeg akkurat ikke er noen sympatisør av det partiet. Selv om utspillet er dramatisk, så er det med på å starte en debatt og fokusering på kultursubsidier.

Grunnen til dette er at man må sette søkelyset på hvor offentlige midler brukes og hvordan de brukes. Og hvem er det egentlig som skal bestemme hva som er "riktig" klutur og "feil" kultur?

Hvis man tar forfatterforeningen som et eksempel så har de utelukket forfattere fordi inntakskomitten mener de ikke oppfyller vilkårene om medlemsskap, og da spesielt kravet om

Men hva er egentlig kunsteriske mål? Og hva skal det måles etter? I følge forfatterforeningen er det helt klart at Frid Ingulstad ikke oppfyller dette kravet, ei heller Knut Nærum.

Men på en annen side er det helt klart at Fristad solgte bedre enn Anne B. Ragde i 2006. Begrunnelsen er blant annet at bøkene til Fristad koster for lite.
(kilde: http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2044522.ece og http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2659806.ece).

Operaen i Bjørvika får 346 millioner i støtte av totalt 460 millioner i budsjett. Hver Operabillett sponses med ca. 3/4. Burde man ikke da også sette krav til Operaen om å tjene inn penger på andre områder enn bare fremføring av operastykker? Burde man sette krav til utleie når salene ikke er i bruk?

Hva er samfunnets kostnader ved å sponse kulturen? De ter ihvertfall på det rene at administrasjon koster.

Man burde også sette søkelys på andre måter å kunne sponse på enn ved direkte bidrag, slik som ved avgiftskutt osv.

Selv synes jeg det er for lettvindt å komme med påstander om at man ikke kan vurdere kultur i krone og øre eller at FRP vil rasere kulturtilbudet totalt.

Det er etter min mening like meningsløst som FRP sitt utspill om å fjerne all støtte til kultur.
Vis hele sitatet...
Staten vår gir jo avgiftskutt til kulturarrangementer. Vi fir de direkte bidrag, samt momsfritak. Og det er mye støtte.

Operahuset vårt har blitt veldig kritisert. Kunne vi brukt pengene til sykehus? Barnehageplasser osv, men faktum er at vi trenger kultur i Norge. Tenk om 50 år, da er vi sjeleglade for at vi faktisk via litt kroner til dette operahuset vårt. Det er vakkert, det skaper trivsel i samfunnet, og det er kultur.

Du vil at operahuset skal tjene inn penger på annet enn opera? Joja, det kan jo diskuteres om det skal brukes til annet enn opera, men det som er tanken bak dette er at vi ikke skal tjene penger på kultur. Vi gir såpass mye penger til kultur, at vi kan ha muligheten til å "fråtse" i kultur, noe som er en bra ting. Kultur er ikke like nødvendig som mat, nei, men det er viktig i samfunnet vårt.

Om forfatterforeningen får støtte eller ei kan jeg ikke uttale meg om fordi jeg ikke veit noe om det, men jeg veit at forfattere f.eks får stipend. Pappa er forfatter, og han fikk endel penger i stipend fra forfatterforbundet, og derfor ser jeg ikke grunnen til å gi forfatterforeningen støtte fra staten når de har råd til å gi forfatterne stipend? Enten får de støtte slik at de gir stipend, og du tar feil, eller så tjener de såpass mye penger fra før av at de har råd til det. Dessuten kan det jo diskuteres om bøker og litteratur er en kultur nok for staten? Det er egne bokforhandlere, og det er internettsider som tjener penger på dette. Skal vi tjene penger på kultur?
Sitat av Max-Mekka
Selvfølgelig ville gigantene overlevd. De har i allefall en mye større sannsynlighet for å overleve enn småfestivaler og andre sosiale events som sliter med økonomien.

Du sier de er avhengige av støtte, og det er jo nettopp det jeg sier. Vi betaler skatt for at samfunnet skal fungere, og kultur er en stor del av dette, men noen festivaler ville nok kanskje ha overlevd alene, og hvis det er noen, så hadde det vært en av gigantene, ikke småarrangementene.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er helt enig i det du sier. Det eneste er at jeg tviler på at disse såkalte gigantene ville klart seg uten støtte fra myndighetene. Det er svært få av de store festivalene som faktisk ender på plussiden av budsjettet. Øyafestivalen er vel en av de få.

Det jeg bare ville påpeke i innlegget ditt er det at det er ikke bare de små begivenhetene som sliter. Men jeg tror egentlig begge er enige om at festivaler og diverse ville slite mer uten økonomisk støtte fra staten. Har aldri sagt meg uenig i deg der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har lest gjennom en del av postene (ikke alle) og vil komme med dette:

Det finnes veldig mange forskjellige smågreier innenfor kultur som mannen i gata vil oppfatte som wierd greier og som unødvendig å bruke skattebefalernes penger på. Allikevel vil jeg påstå at det meste av dette er like viktig for de få som benytter seg av dette, som de populære kulturtilbudene er for de mange som bruker dem.. Store arrangementer får også subsidier går jeg ut ifra og jeg trekker sammen to og to og regner med at disse får en del mer penger enn disse mindre greiene som få besøker

Og hvis du tar alle de mange "wierde" greiene og legger sammen antallet av folk som bruker de tilsammen, vil jeg tro du kommer frem til at antallet mennesker som bruker disse er sikkert like høyt som antallet som bruker de populære greiene..

Ergo er de viktige for like (eller nesten) mange mennesker, noe som er akkurat det kultur skal være. Viktig for mennesker..

skjønner selvfølgelig at det finnes unntak som f.eks. det i Dodechas post..

edit: skriveleifer
Sist endret av Gamgee; 24. oktober 2008 kl. 01:16.
For å opprettholde en godt teatertilbud er det tvingende nødvendig med tilskudd fra staten, selv store teaterscener i store byer i utlandet mottar hauger og lass med tilskudd fra staten. At Bruce Springsteen klarer å samle 40 000 mennesker to dager på rad er nå en ting, han turnerer året rundt, er såpass stor at han kan ta gode penger for billettene, trenger ikke månedsvis med forbredelser, øvinger osv. Det er noe helt annet med et teaterstykke eller en opera, det krever månedsvis med forbredelser for å sette opp profesjonelle stykker, disse har absolutt ingen mulighet til å overleve uten støtte. Om vi får det som FrP vil så sitter vi igjen med amatørteater og en, kanskje to hyperkomersielle festivaler. Greit med amatørteater, kan være interessant og kjekt det, men jeg er også interessert i å kunne se profesjonelle oppsetninger uten å måtte svi av hele studielånet på en billett, det tror jeg flere også er.
Hvorfor har alle fått det for seg at det vil bli så dyrt? Noe av det faktisk positive med privatisering er jo at markedskreftene kan overta og gjøre det enda billigere. Festivaler vil faktisk prøve å presse prisene enda lenger ned for at folk skal gidde å komme til akkurat dem.
Jeg er enig med FRP, sier ikke at kultur skal kuttes ut og at det ikke er viktig, men det finnes viktigere ting.
Hvorfor bruke milliarder på et operahus samtidig som eldre sover på gangen og skoler legges ned?
Argumenter som "vi trenger kultur" funker ikke her, det vi trenger er en god levestandard for de eldre.
Sitat av Nubeland
Jeg er enig med FRP, sier ikke at kultur skal kuttes ut og at det ikke er viktig, men det finnes viktigere ting.
Hvorfor bruke milliarder på et operahus samtidig som eldre sover på gangen og skoler legges ned?
Argumenter som "vi trenger kultur" funker ikke her, det vi trenger er en god levestandard for de eldre.
Vis hele sitatet...
Jeg sa akkurat det samme når operaen ble bygd, fordi jeg ikke forstod det helt. Vi har jævlig mye dritt i verden, som vi må prøve å bekjempe, og jeg vil at vi skal bruke mer penger på å bekjempe dette, men for all del nubeland, man må ta vare på verdiene i samfunnet vårt også. I et moderne land som vi bor i, er det viktig med underholdning. Underholdning er en viktig del av hverdagen vår som påvirker oss på mange vis. At vi skal svi av masse penger på kultur er en veldig bra ting, og at vi bruker penger på et hus som faktisk skal ligge der i noen hundre år er jo kjempestilig! Da har vi noe å se tilbake på når FrP kommer til makta og bruker opp alle pengene vi har spart opp.

Det er viktig at vi har verdier i samfunnet, og slik som verden utvikler seg nå, (mer og mer egoistiske og kapitalistiske) så tror jeg FrP vil komme til makta, og det eneste de ser på som verdier er penger. Vi må ta vare på de andre verdiene våres også, og mye av det er kultur.
Sitat av Skeid
Hvorfor har alle fått det for seg at det vil bli så dyrt? Noe av det faktisk positive med privatisering er jo at markedskreftene kan overta og gjøre det enda billigere. Festivaler vil faktisk prøve å presse prisene enda lenger ned for at folk skal gidde å komme til akkurat dem.
Vis hele sitatet...
Tror du det er staten som driver Hove? Quart? Øya? Det er "markedskreftene" som driver festivalene her i landet, men de kan umulig klare å levere noe som ligner på et godt produkt uten tilskudd fra stat og kommune. De aller fleste festivaler her i landet går med underskudd, eller i beste fall i null, selv med fullt hus hver dag og tilskudd fra staten, hvordan i all verdens land og rike skal de klare å overleve uten tilskudd da? Forventer du at kommersielle selskaper skal ta over og drive festival med dundrende underskudd år etter år? For ikke å snakke om teatrene, vi har både offentlige og private teater her i landet, men alle mottar tilskudd fra stat og kommune, og ingen av dem er noe særlig god butikk. Det er helt umulig å drive profesjonelle teater uten tilskudd, da ville vi satt igjen med amatørteater og en og annen kommersiell suksess hvert skuddår.