Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6075
Dette burde leses!

Alle kjenner følelsen av å våkne fullt opplagt om morgenen. Mens vanlige vekkerklokker gir blaffen i om du er opplagt, sørger denne vekkerklokken for å ringe når du er mest mulig opplagt. Vekkerklokken kommer med to sensorer: en til deg og en til din eventuelle partner. Sensoren har man rundt hånden når man legger seg. Søvn deles inn i fem søvnfaser som man går inn og ut av gjennom natten. Registreringen av din søvnrytme begynner 30 min før vekkerklokken er satt til å vekke. Det beste tidspunktet er å våkne rett etter REM-søvnen (den dypeste søvnen), nest best er rett før man går inn i REM-søvnen. Det er store sjanser for at en av disse periodene vil inntreffe i de 30 minuttene før vekkerklokken skal ringe og klokken vekker deg derfor på det mest optimale tidspunktet. Dette var konklusjonen av en stor test av klokken i Sverige. Legg merke til at beste karakter er 10. ”Klockan vi alla väntat på. Den tidigare besvikelsen, Sleeptracker, är glömd och vi konstaterar att våra aftonböner blivit besvarade! Mycket skön teknik, och mycket skön sömn, för pengarna: Storlek/form 10, Funktioner 10 , Användlighet 10”.
Vis hele sitatet...

Riktig nok koster saken rundt 2000,- men hvis man tenker på at man våkner perfekt hver morgen + at man kan koble klokka til datamaskinen og oppdatere software, lese av søvnrytmen din osv. Så er vel dette en drøm for søvn-entusiaster?

Norske nettbutikker:
Komplett
Enklere Liv

aXbo hjemmesiden:
aXbo

Eller hva synes dere? Er man gal hvis man kjøper en vekkerklokke til 2000 spenn?
nei, det er man ikke. men tilpasser den seg jobb og skole og? :P
Mange som kommer til å sette pris på dette sikkert..
Den så jo veldig fresh ut og.
Men det må da finnes billigere måter å få en perfekt start på dagen?
Husker jeg søkte litt etter tester og artikler om denne vekkerklokken og en annen type klokke (som går ut på det samme), og begge mottok veldig mye kritikk - da dette skal bare være tull. Desverre

Tenker nok at de spiller veldig mye på det psykiske, altså at du tror du skal føle deg bedre når du våkner opp, og dermed gjør du det.
Tja, prisen på 2000 var kanskje litt stiv, men det må jo veies opp mot X antall ganger en møter for sent til arbeid og tapt arbeidstid å lønn.. For noen er nok dette en bra investering
Man er vel ikke gal, dum er vel et mer passende ord.

Det går ikke an å våkne perfekt. Jeg ser for meg at det å våkne er et helvete, uansett hvor dyr klokken din er.
Men er det til å stole på?

Film på YouTube:
http://youtube.com/watch?v=Fi-90ZrX79w
Kunne trengt en slik pga kronisk oversovelser. Hvis den holder det den lover så kunne jeg nok brukt 2k på en slik sak ja.
Da tror jeg det er et bedre kjøp med en vekkerklokke som simulerer naturlig dagslys. Husk at det frigjøres hormoner i kroppen som forteller deg at du skal kvikne til når kroppen utsettes for dagslys.

Det er målt i LUX (om jeg ikke tar helt feil), og naturlig sollys tilsvarer 100 000 LUX. Jeg vil altså tro det er mer viktig å få satt i gang signalstoffene i kroppen, enn å våkne opp på riktig tidspunkt av søvnstadiet.
Sist endret av Romanowa; 9. juni 2008 kl. 22:46.
Det er et godt poeng ja.. Men lurer på en ting: I hvilken grad kan du se overvåkningen som er blitt gjort, på pc'en?
Tror du får fremstilt en graf, hvor klokketimer går langs x-aksen, og type søvnstadie går langs y-aksen.

Da vil du se hvor ofte du har vært igjennom det "lette søvnstadiet", og selvfølgelig dypere søvn.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg har selv kjøpt en slik klokke. Som systemutvikler har jeg hatt et inn-i-helvetes problem med å få søvn og alt slikt. Tenkte at jeg skulle få endret på en del av dette.

Saken med denne er ikke at den vekker deg på magisk vis, du må fortsatt få i deg den mengden søvn som du trenger. Dersom du har lagt deg seint så er det ikke sikkert du våkner spesielt godt.

Du stiller inn klokken til f.eks 0730, dette betyr at den kan finne på å vekke deg fra 0645 til 0730. Dersom du ikke har kommet inn i en "våken fase" iløpet av denne perioden vil den gå av til innstillt klokkeslett. Måten den merker at du er i en "våken fase" er at hvis du beveger deg innenfor denne tidsperioden betyr det at du trolig er litt våken. I og med at du er i en slik fase betyr det at du kan våkne veldig lett.

Det jeg har lagt merke til ved bruk av denne klokken er at jeg faktisk er våken idet klokken går av, men jeg blir mer klar over det ettersom jeg blir skikkelig dratt ut av fasen jeg er i på dette tidspunktet. Jeg husker derfor at jeg snur meg eller gjør en eller annen gestikulering med armen, og klokken går av.

Klokken fungerer fint, og man blir vant med at man sover med et "svettearmbånd" rundt håndleddet.

Edit: I og med at det ikke finnes noen form for snooze på denne klokken bruker jeg å stille telefonen min i tillegg dersom jeg vet at jeg kommer til å få lite søvn iløpet av natten.
Sist endret av m0b; 9. juni 2008 kl. 22:52.
Kult. Er det verdt pengene da?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
I og med at antall timer (og ganger) jeg er på jobb klokken 0800 istedet for 1100 bidrar til høyere lønning vil jeg absolutt si at det er verdt det. En minimal investering.
Sitat av Romanowa
Da tror jeg det er et bedre kjøp med en vekkerklokke som simulerer naturlig dagslys. Husk at det frigjøres hormoner i kroppen som forteller deg at du skal kvikne til når kroppen utsettes for dagslys.

Det er målt i LUX (om jeg ikke tar helt feil), og naturlig sollys tilsvarer 100 000 LUX. Jeg vil altså tro det er mer viktig å få satt i gang signalstoffene i kroppen, enn å våkne opp på riktig tidspunkt av søvnstadiet.
Vis hele sitatet...
Hvor mekker du en slik klokke?
Sitat av naxoz
Hvor mekker du en slik klokke?
Vis hele sitatet...
Philips har laget en slik, koster vell rundt 2k det også. "Årets produkt" ellerno i -07.
Er jo et vesentlig poeng at du ikke våkner perfekt med mindre du har fått i deg nok søvn. Så, om jeg legger meg klokken 03 kan jeg ikke forvente at den klokken skal gi meg perfekt wake-up klokken syv, det ville jo vært en vidundermaskin om den gjorde det. Isåfall hadde det vært en god dose placebo inne i bildet tenker jeg.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av naxoz
Hvor mekker du en slik klokke?
Vis hele sitatet...
Evt. kan man kjøpe en lampe man henger over senga samt en digital timer.
Jeg har tenkt å kjøpe noe slikt selv, men kom først over www.sleeptracker.com jeg da.
Har selv en aXbo og er svært fornøyd med den. En god investering som absolutt lønner seg i lengden. Men som |d13m0b sier, den er ingen kompensasjon for søvn.
Den absolutte fordelen med aXbo fremfor SleepTracker er at armbåndene er behagelige å ha på seg, i motsetning til SleepTracker som er stor og klumpete.
aXbo har i tillegg behagelige naturlyder som hjelper deg å falle i søvn. Når du faller inn i søvn registreres dette og lydene fader ut.
Å våkne til fuglekvitter er herlig!
Sist endret av LeChuck; 10. juni 2008 kl. 19:01.
Men hvis man ikke våkner i det hele tatt av denne klokken, vil den registrere det og prøve å vekke deg på nytt senere?
hvis du ikke våkner når klokken mener du skal det så kommer det en høy pipelyd på det tidspunktet du har valgt, har klokken selv og er også fornøyd!
tror at dette bare er dritt. det har bare med hva du tror. hver gang jeg setter på en alarm fordi jeg skal våkne tidelig våkner jeg rett vør den ringer. ca. 5-10 min før. uanett. da føler jeg meg opplagt hver eneste gang. jeg våkner aldri av at den ringer. men av at den er satt på og jeg derfor vet når jeg skal opp.
det er ikke bare dritt, man kan koble klokke til pcen og se søvnmønstret ditt i løpet av natten, og dataene som kommer ut stemmer helt med det jeg vet skjedde i løpet av natta..
Sitat av Madusius
det er ikke bare dritt, man kan koble klokke til pcen og se søvnmønstret ditt i løpet av natten, og dataene som kommer ut stemmer helt med det jeg vet skjedde i løpet av natta..
Vis hele sitatet...
Kan du ta et par screenshots ellerno? Er veldig nysgjerrig
Det å si at dette teit, og påstå at det skyldes placebo og bla bla bla, er helt idiotisk. Om det er placebo eller ikke, bare det fungerer - og nå er det flere her som sier at det gjør nettopp dèt.
Som flere andre allerede har påpekt, sier det seg selv at en klokke ikke kan kompensere for å få nok søvn. Når folk påstår at det er bullshit at det finnes mer ideele tidspunkt å våkne på en andre, beviser det bare at de har liten kunnskap om søvnsykluser og hvordan disse fungerer. Det er dokumentert gang på gang at man føler seg mer utvilt dersom man våkner på ideele tidspunkt, som feks rett etter REM-søvn, kanskje enkelt fordi det er lettere å våkne fra lett søvn, enn når kroppen er i dyp søvn.

Dersom klokken gjør det den skal effektivt, og man vekkes på disse ideele tidspunktene, dreier det seg overhodet ikke om placebo eller innbilning.

|d13m0b: Har du merket noen endring i hvor godt du husker drømmer?
http://www.freakforum.nu/galleri/fil...e_original.jpg

Sånn ser dataene fra aXboen ut

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep

sammenligner man med hva det står om søvn på wiki, så må jeg si at dataene ser ganske korrekte ut
Ok.. Så man ser ikke hvilke faser man går igjennom?
ikke direkte nei, men man kan tolke dataene og anslo hvilke faser man er i. klokken viser i grunn bare når man er i lett søvn, men søvnfasene er jo mellom dette, ganske fast.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Finnes et program til Mac som gjør noe lignende:
http://www.dream-recorder.com/

Tenkte jeg skulle teste det.

Ellers har jeg en slik vekkeklokke som gir lys før du skal våkne. Det funker ganske bra om vinteren, men om sommeren så er det jo lyst uansett. Men merket at det hjalp litt på søvnen om vinteren.. har en tendens til å være litt trøttere om vintern. Pleier også å ta ekstra D-vitaminer om vinteren, men vet ikke om det hjelper.
http://www.wakeuplight.philips.co.uk/product_home.aspx
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vekker til live denne tråden.

Jeg har vanskeligheter med å sovne inn, og hvis jeg setter på vekking på mobilen til morgenen så er det til tider helt umulig. Kan man programmere disse klokkene til å vekke meg først når de har registrert at jeg har sovet i 8 timer?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
lurer igrunn på det samme
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nei, det kan man ikke