Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 699
Så forleden FBI på NRK. Her nevnte de at google scanner all e-post til sine gmail-brukere for å skreddersy reklame til den samme brukeren. Så lenge jeg ikke har noen epost-tjeneste fra en internettleverandør eller lignende har jeg liksom alltid sett for meg gmail som noe proft og sikkert. Det som scannes har vel små sjanser for å misbrukes og google stiller høye krav til sin egen sikkerhet, men allikevel frister det litt og finne noe mer privat.
Kjedelig og for eksempel drive med jobbsøking, bank o.l. når alt dette lagres i USA. =/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uh, ja.

ALL e-post går klin åpent over nettet, og kan lesast av alle undervegs, med mindre du krypterer innholdet. At google kjører automatisert analyse skremmer faktisk ikkje meg... Eg lever etter regelen om at eg skriv ting andre ikkje skal sjå, så går det ikkje i ukryptert e-post.

E-post er ikkje et brev i en konvolutt - det er et postkort. Alle som håndterer postkortet, fra den som tømmer postkassa du legger kortet i, til den folka på sorteringssentralen, til sjåfører, til postbud, kan lese postkortet heilt uten risiko for at du oppdager det.

Edit: vil du ha sikkerhet så er jo hushmail kryptert - men der er du jo igjen prisgitt en tredjepart, dog har dei rimelig transparente system som kan sjekkast til en viss grad...
Sist endret av vidarlo; 16. mai 2008 kl. 00:38.
Men selv om det forgår en automatisk analyse av trafikken din på e-post, betyr det ikke at alt lagres, tviler på det du. Da måtte de hatt mye plass, samt tror du de har leid inn 20 mill mennesker til å sitte å lese mail hver dag? Som slashdot sier så er det ikke noe spesielt å tenke på.

Skal du avtale noe superhemmelig så er 4 øyne et godt stikkord, eventuelt massiv kryptering.
Men finner jeg en boks som er låst, eller en nota skrevet i kode, ja da blir innholdet mye mer interressant å prøve finne ut av. Vi er alle nysgjerrige, vil jeg tro ?
Sist endret av pidget; 16. mai 2008 kl. 00:21.
alexrex's Avatar
Trådstarter
16 2
Doh! Gode poeng..
Da vanker det ihvertfall smekk på den som bruker mine sensitive opplysninger i e-post til meg. ^^
Dette er veldig tabloid framstilt. Alle e-post tilbydere har samme mulighet som google til å lese e-posten din. Skal du vær sikker bør du bruke kryptering og hoste e-post serveren selv. Du bør uansett tenke på hva du legger igjen av spor på Internett. Google begynner etter hvert å sitte rimelig heftig mengde data og kan nok finne ganske masse ut om deg hvis det vil(noe de sikkert ikke vil).

Sjekk forøvrig dette blogg innlegget til NRKBeta med påfølgende kommentarer. Som vanlig på NRKBeta holder diskusjonen et ganske høyt nivå og FBI er inne å forsvarer sin framstilling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
ruuuty: bruker du sterk kryptografi ville eg eigentleg ikkje gidda å bekymre meg for kven som greier å sniffe data in-transit, ettersom einaste vettuge dei vil få ut av det er at du har kommunisert, og muligens kven du har kommunisert med. Dei vil neppe få ut meldinga, for sjølv om ein kan mistenke NSA for å kunne meir enn dei uttrykker offentleg, tviler eg sterkt på at dei er i stand til å knekke RSA tilfeldig, uten ekstremt gode grunner til å gå inn for det...
Sitat av pidget
Men selv om det forgår en automatisk analyse av trafikken din på e-post, betyr det ikke at alt lagres, tviler på det du. Da måtte de hatt mye plass (...)
Vis hele sitatet...
Noe av poenget med Gmail er jo nettopp det at du skal slippe å slette en e-post. Noensinne. Google har helt sinnsvakt mye plass. I 2006 hadde de vel over 200.000 servere, og min lagringskapasitet har nesten doblet seg siden da. Uten at dette har noe med topic å gjøre...
Uansett blir sjelden bankran eller lignende avtalt over mail, vil jeg tro..
Hæ? jeg har da ikke merket noe reklame i gmail-mailen min?
For å være ærlig, gir jeg blaffen i om google ser etter om jeg f.eks. er macintosh bruker for å deretter gi meg reklame om macintosh-produkter...

Forresten, når du bruker google.com , vil søkeordet ditt bestemme hvilke "Sponsored Links" som kommer opp på høyresiden av søket...
Samme er det når du leser mailen...

Google.com:


Gmail.com:


Den bittelille tekst-reklamen som google har, er en liten pris å betale for så mye mail-lagringsplass, jeg bryr meg ikke...

Har du noe å skjule, skaff deg en annen mailkonto, som du betaler for.
Sist endret av Turbolego; 16. mai 2008 kl. 01:20.