Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5344
very impotent freak
Delusional's Avatar
Er det meg eller er mye av musikken nå til dags med dårlige tekster, som folk aldri hører på og ikke tenker over. Jeg tror at folk kunne laget musikk med en bulshit tekst som ikke hadde sammenheng, uten at den store massen ikke ville reagert. Har vi kommet til at folk bare skal ha vakre stemmer og fine melodier? Jeg liker godt placebo, tekstene har mening, litt dypere mening, og man må ha noen erfaringer med det de synger om for å virkelig forså hva de synger om.

Så uten å gå mer rundt grøten så får jeg ta å spørre: Hører du på tekstene i sangene? Hvilke typer tekster hører du på om du hører på tekstene?

Jeg hører på placebo, som stort sett synger om nedturer med dop, homofili?, de litt vankligerestillte og andre ting som folk kan oppfatte som deprimerende.
Hvis jeg ikke liker teksten i en sang, så blir det komplett umulig for meg å høre på den. Hvis det som synges ender opp som en klisjé, dritt, motstridende mot det jeg bruker som moralsk, etisk og ideologisk grunnlag (and thus eliminiating mesteparten av det meste), så er det rm -rf på musikkatalogen. Det hender selvsagt jeg hører på relativt nøytral musikk som ikke betyr stort for meg rent teksmessig, første eksemplet jeg kommer på er Misfits med sine skrekkfilm-klisjé-tekster, og det går helt fint så lenge ingen skriker ut om hvordan det blir misbrukt som en emosjonell tampong. Hvis bare folk som kan spille på instrumenter faktisk hadde klart å tenke, så hadde spillelisten min vært forbanna mye lenger. Der får man for å være kresen.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Tekstene er en viktig del av musikken. Selv om det finnes mye bra musikk uten tekster som er verdt å høre på, foretrekker jeg musikk der tekstene forteller noe, enten en historie eller et budskap. Dersom komponisten/tekstforfatteren ikke har noe slikt å fortelle, er det like greit å droppe vokalen, eller benytte seg av vokal uten sang.

Hva som er gode tekster er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om. Selv er jeg veldig imponert over tekstene til Pain of Salvation. Ikke bare gir de en mening, men musikken passer veldig godt til tekstene. Vil også anbefale albumene fra Fish-epoken i Marillion. Veldig bra tekster, og en fenomenal framføring av disse.
Jeg har en luksus som jeg faktisk ikke bryr meg om. I og med at jeg hører på Pink Floyd som har noen ekstremt vellutvikla lyrics, og hvor det legges mye vekt på nettopp dette, så kunne jeg faktisk ikke bry meg mindre om de. Poenget er bare at når jeg snakker med mange fans, og de skal ramse opp hva de elsker med Pink Floyd, så sier de kanskje, David Gilmour sin gitar og komponering, Roger Waters sine lyrics (???), Nick Mas....

Poenget er at det som gjør at jeg elsker Pink Floyd er musikken, ikke lyrics, og Roger Waters var absolutt ikke bare lyrics, han komponerte, og det var da det som var garantert viktigst og best. Men veldig mange tenker først på Waters som lyrics, og det syns jeg er rart :P

Lyrics er som et instrument, det er lyden som er viktig, ikk nødvendigvis ordene. Men hvis ordene er bra, så er det garantert et pluss.

PS: Våkna akkurat, skrev som en tosk.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Dette har vært tatt opp før, skal ligge i en annen post. Men uansett..
Jeg mener at man MÅ høre på teksten i en sang, for å få maksimalt utbytte av den, såklart kan selve sounden virke veldig bra og fengende, men man får ofte mer glede av en sang når man skjønner hvilket budskap bandet/artisten prøver å få frem...
For meg er tekstene i sangene noe jeg hører og skjønner mer og mer av, dess fler ganger jeg hører sangen. Melodien blir det ytre, og teksten blir på en måte personligheten på sangen.
Selv hører jeg en del på Kaizers Orchestra, og de skriver låter som med det første kan virke som en lapskaus av ord og instrumenter. Men hvis man litt over tid virkelig lytter, merket hvertfall jeg hvor genialt alt hang sammen. Syns Kaizers er helt rått! (Var på Rockefellerkonserten deres i Februar og det var av det beste jeg noen gang har opplevd)

Begynte ikke å høre på musikktekstene før jeg var i midten av videregående.
Jeg dømmer ikke. Hørte på Placebo en masse før, men hvis du mener tekstene deres er sublime eller whatnot anbefaler jeg deg å absolutt gå på oppdagelsesreise. Hvis tråden var en eneste stor unnskyldning for å formidle at du hører på Placebo, noe den virket som, har du lykkes. Hvis du absolutt kommer til å "holde" deg til Placebo har du tatt grundig feil av konseptet musikk. Placebo passer ikke til alle situasjoner, og ved grundig revurdering av debutalbumet deres, har i alle fall jeg kommet frem til at de er ganske kjedelige. Hvis du ikke tør høre på annet enn Placebo kan du jo kanskje prøve My Vitriol. Ta det med ro. De høres helt likedan ut.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skikkelig irriterende med sanger som har crappy tekst, og da tenker jeg på endel av det pop tullet som driver å florerer... de fleste har jo samme setning om og om og om og om og om igjen... hælvettes irriterende skitmusikk..

takk for meg..
Selvsagt hører jeg på tekstene, men det er ikke alltid det er så viktig. Man kan f.eks se på post-rocken hvor stemmen som instrument har blitt viktigere en selve tekstene. Sigur Ros synger på et oppdiktet språk, A Silver Mt. Zion har lange partier uten tekst, men med stemmer osv...

Og når det kommer til Placebo, bør du virkelig ta en kikk til på tekstene for å virkelig se om de er så gode (dersom det ikke er som fantole sier at du bare har brukt denne posten for å vise hvor mørk og dyster du er som hører på placebo )
Scooter har fine tekster...
hehae, enig der Scooter har de beste tekstene, trance\techno\whatever på sitt beste.

"can you taste the sun"
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Slik jeg har tolket tekstene til placebo ligger det mer i de en det de faktisk synger, men det kan være meg som sitter og overanaliserer tekstene. Men slik jeg leser de har de mer mening enn de høres ut til. Når jeg selv tar frem pennen og skriver et dikt handler det aldri om det jeg skriver om. Uansett om placebo skrive så dype tekster jeg tror de gjør eller ikke, så hører jeg påteksten som er hele poenget med topicen. (jeg kom bare på eksempelet med Placebo fordi jeg satt og hørte på de, kl 5 om natten/morgenen og ikke gadd å bruke et annet eksempel).

For meg trengerdu ikke å skrive lyrikk som tar opp samfunnsproblemer, eller de store spørsmålene i livet, de får jeg diskutert og hørt om ofte nok uansett. Liker bare å høre på tekstene til band, som kan gi et inntrykk av hvordan de har det og hvordan de har det. Folk som synger om følelser og likevel ikke er typisk "klisje".
Opprinnelig postet av cryo
hehae, enig der Scooter har de beste tekstene, trance\techno\whatever på sitt beste.

"can you taste the sun"
Vis hele sitatet...
Cyberia the place to be! Dub, dub dub.... Hehe, de er nok det bandet i verden som bruker mest tid på tekstene sine...
Scooter er fæle.. Samme med Rammstein. Jeg klarer rett og slett ikke høre på sanger med dårlige tekster. Det kan ødelegge alt. Derfor hører jeg mye på musikk uten tekst:
For ekstempel Liquid Tension Experiment, Steve Vai og en del fra Dream Theater.
Det er viktig med tekstene ja, jeg syns ihvertfall det, som mange andre her.

Men musikk er et språk, og skal ikke bare lyttes på, det skal føles. på samme måte som om tekstene skal være meningsfulle og ikke som "LOVE PEACE PENIS BARBIE OOOH YEAH!".
Låter kan bestå av rytmer som kan fortelle mye mer enn tekst òg.

Jeg liker ikke låter med overflatisk tekst, jeg liker dem som bruker mye metaforer, og mye dype sammenligninger osv slik at låta har flere måter å bli tolket på, og låter som man sliter med å tolke i det hele.

cryo: scooter er ikke trance/techno/whatever. det er ikke musikk engang.
den electronicaen som faktisk har dype meninger og formål å spre den finner man faen ikke i norge eller på radioen her i landet.

nettopp scooter, dina, peaches, daddy dj, etc som har fucka opp hele landet. skulle skutt dem før de entret scenene..
Du er min venn
niigu's Avatar
Musikk er skapt for å formidle all slags kulturer igjennom rytmer, melodi og sang. Såklart er det viktig at sangene har bra tekster, med meninger og budskap. Men hva er vel viktigere enn en fangende beat og en bra rytme? Uten disse faktorene ville ikke musikk vært musikk! Egentlig er svaret mitt "ja, jeg hører på tekstene, og uten bra tekst ville ikke musikk vært musikk".

Jeff Buckley - Last goodbye:
This is our last goodbye
I hate to feel the love between us die
but it's over
just hear this and then I'll go
you gave me more to live for
more than you'll ever know

this is our last embrace
must I dream and always see your face
why can't we overcome this wall
well, maybe it's just because I didn't know you at all

kiss me, please kiss me
but kiss me out of desire, babe, and not consolation
you know it makes me so angry 'cause I know that in time
I'll only make you cry, this is our last goodbye

did you say "no, this can't happen to me,"
and did you rush to the phone to call
was there a voice unkind in the back of your mind
saying maybe you didn't know him at all
you didn't know him at all, oh, you didn't know

well, the bells out in the church tower chime
burning clues into this heart of mine
thinking so hard on her soft eyes and the memories
offer signs that it's over... it's over
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med dere, men jeg føler ikke teksten er alltid viktig. I noen sammenhenger er det jo det. Men alt i alt varierer dette av hvilket utbytte du egentlig vil ha av sangen. Noen hører på pop osv fordi det fenger og lett og synge med, tekstene kan ha dårlig innhold som foreksempel "OH WHY, DID MY MONKEY DIE" men likevel er dette nok til og forbli yndlingssangen til personen. Humør og lyst skaper også behovet, er du full og hyper humør gir du ofte fan, er du alene eller med en liten gruppe personer er ofte teksten viktig

jeg opplevde foreksempel her en dag. jeg var alene med en jente. teksten started bra med

"when i look in your eyes" og virket veldig romantisk.

så blir det "i want to die... if u ever come near me ill fly away"

og ja.. teksten betyr jo noe..
Orkakke å lese alt. er slacker.

Tekstene i pop sanger og lignende nå tildags har nesten alltid det samme innholdet, du har hørt samme temaet 1000 ganger før i andre nesten helt like sanger. Men ingen som legger merke til dette. som regel pga jenter som spiller på sex, og andre ting. På denne måten rettes oppmerksomheten en annen plass en teksten.

Er mange band som har prøvd å teste ut dette med å ha en helt meningsløs teks med bare masse drit som er slengt sammen. En av de er Radiohead, helt geniale. Sangen dems ble faktisk en hit. Og ingen la merke til at det var noe rart med teksten før de kom ut i rolling stones og andre blader å sa det.

Jeg derimot hører som regel bare på teksten(seff musikken og :P). fordi jeg vil ha en sammenheng i sangen. Derfor kan jeg omtrent alle sangene jeg har på playlista mi. Og det er ikke få :P
They are for every dream we wish,
we could not have,
and sink our minds into,
follow each trail like a thread in our pocket,
sinister and frail,
"I need a bottle honey".


Tekster trenger ikke bety noe som helst. Klisjeer styrer man dog glatt unna.
jeg pleier som regel ikke høre på tekstene, hører mer på melodiene.. Så det er sagt, hører jeg ikke på rave, trance og slikt, for da er det selvfølgelig at man ikke hører på tekstene, men hører på metal musikk.. Enkelte ganger kan jeg prøve¨å få med meg tekstene, men som regel er det melodiene jeg hører på..!
Rammstein er jo et fint eksempel, kan jo ikke et ord tysk!
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Det er derfor du hører på instrumental jazz. Oscar Peterson eller Keith Jarret instrumental piano improvisasjon er toppen for meg!
Selvsagt hører jeg på tekstene, men det er jo ikke alltid det er like lett og forstå sammenhengen. Det er ikke alltid det er så lett og høre det som blir sunget heller.
tekstene er for min del så godt som irrelevant.
det er hva slags stemning musikken har som er viktig for meg, og da er det *det totale lydbildet* som teller.
men så er det ikke så mange av yndlingsartistene mine som egentlig synger, heller.

(om låta er laget av 50 produsenter eller på gutterommet til noen spiller heller ingen rolle for meg, så lenge låta engasjerer og setter meg i en stemning. jeg fatter ikke mennesker som hører på musikk fordi artisten er "flink på gitar" --men det er forsåvidt en annen diskusjon)
Å høre på tekstene er jo fullstendig avhengig av hva slags musikk du hører på. Å prøve å tolke black metal blir jo fullstendig tankespinn for det meste, mens å tolke f.eks Britney blir som å løse barnekryssord med fasit. Alt i alt så har det med hva det er av musikk. Hører jeg på Black- / death-metal, er det gjerne det instrumentale eller stemningen jeg leter etter. Hører jeg på rock så leter jeg gjerne etter halvveis fornuftig tekst.
i god hip hop har tekstene fantastisk mye å si så ja jeg hører på tekstene...

helt klart...
Du er min venn
niigu's Avatar
ztaale: nevn et eksempel for meg?
heh,liker tungtvann sine tekster,begyner aa flire naar jeg hoerer paa noen av sangene :P
niigu: Aesop Rock-Labor Days.
Here's your fuckin example..
Du kan jo ikke la vær å høre tekstene. Det gjorde jeg når jeg var 12 år. Da var det med best rytme og tøffeste banneord best. Nå er det med mest innhold i tekstene, gjerne med mening (og da mener jeg ikke om kjærlighetslivet til en annen, for det gir jeg oppriktig talt faen i).

Gatas Parlament har forresten rett når de sa at folk hørte på 50 cent sin "p.i.m.p" pga. rytmen. Liker bedre teksten de har satt til selv. Hvis du har hørt etter på teksten teksten, så skjønner du hvorfor de ikke liker den.
For å være helt ærlig så hører jeg ikke no særlig på tekstene, om sangen er fengende er vel heller litt mer viktigere for meg! Men om tekstene skulle være veeldig irriterende eller uten nooe mening, så hører jeg jo det ganske kjapt anyways..
Har ofte lagt merke til at jeg kan teksten til en låt utenatt, og jeg synger som regel teksten mens jeg hører på låta..men om jeg faktisk har tenkt over hva som blir sunget er en annen sak.. :P
Etter min erfaring er tekster mer viktig for de som ikke spiller noe instrument.
Merker selv at jeg hører på vokal som ett instrument på lik linje med bass og gitar, og må gjerne høre etter for å få med meg teksten.

Og det å ikke høre på en bra sang fordi man ikke liker teksten skjønner jeg bare ikke.....Det virker bare feil.
helt enig med mr. GOAT!

Blir mer som om vokalen er et instrument, og jeg følger ikke med på hva som skjer i teksten, selv om jeg kan synge etter den..
Opprinnelig postet av GoatboyReloaded

Og det å ikke høre på en bra sang fordi man ikke liker teksten skjønner jeg bare ikke.....Det virker bare feil.
Vis hele sitatet...
Når en sang strider med verdenssynet mitt, så klarer jeg ikke unngå å reagere. Nazipunk er sikkert helt ok musikalsk, men kan jeg forsvare å headbange til folk som synes holocaust er qlt? (Eksempel tatt rett utifra luften, nazipunk suger hesteballe rent musikalsk, akkurat som mye annen "punk".)
Du er min venn
niigu's Avatar
Går litt av topic nå men, samme det:
Jeg må si at gangsterrap irriterer meg mest.
Svære muskuløse afro-amerikanere (som oftest) som
synger om hvordan staten ikke gir penger nok eller
hvordan offentligheten ikke ser unge gangstere
som lider på gata. Dette blir spilt inn i en musikkvideo
hvor folk ruller seg i cash, sprit, fancy biler, tekniske
gizmoer og glitrende babes med silikonpupper.

Westsaaaid 4 EVAH!
Der er flere slike ting i samfunnet, spesielt tenker jeg på enkelte prester som på 80-tallet fordømte Heavy Metal og bl. a. kalte Iron Maiden satanister, et hvilket som helst oppegående individ kan med enkelhet konstatere etter å ha lest tekstene dems at det er ordrette sitater fra bibelen ispedd en tolkning og en forholdsvis sunn en sådan!

Jeg beskriver vel også her verdi motsetninger selv om de ikke er umiddelbart kommersielle.

Lyrikk er viktig, men kanskje ikke like viktig som stemmen til vokalisten.

Noen band kan likes på grunn av innholdet i tekstene, mens andre band kan likes pga rytmen eller stemingen låta gir.
Sist endret av nudo; 5. juli 2004 kl. 22:25.
niigu .. Tupac med Brenda's got a baby f.eks...

Man kan selvfølgelig si mye rart om Hip-Hop sjangeren men det er ikke bare 'yo yo motherfuckaz in tha houze fuck all da bitchez in the world west/east coast for l.i.f.e' hele tiden, det er selvfølgelig noe som gjør sjangeren kul men er også fantastisk mye alvorlig materiale og er vel ingen sjangere som har flere humoristiske tekster ...
Første gangen jeg hører på en sang, konsentrerer jeg meg ikke om teksten, men om selve sangen, så hvis jeg liker den, prøver jeg å se mer på hva teksten har å by på.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Opprinnelig postet av niigu
Går litt av topic nå men, samme det:
Jeg må si at gangsterrap irriterer meg mest.
Svære muskuløse afro-amerikanere (som oftest) som
synger om hvordan staten ikke gir penger nok eller
hvordan offentligheten ikke ser unge gangstere
som lider på gata. Dette blir spilt inn i en musikkvideo
hvor folk ruller seg i cash, sprit, fancy biler, tekniske
gizmoer og glitrende babes med silikonpupper.

Westsaaaid 4 EVAH!
Vis hele sitatet...
True, true...

Eastside is da best!!!
For meg er det helt forskjellig hva jeg legger vekt på når jeg dømmer en sang. Viss f.eks jeg ikke hadde likt tekstene til Kaizers, hadde jeg aldri hørt på dem. Men siden tekstene deres er så sinnsykt gode, så er de et av favoritt-bandene mine. Derimot er det helt annerledes når jeg hører på Guns'N Roses. Musikken deres er så sinnsykt herlig å høre på (f.eks Knocking On Heavens Door), at det ikke gjør spesielt mye om tekstene hadde vært dårlige. Nå har det seg slik at jeg synes at tekstene er bra, men jeg hadde likt sangene deres like bra viss tekstene hadde vært litt dårligere. HIM og In Flames er band som også faller under den kategorien for meg. Og sist men ikke minst; Kent. Det må være et av de
mest fulkomne bandene jeg noen gang har hørt. Tekstene er veldig bra, og musikkstilen passer meg enda bedre. Anbefales
Er enig med Loud.
Faktisk hører jeg sjelden på tekstene!.. Når folk ber meg synge en eller annen låt fra radioen, husker jeg mye bedre melodien..

I musikkens verden er det lydbildet som gir budskapet, synes nå jeg. Det skaper en stemning.

En sang kan veldig gjerne ha meningsfull tekst, det er bare fint, men sangen må først og fremst ha en fin melodi/kul rytme etc.

Spåket sangen blir framført på, er en annnen ting.. Er veldig glad i sanger på fransk og italiensk f.eks, men det er fordi disse språkene er melodiøse, ikke fordi det ligger noe særlig budskap bak teksten.

Best wishes
Åh, forresten!..

Glemte å si at Pixies er sinnsykt kule!.. og tekstene deres er jo kjempeviktige

Men, igjen, for å forsvare mitt synspunkt, må jeg si at Pixies driver heller med uskyldig ordspill, de setter sammen ord som klinger bra og som betyr et eller annet rart noe.. så, ja, det ligger liksom ikke noe særlig budskap bak tekstene.. budskapet kommer heller fra sangen i seg selv, ved at den er dansbar, synge-med aktig, og gjør deg i godt humør

"Where is my mind? Where is my mind? Where is myyy mind?

Opprinnelig postet av Tone
Er enig med Loud.
Faktisk hører jeg sjelden på tekstene!.. Når folk ber meg synge en eller annen låt fra radioen, husker jeg mye bedre melodien..

I musikkens verden er det lydbildet som gir budskapet, synes nå jeg. Det skaper en stemning.

En sang kan veldig gjerne ha meningsfull tekst, det er bare fint, men sangen må først og fremst ha en fin melodi/kul rytme etc.

Spåket sangen blir framført på, er en annnen ting.. Er veldig glad i sanger på fransk og italiensk f.eks, men det er fordi disse språkene er melodiøse, ikke fordi det ligger noe særlig budskap bak teksten.

Best wishes
Vis hele sitatet...
Tenkt deg Kaizers med Britney tekster.
Eller omvendt.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Når en sang strider med verdenssynet mitt, så klarer jeg ikke unngå å reagere. Nazipunk er sikkert helt ok musikalsk, men kan jeg forsvare å headbange til folk som synes holocaust er qlt? (Eksempel tatt rett utifra luften, nazipunk suger hesteballe rent musikalsk, akkurat som mye annen "punk".)
Vis hele sitatet...
Enig med at det ikke finnes bra nazipunk eller nazi-musikk i det hele tatt. Var vel heller ikke propagandamusikk jeg mente. Tenkte mer på at jeg er ren ateist og hører på musikk med både kristne, satanistiske og andre religiøse tekster. Liker det ikke, men hvis sangen er god så er det ikke noen hindring for ikke å høre den.


En annen ting er hva en sang hadde vært uten teksten, en annen hva teksten hadde vært uten sangen.

Britney og andre 'coporative boyband bitches' er vel heller ikke noe å diskutere (inkl. nu-hippedihopp gutta)
Sist endret av GoatboyReloaded; 6. juli 2004 kl. 16:19.
Hehe, back to gansterrap, Tupac med Hit'em Up må vel være ett kroneksempel på dette..

For å gjøre det litt enkelt: bitches, hoes, money, bling bling, cars, pimp, fuck. <- Der har du hele teksten for de neste 30 albumene med gangsterrap

*edit*: Goat: Trykk på rediger og se "Slett Post" :P hehe
Hører du etter på rap og hip hop tekster, så vil du skjønne at de ikke bare handler om Gangshtawz!, men også mer seriøse ting. "Gangsta" rap har jeg lite til overs for, men rap med god tekst er herlig. En del norsk rap/hip hop er meningsfull (hvis du ser bort fra enkelte fjortissfaen grupper. Spetakkel f.eks. Rene boybandet, eneste forskjellen er at de er bergenske og "rapper"). Rytmen er også spesielt viktig innenfor denne sjangeren, så derfor er den vel egentlig perfekt.
Steinarlima, må innrømme jeg ikke hører så mye på Britney eller Kaizers.. Begge er lite inspirerende for min del. Om de artistene hadde byttet tekster, hadde nok låtene blitt enda verre, enig med det... men musikken deres er allerede kjip, egentlig.

▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av niigu
Går litt av topic nå men, samme det:
Jeg må si at gangsterrap irriterer meg mest.
Svære muskuløse afro-amerikanere (som oftest) som
synger om hvordan staten ikke gir penger nok eller
hvordan offentligheten ikke ser unge gangstere
som lider på gata. Dette blir spilt inn i en musikkvideo
hvor folk ruller seg i cash, sprit, fancy biler, tekniske
gizmoer og glitrende babes med silikonpupper.

Westsaaaid 4 EVAH!
Vis hele sitatet...
Jeg så netopp på mtv, der de viste en rap-video. Det du skrev kunne godt vært en god beskrivelse av videoen. Rap har alltid irritert meg, fra jeg gikk å sutra i bleia til nå. Før så var det noe budskap i gangserrapen, men nå er det bare "shake your booty", "bring it on" o.s.v... Det er synd, men for det meste sant.