Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 4005
Jeg har vært medlem av dette forumet i over ett år nå og nå de siste månedene ser jeg en trend og et tema som ofte går igjen: rasisme!

Selv om de fleste trådene, blir slettet av en administrator, enten svært raskt eller etter noen dager når noen virkelig går over streken med et innlegg.

Jeg lurer på om det herskes en del uviten og definisjonsproblemer hos folket på nFF. For hva er egentlig en rasist? Kanskje mange av trådene lages bare for å skape en diskusjon, eller lage kvalme på forumet.


Jeg mener rasisme bærer noe kvalmt over seg. Jeg mener rasisme er unødvendig. Jeg mener å se ned på andre mennesker fordi dem er av annen hudfarge, er noe som hører de mer usmarte til. Rett og slett, rasister er dumme, eller syke. Hvorfor?

Rasisme.
Rasisme defineres slik av en eller annen "editor" på Wikipedia:

Sitat av Wikipedia.no-"Rasisme"
Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.
Vis hele sitatet...
Xenofobi.
Xenofobi, er det greske ordet for "fremmedfrykt", og defineres faktisk som en lidelse eller en sykdom i følge Wikipedia.

Sitat av Wikipedia-"Fremmed frykt"
Xenofobi kan benyttes som beskrivelse av diagnostisert sykdom og dermed også benyttet som nedsettende betydning. En slik tankegang betyr ikke nødvendigvis at man skal skamme seg over å være xenofobisk, men at man kan forvente å motta kritikk og mislighold, og til og med behandling av kvalifisert helsepersonell.
Vis hele sitatet...

Jeg vil derfor med denne tråden, be alle som kommer med rasistiske utsagn, lager tråder som "Er jeg rasist"?, tråder og innlegg som trakaserer innvandrere, jøder, muslimer, mørkhudete om å oppsøke hjelp. Fordi om kanskje det norske helsevesenet ikke er av topp kvalitet, er jeg sikker på at dere kan få behandling.

Kan det diskuteres?

Rasisme blir usaklig i en diskusjon. Det har liksom ingenting med saken å gjøre om et menneske er mørkere i huden, eller har en annen religion. Men jeg mener langt fra at ikke innvandrere kan kritiseres.

Jeg er langt fra rasist, ikke FRP'er og aner ingen lidelse av Xenofobi. Men det er tydelig at jeg ser det politiske problemet med innvandring. For selv om media kanskje er med på å fyre opp under diskusjoner på grunn av vinklingen av diverse innvandrer-saker, skal man ikke legge det under en stol, bare for å unngå å bli kalt rasist, at Norge ikke er flinke nok til å ta vare på våre nye landsmenn.

Etter mitt syn, sliter Norge med innvandring. Vi får det rett og slett ikke til. Vi bruker mer ressurser på oss selv, enn å ta vare på de nye samfunnsborgerene. FRP's Siv Jensen gikk ut på et TV-program og mente det burde være et krav at innvandrere ikke har dysleksi eller vanskeligheter for å lære seg noe. Kanskje en direkte melding, om at FRP ikke vil ha flere innvandrere til Norge, i og med at de fleste innvandrere kommer fra krigsherjede områder, og ikke har hatt muligheten til å gå på skole. Selvsagt må dem få sjangsen til å lære seg språk, kultur og normer selv om dem har dysleksi? For det er jo akkurat derfor dem ikke klarer å tilpasse seg Norge, og må ty til ulovlige virkemidler for å "overleve".

Jeg mener at nøkkelen til en vellykket imigrasjon, er rett og slett holdningen til "Ola Nordmann". Prøve å forstå hverandre! Vi kan gjøre småting som faktisk kan bety mye for en innvandrer. Ta kontakt. Smil! Vær litt mer hyggelig enn det du er ellers.

Jeg selv, bor like ved Møhlenpris i Bergen. Der har vi en dagligvare butikk som drives av noen etiopere. Hver gang jeg er der, spør dem meg om jeg har det bra, tar meg i hånden og skøyer med meg. Jeg skøyer med dem. De kan såvidt norsk, men de gjør virkelig en flott innsats og tilpasser seg Norge bra. Mye av dette, er fordi jeg skøyer og er hyggelig med dem. Det er så lite som skal til.

Takk for oppmerksomheten.
Forskning på raser

Rasisme betyr egentlig "læren om menneskeraser, svakheter og styrker ved de forskjellige rasene". Men rasisme blir negativt sett fordi den allmenne oppfatningen er at vi ikke har menneskelige raser, kun forskjeller.

Troen på at mennesket kan deles inn i raser er veldig omdiskutert som vi alle vet. Før 70-tallet baserte mesteparten av forskningen på menneskelige raser på at det faktisk var raser, dette fordi de fleste stater subsiderte kun forskning som ga slike konklusjoner. Men på 70-tallet skjedde en endring hvor man gikk bort i fra tanken om at mennesket var raser, og dermed ble også kun forskning som motbeviser raser støttet. Alle andre teorier ble utstøtt og kastet vekk.

Spørsmålet her er: Hva er mennesket redd for, siden vi nekter å la forskere forske på forskjellene mellom menneskene?

Rasisme versus rasebevisst.

Rasisme og rasebevisst er samme greia, bare at man bruker rasisme i større grad på dem som ser på raser som noe negativt. Rasebevisst er egentlig et ord som bærer ingen mening, annet enn at man sier seg selv "obs på raser". Man er likevel rasist.

Om menneskelige raser finnes eller ikke

Om menneskelige raser finnes eller ikke kommer helt av hvordan du definerer en rase. Det er derfor det er uenighet i verden. Man har alle forskjellige oppfatninger. EOD.

Debatten om raser

Det må være lov å debattere om det finnes raser eller ikke, en debatt som alltid vil bære negative sider. Men det er viktig at hvis det virkelig finnes menneskelige raser, akkurat som det finnes miljøproblemer eller uenigheter, så må det være lov å komme med forskning som underbygger slike uttalelser - om det finnes.

Og så gidder jeg egentlig ikke skrive mer, da dette er diskutert altfor mye.
Nå er jeg såpass treg inn på nFF at jeg som regel ikke får med meg graverende poster/tråder før de er slettet. På bakgrunn av dette har jeg på ingen måte samme oppfatning av at nFF-medlemmer uttrykker seg i rasistisk over- eller undertoner.

Jeg jobber selv med mange som ikke etnisk sett er nordmenn, mange av de vennene jeg har er heller ikke av etnisk norsk opprinnelse. Med disse har jeg en god tone, og da å fleipe med hudfarge, kultur, religion eller andre hete poteter er derfor vanlig.
Dette kan jeg dra med meg andre plasser og, og det tar seg skjeldent godt ut.

Mulig det er noe av dette du ser på forumet, det er jo en kjennsgjerning at det er lettere å yttre seg verbalt bak en skjerm, enn direkte i en forsamling.
Men er det greit? Helt klart ikke. Samtidig som at man har ytringsfrihet og mulighet til å tale slik man ønsker, krysser slike ytringer en grense hvor fortid, negative verdier og sneverhet er stikkort.

Men jeg spøker jo med dette i kjente kretser, "er jeg en rasist"?. Det er jo ikke dyptgående følelser jeg har mot begrensede folkegrupper, religioner, hudfarger eller raser. Men yttringene er jo der.

Mye av "hverdagsrasismen" kan vi se fra media, og det adopteres nok mye herfra. Dessverre er det slik at mange vanskeligstilte innvandrer, flytter til eller søker asyl i Norge. Disse samles fort i en "bås" av rase eller religion. Og vil på grunn av vanskelige kår ha en høyrer kriminalitetsrate enn andre grupper i samfunnet. Nå vil jeg presisere at jeg på ingen måte godtar eller aksepterer kriminalitet.

Så denne motstanden mot enkeltgrupper, er den virkelig så ubegrunnet? Om en nordmann begår en kriminell handling, vaskes denne mot 4,7 mill andre inbyggere. Mens for en somalier så vaskes den mot noen titusener.

For å avslutte vil jeg sitere en venn av meg med iransk bakgrunn: "Jeg skjønner dere hvite så godt, innvanvdrere er jo faen med bare rot med. Jeg vil ha innvandrerstopp".
Rasister er de dumme, og de svarte smarte, men likevel kan de ikke ha et velfungerende samfunn :/ Noe rart der...


Leste litt igjennom posten din... Bruker vi ikke nok ressurser på innvandrere? Hvor får du det fra?


Alle innvandrere får lære norsk hvis de vil. Ungdommene og barna går på skole. De får det de trenger. Tror jeg har sett flere norske som har det verre enn innvandrere.
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 22:53.
Sitat av Ztiiiaan
Rasister er de dumme, og de svarte smarte, men likevel kan de ikke ha et velfungerende samfunn :/ Noe rart der...
Vis hele sitatet...
hæ?( ti tegn)
Sitat av loffe
hæ?( ti tegn)
Vis hele sitatet...
Jeg mener... Alle sier at rasister og nazister var/er gale og dumme, men de svarte klarer jo ikke å ha et velfungerende samfunn en gang.
Så du sier at alle "svarte" samfunn ikke fungerer? Sør-Afrika fungerer ikke? Men det fungerte før? Nettopp...

edit: skriveleif
Sist endret av loffe; 9. april 2008 kl. 23:12.
Sitat av Ztiiiaan
Jeg mener... Alle sier at rasister og nazister var/er gale og dumme, men de svarte klarer jo ikke å ha et velfungerende samfunn en gang.
Vis hele sitatet...
Hva har du røyket? Du bærer jo ikke preg av fornuft engang.
Sitat av loffe
Så du sier at alle "svarte" samfunn fungerer? Sør-Afrika fungerer ikke? Men det fungerte før? Nettopp...
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg sa at de IKKE klarer å ha et velfungerende samfunn...


Folk kaller rasister og nazister for "dum", men svartingene... De kan ikke ha et samfunn, uten å ha noe å bråk om.
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 23:10.
Sitat av Ztiiiaan
Jeg mener... Alle sier at rasister og nazister var/er gale og dumme, men de svarte klarer jo ikke å ha et velfungerende samfunn en gang.
Vis hele sitatet...
For det første hvorfor klarer de ikke ha et vel fugerende samfunn ? (I den grad et velfungerende samfunn pr. idag fungerer.)
Og for det andre nazister? går vi tilbake til 30\40 tallet?
Eller mener du som så mange andre fjotter, folk som går med army boots og er skinheads og "hater negere"?
Ikke ta dette personlig vil bare ha et utfyllt svar.
Sitat av Mrlarsen
For det første hvorfor klarer de ikke ha et vel fugerende samfunn ? (I den grad et velfungerende samfunn pr. idag fungerer.)
Og for det andre nazister? går vi tilbake til 30\40 tallet?
Eller mener du som så mange andre fjotter, folk som går med army boots og er skinheads og "hater negere"?
Ikke ta dette personlig vil bare ha et utfyllt svar.
Vis hele sitatet...

Se på Afrika... Se på midtøsten. Synes du de har et samfunn man kan leve trygt i? Et samfunn hvor man kan si sin mening?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Ztiiiaan
Hæ? Jeg sa at de IKKE klarer å ha et velfungerende samfunn...


Folk kaller rasister og nazister for "dum", men svartingene... De kan ikke ha et samfunn, uten å ha noe å bråk om.
Vis hele sitatet...
Du setter virkelig veldig mange under samme bås nå, syntes den kommentaren var veldig usmakelig. Det finnes velfungerende land i Afrika.
Sist endret av Synderen; 9. april 2008 kl. 23:13.
Sitat av Ztiiiaan
Se på Afrika... Se på midtøsten. Synes du de har et samfunn man kan leve trygt i? Et samfunn hvor man kan si sin mening?
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte jo NETTOPP Sør-Afrika!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av loffe
Jeg nevnte jo NETTOPP Sør-Afrika!
Vis hele sitatet...
Allt er vel ikke helt perfekt Sør-Afrika enda, men det er et land som det går frem over for.
Sist endret av Synderen; 9. april 2008 kl. 23:15.
Sitat av Synderen
Du setter virkelig veldig mange under samme bås nå, syntes den kommentaren var veldig usmakelig. Det finnes velfungerende land i Afrika.
Vis hele sitatet...

Det er jo bare det som er sant. Jeg beskytter ikke rasister, men jeg synes det er rart at folk går rundt og kaller dem gal og dum, når svarte, som folk prøver å likestille med andre mennesker som like smarte, ikke kan la vær å bråk? Selvfølgelig ikke alle, men nok til man ikke kan leve i noen av disse landene, uten å bli drept for å si sin mening eller melde seg ut av deres religion eller være medlem av en annen religion.


Sør Afrika, ja... Veldig fint land det... Hadde en lærer som var der i noen uker. Tror det var siste gangen etter hva jeg forsto da han fortalte klassen om turen.
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 23:18.
Hva prøver du å si? At fordi "den hvite rase" i særdeles nyere tid, ut av årtusener med å slå hodene våre på brutale vis, og med en kulminnering i en brutal verdensommspennende krig med forsøk på raseutryddelser av millioner av mennesker, har lykkes i å stable sammen noenlune ok samfunn, så gir det oss rett til å innta den høye hesten fordi resten av verden ikke magisk har forlatt alle historiske og kulturelle forutsetninger?

Men for all del, kos deg med å føle deg som mester-rasen i verden, din nisse.
Sist endret av Kinseek; 9. april 2008 kl. 23:18.
Sitat av Synderen
Allt er vel ikke helt perfekt Sør-Afrika enda, men det er et land som det går frem over for.
Vis hele sitatet...
I forhold til det forrige regimet, kan vi vel si at det går fremover
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Ztiiiaan
Det er jo bare det som er sant. Jeg beskytter ikke rasister, men jeg synes det er rart at folk går rundt og kaller dem gal og dum, når svarte, som folk prøver å likestille med andre mennesker som like smarte, ikke kan la vær å bråk? Selvfølgelig ikke alle, men nok til man ikke kan leve i noen av disse landene, uten å bli drept for å si sin mening eller melde seg ut av deres religion eller være medlem av en annen religion.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk på en måte vesten sim feil at ting er som det er i Afrika nå. De ble undertrykt av koloniherrer, og mange av landene ble fort delt opp med linjal og blyant. Det førte til at folkegrupper ble spilltet og noen steder sammlet. Som igjen har ført til konflikter, trekker da spesielt frem Sør-Afrika og Zimbawee som eksempler.
Sitat av Synderen
Allt er vel ikke helt perfekt Sør-Afrika enda, men det er et land som det går frem over for.
Vis hele sitatet...

Syntes denne tråden begynner og bli litt veldig tåpelig.
Går ikke helt perfekt?
Hvilket land i denne ødelagte verden går perfekt?
Og etter dine innlegg i tråden å dømme hvem faen er du til å si hva som er et fungerende samfunn og ikke?
Hvordan hadde alle disse landene i midt-østen og afrika vært hvis det ikke hadde vært for konstant krig i en årrekke?


Edit:

Leste videre på ditt nye innlegg.
Hva faen er galt med deg gutt?
At du i det heletatt tørr og skrive tingene du gjør.
Du er en skam, folk som deg er en grunn til at samfunn ikke fungerer.
Sist endret av Mrlarsen; 9. april 2008 kl. 23:25.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mrlarsen
Syntes denne tråden begynner og bli litt veldig tåpelig.
Går ikke helt perfekt?
Hvilket land i denne ødelagte verden går perfekt?
Og etter dine innlegg i tråden å dømme hvem faen er du til å si hva som er et fungerende samfunn og ikke?
Hvordan hadde alle disse landene i midt-østen og afrika vært hvis det ikke hadde vært for konstant krig i en årrekke?
Vis hele sitatet...
Lest min andre post?

Og med perfekt, så er vel ingen land helt perfekte når det gjelder rasisme, men i Norge er det opp til hver person og velge selv om de skal være rasist eller ikke, i Sør-Afrika var det innført et styre system som var basert på raseskille der de mørkhudete var under de hvit "koloniherrene". apartheid
Sist endret av Synderen; 9. april 2008 kl. 23:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av loffe
I forhold til det forrige regimet, kan vi vel si at det går fremover
Vis hele sitatet...
Ja, eg trur eg har lest noko ein plass om kva ubermensch det var som sto for det forrige regimet, som ein no prøver å rydde opp etter...

Ztiaan, du prøver ikkje å beskytte rasister. Du er en rasist.
Sitat av Mrlarsen
Syntes denne tråden begynner og bli litt veldig tåpelig.
Går ikke helt perfekt?
Hvilket land i denne ødelagte verden går perfekt?
Og etter dine innlegg i tråden å dømme hvem faen er du til å si hva som er et fungerende samfunn og ikke?
Hvordan hadde alle disse landene i midt-østen og afrika vært hvis det ikke hadde vært for konstant krig i en årrekke?


Edit:

Leste videre på ditt nye innlegg.
Hva faen er galt med deg gutt?
At du i det heletatt tørr og skrive tingene du gjør.
Du er en skam, folk som deg er en grunn til at samfunn ikke fungerer.
Vis hele sitatet...

Hvem "kjefter" du på forresten?

Men uansett... Hadde det ikke vært krig i de landene, så hadde det selvfølgelig vært mye bedre der, men det er det jeg sier. De kan ikke la vær å bråk. Bare ta "Muhammed" tegningene for eksempel. Hvor mye bråk ble det ikke av det? En tegning? Eller kanskje litt flere? Vi skal liksom respektere deres gale religion som har blitt forandra på hele tiden, men de gir blanke faen i oss.

Sitat av slashdot
Ztiaan, du prøver ikkje å beskytte rasister. Du er en rasist.
Vis hele sitatet...
Gå heller til SOS Rasisme og syt, for jeg driter i hva du synes om meg. Jeg forteller bare det slik som det er og hva jeg mener om folk som går rundt og tror folk er gal fordi de har rasefrykt eller er imot kulturblanding.
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 23:32.
Så var det på tide med en ny "person angrep" post.
Sitat av Crustydemon
Så var det på tide med en ny "person angrep" post.
Vis hele sitatet...
Ja.. Folk er rasister for alt mulig. Blir liksom ikke noe ord lenger. Gir ingen mening.
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 23:33.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Ztiiiaan

Bare ta "Muhammed" tegningene for eksempel. Hvor mye bråk ble det ikke av det? En tegning? Eller kanskje litt flere? Vi skal liksom respektere deres gale religion som har blitt forandra på hele tiden, men de gir blanke faen i oss.

Vis hele sitatet...
Det er det verste jeg har hørt på lenge! Sier at en hel region bare er tullaball! Selv er jeg ikke relgiøs, men de som er skal faen meg få lov til å tro på hva de vill uten å bli kallt tulleruske! Det med Muhammed tegningene handler om respekt ovenfor andre mennesker og religioner. Syntes det er å tøye ytringsfriheten til det yterste nåe de tegnet tegningene.
Sitat av Ztiiiaan
Men uansett... Hadde det ikke vært krig i de landene, så hadde det selvfølgelig vært mye bedre der, men det er det jeg sier.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke bare det du sier. Du sier også at "svartingene" må være mye dummere enn rasister og nazister siden nazistene iallefall klarte å ha et samfunn (samtidig som de la ut på et korstog for å erobre hele verden og utslette diverse folkegrupper men detaljer detaljer...). Altså at svartingene må være dummere enn hvite, ergo du er rasist.


Sitat av Ztiiiaan
Vi skal liksom respektere deres gale religion som har blitt forandra på hele tiden,
Vis hele sitatet...
Hm?

Sitat av Ztiiiaan
men de gir blanke faen i oss.
Vis hele sitatet...
Så derfor skal vi gi faen i dem, ja det får sikkert ting fremover. Ironisk at det er nettopp slik en tankegang de dumme svartingene i Afrika ofte bruker når de går til krig.

Det er mennesker som ikke setter seg opp på en høy hest og ønsker alle mennesker som ikke er like seg selv vekk(slik som Hitler f.eks), men istedenfor åpner for dialog som får verden frem..
Sist endret av Kinseek; 9. april 2008 kl. 23:38.
Jeg irriterer meg over folk som bruker rasisme i hytt og pine på nff, og poster som blir slettet.
Folk roper rasisme her så snart man prøver å diskutere rundt et tema som involverer jøder, sigøynere eller muslimer!

Er ikke bare på nFF folk brøler rasisme. Prøver man å diskutere innvandringspolitikk på skole eller jobb, da burde man trå varsomt - pga idioter som bruker ordet rasisme som et slags skjold mot å få en åpen diskusjon - Om Norge har et problem eller ikke.
Synes det er kvalmende å totalt meningsløst at man skal bli stemplet som en rasist for man er uening i integreringspolitikken her i landet.

Rasisme er en jævla bølge som mange surfer på for tiden.
Er kristendommen noe bedre?
Om jeg ikke tar feil var vell KKK kristne? (Ikke for å blande inn mer rasisme, bare for å understreke at kristne kan være vel så gale.) Alle tolker ting på sin måte.
Og det at folk i Afrika har større tro på sin religion gjør fortsatt ikke Hinduister,Budister eller Islamister til noe værre folk en oss.
Er ikke Bush og hans kompani Kristne? men han kjører på med folkemord og krig uansett.

Respekterer ikke andre vår religion da?
Er ikke det inn under rasisme?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mrlarsen
Er kristendommen noe bedre?
Om jeg ikke tar feil var vell KKK kristne? (Ikke for å blande inn mer rasisme, bare for å understreke at kristne kan være vel så gale.) Alle tolker ting på sin måte.
Og det at folk i Afrika har større tro på sin religion gjør fortsatt ikke Hinduister,Budister eller Islamister til noe værre folk en oss.
Er ikke Bush og hans kompani Kristne? men han kjører på med folkemord og krig uansett.

Respekterer ikke andre vår religion da?
Er ikke det inn under rasisme?
Vis hele sitatet...
Alle religioner har folk som er mer ekstreme en andre, men faktisk er felste parten av folkene i Afrika Kristen eller muslimer:
Sitat av Wikipedia
Estimations from World Book Encyclopedia claim that there are 150 million African Muslims and 130 million African Christians, while Encyclopedia Britannica estimates that approximately 46.5% of all Africans are Christians and another 40.5% are Muslims with roughly 11.8% of Africans following indigenous African religions. A small number of Africans are Hindu or Baha'i, or have beliefs from the Judaic tradition. Examples of African Jews are the Beta Israel, Lemba peoples and the Abayudaya of Eastern Uganda.
Vis hele sitatet...
OT: Det heter Muslimer, ikke Islamister
Sitat av UngarEffect
Jeg irriterer meg over folk som bruker rasisme i hytt og pine på nff, og poster som blir slettet.
Folk roper rasisme her så snart man prøver å diskutere rundt et tema som involverer jøder, sigøynere eller muslimer!

Er ikke bare på nFF folk brøler rasisme. Prøver man å diskutere innvandringspolitikk på skole eller jobb, da burde man trå varsomt - pga idioter som bruker ordet rasisme som et slags skjold mot å få en åpen diskusjon - Om Norge har et problem eller ikke.
Synes det er kvalmende å totalt meningsløst at man skal bli stemplet som en rasist for man er uening i integreringspolitikken her i landet.

Rasisme er en jævla bølge som mange surfer på for tiden.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig med deg, man kan godt diskutere åpent, men diskuterer man burde man overveie og legge tilrette for alle sider av saken.
Som det nå kom opp at man refererer til folk som "svartinger" har vel ikke noe i en diskusjon og gjøre noe sted?
Om man er rasist eller ikke går det ann og prate\skrive til hverandre med litt respekt og folkeskikk.
Sitat av Mrlarsen
Er kristendommen noe bedre?
Om jeg ikke tar feil var vell KKK kristne? (Ikke for å blande inn mer rasisme, bare for å understreke at kristne kan være vel så gale.) Alle tolker ting på sin måte.
Og det at folk i Afrika har større tro på sin religion gjør fortsatt ikke Hinduister,Budister eller Islamister til noe værre folk en oss.
Er ikke Bush og hans kompani Kristne? men han kjører på med folkemord og krig uansett.

Respekterer ikke andre vår religion da?
Er ikke det inn under rasisme?
Vis hele sitatet...

Vil bare si at jeg IKKE er religiøs, og jeg har ikke sagt at kristendommen er bedre, men jeg kan godt si at kristendommen er en også en gal religion hvor de straffet folk som var annerledes og kastrerte unge gutter. Det skjer heldigvis ikke idag, og folk glir mer og mer fra alt idiotiet som finnes i religion.

Sitat av Mrlarsen
Som det nå kom opp at man refererer til folk som "svartinger" har vel ikke noe i en diskusjon og gjøre noe sted
Vis hele sitatet...
De kaller oss hvit, jeg kaller dem svart. Er det galt? Skammer de seg over hudfargen sin? :/
Sist endret av Ztiiiaan; 9. april 2008 kl. 23:45.
Sitat av Ztiiiaan
Vil bare si at jeg IKKE er religiøs, og jeg har ikke sagt at kristendommen er bedre, men jeg kan godt si at kristendommen er en også en gal religion hvor de straffet folk som var annerledes og kastrerte unge gutter. Det skjer heldigvis ikke idag, og folk glir mer og mer fra alt idiotiet som finnes i religion.
Vis hele sitatet...
Flott, om du så klarer å tenke deg en måte å overføre våre erfaringer om religion og nasjonsbygning generelt til Afrika/Midtøsten som tar hensyn til deres annerledes historie og kulturelle betingelser istedet for bare å resignere deg til at arabere og afrikanere er dummere enn oss så har verden kanskje kommet en person lengre.

Det kan nevnes at Islam i store deler av historien hadde et særdeles mye mer tolerant religiøst system enn vi i vesten hadde. Men det forandret seg mer i moderne tid, kan du tenke deg hvorfor?
Sist endret av Kinseek; 9. april 2008 kl. 23:50.
Sitat av Ztiiiaan
Vil bare si at jeg IKKE er religiøs, og jeg har ikke sagt at kristendommen er bedre, men jeg kan godt si at kristendommen er en også en gal religion hvor de straffet folk som var annerledes og kastrerte unge gutter. Det skjer heldigvis ikke idag, og folk glir mer og mer fra alt idiotiet som finnes i religion.

De kaller oss hvit, jeg kaller dem svart. Er det galt? Skammer de seg over hudfargen sin? :/
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke helt å se hvor du vil med alt fjollet ditt. Meg forstått så prater du langt over ditt eget hode i denne diskusjonen. Mitt tips til deg måtte ha blitt; ikke å være så dømmende, og heller komme tilbake til forumet når du har noe vettugt å si. Du kan med det samme stikke innom en norsktime eller to.

Du prøver å komme med synspunkter som ikke er i nærheten av det aktuelle.
Uten å tråkke noen på tærne, kan jeg godt si at jeg personlig mener at innvandringen i Norge har gått veldig langt. Jeg vil mye heller hjelpe folk i nød ved å sende penger eller annen støtte til de aktuelle landene, enn at de skal komme hit for å bli. Vi skal ikke like gjerne ta inn hele Sudan da? Der kriges det jo..
En ting er å motta flyktninger fra områder hvor det er farlig å oppholde seg, men, jeg mener hvertfall at det ikke ville vært noe galt i om de reiste hjem igjen når urolighetene dempet seg. (Som mange ikke gjør).

Så til det at mange mener at innvandrere gjør Norge til et mindre trygt land...
Er det trygt for oss å ha personer som f.eks. Mr. Krekar her? Norge har blitt betraktet som et potensielt terror-mål tidligere. Hadde vi blitt det om vi bare hadde holdt oss utenfor?
Grunnen til at jeg er redd for å gå i bakgatene på Grønland om natten er ikke at alle utlendinger er farlige og er ute etter meg, men at det rett og slett er større sjans for å bli ranet, banket opp, havne i bråk der enn mange andre deler av Oslo.

Synes dette med innvandring for/imot har blitt en håplød debatt. Du skal være forsiktig med hva du sier for ikke å bli stemplet som en "rasist". Om jeg bruker uttrykket "Jævla somalier", er det nok til å få meg buret inne, men om en innvandrer sier "Jævla norske", får han et klapp på kinnet og nye sko.

Ikke ta alt jeg skriver så bokstavlig folkens..
Selvfølgelig skal det gå an å diskutere innvandring. Problemet er at hvis det forekommer sterke generaliseringer mot ikke etniske nordmenn som et forsøk på å sette denne gruppen i et veldig dårlig lys er det lett å tolke det som rasisme. Det kan bli tolket slik hvis argumentene går andre veien også selvfølgelig.

Et glimrende eksempel er siste setning i nest siste avsnitt i innlegget ditt Pope, det kan lett tolkes som rasisme hvis du legger godviljen til. Jeg velger å ikke gjøre det denne gangen

Edit: byttet litt ordvalg
Sist endret av laksen; 10. april 2008 kl. 01:05.
Jeg liker at en tråd mot fremmedfrykt og rasisme på nFF lokket nettopp en forkjemper for begge til tråden, Nazi-Ztian (Går vel greit å kalle deg det fremover?)
Sitat av laksen
Selvfølgelig skal det gå an å diskutere innvandring. Problemet er at hvis det forekommer sterke generaliseringer mot ikke etniske nordmenn som et forsøk på å sette denne gruppen i et veldig dårlig lys er det lett å tolke det som rasisme. Det kan bli tolket slik hvis argumentene går andre veien også selvfølgelig.

Et glimrende eksempel er siste setning i nest siste avsnitt i innlegget ditt Pope, det kan lett tolkes som rasisme hvis du legger godviljen til. Jeg velger å ikke gjøre det denne gangen

Edit: byttet litt ordvalg
Vis hele sitatet...
Det med nye sko, tenker du på? Sorry! Kunne bare ikke dy meg
Jeg skjønner deg godt Pope!

Det misforstås ofte også hvem som er rasister og ikke. Jeg har aldri hatt noe imot noen folkegrupper/rase osv, men noen ganger blir man sint og slenger ut ord og uttrykk som mange mener er rasistiske, men som ikke nødvendigvis er ment som et rasistisk utsagn.

Et eksempel: bare for noen dager siden ble en kompis slått og ranet av 3 somaliere her i Trondheim. Min første reaksjon var da "jævla somaliere", og jeg ble veldig sint. Hadde noen hørt meg kunne de ha misforstått meg som en rasist. Mitt utsagn var dog bare rettet mot disse 3 som ranet kompisen min, ikke mot somaliere eller innvandrere i norge generelt. Jeg kunne like godt ha sagt "jævla idioter", men det første som kom inn i hodet mitt var "jævla somaliere". Hvorfor? Jeg aner ikke. Kanskje jeg på et underbevist nivå vet at det uttrykket er mye verre og sårende enn "jævla idioter".

Det betyr allikavel ikke at jeg er en rasist. Rasist brukes for ofte i mange sammenhenger, (og sikkert for lite i andre sammenhenger!) Da jeg fikk høre om ranet, tenkte jeg også mye på innvandringspolitikk i Norge, ransbølgen i Trondheim osv, og hadde mange negative tanker om disse tingene. Men det synes jeg skal være lov! Men; jeg skjønner selv hvor fin grensen kan være mellom det å være sint pågrunn av slike ting, kontra det å ha en generell rasistisk holdning.

Jeg vil også presisere at jeg har mange venner som er innvandrere; fra Irak, Gambia, diverse land i Asia osv. Jeg respekterer dems kultur og væremåte.
Ja! Problemet er også at folk dømmer andre til å være "rasister" så latterlig lett!
Eksempel:

Sitat av slickflick
Jeg kunne like godt ha sagt "jævla idioter", men det første som kom inn i hodet mitt var "jævla somaliere". Hvorfor? Jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
DU SYNES ALLE SOMALIERE ER IDIOTER DU!! JÆVLA RASSIST!!!!1!
hehe

Et annet eksempel på dette er fra da jeg gikk på VGS. En i klassen, (som er mørkhudet), hadde ei norsk mor og en afrikansk far. I mange diskusjoner vedrørende rasisme/andre ting som handler om innvandrere og utlendinger, kom det fram forskjellige ytringer i klasserommet. Denne personen, som var halvt afrikansk, ropte "rasisme" så utrolig mange ganger. Han slengte ordet om seg, pekte og anklaget i hytt og pine. Til slutt ble elvene i klassen min bare lei, de tok han lenger ikke alvorlig. Han skjønte nok dette etterhvert og han har aldri slengt rundt seg med dette uten å ha grunn lenger, så vidt jeg vet.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Denne tråden har virkelig tatt av i et spor jeg håpet den ikke skulle. Jeg foreslår for enkelte deltakere av denne tråden tar en liten titt, om ikke grundig-bare nett skumles min første post.
Sitat av wkL
Jeg liker at en tråd mot fremmedfrykt og rasisme på nFF lokket nettopp en forkjemper for begge til tråden, Nazi-Ztian (Går vel greit å kalle deg det fremover?)
Vis hele sitatet...

Jaja.. Må jo innrømme at jeg dømmer ofte andre mennesker pga religion, kultur, osv.. Det gjelder ikke bare svarte eller muslimer. Ta f.eks kristne, katolikker, jøder, amerikanere, smith's venner, osv... Like sprø hele gjengen Fortell meg en positiv ting med religion, så skal jeg gi meg.

Sitat av Synderen
Det er det verste jeg har hørt på lenge! Sier at en hel region bare er tullaball! Selv er jeg ikke relgiøs, men de som er skal faen meg få lov til å tro på hva de vill uten å bli kallt tulleruske!
Vis hele sitatet...
Folk er bra tullerusk hvis de tror på en Gud som sa at man skulle omskjære barn og tvinge kvinnfolk i burka.
Sist endret av Ztiiiaan; 10. april 2008 kl. 19:25.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ztiiiaan
Jaja.. Må jo innrømme at jeg dømmer ofte andre mennesker pga religion, kultur, osv.. Det gjelder ikke bare svarte eller muslimer. Ta f.eks kristne, katolikker, jøder, amerikanere, smith's venner, osv... Like sprø hele gjengen Fortell meg en positiv ting med religion, så skal jeg gi meg.
Vis hele sitatet...
Veldig mange har behov å knytte seg selv og sin egen eksistens til noe som er større enn seg selv. Det gir rett og slett mening for enkelte. Er ikke det en god nok grunn?
Sitat av hyys
Veldig mange har behov å knytte seg selv og sin egen eksistens til noe som er større enn seg selv. Det gir rett og slett mening for enkelte. Er ikke det en god nok grunn?
Vis hele sitatet...

Skal man gå igjennom ritualer og ikke få leve som man selv har lyst pga det? Man kan godt tro på et liv etter døden, osv.. Men å leve etter en bok og ikke kan være seg selv fordi en Gud babla en masse mannshit om hvordan man skal kle seg, hvordan man dele livet sitt med andre og mye mer.
Sist endret av Ztiiiaan; 10. april 2008 kl. 19:29.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Jepp. Før du drar denne tråden veldig langt inn på en religiøs diskusjon, noe jeg tror du og din uviten kommer dårlig ut av, vil jeg svare deg med:

En religiøs person lever som han vil, nettopp fordi han har valgt og være troende til en religion. Han lever da etter troen. Om han får gjøre som han vil, har egentlig ingenting med saken å gjøre, fordi han som sagt har valgt levemåten sin selv, og finner mening i den.

Hvorfor skal man tro på et liv etter døden, men ikke leve eller tro på en bok? Jeg skjønner ikke hvorfor du drog dette frem som en motsetning, da begge disse eksempelene er av religiøs karakter.

Vær så snill og slutt å forsøple tråden. Har du noe å bidra med, bidra gjerne med noe relevant til tråden.
Sist endret av hyys; 10. april 2008 kl. 19:37.
Sitat av hyys
Jepp. Før du drar denne tråden veldig langt inn på en religiøs diskusjon, noe jeg tror du og din uviten kommer dårlig ut av, vil jeg svare deg med:

En religiøs person lever som han vil, nettopp fordi han har valgt å være troende til en religion. Han lever da etter troen. Om han får gjøre som han vil, har egentlig ingenting med saken å gjøre, fordi han som sagt har valgt levemåten sin selv, og finner mening i den.

Hvorfor skal man tro på et liv etter døden, men ikke leve eller tro på en bok? Jeg skjønner ikke hvorfor du drog dette frem som en motsetning.

Vær så snill og slutt å forsøple tråden. Har du noe å bidra med, bidra gjerne med noe relevant til tråden.
Vis hele sitatet...

Folk velger ikke religion selv, og nå må du slutt å prat drit. Er du muslim, så er du muslim om du vil eller ei.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ztiiiaan
Folk velger ikke religion selv, og nå må du slutt å prat drit. Er du muslim, så er du muslim om du vil eller ei.
Vis hele sitatet...
Jeg gir meg! Du har tydeligvis meget god peiling på hva du snakker om.
Sitat av hyys
Jeg gir meg! Du har tydeligvis meget god peiling på hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet.


Den der sarkasmen din liker jeg ikke, fordi det tyder på at du ikke vet hva som skjer med en muslim som melder seg ut av sin religion. De blir drept. Som oftest halshugd. Sånn er det bare. Mennesker er gal, og det var ikke lenge siden vi var like ille.
Sist endret av Ztiiiaan; 10. april 2008 kl. 19:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ztiiiaan
Ja, jeg vet.


Den der sarkasmen din liker jeg ikke, fordi det tyder på at du ikke vet hva som skjer med en muslim som melder seg ut av sin religion. De blir drept. Som oftest halshugd. Sånn er det bare. Mennesker er gal, og det var ikke lenge siden vi var like ille.
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg nokon kjelder på at dette blir praktisert? Eg stiller meg *sterkt* tvilande til at det er særlig utbredt praksis.
Sitat av slashdot
Kan du gi meg nokon kjelder på at dette blir praktisert? Eg stiller meg *sterkt* tvilande til at det er særlig utbredt praksis.
Vis hele sitatet...

Du følger ikke med gutt. Trodde de fleste visste det. Søk på Google... Slik erfaring har jeg ikke fått ved å lese på nettet, men ved å snakke med andre personer, og noen ganger med de med muslimsk bakgrunn.