Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1235
Greit. Da har jeg fått i oppdrag å markedsføre en fotoutstilling hvor temaet er hvordan innvandrerkulturer møter norsk kultur. Bildene er tatt av ungdom i videregående skole.

I den forbinnelse tenkte jeg at jeg for første gang i mitt liv skulle foreta en liten markedsundersøkelse! Målgruppa er ungdom, og siden NFF etter hva jeg har forstått hovedsaklig består av ungdom, legger jeg den ut her.

Hva ville fått deg til å gå på, eller i det minste blitt interessert i en slik utstilling?

Om det er noe som var uklart, eller om jeg burde komme med mer informasjon, så bare si fra, så skal jeg gjøre mitt beste.

Generelle tips om markedsføringen mottas også med takk.
Sist endret av dobbeltve; 17. mars 2008 kl. 13:00. Grunn: Leif
Om du er grafisk designer, hvorfor har du da fått i oppdrag å markedsføre en hel fotoutstilling?
Trådstarter
Jeg går andre året på videregående (medier og kommunikasjon), og det er slikt som dette jeg har tenkt å bruke resten av livet mitt på. Budsjettet dems er mikroskopisk, så de fant ut at det ville være bedre å få en student til sette hele sin sjel til prosjektet, enn å få et reklamebyrå til å gjøre en halvhjertet innsats.

Kult for meg, billig for dem.
Sett opp plakater med "oppsiktsvekkende" fakta, samt et bilde fra utstillingen som passer bra.
Vet ikke helt hva denne oppsiktsvekkende faktaen kunne vært, men noe som "For deg er dette en buss. For X (Navn på personen) er dette lyden av en stridsvogn." Dårlig eksempel, men viser egentlig bare eksempel på et oppsett.
I grove trekk:
Det vi vil starte med er å finne målgruppen din, for å se likhetstrekk i denne gruppen. Hvordan kommuniserer man med slike grupper, hvilket "språk" skal du bruke og hvilke kanaler lytter de til.

Er budskapet noe som de umiddelbart vil adoptere, eller er det så tungt for målgruppen at de må jobbe med temaet. Er det lang eller kort frist. Avhengig av utstillingens størrelse, så er jeg usikker på om en side med mye arbeid bak er formålstjenlig. Se på mulighetene til å heller legge ut noen teaser fra utstillingen samt generell info om pris/når/hvor. Langt bak i minne husker jeg et automatisk flash-basert galleri i Photoshop.

Skal du markedsfrøe hjemmesiden, eller utstillingen eller begge - et spørsmål du må finne ut av.
Hele veien i prosessen, tenk effekt og kostnad.

Lykke til!
- Spre flyers via skoler og lignende.
- Heng opp plakater på butikker, kjøpesentre og kulturhus.
- Kontakt lokale foto klubber. Spør om de kan distribuere informasjon til sine medlemmer.
- Sett opp en landingsside og markedsfør denne via AdWords.
- Skriv pressemelding og send denne til lokalmedia. Fokuser på lokalforankring.

Kontakt gjerne også lokallag til SV og SU, Rødt og RU, SOS Rasisme, AP og AUF samt Høyre og UH og spør om de kan spre informasjon om arrangementet til sine medlemmer. Også kunstklubber / foreninger kan være lurt å snakke med.

Vær kreativ - tenk bredde.
Sist endret av nikita; 17. mars 2008 kl. 14:05.