Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2955
Nå i disse dager har jeg lest mer og mer om jakten på fildelere og deres forferdelige, og ulovlige virke her på internett. Noe som har slått meg er at flere og flere advokater og dommere vil ha dem til livs, selv om det bare er snakk om småbrukere av slike programmer som BearShare, LimeWire o.l.
Personer innen platevirksomheten snakker om at de taper penger på disse folkene som driver å deler sin piratkopierte musikk med andre. Enda så har ikke noe spesifikt tall kommet opp, så jeg har mine tvil på om det er så store tall man opererer med.

I flere år har norske internettbrukere vært beskyttet av Datatilsynet som hindrer privat overvåkning av oss uskyldige nordmenn som utnytter dette fantastiske verdensnettverk. Dette er jo en fantastisk oppfinnelse og vi har jo selvfølgelig våre krav på å få bruke dette til alt det kan brukes til. Datatilsynet ønsker fremdeles å beskytte nordmenn mot disse personene som vil fildelerne til livs. Desverre kommer slike advokater og dommere som motarbeider Datatilsynet og alt de har jobbet for alle oss uskyldige nordmenn. Snart er det vel amerikanske tilstander her i landet med overvåkning på alle plan.

Platebransjen snakker om tapte penger og at artister ikke lengre klarer å opprettholde seg på samme måte som før. Dette visstnok takket være fildelere og pirater.
Dette fører derfor videre til det som man kaller økonomisk kriminalitet eller vinningskriminalitet(uten at noen egentlig tjener penger på fildeling)
Vinningskriminalitet har de siste årene blitt mer alvorlig enn fysisk/psykisk kriminalitet som overfall og voldtekt.

Dersom man voldtar en person, gjerne under den seksuelle lavalder får man dermed en lavere straff om man har delt, la meg si, 100 piratkopierte filer. Dette virker etter mitt hode som en urettferdig straff både ovenfor fildelere(hvor enkelte fildelere er lovlige) og ovenfor voldtektsofferet. Dette forklarer hvor amerikanisert vårt samfunn har blitt og hvor mye penger har å si enn enkletmenneskets verdi. Et ødelagt menneske har mye høyere verdi enn en enkelt piratkopiert fil. Burde man ikke heller stått mer på for å ta personer som driver med fysisk/psykisk kriminalitet, enn dem som driver med piratkopiering og fildeling? Hvorfor ikke ta de viktigste sakene først for så, etter at man har fått ned fysisk/psykisk kriminalitet ta de små fildelerne som ikke gjør noe verre enn det å kjøre 10 over fartsgrensa

-M-
Jeg er helt enig i det du sier, og det er sikkert mange andre også, men det ser ikke ut til å hjelpe. Norge har lenge hatt et ganske rart straffesystem, bare ta en kikk på denne threaden.

For å oppsummere den, så er det en mann som har voldtatt sønnen sin 100 ganger over en periode på 3 år. Denne mannen fikk ett år og sju måneders straff. En mann som for eksempel har lastet ned Windows XP Professional, og er så uheldig at Microsoft går etter akkurat ham (dette er bare et eksempel), vil få 10 år i fengsel og må betale millionbeløp i erstatning.

Jeg er uenig i prioriteringen til den norske stat på de fleste områder.
Vel, det er store penger innblandet i det. Men la oss se det på denne måten: en eller annen stor filmregissør skaper en film og har et budsjett på 100mill. han bruker opp alt og skal begynne å selge det, selvfølgelig er det en person som får tak i filmen før den kommer på kino å legger den ut på nettet. 100000 personer laster ned filmen, filmregissøren har tapt, la oss si hvis det koster 70kr på hver billett på kino: 7000000kr. så kommer filmen ut på dvd: 200kr pr stykk: flere millioner folk kjøper dvden. og tjener 140mill dollar på en ukes filmvising på kino HVIS det er en bra film. taper virkelig filmselskapet så mye penger på folk som laster ned?

Offtopic:
jeg vil se på meg selv som semikriminell da
jeg laster ned en film, spill eller et album. jeg ser, spiller eller hører på mediet, liker jeg det: jeg kjøper mediet. liker jeg ikke det: jeg sletter det.

vet at jeg bryter enellerannen lov, men når jeg gjør opp for meg selv: gjør det meg til en kriminell person da?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Vel, ja. Det blir litt som å gå inn i en butikk, spise noe, og nekte og betale fordi du ikke likte det. Selv gjør jeg akkurat det samme som deg. Ikke faen om jeg betaler 500 spenn for et spill hvis det suger :P
Sitat av Polar-
Vel, ja. Det blir litt som å gå inn i en butikk, spise noe, og nekte og betale fordi du ikke likte det. Selv gjør jeg akkurat det samme som deg. Ikke faen om jeg betaler 500 spenn for et spill hvis det suger :P
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo ikke sånn at det fjernes en DVD-kopi eller blir en mindre kinovisning for hver kopi av en film som blir lasta ned, så asammenligningen din stemmer ikke helt. Men det illustrerer poenget greit nok. Selv er jeg av samme typen som kjøper det jeg liker, og laster ned først og fremst ned ting for å oppdage nytt.
Jeg ser meg helt enig med Morphinytry, jeg kommer alltid til å laste ned musikk.
it`s all about the money.
Sitat av morphinytry
I flere år har norske internettbrukere vært beskyttet av Datatilsynet som hindrer privat overvåkning av oss uskyldige nordmenn som utnytter dette fantastiske verdensnettverk. Dette er jo en fantastisk oppfinnelse og vi har jo selvfølgelig våre krav på å få bruke dette til alt det kan brukes til.

-M-
Vis hele sitatet...
Er vel litt feil å si at vi har krav til å bruke dette, og bruke at det er en fantastisk oppfinnelse som argument for det. Sniper-rifle er en fantastisk opfinnelse, fortsatt burte ikke folk få lov til å bruke denne opfinnelsen på alle mulige måter. Veldig overdrevent, men forståelig. Og værsåsnill ikke skriv "fildeling og drap er noe helt forskjellig" for det vet jeg allerede

Blir også litt irritert over at du sier uskyldige hele tide, vi bryter en lov altså vi er ikke uskydlige.

Ser at det er mange som sier at plateselskapene ikke taper så mye penger fordi man kjøper det man liker av det man har lastet ned. Men husk det finnes folk som meg som laster ned for å så brenne det ut istedenfor å kjøpe det

Fred, Fappaggagga
platebransjen tjener ihvertfall mer penger av meg på grunn av fildeling. nettopp av den grunn som flere over har nevnt, man laster ned først og kjøper det man liker. hadde aldri kjøpt så mange cd'er hvis ikke jeg hadde hatt tilgang på internett...
Det som er litt dobbeltmoralistisk, er at nye, ukjente artister tyr til gratis, nedlastbare MP3-filer på hjemmesiden deres for å bli kjent. Når/hvis dette bandet slår til, blir kjent, får stor medieomtale, snur de oss lojale nedlastere totalt ryggen, og forpester oss som svartedøden.
Sitat av el_larso
Vel, det er store penger innblandet i det. Men la oss se det på denne måten: en eller annen stor filmregissør skaper en film og har et budsjett på 100mill. han bruker opp alt og skal begynne å selge det, selvfølgelig er det en person som får tak i filmen før den kommer på kino å legger den ut på nettet. 100000 personer laster ned filmen, filmregissøren har tapt, la oss si hvis det koster 70kr på hver billett på kino: 7000000kr. så kommer filmen ut på dvd: 200kr pr stykk: flere millioner folk kjøper dvden. og tjener 140mill dollar på en ukes filmvising på kino HVIS det er en bra film. taper virkelig filmselskapet så mye penger på folk som laster ned?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til kinobillettene så tjener ikke regissøren 100% av billettinntektene. Faktisk så kan regissøren, eller utgiveren(siden det er de som tar cashen) ikke tjene mer enn max 40% av billettinntektene i Norge(og EU skal også sette opp noe liknende)
Jobber innen denne industrien(teater og media), så jeg vet at det stemmer.

Men takket være piratkopiering så blir faktisk filmer som ikke tidligere hadde blitt vurdert som mulig kinosuksess importert og vist på norske kinoer. Dette er gjerne sære filmer og oftes ikke-amerikanske filmer da.

Jeg tror nok at mediaindustrien i både Norge og utland har fått en oppsving etter fildelingen startet. Bl.a fordi flere ukjente filmer og artister blir mer tilgjengelige for allmennheten og dermed får en start på sin karriere.
Det er mange serier, filmer og musikk som jeg digger, som jeg aldri ville fått sett\hørt om det ikke hadde vært for internett. Stargate som er en av yndlingsseriene mine går ikke her til lands, og jeg ville ikke oppdaget denne fantastiske serien om det ikke hadde vært for verdensveven. Itillegg er det som nevt tidligere svært mange ikke-amerikanske filmer som ikke kommer til Norge. Det sier seg selv at plate- og filmselskaper taper penger på dette, men internett gjør det også lettere for nykommere å få gitt ut sitt materiale, enten det er musikk, filmer, osv. Alt man trenger idag for å gi ut musikken sin er et studio(som kan leies) og en data.
Usa vil jo heve grensen til ti års fengsel nå for å dele piratkopiert musikk uansett antall.

Så her er dealen om du deler bryans addams nye cd får du ti år i fengsel.
Om du slår han ned og han havner i koma en uke får du maks 4 år.

Blir ikke det litt feil?
Hadde jeg vært en av de som hadde turt å stå på gata med informasjonsark og laga et stort oppstyr for å få fokus på ubalansen, hadde jeg gjort det. Håper noen kan gjøre det snart. I motsetning til alle de som skriker så jævlig ut på alle tv'ne og avisene om at vi "pirater" gjør artistene en stor urett.

Dere vet, hadde vi alle vært litt mer engasjerte i å skrike ut mot urettferdighet, hadde vi kunnet fjerne slike "feil".
(men ikke faen om jeg tør)
vel, det du sier nå beviser jo bare at fildeling er positivt for filmindustrien.

hadde det vært en ide å gjøre slik at filmprodusentene lager egne torrentsider, supplerer med 100mbits linjer, legger ut filmene dagen de kommer ut i butikkene, og slik at man betaler en liten sum.. la oss si rundt 50kr filmen?

hadde ikke det gjort slik at både "piratene" og filmindustrien ble fornøyde? eller får det konsekvenser?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Det vil alltid være en gruppe mennesker som vil ha det billigere og billigere og til slutt gratis. Men det er ikke tvil om at de hadde fått mer fisk i bøtten om de hadde gjort noe lignende ditt forslag el_larso
hmm... vel, screw those guys

selvfølgelig er det noen som skal ha det billigere, men det er vel vi som jubler hvis det hadde blitt billigere hvis man hadde gått ut fra den ideen?

det vil også alltid være noen som går på kino, noen dvdsamlere, noen pirater, noen iderike mennesker som ikke får viljen sin. poenget er at filmindustrien sier at de taper, når det finnes mange muligheter for å motarbeide det på stadier der alle kan bli fornøyde selv om det fårekommer tap, tap vil det alltid finnes for uærlighet er noe man ikke kan unngå.
Jeg har antagelig ett skrudd syn på tilværelsen,
men er ikke piratkopiering praktisk sett nærmest en form for reklame?
Veit dere hva det værste er? Dem som på toppen av det hele jakter på fildelere har barn som er fildelere.

ALLE MED INTERNETT, SOM ER LITT MODERNISERTE HAR ETT FILDELINGSPROGRAM. MIN PÅSTAND.

Og dessuten; Hadde det vært de fildelerjakterne sine unger som hadde blitt voldatt; Ja, snu verden på hodet for å finne jævelen.
Sist endret av Brope; 30. mai 2006 kl. 21:52.
Et argument som jeg enda ikke har sett, er prisargumentet. Når det koster 210 kroner for en CD (eller hva nå enn det koster, jeg kjøper ikke fysiske CDer lengre uansett), og du liker 2 av sangene på plata, sier det seg selv at det ikke lønner seg å kjøpe CDer i lengden.

Om musikk- og filmbransjen hadde sluttet å overprise produktene sine noe så jævlig, tror jeg flere hadde valgt den lovlige veien.
Sitat av mp34567
Usa vil jo heve grensen til ti års fengsel nå for å dele piratkopiert musikk uansett antall.

Så her er dealen om du deler bryans addams nye cd får du ti år i fengsel.
Om du slår han ned og han havner i koma en uke får du maks 4 år.

Blir ikke det litt feil?
Vis hele sitatet...
Er mye av det samme med narkotikapolitikken deres. De bruker frykt som våpen. I mange stater for man mindre straff for å drepe en kar, enn om man selger litt weed.
Sitat av Brope
ALLE MED INTERNETT, SOM ER LITT MODERNISERTE HAR ETT FILDELINGSPROGRAM. MIN PÅSTAND.
Vis hele sitatet...

Min far på 59 år har fildelingsprogram, han bruker torrents, har en egen pc tilkoblet hjemmekinoanlegget og bruker det nesten mer enn de fleste ungdommer jeg kjenner.
Han lærer for øyeblikket min mor på 60 å bruke det samme.
Siste nytt er at min farmor på 82 år har kjøpt en bærbar pc(av det rimelig heftige slaget) anskaffet Lyse bredbånd(4mbit) og har lyst å lære hvordan hun kan skaffe seg musikk, av det gamle slaget selvfølgelig. Hun bruker den også til nettbank og slikt med det samme.
Men dette forklarer litt om dagens situasjon
Sitat av mp34567
Usa vil jo heve grensen til ti års fengsel nå for å dele piratkopiert musikk uansett antall.

Så her er dealen om du deler bryans addams nye cd får du ti år i fengsel.
Om du slår han ned og han havner i koma en uke får du maks 4 år.

Blir ikke det litt feil?
Vis hele sitatet...
Det er skremseltaktikk. Akkurat samme som de kjører med narkotikapolitikken sin. I mange stater i USA er det mindre straff å drepe et menneske enn å selge litt pot. De må jo skjønne at de aldri kommer til å få stoppet fildeling. Alternativet er en stat hvor de kan loggføre og sjekke alt du driver med.

edit: Woops, greide å få opp to poster. Please slett den første.
Sist endret av Sinister; 31. mai 2006 kl. 01:05.
Artig hvordan de sier at dvdsalget har økt dramatisk i de siste årene, og fremdeles skal filmselskapene ha tapt masse penger...

Hvordan er det mulig? Ligger det et stort svarthull i økonomiavdelingen deres?
Det har kanskje noe med å si at videosalget har opphørt? Ikke vet jeg
kanskje det svartehullet kommer av at de beregner hvor mye som er lastet ned og regner det som direkte tap (merk: teori ikke påstand)?
Filmselskapene har tjent mer og mer år etter år. Mer enn indeksen. De vil bare at økonomien skal utvikle mer og mer. Når utviklingen har gått tregere, finner de syndebukk.

Det er utrolig lett å lure fram med statstikk og teori, slik at domstolene bøyer seg ned. Statstikk kan vises på hundre måter, fra beste til verste - men filmselskapene velger selvsagt deres beste statstikk som kunne påvirke domstolen...

Uansett, hvis penger er et stort problem for dem, får de slutte å sløse bort milliarder på filmer som kunne ha overlevd med 10% av budsjettet og kutte ut alle reklamene som bruker 50%. Stjernene blir overbetalt fordi penger skulle "motivere" dem. Mange kunne ha gjort like bra jobb til 10 prosenter av budsjettet de sløser på.

De har godt av å "tape" litt penger. Bare tenk hvordan folk i tredje verden ville ha tenkt om dem i filmselskapene som syter...
DryYouTear: Det er det jeg sier, mindre pris = flere kjøpere. men så er det jo en fin balanse i det:
de setter opp prisene i håp om at de skal tjene mer, selv om det blir mindre kjøpere, hvis de setter prisen ned blir det flere kjøpere men det kan fårekomme tap da, så det er snakk om å finne en hårfin pris på mediet slik at det blir minst mulig tap og mest mulig kjøpere, værre er det ikke, men mange klarer ikke å se logikken i det så derfor blir det slik at de senker prisen på å gamle ting og holder prisen på nye ting så høy som mulig. en eller annen taktikk er det iallefall
hahah, latterlig..Morphinitry, blir artig å se farmora di på NRK dagsrevyen snart da, som Norges første arresterte fildeler, med en rasende lynsjemobb bak.
Sitat av Kaptein Snus
hahah, latterlig..Morphinitry, blir artig å se farmora di på NRK dagsrevyen snart da, som Norges første arresterte fildeler, med en rasende lynsjemobb bak.
Vis hele sitatet...
Latterlig. No no no noooooo
Dette er faktisk ren fakta. Må bare påtvinge besteforeldrene dine et lite datakurs å få dem til å kjøpe en. Da er det raka vegen til nettet for dem og