Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2525
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sikkert en del som ha fått med seg at skatteetaten har krevd inn moms fra billetsalget for TG06, 07 og 08. VG-nett har nylig dekket saket:
http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=504539

Det er snakk om nesten 2 millioner kroner. Og dette krever de på tilsynelatende ikke-eksisterende grunnlag. Spør du meg er det rett og slett et forsøk på tyveri.

Har vært en del diskusjon rundt det på TG-forumet (link). Et par highlights fra tråden:

Stortinget har klart og tydelig definert dataspill som kultur i pressemelding.
«Dataspill er et medium som har gjennomgått
en rivende teknologisk og kunstnerisk utvikling
og har blitt et sentralt kulturuttrykk. Dataspill
spilles i dag hovedsakelig av barn og
unge, og er en viktig del av deres kultur- og
mediehverdag, jf. kapittel 3.
Vis hele sitatet...
The Gathering er videre nevnt spesifikt.

Kandu jobber med å vise at dette kravet ikke er gyldig.
Nei, vi skjønner ikke hvorfor vi skal betale moms i år. Vi, våre advokater og våre støttespillere har vist til flere lignende saker hvor man har fått momsfritak.

Blant de mange grunnene til at man skal være fritatt moms (hovedgrunnen er at vi ikke er næringsvirksomhet, og dermed skal være unntatt loven i sin helhet) er konserter, foredrag, kurs, underholdning i seg selv, at kjernevirksomheten i billetten er rett til fast plass, konkurranser osv. Det interessante er at staten har sagt "vi er enige i argumentasjonen, og det dere lister opp er fritatt for avgifter. men vi mener at de delene av arrangementet er ubetydelige".
Vis hele sitatet...
Jeg har vurdert å ringe Skatt øst og posere som journalist for å få litt mer press på saken. Jeg skulle også gjerne visst på hvilket grunnlag de krever moms, siden jeg enda ikke har sett noe begrunnelse i det hele tatt.
21. mars vil KANDU demonstrere mot moms-saken i Hamar sentrum. Dette er jo en sak som berører oss alle (om ikke prinispielt), og jeg anbefaler derfor nFF-ere å vurdere om det er verdt å møte opp. Mer info på Teges offisielle sider: http://www.gathering.org/tg08/demonstrasjon.html

Forøvrig er dette hårresidende skattepolitikk. Skal ett fylkeskontor styre på tvers av Giskes uttalelser? Møkkafolk!
master namer
elodin's Avatar
Ble da slettes ikke dårlig dette.
Jeg så TV2 i hvert fall, og det kommer vel opp bilder på HjemmePC og.

NRK var her, får jeg høre.


Weee \o/


Edit: Fikk forresten høre over høyttalerene her nå, var ca. 2500 personer. ^_^
Sist endret av elodin; 21. mars 2008 kl. 19:07.
tv2 nyhetene har dekket saken og de viser det om noen sec på tv2
Dere kan forresten se klipp fra demonstrasjonen @ http://gathering.org
Lazywriter
Gisse's Avatar
Hørte nettop på anlegget at det offisielle tallet på hvor mange som var i demonstrasjonen var 2500 personer. Kjempebra!

Helt idiotisk at de skal kreve moms fra TG.
Er det noen som vet hvor man kan se innslaget fra tv2nyhetene om denne saken utenom på tv2sumo?
Sitat av Remien
Er det noen som vet hvor man kan se innslaget fra tv2nyhetene om denne saken utenom på tv2sumo?
Vis hele sitatet...
Fjernsynsapparat?
Tv2 nyhetene 21.00??
Sitat av onTop
Fjernsynsapparat?
Vis hele sitatet...
Glemte å ta med at jeg sitter på TG og vet ikke om det er tv'er her noen steder
Vet nesten ikke, men TvNoo (tror jeg det heter) kan kanskje funke.
Hvis ikke så kan det jo hende at det kommer på denne (nrk2 såvidt jeg ser) kanalen også
Sist endret av boblesaft; 21. mars 2008 kl. 19:50.
Hør med noen nFF-ere som har med seg tv da vel
euchannel.net elns, må bruke IE.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdaterer denne tråden jeg, fordi jeg rett og slett har tenkt litt på dette:

Hvorfor skal vi ikke betale moms? Hvorfor skal TG slippe unna? Hvorfor er TG kultur, og ikke f.eks stripping? Hvor ligger definisjonen på kultur? Underholdning? Burde ikke da alle konserter også få slippe moms? Vi betaler nemlig moms på konsertbilletter også.

Skyfex, mener du det du sier her fordi du skal få TG til neste år, eller fordi du oppriktig talt mener det?

Jeg var selv på TG08, hadde det dritfett, og gikk til og med i demonstrasjonstoget, rett og slett fordi jeg ikke tenkte over det. Selv vil jeg at TG skal få slippe moms, rett og slett fordi det vil jeg ha nytte av, for da kommer jeg til neste år også, men rent objektivt mener jeg det motsatte.
Nei, det betales ikke moms på konserter - og da er vel all kultur momsfritt?
TG er et kulturarrangement, med musikk, dans, show/underholdning, messevirksomhet, utdanning, idemyldring, forelesninger/kurs, produksjon/utvikling av medier og mye, mye, mer...

Stripping omtales av Kristin Halvorsen som: "Ren kommersiell virksomhet" - og dette stiller regjeringen seg bak. Til julen 2006 fikk stripperene medhold i at de ikke skal betale moms da rettene mener stripping er kunst. Dermed omfattes stripping av "kulturunntaket" i merverdiavgiftsloven. Regjeringen svarte med å komme med forslag til en lovendring. Etter hva jeg vet er denne ikke trådd i kraft.

Klippet fra sosialisme.no/Rød Ungdom:
"Helt til slutt kan man spørre seg hvor dette stripping og kunst-greiene skal ende dersom myndighetene bestreber seg for å være konsekvente. Skal stripping liksom bli en del av den kulturelle skolesekken? Skal tippemidlene gå til strippestøtte? Bør strippere få kunstnerbolig? Kan menn som donerer penger til unge strippekunstnere får trekke av penger på skatten? Og sist men ikke minst: blir utbredelse av stripping da kulturminister Trond Giskes ansvar?"

Nei, la stripping være hva det er - kommersiell drift uten vekt på kulturell verdi.

Easy FAQ:
http://www.lnu.no/pages/smasaker.aspx?nr=473#a11021
Sitat av max-mekka
Hvorfor skal vi ikke betale moms? Hvorfor skal TG slippe unna?
Vis hele sitatet...
Akkurat i tilfellet når det gjelder TG så spiller det fint lite rolle om det er kultur eller ikke (Ok, vi har diskutert og er enige i at det er kultur, men se bort fra det et øyeblikk). Siden det holder så mange unge i aktivitet og gir dem et sted å være i store deler av påsken burde det automatisk være et momsfritak. Moms går til staten, og man må også se litt på hvem som benytter et tilbud når man skal velge å jenke seg mtp. moms eller ikke. Hadde det utelukkende vært velstående menn i førtiårene der hadde jeg skjønt avgjørelsen, men at staten puler over en gjeng med 16 år som snittalder med noen hundrelapper ekstra i billettpenger er hårreisende.

Men ja, det ble heldigvis erklært kultur og nå slipper vi videre diskusjon. Men uansett om det bare hadde vært et digert LAN-party der folk satt og stirra i skjermen hele tiden burde det blitt momsfritt pga. hva slags deltakere som pleier å komme.
Sist endret av Nichotin; 9. april 2008 kl. 16:55.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av max-mekka
Skyfex, mener du det du sier her fordi du skal få TG til neste år, eller fordi du oppriktig talt mener det?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener jeg det:
1: Det hadde kanskje betydd døden for TG og mange andre lignende arrangement. De har slippet å betale moms i mange, mange år nå. Hvorfor skal de plutselig begynne å betale moms nå? Og når blir et dataparty en kommersiell virksomhet? Hvor går grensen? Skal et lite lokal-LAN på 100pers betale moms? 200 pers.? 1000?
2: TG er en hybrid av mange ting som hver for seg definitivt er kultur. Konserter, show, kreative konkurranser, osv. Spilling er kanskje ikke eksplisitt definert som kultur i loven enda, men det blir vanskelig å argumentere for at det ikke er det. Det utarter seg veldig likt som sport.. det er konkurranser, det engasjerer mange mennesker. Og regjeringen har selv gått ut og sagt de anser spill som kultur.
3: Det blir ansett som kultur.. og jeg tror ikke jeg har møtt mange som mener noe annet, selv i den eldre generasjonen (og jeg snakket med ganske mange om det rundt påsken, ikke bare foreldre/besteforeldre etc.). Og det er da den virkelige definisjonen på kultur: det vi anser som kultur.
4: TG er non-profit og frivillig.

Siden dataspill ikke eksplisitt er definert som kultur skjønner jeg kanskje at skatt øst vil prøve å kreve inn moms.. de vil jo bare følge loven, og dette kan kanskje tolkes som et diffust tilfelle for enkelte. Men de vil aldri komme noe steder med saken (ja, jeg er overbevist), men da har vi ihvertfall endelig fastsatt at dataspill er kultur.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Til de som ikke har fått det med seg, TG slipper moms
Noe jeg synest var bra, for jeg har i lengre tid fått lyst å tatt turen, men såg mørkt ut for noen måneder siden.
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=537976