Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Har du, som hasj/hasjisj bruker tatt steget videre til kraftigere rusmidler?
Ja 83 24,78%
Nei 252 75,22%
Stemmegivere: 335. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  108 12014
Spørsmålet burde vel heller vert noe slikt som:

"Har du noen sinne fått tilbud om å kjøpe sterkere stoffer av en person du tidligere har kjøpt hasj\cannabis hos?"

For med en gang tilbudet ligger på bordet så er det mye lettere å si ja enn før du noensinne har fått det.
Sitat av Andballe Vis innlegg
Det er ingen her som sier at man automatisk prøver sterkere stoffer etter å ha brukt narkotika, det som blir sagt er at etter man har prøvd et rusmiddel, som Cannabis, som er ulovlig, har man lettere for å prøve tyngre, farligere stoffer siden man liksom allerede har prøvd noe ulovlig. If you catch my drift.
Vis hele sitatet...
Beklager, I don't catch your drift.
Jeg har ikke gått videre, men nå har jeg bare prøvd cannabis sånn omtrent 5 ganger.

Jeg har selv bestemt meg for hvilke rusmidler som er å regne som trygge, og jeg skal leve deretter. Bare alkohol, cannabis og enkelte andre lette stoffer er på min "safe"-liste så lenge man utøver forsiktighet. Når jeg snakker om lette stoffer så mener jeg de som er på omtrent samme nivå som cannabis, for eksempel LSD eller psilocybin. Stoffer som man blir (lett) avhenige av styrer jeg unna, og stoffer som er å regne som selvødeleggelse. Da snakker jeg om stoffer som kokain og heroin, som både er avhengighetskapende og skadelige. Dersom man behøver en dose daglig så vil det gi dramatiske konsekvenser.

Slik trenger det ikke å være med cannabis så lenge man bruker hodet.
Sist endret av Psychocrash; 18. februar 2010 kl. 20:40.
Sitat av Andballe Vis innlegg
Det er ingen her som sier at man automatisk prøver sterkere stoffer etter å ha brukt narkotika, det som blir sagt er at etter man har prøvd et rusmiddel, som Cannabis, som er ulovlig, har man lettere for å prøve tyngre, farligere stoffer siden man liksom allerede har prøvd noe ulovlig. If you catch my drift.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette argumentet som er blitt motbevist en rekke ganger, og som rett og slett ikke henger på greip. Det blir litt som å si at du risikerer å bli bankraner om du laster ned en film.
Alkohol ledet meg inn i sterkere rusmiddel..

Dessuten er pollen helt idiotisk, hvor er ett alternativ som feks: jeg har røyka hasj, men hadde prøvd andre rusmiddler uansett, dette her blir som om du skulle svart på ett spørsmål som ''hva skal du i morgen'' med ja / nei.
Sist endret av Aaatcho; 19. februar 2010 kl. 02:50.
Beklager skrivemåten min, men har gjort mitt beste. Hadde ikkje topp norsk karakter i år 2000, og har skadet språket mitt med bokmål, nynorsk og dialekt.

Startet med alkoholen.
Fekk smaken på cannabis.
Sluttet med alkoholen.
That´s my story.

Har egentlig 2 vennegjenger.
Gjeng 1:
Driver på med bare andre saken en cannabis.
Blir tilbydd annet stasj hele tiden, men er selv sterk nok til å sei nei, cannabis´en er nok.

Gjeng 2:
Bare røyker folk.
Og i den gjengen er det ikkje snakk om noe andre saker.
Viss man møter opp med eks amf der så forsvinner hele gjengen.


Som jeg leste tidligere i tråden så ble det diskutert om "grenser" som ble "fjernet" etter testing av cannabis, som viste seg ikkje å være så gale som det er lært opp av foreldre.
Har mangen venner som har følt det samme.

Jeg selv for ca 4-5 år siden var eks livredd alt som hadde med stoffer å gjøre.
Viss noen nevnte ordet weed så ble jeg livredd og stakk ifra folka.
Men etter jeg testet det selv og røykte så forsvant den delen, fekk følelsen av at dette ikkje var så farligt.
Og innsåg raskt at div andre stoffer heller ikkje var så gale som man ble lært opp til.
Som mange andre er jeg en 'stoner'. Det har jeg vært i en del år og kommer sannsyneligvis til å fortsette i samme duren i mange år fremover. Av andre stoffer hadde jeg en benzo periode, samt mye andre piller, men fikk heldigvis avvenda dette missbruket på en instutisjon. Per i dag går det i hasj og alkohol, men når annledningen byr seg blir gjerne en knipps eller stripe.

Som jeg leste tidligere i tråden så ble det diskutert om "grenser" som ble "fjernet" etter testing av cannabis, som viste seg ikkje å være så gale som det er lært opp av foreldre.
Vis hele sitatet...
"Hasj er døren til sterkere stoffer", sier man en løgn mange nok ganger blir den sann. På tross av at det er BS, vil jeg si at denne løgnen har et snev av sannhet i seg for visse mennesker, derav megselv. Personlig blir jeg helt oppslukt av ting jeg finner interessant/spennende/chill o.s.v i mye større grad en hva den 'vanlige' normalen er. Jeg tror det er her man kan skille hvem som sklir ut og blir nærkiser og hvem som kan ha et 'sunt' forhold til rusen. My 2cents. For all del, denne typen mennesker er de samme som spiller vekk hus og hjem, og kunne godt ha blitt avhengig av å plukke poteter om de fant det spennende.

Muligens en dårlig formulering fra min side, men shit au, har aldri vært flink til å få meninger svart på hvitt.

Legger til, som jeg leste over her, at det er mange faktorer som spiller inn på hvem som blir nærkis. Innlegget mitt var rettet mer mot generelt normale folk. Det kan jo være at man har depressjoner eller en form for lidelse som gjør at diverse narkotikum kan virke fristende. Det florerer jo som regel også av dop i de miljøene der man skaffer hasj, noe som igjen kan senke terskelen pga tilgjengelighet.
Enig med det som flere sier, når du har gått over den grensen til narkotika (i dette tilfelle hasj) ser du ikke på ordet narkotika som det samme som før, å derfor tenker nok de fleste at de kan ta steget videre. Uansett, jeg ser ikke på hasj som narkotika, men det er ulovlig å dermed blir det spennende å prøve noe nytt. Å ja, miljøet har mye å si, hvis jeg aldri hadde sett noen i en superform på amfetamin mens jeg kun har drukket og egentlig er i en OK form i forhold kunne det vært at jeg ikke hadde prøvd sterkere stoffer. Men mennesker er vel nyskjerrige av natur?
Jeg har selv prøvd andre rusmidler enn hasj, men jeg ville ikke si at det er hasjen i seg selv som gjorde at jeg prøvde noe nytt. Det er nok heller noe i det at hasj regnes som kriminelt, og du blir på sett og vis en del av dette miljøet. Så får man høre mer og mer om ting, og begynner å lese seg litt mer opp, og man finner ting som virker interessant. I mitt tilfelle var det nysgjerrigheten som fikk meg til å prøve noe nytt.
Da håper jeg du mener at du hadde brukt det om det _ikke hadde vært farlig_ - ikke bare fordi det hadde vært lov. For det er farlig! I så fall forstår jeg
Trådstarter
65 3
Men, er det press fra kompiser som gjør at man blir egget over på kraftigere rusmidler, er det nysgjerrighet, er det spennende?
Jeg gikk fra hasj til psykedelisk. Akkurat det der var faktisk 100 % mitt eget valg.

Du går ikke automatisk fra hasj til sterkere stoffer. Det vet jeg selv, av erfaring. Jeg ser ikke engang problemet med Cannabis... Men det gjør jo tydligvis halve norge uten å ha prøvd det så hva vet jeg, ikke sant?

Deretter vil jeg også tilføye at jeg har prøvd dusintalls andre rusmidler etter det. Det ble litt mer sånn tilfeldig, fordi man danket i miljøene der det var utrolig mye å velge mellom. Disse miljøene eksisterer alltid også, så det er din egen oppgave å passe på å ikke være med dem for mye. Det er altfor lett gjort å ta noe, bare fordi man har tilgang på det.

Personlig tror jeg denne såkalte stigen eksisterer pga at man lettere kommer borti kriminelle miljøer, da spesielt innenfor rus. Det er derfor jeg tror at legaliseringen kunne gjort samfunnet bedre. Det fins så mye rus å velge mellom, at når du først integrerer inn i et usikkert miljø så.. Har du vært der selv, skjønner du sikkert hva jeg mener.... Vanskelig å forklare, men man havner på et kjør..

Røyker du hasj lenge og henger for mye oppi alt tullet, får du automatisk tilgang til andre ting. Det er en sjanse for at du ender opp på kjøret med et annet rusmiddel. Absolutt. Men det er ikke pga hasj at det skjer, akkurat det syns jeg bare er oppspinn & propaganda.

Sitat av Andballe Vis innlegg
Men, er det press fra kompiser som gjør at man blir egget over på kraftigere rusmidler, er det nysgjerrighet, er det spennende?
Vis hele sitatet...
Nysjerrighet er en viktig faktor. Spennende er det vel også å eksperimentere.

Sitat av Ivellios Vis innlegg
Synes hele formuleringen her blir litt merkelig. Jeg føler det slik at du anser det sånn at disse 20% som også har testet andre "sterkere" stoffer har gjort dette som en direkte konsekvens av deres cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Takk for poenget godt forklart
Sist endret av Aceface; 19. februar 2010 kl. 22:37. Grunn: leste gjennom en gang til da vettøøø
Det er ingen stige, den er imaginær. Når jeg først begynte å interessere meg for stoffer ut over alkohol og kaffe, så gikk den ene moralske stemmen, som hindrer bruk av NOE stoff, vekk. Altså når jeg bestemte meg for at hasj var ok, så var det samtidig med at jeg tenkte sopp er ok, amfetamin er ok, heroin er ok etc.

Nå betyr ikke det at jeg prøver alt, men vurderingen jeg gjør før jeg tar et stoff går nå ut fra virkeligheten, ikke forestillinger om at en som bruker stoffer er fallen på noen måte. Jeg vurderer reelle skadevirkninger, ikke om det er "dumt" fordi "alle andre sier det". Er f.eks. ikke interessert i å sette sprøyter med heroin, men skulle jeg få den interessen en dag så ville jeg lært meg så mye som nødvendig, så jeg visste om det var mulig å gjøre det på noen sunn og kontrollert måte og slippe avhengighet. Jeg ville stått over hvis ikke.


Ved å ha et bevisst og levende forhold til rusmidler, så ser jeg ikke på det å bruke "tyngre" stoffer som å være på kjøret, eller at de som gjør det er automatisk noe forferdeligere eller svakere mennesker enn avholdsmennesker. Så klart mange har et bevisstløst forhold til dette og blir slaver av stoffer, de vet ikke hva de gjør og skaper fysiske eller psykiske avhengigheter. Men da vil jeg tippe at folk som ser på det som et stort tabu, og så snart tabuet er brutt så tar de helt av uten hemninger, er mer typen som blir slavebundet enn f.eks. meg, når man først er i gang. Moralen skapt på propaganda er ganske virkelighetsfjern, så folk som har dette tabuet i hodet er allerede virkelighetsfjerne, add drugs, og ja... Jeg hadde også denne moralen, var jo utsatt for samme propaganda, MEN når jeg ble bevisst den, så plantet jeg begge beina på jorda og så stoffer for det de VIRKELIG er, og da er de ikke noe mer rett eller galt å bruke enn brødskiver.
Sist endret av H2O; 19. februar 2010 kl. 23:08.
Sitat av H2O Vis innlegg
Det er ingen stige, den er imaginær.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt sånn at jeg tror at samtlige har brukt hasj før de har begynt på heroin. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.
En hver person med selvkontroll kan holde seg til hasj, uten å gå over til noe annet.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Pga all skremsels propagandaen du får fra foreldre, politiet og skolen kan det godt være at etter en har prøvd canabis så får du et mye mer åpent syn på narkotika siden hasjen du røyka ikke var i nærheten så vond som det du har hørt den skulle være. Dette forandrede synet ditt kan på mange måter gjøre at du får stor interesse for andre rusmidler som faktisk kan ødelegge deg helt i forhold til hva canabis gjør. For å svare på pollen;

Ja. Jeg tror at i miljøer der hasj blir akseptert og eventuellt solgt foregår det kansje andre ting som har med tyngre stoffer og gjøre. Og da detter du raskt ned trappa
Vis hele sitatet...
Enig. Før jeg prøvde hasj første gang (før alle hadde intenett), var jeg livredd for å bli avhengig fra første gang etter diverse skremselpropaganda på skolen etc.
Etter å ha eksperimentert forsiktig noen år ble synet langt mer åpent, for om det som ble sagt om hasj var så feil, hva med andre stoffer?
Ved at hasj var plassert med alle andre ulovlige rusmidler ble på en måte den døren åpned gjennom hasj og jeg utviklet meg etterhvert en egen mening om flere ulike stoff.
Var det hasjens feil? Tvilsomt
Var det nakotikapolitikkes skyld? Mye mulig
Har røyket hasj, og et av verdens sterkeste psykedelika, salvia. Men ikke noe annet, og jeg akter ikke å gjøre det heller. Dermed huker jeg av "Nei".
Sitat av Andballe Vis innlegg
Kan noen fortelle meg om det er stor forskjell på å røyke toppskuddene, eller bladene?
Vis hele sitatet...
Veldig stor forskjell. Det er mye større konsentrasjon av cannaboider i toppskuddene enn i bladene.

Sitat av DataSnook Vis innlegg
Det er fortsatt sånn at jeg tror at samtlige har brukt hasj før de har begynt på heroin. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.
Vis hele sitatet...
Det er mange som begynte med spilleautomater før de ble avhengig av nett-gambling, men det betyr ikke at det er noen stige, altså at når du prøver å spille på en spilleautomat er avhengighet av nettpoker neste naturlige steg.

I begge tilfeller kan man argumentere med at det er en sammenheng, men hele poenget er at det ikke kan bli brukt som noe argument da det ikke er noe automatikk i å gå fra ett steg til et annet.

Det er rett og slett så mange faktorer som spiller inn i en persons liv og veien til avhengighet, at "Hasj fører til sterkere stoffer" blir direkte unøyaktig og feil.
Trådstarter
65 3
Naturligvis, men det er jo ofte slik at man begynner lavt, noe som kan være lurt (f.eks hasj). Så sier man til seg selv; dette var ikke så gale, kan vel prøve noe som er litt kraftigere? Så prøver man LSD eller noen psykedeliske stoffer, og så jobber man seg opp og ender på heroin.
Det er jo mange som bare røyker hasj, og det synes jeg er greit, men når man prøver sterkere stoffer fører det ofte til at man havner i et miljø der man helst ikke skal være, og der får man prøve saker og ting, som, vel ikke er direkte bra for kroppen.

Men, det er uansett en stige, selvom man ikke tar alle stegene etter tur; noen tar kanskje sjangsen og hopper fra bunns til topps, og det er ikke en sjangse med gode odds...
Det varierer endel, det er ikke noe magisk med cannabis som får deg til å bli keen på sterkere rusmiddler. Det går mere på ens miljø moral og hvor eventyrlysten man er. Men en teori jeg har er at hasj redder livet til mange ved å ikke hekte seg på andre rusmiddler, ved fks at man etter man har prøvd kokain går man bare til røykinga si. Vis man ikke hadde brukt cannabis da hadde men helt sikkert kjøpt kokain igjen. Hva tror dere?

her er lista mi av hva jeg har prøvd:
Alkohol MYE
Cannabis over 1000 ganger
Diazepam 60-70 ganger
karisoprol 15 ganger
Xanor 10 ganger
Bensin og diverse "løsemidler" aner ikke daglig i over 10 år
heroine 5 ganger
Codeine 200 ganger
kokain -100+ ganger

Slapp av dette er over en periode på 10 år har ikke brukt noen rusmiddler annet en litt cannabis og bensin det siste halvåret.
Sist endret av 4858fkggjf; 22. februar 2010 kl. 19:53.
Bare tull å fortsette videre etter cannabis, er mer enn digg/chill nok det for min del Etter personlige erfaringer(fra bekjente jeg har fulgt med på) så er det bare de som har hatt det tøft i livet, og som gjerne er ganske følsomme, som ender opp som narkomane, dette har ingenting å gjøre med hasjen som de startet med. Alle jeg kjenner som har hatt en god oppvekst og bruker cannabis klarer seg helt fint. De har det godt, og har aldri rørt tunge stoffer.
Jeg kan ærlig si at politiets narkotikatrapp passer veldig bra på meg. Med unntak av korset som politimesteren tegna i bunnen av trappa. Jeg starta på hasj i 13-årsalderen og endte opp på heroin mange år senere etter å ha vert innom det meste. Men jeg sier på ingen måte at dette er hasjen sin feil. Det er min feil, og delvis det at jeg begynte i så ung alder og at jeg ble utsatt for feil miljø fra tidlig alder. Jeg har vokst opp i et alkoholisert hjem på den ene siden og en generell misbruker på den andre siden. Det er vel også et produkt av at jeg har en ganske selvdestruktiv personlighet som jeg med tid og stunder har lært å kvele uten bruk av rusmidler. Altså, rusmidlene var jo en direkte årsak av destruktivitet. Når jeg hørte om hasj på skolen for første gang i 10 årsalderen (gjennom nevnte trapp) så synes jeg dette var spennende. Jeg syntes til og med heroin virket spennede da jeg hadde sett "Døden på Oslo S"... (!) dont ask... Jeg er den første til å innrømme at hasj ikke hadde noen direkte innvirkning på at jeg noen tiår senere vassa rundt på plata med sprøytestikk i armene og et liv som faktisk holdt på å ende på nederste trinn i trappa. Jeg hadde nok allerede planta et bein der. Kan være tilbøyelig til å si at hasj kanskje er en barrierenedbryter nå man debuterer i såpass ung alder.. noe som igjen er et produkt av svartmalinga av det... narkotika er narkotika... og i 80 tallets barneskoler var hasj det samma som heroin. Ingen fortalte min lille barnehjerne at det ikke var det. Selvfølgelig visste jeg jo dette når jeg satt mitt første skudd en gang fo lenge siden men jeg tror (og vet) at fortiden følger etter en når man har hatt en slik oppvekst og men får en ganske dyptsittende "gi faen" holdning og man fortsetter bare til kroppen hyler etter hjelp og enda litt lenger. Jeg har stått i helvetes forgård og krangla med gamleerik om å få komme innafor portene, bevepna med ei kanyle.. men dette beror på omstendigheter rundt mitt liv og oppvekst og ikke på hasj som stoff.
Sist endret av Meanstreak; 23. februar 2010 kl. 18:54.
Cannabis og trappetrinnsteorien

Erling Andersen spør i VG (3.10) på bakgrunn av mitt debattinnlegg "Tenk nytt i narkotikapolitikken" (VG 16.9) om "lovlig salg av cannabis vil gjøre spranget fra den behagelige og avslappende rusen kortere over til den tunge stoffavhengigheten?"

Det var i utgangspunktet denne redselen som gjorde at cannabis ble forbudt på 60-tallet. Men myten ble avlivet av WHO (Verdens Helseorganisasjon) for flere år tilbake. Det er ikke lenger slik at forskere og fagfolk tror at de som bruker cannabis automatisk søker seg til sterkere rus. Det finnes derimot en del studier som viser at mennesker med sosiale/psykiske problemer søker seg til rus, noen av dem til alle typer rus, og disse befinner seg i faresonen for å utvikle narkomani.

WHOs studier bekreftes også av statistiske tall fra UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) som sier at antall cannabisbrukere stadig stiger (uavhengig av hvor streng/mild straffelovgivningen er), mens antall personer som utvikler narkomani (av andre stoffer) har stabilert seg de siste 10-20 årene.

Det finnes også erfaringstall fra Portugal, som avkriminaliserte all bruk av narkotika i 2001, og flyttet tiltakene fra politi til helse-/sosialtjenester. En studie fra Cato Institute (http://www.cato.org/pubs/wtpapers/gr...whitepaper.pdf) viser at voksnes cannabisbruk har økt noe, mens bruken blant ungdom har sunket betraktelig. Den viktigste erfaringen er allikevel at dødsfall knyttet til narkotikaproblemer har sunket med 27%.

Forbudet oppsto opprinnelig fordi man ville hjelpe mennesker, men forbudsstrategien har dessverre virket mot sin hensikt. I Portugal er det ikke lenger noen som ønsker forbudspolitikken tilbake. Til tross for at forslaget i utgangspunktet ble møtt med stor skepsis, er det i dag tverrpolitisk enighet mellom alle politiske partier om at den nye ruspolitikken ble en suksess.

Anita Nyholt, VG 22.10.09 - Cannabis og trappetrinnsteorien:
http://www.flickr.com/photos/4384384...640578/sizes/o
En stor andel av de som idag er hektet på heroin prøvde nok hasj som første ulovlige rusmiddel. Men en like stor andel av de som har røykt eller røyker cannabis prøvde vel å røyke sigaretter først? Å nei, vi har oversett det hele tiden sigarettene er det første trinnet på rus stigen, ring politiet, ring kongen!
Nå er det faen meg på tide å få klarhet i denne myten om cannabis som det første steget. Cannabis bruk gir ikke noen automatisk lyst på noe som er sterkere. Dette handler om tilgjengelighet og det faktum at man allerede er "kriminell" idet man tar det første trekket.
Har man en "go to guy" som man kjøper cannabis av, så har i de fleste tilfeller denne personen andre stoffer tilgjengelig som for eks. amfetamin, extacy eller kansje kokain. Kanskje man blir med sin "go to guy" på fest og på denne festen kommer det en kar bort å tilbyr deg en extacy. Nå har du et sterkere stoff i umiddelbar nærhet, og skrittet er jo ikke veldig stort når man allerede er "kriminell".
På tide å legalisere cannabis. Dette vil medføre mye positivt. Man bytter ut det kriminelle nettverket rundt cannabis med arbeidsplasser, i form av utsalgsteder og gartnerier. Færre mennesker tar det berømte steget videre og staten vil få muligheten til å regulere blant annet aldersgrenser og kvalitet. Vil dere foreldre der ute stole på at enhver langer vil nekte deres barn å kjøpe hasj fordi de er for ung, og hvem vet hvor mye dritt det er i den hasjen som man får kjøpt på hjørnet? Forbudet virker ikke, hvem er villig til å gjøre noe?

Vet ikke helt om denne passet inn her, men slenger den ut.
Jeg er vel faktisk en ganske stereotyp person slik som "rus-stigen" blir beskrevet. Cannabis var det aller første rusmiddelet jeg prøvde, og det tok ikke leng tid før jeg begynte med alkohol og benzoer, "moderate" opiater og sovetabletter. Jeg er nå rusfri!!

Men jeg er 100 % sikker på at det ikke er cannabisen som gjør at en prøver andre stoffer. De fleste rusmisbrukere startet jo faktisk med nikotin eller alkohol, ikke cannabis.. Jeg tror at uansett om det var cannabis, alkohol eller nikotin eller samma faen, så ville jeg "steget oppover" stigen. Dette er et resultat av mitt rusbehov, ikke fordi cannabis i seg selv leder til tyngre/andre stoffer.
Nei, jeg drakk alkohol før.
Sitat av BenjiWW Vis innlegg
Bare tull å fortsette videre etter cannabis, er mer enn digg/chill nok det for min del
Vis hele sitatet...
Fint at det er mer enn digg/chill nok for din del, men er ikke du litt vel generaliserende? Det er mange som har valgt å avstå fra alkohol også, er det da bare tull for alle å innta noe da? Du kan ikke ut fra egne erfaringer sette konklusjoner for hele befolkningen.

Sitat av BenjiWW Vis innlegg
Etter personlige erfaringer(fra bekjente jeg har fulgt med på) så er det bare de som har hatt det tøft i livet, og som gjerne er ganske følsomme, som ender opp som narkomane, dette har ingenting å gjøre med hasjen som de startet med.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig følsom av meg, jeg sipper lett av filmer, bøker og teater. Er det dermed sagt at jeg ender opp som narkotikamisbruker? Dokumenter påstanden din er du snill.

Sitat av BenjiWW Vis innlegg
Alle jeg kjenner som har hatt en god oppvekst og bruker cannabis klarer seg helt fint. De har det godt, og har aldri rørt tunge stoffer.
Vis hele sitatet...
Alle jeg kjenner som bruker LSD og som har hatt en god oppvekst klarer seg fint. De har det godt, og noen har rørt hasj, og ingen andre stoffer.

Totalt sett virker du til å argumentere for hasj mot alle andre narkotiske stoffer. Det virker litt som om du ikke har satt deg inn i virkningene av noen av stoffene du prater om.
Kan du fortelle meg hvordan du startet med hasj? Var det en kompis som sa på fest at det var jævlig digg?
Hasj økte min interesse for narkotiske midler, og ga meg en direkte lyst til å prøve noe sterkere og ønsket mer rus. jeg ville stemt __JA___.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Det er fortsatt sånn at jeg tror at samtlige har brukt hasj før de har begynt på heroin. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.
Vis hele sitatet...
Sitat av Andballe Vis innlegg
Naturligvis, men det er jo ofte slik at man begynner lavt, noe som kan være lurt (f.eks hasj). Så sier man til seg selv; dette var ikke så gale, kan vel prøve noe som er litt kraftigere? Så prøver man LSD eller noen psykedeliske stoffer, og så jobber man seg opp og ender på heroin.
Det er jo mange som bare røyker hasj, og det synes jeg er greit, men når man prøver sterkere stoffer fører det ofte til at man havner i et miljø der man helst ikke skal være, og der får man prøve saker og ting, som, vel ikke er direkte bra for kroppen.

Men, det er uansett en stige, selvom man ikke tar alle stegene etter tur; noen tar kanskje sjangsen og hopper fra bunns til topps, og det er ikke en sjangse med gode odds...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er riktig tenkt. Versågod:


http://no.wikipedia.org/wiki/Korrela...rer_kausalitet

Korrelasjon medfører kausalitet
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Korrelasjon medfører kausalitet, på latin cum hoc ergo propter hoc er en tankefeil eller feilslutning som spesielt er vanlig i statistikken. Feilen består i å forveksle korrelasjon og årsak. Den skjer ved den antakelse at dersom to forhold korrelerer så må det ene medføre det andre.

Feilen kan kort oppsummeres slik:

Logikken bak
Tilfelle A inntreffer.

Tilfelle B inntreffer.

Altså må A forårsake B

Det kan være A forårsaker B, men det kan også være andre forhold og variabler som påvirker både A og B. Det kan for eksempel være et tilfelle C som påvirker både A og B slik at disse korrelerer, eller det kan være at hele sammenhengen bare er tilfeldig.


Eksempler:
Når det blir mørkere skjer det flere innbrudd, altså har mørket negativ innflytelse på mennesker og gjør dem mer kriminelle

Ved dette tenkte eksempelet siktes det til at mørket skal forandre mennesket til å bli et kriminelt vesen. Her er det et forhold C som spiller inn, nemlig at det er mest gunstig å bryte seg inn i fremmede hus om natten rett og slett fordi det da er minst sannsynlig at noen er våkne og at man dermed ikke blir tatt på fersk gjerning.

Jo flere storker det er i et område, desto flere barnefødlser skjer der per familie, altså må storken komme med ungene



Dette er faktisk et reelt eksempel som en undersøkelse viste i Danmark. Igjen er det et forhold C som spiller inn. Det er nemlig ofte slik at familier på landet har en tendens til å få flere barn enn familier i byene. Det er også på landet storkene stort sett oppholder seg.

Desto flere brannmenn som deltar i brannslukking, jo større blir skaden. Altså fører flere brannmenn til mer skade

Dette eksempelet er lett å forstå. Jo verre brannen er, jo flere brannmenn blir sendt for å slukke den. Større branner påfører også mer skade enn små branner.
Vis hele sitatet...
Sist endret av H2O; 25. februar 2010 kl. 13:09.
jeg starta med alkohol og jeg trur at uansett så starte alt der.alkohol rusen gjør at jeg får lyst til å prøve andre ting, da jeg prøvde hasj,makka,kola og diverse piller første gang. psykadeliske har jeg aldri tatt i sammenheng med alkohol.

alkohol burde vært ulovlig. det er det verste dritten som finnes, har selv 2 alkisforeldre og tar meg en øl selv iblant, men jeg har observert att det er ett rusmiddell som ødelegger i stor grad alt rundt deg og deg selv.
Sitat av speedy902 Vis innlegg
jeg starta med alkohol og jeg trur at uansett så starte alt der.alkohol rusen gjør at jeg får lyst til å prøve andre ting, da jeg prøvde hasj,makka,kola og diverse piller første gang. psykadeliske har jeg aldri tatt i sammenheng med alkohol.

alkohol burde vært ulovlig. det er det verste dritten som finnes, har selv 2 alkisforeldre og tar meg en øl selv iblant, men jeg har observert att det er ett rusmiddell som ødelegger i stor grad alt rundt deg og deg selv.
Vis hele sitatet...
men hva fikk deg til å teste alkohol? Man kan fortsette sånn i evigheter, eller bare innse at det ene dopet ikke nødvendigvis fører til det andre, og at det hele er mye mer komplisert enn det..
Sitat av lambador Vis innlegg
Fint at det er mer enn digg/chill nok for din del, men er ikke du litt vel generaliserende? Det er mange som har valgt å avstå fra alkohol også, er det da bare tull for alle å innta noe da? Du kan ikke ut fra egne erfaringer sette konklusjoner for hele befolkningen.
Vis hele sitatet...
Jo jeg var nok litt for kjapp og generaliserende der. Med den kommentaren der mente jeg egentlig at jeg selv ikke kommer til å prøve noen andre stoffer enn Cannabis, men jeg skal være ærlig og si at jeg av og til får lyst til å prøve shrooms og andre psykedelika. Må innrømme at det var en litt dum kommentar.


Sitat av lambador Vis innlegg
Jeg er veldig følsom av meg, jeg sipper lett av filmer, bøker og teater. Er det dermed sagt at jeg ender opp som narkotikamisbruker? Dokumenter påstanden din er du snill.
Vis hele sitatet...
Du har jo totalt misforstått hva jeg skrev. Jeg sier ikke at alle som er følsomme ender opp som narkotikamisbrukere, men av de jeg kjenner/vet om som har endt opp som det så er alle følsomme typer. Med dette mener jeg heller ikke at ALLE narkomane er følsomme folk, men det kan virke som følsomme personer som blir utsatt for mye drit kan ende fort opp som narkomane. Det finnes jo mange følsomme mennesker i verden, men det er mange som ikke har blitt utsatt for det dritet som narkomane har. Merk at jeg skriver at det KAN VIRKE SOM og at det ikke er FAKTA.


Sitat av lambador Vis innlegg
Alle jeg kjenner som bruker LSD og som har hatt en god oppvekst klarer seg fint. De har det godt, og noen har rørt hasj, og ingen andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle LSD et tungt stoff akkurat, og det er heller ikke avhengighetsskapende(FAKTA).

Sitat av lambador Vis innlegg
Totalt sett virker du til å argumentere for hasj mot alle andre narkotiske stoffer. Det virker litt som om du ikke har satt deg inn i virkningene av noen av stoffene du prater om.
Kan du fortelle meg hvordan du startet med hasj? Var det en kompis som sa på fest at det var jævlig digg?
Vis hele sitatet...
Det var en periode hvor jeg gikk rundt og tenkte på at det hadde vært spennende å teste hasj, og jeg skal være ærlig å si at jeg hadde sett/hørt mange filmer/låter med Kottonmouth Kings på den tiden, og syntes at de så, så chill ut, og at cannabis så, så digg ut. Dette påvirket meg sikkert en del ettersom musikk har stor påvirkning på folk flest, og i tillegg var det lite å gjøre på i nærheten. Jeg fortalte noen kompiser at jeg hadde litt lyst til å teste det, og så sa de "Hey, vi skal røyke hasj nå i helgen, du kan jo være med hvis du vil", så jeg sa ja, og det var sånn det startet. Ungdommer flest er jo tørst på å teste ut nye ting, og det at jeg begynte med tobakk på ungdomsskolen hadde sikkert sin virkning på at jeg ble mer åpen for å teste ut nye ting. Så tobakk hadde nok sin virkning på hvordan jeg startet med hasj, men jeg vil ikke direkte "klandre" tobakken for dette.
Har ikke prøvd noe annet, annet enn det "vanlige"; Alkohol, diverse smertestillende og sånn (sistnevnte mest pga en del sykehusinnleggelser)

Jeg røyker stortsett hver dag om jeg har muligheten, men bryr meg ikke nevneverdig om jeg har noen dager/uker uten.

Vi er en vennegjeng som har det så koselig sammen. Vi tegner, maler, synger, danser og koser oss hver gang vi røyker. Lager god mat, går tur og ser på TV. Vi er også opptatt av å gjøre gode gjerninger og å få andre til å le.

Kan ikke skjønne hvorfor Cannabis er ulovlig jeg Vi er jo fredelige, kontra hvordan vi blir av alkohol.

For meg og mitt vedkommende har iallefall muligheter og dører åpnet seg for meg etter at jeg begynte å røyke. Jeg har blitt ei mye mer positiv jente, og det går sjelden en dag uten et par reale latterkick. Jeg har det fint Dessuten har også mirakelplanten en enorm god effekt på en sykdom jeg har slitt med i mange år, og som nesten har tatt livet mitt flere ganger.

Sporer litt av her, men det var litt koselig å skrive om, så jeg bare fyrer på jeg.

Legger ut en liten film snutt av hvordan jeg er hver gang jeg røyker nesten. Latterkrampe. Vær obs på at jeg er veldig forkjølet her og at derfor er "stemmen" min ganske hås. Kommer sikkert til å få kommentarer av folka av at jeg legger ut film her, men det er greit for det er faktisk ganske morsomt Har ganske mange lignende filmer, og hvis det er interesse for det, kan jeg jo laste opp flere med tiden.

http://i179.photobucket.com/albums/w302/Fotoografen/th_CIMG0530.jpg

Har lag på lag med klær på. Det er så herlig å sitte ute i naturen, røyke og ikke fryse i det hele tatt. Sansene åpner seg mye mer når man er ute føler jeg. Foressten... Det er en sang som heter "Everyday normal guy" jeg hører på, hvis noen skulle være interessert i å le litt
Trådstarter
65 3
Digger det, hadde vært kjekt å se litt mer
Sitat av fetter Vis innlegg
Veldig stor forskjell. Det er mye større konsentrasjon av cannaboider i toppskuddene enn i bladene.



Det er mange som begynte med spilleautomater før de ble avhengig av nett-gambling, men det betyr ikke at det er noen stige, altså at når du prøver å spille på en spilleautomat er avhengighet av nettpoker neste naturlige steg.

I begge tilfeller kan man argumentere med at det er en sammenheng, men hele poenget er at det ikke kan bli brukt som noe argument da det ikke er noe automatikk i å gå fra ett steg til et annet.

Det er rett og slett så mange faktorer som spiller inn i en persons liv og veien til avhengighet, at "Hasj fører til sterkere stoffer" blir direkte unøyaktig og feil.
Vis hele sitatet...

Bra sagt. Enig i det der egentlig..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Andballe Vis innlegg
Digger det, hadde vært kjekt å se litt mer
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhw5
Trådstarter
65 3
Sitat av Petite Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Feil link?
Har selv røyket cannabis i over halvannet år nå. I starten var jeg bare fornøyd med weed(er fortsatt med er enn fornøyd), men cannabis har åpnet hodet mitt for mye mer enn jeg trodde. Jeg har tenkt til å test ut andre stoffer, men det blir bare de som er psykedeliske da jeg alltid har hatt en interesse for slike ting.

Om det er hasjen sin skyld vet jeg ikke, men kan vel si at den har fått meg til å tenke igjennom ting og hjulpet meg til å komme med en mening angående stoff som jeg selv er fornøyd med.
Sitat av H2O Vis innlegg
Det er ingen stige, den er imaginær. Når jeg først begynte å interessere meg for stoffer ut over alkohol og kaffe, så gikk den ene moralske stemmen, som hindrer bruk av NOE stoff, vekk. Altså når jeg bestemte meg for at hasj var ok, så var det samtidig med at jeg tenkte sopp er ok, amfetamin er ok, heroin er ok etc.

Nå betyr ikke det at jeg prøver alt, men vurderingen jeg gjør før jeg tar et stoff går nå ut fra virkeligheten, ikke forestillinger om at en som bruker stoffer er fallen på noen måte. Jeg vurderer reelle skadevirkninger, ikke om det er "dumt" fordi "alle andre sier det". Er f.eks. ikke interessert i å sette sprøyter med heroin, men skulle jeg få den interessen en dag så ville jeg lært meg så mye som nødvendig, så jeg visste om det var mulig å gjøre det på noen sunn og kontrollert måte og slippe avhengighet. Jeg ville stått over hvis ikke.


Ved å ha et bevisst og levende forhold til rusmidler, så ser jeg ikke på det å bruke "tyngre" stoffer som å være på kjøret, eller at de som gjør det er automatisk noe forferdeligere eller svakere mennesker enn avholdsmennesker. Så klart mange har et bevisstløst forhold til dette og blir slaver av stoffer, de vet ikke hva de gjør og skaper fysiske eller psykiske avhengigheter. Men da vil jeg tippe at folk som ser på det som et stort tabu, og så snart tabuet er brutt så tar de helt av uten hemninger, er mer typen som blir slavebundet enn f.eks. meg, når man først er i gang. Moralen skapt på propaganda er ganske virkelighetsfjern, så folk som har dette tabuet i hodet er allerede virkelighetsfjerne, add drugs, og ja... Jeg hadde også denne moralen, var jo utsatt for samme propaganda, MEN når jeg ble bevisst den, så plantet jeg begge beina på jorda og så stoffer for det de VIRKELIG er, og da er de ikke noe mer rett eller galt å bruke enn brødskiver.
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk! *KP*

Sitat av They Have Chris Vis innlegg
En stor andel av de som idag er hektet på heroin prøvde nok hasj som første ulovlige rusmiddel. Men en like stor andel av de som har røykt eller røyker cannabis prøvde vel å røyke sigaretter først? Å nei, vi har oversett det hele tiden sigarettene er det første trinnet på rus stigen, ring politiet, ring kongen!
Nå er det faen meg på tide å få klarhet i denne myten om cannabis som det første steget. Cannabis bruk gir ikke noen automatisk lyst på noe som er sterkere. Dette handler om tilgjengelighet og det faktum at man allerede er "kriminell" idet man tar det første trekket.
Har man en "go to guy" som man kjøper cannabis av, så har i de fleste tilfeller denne personen andre stoffer tilgjengelig som for eks. amfetamin, extacy eller kansje kokain. Kanskje man blir med sin "go to guy" på fest og på denne festen kommer det en kar bort å tilbyr deg en extacy. Nå har du et sterkere stoff i umiddelbar nærhet, og skrittet er jo ikke veldig stort når man allerede er "kriminell".
På tide å legalisere cannabis. Dette vil medføre mye positivt. Man bytter ut det kriminelle nettverket rundt cannabis med arbeidsplasser, i form av utsalgsteder og gartnerier. Færre mennesker tar det berømte steget videre og staten vil få muligheten til å regulere blant annet aldersgrenser og kvalitet. Vil dere foreldre der ute stole på at enhver langer vil nekte deres barn å kjøpe hasj fordi de er for ung, og hvem vet hvor mye dritt det er i den hasjen som man får kjøpt på hjørnet? Forbudet virker ikke, hvem er villig til å gjøre noe?

Vet ikke helt om denne passet inn her, men slenger den ut.
Vis hele sitatet...
Jeg synes iallefall at den passa perfekt inn

Det ER på tide å gjøre noe!
Sitat av Andballe Vis innlegg
Feil link?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=iUu0NSF6o08
Røyker hasj/pot regelmessig, har prøvd andre stoffer ettersom jeg ble veldig nysgjerrig på forskjellige andre stoffer og hva de gjør med kroppen, rusmidler som da er potensielt ganske ufarlig. Er veldig trygg på meg selv når det kommer til videre psykisk/fysisk avhengighet. Tar aldri nye stoffer flere dager på rad med mindre jeg vet at det er nærmest null sjanse får å bli avhengig av disse stoffene. Og bruker ikke disse midlene som en slags "medisin" til å komme vekk/spise/sove , dette lager jo en rutine over lengre tid der du til slutt trenger disse stoffene for eksempel å gjøre disse tingene. Vil nok selv kalle meg Hasjisj/Eksperimenterer.

Slik er egentlig mesteparten av vennegjengen vår.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
En hver person med selvkontroll kan holde seg til hasj, uten å gå over til noe annet.
Vis hele sitatet...
Om det er det du har lyst til.. Er vel en idè å nevne
Jeg vil si at grunnen til at jeg gikk vidre og prøvde andre ting etter hasj, er at pga. hasj er ulovlig i Norge. Så at jeg alltid ville ha hasj, åpnet ett helt annet marked seg for meg også (alle andre ulovlige rusmidler). Og siden Hasj/weed ikke er som mamma å pappa engang advarte meg og sa, NARKOTIKA! Så tenkte jeg vel at det er åpent for å prøves andre ting også. Amf, Extacy, Cola, sopp, tabletter.. Men seff, no needles and no H. Det er å gå for langt for min del. Pr. i dag driver jeg ikke med noe som heslt. Inntil videdre!
Vurderer faktisk å flytte fra Norge å bosette meg i Tjekkia, hvor det er lov å gro til eget bruk. Peace and harmony!
Sist endret av suprst1e; 16. mars 2011 kl. 08:58.
Sitat av suprst1e Vis innlegg
Jeg vil si at grunnen til at jeg gikk vidre og prøvde andre ting etter hasj, er at pga. hasj er ulovlig i Norge. Så at jeg alltid ville ha hasj, åpnet ett helt annet marked seg for meg også (alle andre ulovlige rusmidler). Og siden Hasj/weed ikke er som mamma å pappa engang advarte meg og sa, NARKOTIKA! Så tenkte jeg vel at det er åpent for å prøves andre ting også. Amf, Extacy, Cola, sopp, tabletter.. Men seff, no needles and no H. Det er å gå for langt for min del. Pr. i dag driver jeg ikke med noe som heslt. Inntil videdre!
Vurderer faktisk å flytte fra Norge å bosette meg i Tjekkia, hvor det er lov å gro til eget bruk. Peace and harmony!
Vis hele sitatet...

Synes de forklaringene der er så barnslige og usannsynlige. Selv om moren og faren din ikke advarte deg på hasj så trodde du at det var okay med xtc, speed, og cola? Trodde du virkelig det? Eller er det bare noe du sier til deg selv, og et ledd i en slags argumentasjon for en legalisering av marihuanana.
Prøvde ghb,knips og salvia før jeg prøvde hasj og pot, nå har jeg slått meg til ro med cannabis, en smokeout i godt selskap en sjelden gang, nattings i ny og ne... Har det ganske fint sånn og har ikke tenkt meg noe videre utforsking på rusmidler. Hjelper vel på at han som skaffer meg er en god venn og ikke prøver å pushe andre saker på meg.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes de forklaringene der er så barnslige og usannsynlige. Selv om moren og faren din ikke advarte deg på hasj så trodde du at det var okay med xtc, speed, og cola? Trodde du virkelig det? Eller er det bare noe du sier til deg selv, og et ledd i en slags argumentasjon for en legalisering av marihuanana.
Vis hele sitatet...
Du kan jo synes akkurat hva du vil :-)
Når jeg liten gutt så fikk jeg fora at hasj var farlig narkotika, at man dør av det osv. Da måtte jeg nesten finne ut hvor grensen går selv når man ikke får fakta fra dag en. Sånn er det bare.
Skal ikke nekte for at jeg er for avkriminalisering, ikke nødvendigvis legalisering. Da kommer staten inn og skal tjene penger. Det vil vi ikke.
De kunne godt legalisert det til medisinsk bruk. Det hadde også vært gunstig for min del.
Sitat av suprst1e Vis innlegg
Skal ikke nekte for at jeg er for avkriminalisering, ikke nødvendigvis legalisering. Da kommer staten inn og skal tjene penger. Det vil vi ikke.
De kunne godt legalisert det til medisinsk bruk. Det hadde også vært gunstig for min del.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår virkelig ikke det standpunktet..

1. Hvorfor er det på død og liv galt at staten tjener penger?
Det går jo til fellesgoder, som f.eks avrusning, er det så galt?

2. Hvorfor er det selvsagt at en legalisering fører til statlig kontroll?
Det er da i aller høyeste grad privatpersoner og bedrifter som i hovedsak tjener penger på å selge cannabis i Nederland.

3. Hvor er logikken i å avkriminalisere slik at forbrukere får lov å røyke, men det ulovlige markedet får lov å fortsette? Ønsker du å bruke masse skattepenger og politiressurser på å bekjempe cannabissalg? Liker du kvalitetsnivået, valgmulighetene og prisene vi har på cannabis idag?

Sitat av suprst1e Vis innlegg
Jeg vil si at grunnen til at jeg gikk vidre og prøvde andre ting etter hasj, er at pga. hasj er ulovlig i Norge. Så at jeg alltid ville ha hasj, åpnet ett helt annet marked seg for meg også (alle andre ulovlige rusmidler).
Vis hele sitatet...
Men du ønsker fortsatt avkriminalisering? Det vil jo ikke løse problemet i det hele tatt! Du må jo fortsatt til det ulovlige miljøet for å skaffe cannabis om du bare avkriminaliserer!
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg forstår virkelig ikke det standpunktet..

1. Hvorfor er det på død og liv galt at staten tjener penger?
Det går jo til fellesgoder, som f.eks avrusning, er det så galt?

2. Hvorfor er det selvsagt at en legalisering fører til statlig kontroll?
Det er da i aller høyeste grad privatpersoner og bedrifter som i hovedsak tjener penger på å selge cannabis i Nederland.

3. Hvor er logikken i å avkriminalisere slik at forbrukere får lov å røyke, men det ulovlige markedet får lov å fortsette? Ønsker du å bruke masse skattepenger og politiressurser på å bekjempe cannabissalg? Liker du kvalitetsnivået, valgmulighetene og prisene vi har på cannabis idag?



Men du ønsker fortsatt avkriminalisering? Det vil jo ikke løse problemet i det hele tatt! Du må jo fortsatt til det ulovlige miljøet for å skaffe cannabis om du bare avkriminaliserer!
Vis hele sitatet...
Svar.
1: Staten har mere enn nokk penger og rutte med, de må bare lære seg å bruke penge riktig. F.eks: Hadde vi spart millionvis hvis vi hadde byttet ut glødepærene i lysmaster over hele norge med LED teknologi. Svaret er ja, men norge gidder ikke. For da kan de heller sette strømpriser o.l. opp å tyne mere penger utav meg og deg og bli rikere, for så å kaste bort pengene på dårlig ressursforvaltning. Det vil de også gjøre hvis de skal kontrollere "salget" av cannabis.

2: Avkriminalisering: De som alt har begynt får gro for sitt eget forbruk.
Målet er jo ikke å få alle til å begynne, er det vel?
Legalisering: Skattet salg, høye priser. Jeg unner ikke noen å ta monopol på cannabis-salg i Norge. Det vil bare gjøre de rike, rikere. Da vil det bli begrenset pga. åpningstider og menger o.s.v. Hvis du tror vi vil få coffeshops av dette i Norge, tar du nokk feil. Norske folk over 40 er så trangsynte at de aldri vil godta det. Og hvem er det som styrer dette landet igjenn?
De med pengene, og de er godt over 40.

3: Nei, jeg ønsker ikke at skattepengene skal gå til bekjempelse av cannabis-salg. Men hvem skal det selges til på svartemarkedet, hvis alle kundene har sin egen lille plantasje hjemme? Hva tror du egentlig prisen pr. G. vil bli hvis det blir legalisert? Neppe 100kr. Nei, jeg er ikke fornøyd med kvaliteten som er nå, spessielt ikke nordover i landet. Prisene går oppover, kvaliteten nedover. Men det skjer jo ikke lenger hvis folk for lage det selv, gjør det? Da kan du ordne din egen toppkvalitet, og du vil spare deg for store penger. Du slipper også da å fore svartemarktedet med penger.
Koster deg plutselig 600kr(tatt ut fra det blå) å framstille 100g, ikke flere tusen.
Eg begynte med amfetamin. Aldri likt rusen til hasj. Blir bare trøtt av det.
Sitat av suprst1e Vis innlegg
Svar.
1: Staten har mere enn nokk penger og rutte med, de må bare lære seg å bruke penge riktig. F.eks: Hadde vi spart millionvis hvis vi hadde byttet ut glødepærene i lysmaster over hele norge med LED teknologi. Svaret er ja, men norge gidder ikke. For da kan de heller sette strømpriser o.l. opp å tyne mere penger utav meg og deg og bli rikere, for så å kaste bort pengene på dårlig ressursforvaltning. Det vil de også gjøre hvis de skal kontrollere "salget" av cannabis.

2: Avkriminalisering: De som alt har begynt får gro for sitt eget forbruk.
Målet er jo ikke å få alle til å begynne, er det vel?
Legalisering: Skattet salg, høye priser. Jeg unner ikke noen å ta monopol på cannabis-salg i Norge. Det vil bare gjøre de rike, rikere. Da vil det bli begrenset pga. åpningstider og menger o.s.v. Hvis du tror vi vil få coffeshops av dette i Norge, tar du nokk feil. Norske folk over 40 er så trangsynte at de aldri vil godta det. Og hvem er det som styrer dette landet igjenn?
De med pengene, og de er godt over 40.

3: Nei, jeg ønsker ikke at skattepengene skal gå til bekjempelse av cannabis-salg. Men hvem skal det selges til på svartemarkedet, hvis alle kundene har sin egen lille plantasje hjemme? Hva tror du egentlig prisen pr. G. vil bli hvis det blir legalisert? Neppe 100kr. Nei, jeg er ikke fornøyd med kvaliteten som er nå, spessielt ikke nordover i landet. Prisene går oppover, kvaliteten nedover. Men det skjer jo ikke lenger hvis folk for lage det selv, gjør det? Da kan du ordne din egen toppkvalitet, og du vil spare deg for store penger. Du slipper også da å fore svartemarktedet med penger.
Koster deg plutselig 600kr(tatt ut fra det blå) å framstille 100g, ikke flere tusen.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvem som er trangsynt, og atpåtil bastant.