Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 1581
Helo freaks.

Jeg har krav på og skal ha ung ufør etter en dum ulykke fra barndommen som preger meg den dag idag. Var på Nav møte for 1 uke siden og mulig det var oppstart på zoloft som gidde meg litt mer blanke F, men sa til veileder at jeg skal ha ung uføre fordi jeg har krav på det.

Og det er jo så klart fy fy å nevne så de begynner jo å si masse tull som at jeg må i behandling flere ganger (hvis ikke første funker) blablabla.

Jeg skal i behandling nå i juli og eneste grunnen for at jeg skal dit er for å få innvilget ufør, skal jeg bare sørge for å finne ut hvem sosionom er når jeg kommer inn i dit og ta det derfra? Hvor lang tid tar det å få ung ufør da? Går på AAP nå.

Takk.
Tok mange år til meg de sendt meg på på forsjellige pc kurs å prøvde så godt de kunne for å hindre at jeg skulle få det,var ikke noe populært å nevne ung ufør før jeg fikk bekreftet diagonose,da den var klar gikk det rimelig fort
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
Tok mange år til meg de sendt meg på på forsjellige pc kurs å prøvde så godt de kunne for å hindre at jeg skulle få det,var ikke noe populært å nevne ung ufør før jeg fikk bekreftet diagonose,da den var klar gikk det rimelig fort
Vis hele sitatet...
Ja.. men jeg har jo allerede vært på utredning å fått ptsd diagnose.
Ptsd kan jo behandles. Kanskje ikke slik at man ikke plages, men jeg mener at alle kan få en viss bedring. Er vel bedre å prøve det enn å dra inn årene?
Sist endret av Astro Man; 2 uker siden kl. 20:06.
Du blir nok gjennomskuet fort med den innstillingen der.
What!? jeg har jo hatt vanlige jobber og det er tydelig at jeg ikke kan ha det da det er mer destruktivt for både samfunnet (ikke i stor grad) men både for meg selv akkurat nå.

Vil jo så klart jobbe og drive med noe, men jeg må nok ha stødigere grunnmur enn AAP ass. Og det jeg har krav på har jeg krav på.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ptsd kan jo behandles. Kanskje ikke slik at man ikke plages, men jeg mener at alle kan få en viss bedring. Er vel bedre å prøve det enn å dra inn årene?
Vis hele sitatet...
Har prøvd så lenge jeg kan huske. Jeg kan både gå med beina og bruke armene normalt, men jeg har en skade på hjernen dessverre som aldri kommer til å gå vekk. Er ikke noe å plassere ute i normene.
Sist endret av HallaKompis; 2 uker siden kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det tar lang tid. SWIM måtte engasjere advokat og ta nav til trygderetten for å få ung ufør tillegget swim hadde krav på.

Forbeholdt de som har råd til advokat da. Ikke nok å bare ha rett man må få rett også.

Samle mest mulig dokumentasjon på dine vanskeligheter og vurder juridisk hjelp.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det tar lang tid. SWIM måtte engasjere advokat og ta nav til trygderetten for å få ung ufør tillegget swim hadde krav på.

Forbeholdt de som har råd til advokat da. Ikke nok å bare ha rett man må få rett også.

Samle mest mulig dokumentasjon på dine vanskeligheter og vurder juridisk hjelp.
Vis hele sitatet...
Samle mest mulig dokumentasjon, ok takk.
At du ikke har fungert udiagnosert og ubehandlet er vel fordi du var udiagnosert og ubehandlet. Hvis du nå er diagnosert og ubehandlet har du heller ikke krav på ufør enda i følge nav.no

Mulighetene dine til å være i arbeid må også være avklart. Det betyr at du må ha gjennomført

hensiktsmessig behandling som kan bedre arbeidsevnen din
arbeidsrettede tiltak for å bedre inntektsevnen din og avklare hvor mye du kan jobbe
Vis hele sitatet...
Gi behandlingen du skal i en sjanse og bruk energien på noe annet enn å kreve noe du ikke har krav på pr. nå.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
At du ikke har fungert udiagnosert og ubehandlet er vel fordi du var udiagnosert og ubehandlet. Hvis du nå er diagnosert og ubehandlet har du heller ikke krav på ufør enda i følge nav.no



Gi behandlingen du skal i en sjanse og bruk energien på noe annet enn å kreve noe du ikke har krav på pr. nå.
Vis hele sitatet...
Å gi tro til et behandlingssystem om at det skal fikse en selv blir for dumt spør du meg, I know What to do. Mods bare slett tråden for min del.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Å gi tro til et behandlingssystem om at det skal fikse en selv blir for dumt spør du meg, I know What to do. Mods bare slett tråden for min del.
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du TS? Hva forventet du egentlig å få ut av denne tråden da du opprettet den?
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hvor gammel er du TS? Hva forventet du egentlig å få ut av denne tråden da du opprettet den?
Vis hele sitatet...
20+ men yngre enn 25.
jeg har hørt at når det gjelder ufør så er det lettere å få det i gang hvis man er i behandling, men hvor mye behandling må man gå igjennom lurer jeg på egentlig for å få det jeg har krav på.

Hva jeg vil få ut av denne tråden er vell tips? Ting som er relevant for meg? Igjen er jo bare å slette tråden.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
20+ men yngre enn 25.
jeg har hørt at når det gjelder ufør så er det lettere å få det i gang hvis man er i behandling, men hvor mye behandling må man gå igjennom lurer jeg på egentlig for å få det jeg har krav på.

Hva jeg vil få ut av denne tråden er vell tips? Ting som er relevant for meg? Igjen er jo bare å slette tråden.
Vis hele sitatet...
Hva har du gått igjennom til nå, hva slags type behandling har du fått? Du er sikkert dritt lei og sliten av dette, men det å skrike seg til å bli ufør fungerer dårlig.

At du er i en form for behandling er definitivt i din favør. Får du hjelp på noen måte, er du i et type program av noe slag? Det å kreve å bli ufør som du skriver lenger opp i tråden vil som sagt ikke hjelpe, hvorfor mener du at du kvalifiserer til dette?
Hvor mye har du jobba å hvor lenge? Det spiller også en rolle. Jeg hadde jobber i ca 1,5 år og det er vanskelig å få ung ufør om man har har vært i jobb lengre enn 1 år i følge advokaten jeg engasjerte. Under 1 år kan regnes som mislykket forsøk. Jeg søkte uføre men engasjerte advokat fordi jeg trodde jeg hadde krav på ung ufør og pga inntekt ble advokaten min dekt av staten eller noe i den duren. Ble bare en egenandel.
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hva har du gått igjennom til nå, hva slags type behandling har du fått? Du er sikkert dritt lei og sliten av dette, men det å skrike seg til å bli ufør fungerer dårlig.

At du er i en form for behandling er definitivt i din favør. Får du hjelp på noen måte, er du i et type program av noe slag? Det å kreve å bli ufør som du skriver lenger opp i tråden vil som sagt ikke hjelpe, hvorfor mener du at du kvalifiserer til dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare vært igjennom utredning.. vet ikke hvordan behandling fungerer før om 2 måneder.. men igjen.. de kan ikke fikse meg.
Det er 6nder et år siden du fikk diagnosen. Ptsd tar tid å behandle og det krever at man tar i et tak selv. Når man har hatt en diagnose under et år og dermed har hatt minimal tid for behandling er det helt idiotisk og tenke at man skal bli ung ufør. Kanskje du blir det en gang men du må gå igjennom behandling og gjerne i forskjellige former hvis det ikke funker. Du sier at armer og bena dine funker og da er Lager arbeider, gartner, whatever som ikke har direkte kontakt med andre mennesker et alternativ. Bruker du like mye energi på å bli frisk og komme deg i arbeid som du bruker på å sno deg til status som ufør så tror jeg det her vil løse seg.

Lol så sier du at du ikke har prøvd behandling engang... Du har skutt deg så hardt i foten at de saksbehandlerne kommer til å se på deg med Argusøyner.
Sist endret av Astro Man; 2 uker siden kl. 22:04.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvor mye har du jobba å hvor lenge? Det spiller også en rolle. Jeg hadde jobber i ca 1,5 år og det er vanskelig å få ung ufør om man har har vært i jobb lengre enn 1 år i følge advokaten jeg engasjerte. Under 1 år kan regnes som mislykket forsøk. Jeg søkte uføre men engasjerte advokat fordi jeg trodde jeg hadde krav på ung ufør og pga inntekt ble advokaten min dekt av staten eller noe i den duren. Ble bare en egenandel.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet service relaterte jobber som klesbutikk, servitør i bryllup og "bartender"/servitør i resturant, altså jobb med mennesker og det funker ikke.

Det er rett å slett destruktivt.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Jeg har jobbet service relaterte jobber som klesbutikk, servitør i bryllup og "bartender"/servitør i resturant, altså jobb med mennesker og det funker ikke.

Det er rett å slett destruktivt.
Vis hele sitatet...
Så finn en jobb uten mennesker. Ha litt selvrespekt.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er 6nder et år siden du fikk diagnosen. Ptsd tar tid å behandle og det krever at man tar i et tak selv. Når man har hatt en diagnose under et år og dermed har hatt minimal tid for behandling er det helt idiotisk og tenke at man skal bli ung ufør. Kanskje du blir det en gang men du må gå igjennom behandling og gjerne i forskjellige former hvis det ikke funker. Du sier at armer og bena dine funker og da er Lager arbeider, gartner, whatever som ikke har direkte kontakt med andre mennesker et alternativ. Bruker du like mye energi på å bli frisk og komme deg i arbeid som du bruker på å sno deg til status som ufør så tror jeg det her vil løse seg.

Lol så sier du at du ikke har prøvd behandling engang... Du har skutt deg så hardt i foten at de saksbehandlerne kommer til å se på deg med Argusøyner.
Vis hele sitatet...
Du sier at jeg har hatt en diagnose et halvt år.. jeg har hatt en diagnose siden jeg var 9 år, men det ble ikke funnet ut av før jeg var 23.

Du vet ikke hva du prater om astro ja armene mine fungerer samt beina mine, men visst faen velger jeg heller ufør enn lagerarbeider!

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så finn en jobb uten mennesker. Ha litt selvrespekt.
Vis hele sitatet...
Selvrespekten holder seg stabilt uansett om jeg får god stønad utenom å måtte jobbe udugelige jobber.
Sist endret av HallaKompis; 2 uker siden kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Jeg har jobbet service relaterte jobber som klesbutikk, servitør i bryllup og "bartender"/servitør i resturant, altså jobb med mennesker og det funker ikke.

Det er rett å slett destruktivt.
Vis hele sitatet...
Nei, så er ikke dette jobben for deg. Hvem er det som har gitt deg denne ptsd diagnosen? Jeg har slitt med panikksyndrom og dissosiativ lidelse i 14 år, og har i tilegg havnet i noe langt, langt mer alvorlig jeg kanskje ikke overlever. Men vil jeg bli ufør selvom jeg definitivt kvalifiserer? Absolutt ikke.

Sorry kompis, men det høres ikke ut som du har prøvd særlig mye, og hva ser du egentlig for deg i det å være ufør? Bare å få mye penger og bruke dem som du vil, og bare la dagene gå? Hvis dette er det du vil nå du uten tvil legge om strategien din 100% og faktisk ha noe å vise til, dette høres ut som et utrolig tynt grunnlag for å la deg bli ufør
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Du vet ikke hva du prater om astro ja armene mine fungerer samt beina mine, men visst faen velger jeg heller ufør enn lagerarbeider!


Selvrespekten holder seg stabilt uansett om jeg får god stønad utenom å måtte jobbe udugelige jobber.
Vis hele sitatet...
Det du sier her bør diskvalifisere deg fra å bli ufør.
Ligger mellom linjene at du ikke gidder det du anser som en 'drittjobb' og da bør du ikke få ufør og det er fristende å si:
Ta deg sammen og begynn å jobb på det lageret.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Du vet ikke hva du prater om astro ja armene mine fungerer samt beina mine, men visst faen velger jeg heller ufør enn lagerarbeider!
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, har bedre betalt som ufør enn da jeg jobba på lager. Men finnes forskjellige lager også mtp lønn også.

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Jeg har jobbet service relaterte jobber som klesbutikk, servitør i bryllup og "bartender"/servitør i resturant, altså jobb med mennesker og det funker ikke.

Det er rett å slett destruktivt.
Vis hele sitatet...
Men hvor lenge i gangen?
Sitat av Candiru Vis innlegg
Nei, så er ikke dette jobben for deg. Hvem er det som har gitt deg denne ptsd diagnosen? Jeg har slitt med panikksyndrom og dissosiativ lidelse i 14 år, og har i tilegg havnet i noe langt, langt mer alvorlig jeg kanskje ikke overlever. Men vil jeg bli ufør selvom jeg definitivt kvalifiserer? Absolutt ikke.

Sorry kompis, men det høres ikke ut som du har prøvd særlig mye, og hva ser du egentlig for deg i det å være ufør? Bare å få mye penger og bruke dem som du vil, og bare la dagene gå? Hvis dette er det du vil nå du uten tvil legge om strategien din 100% og faktisk ha noe å vise til, dette høres ut som et utrolig tynt grunnlag for å la deg bli ufør
Vis hele sitatet...
Den mentaliteten du har kommer bare å kjøre dette lille prosjektet ditt rett i dass.
Sitat av Candiru Vis innlegg
Nei, så er ikke dette jobben for deg. Hvem er det som har gitt deg denne ptsd diagnosen? Jeg har slitt med panikksyndrom og dissosiativ lidelse i 14 år, og har i tilegg havnet i noe langt, langt mer alvorlig jeg kanskje ikke overlever. Men vil jeg bli ufør selvom jeg definitivt kvalifiserer? Absolutt ikke.

Sorry kompis, men det høres ikke ut som du har prøvd særlig mye, og hva ser du egentlig for deg i det å være ufør? Bare å få mye penger og bruke dem som du vil, og bare la dagene gå? Hvis dette er det du vil nå du uten tvil legge om strategien din 100% og faktisk ha noe å vise til, dette høres ut som et utrolig tynt grunnlag for å la deg bli ufør
Vis hele sitatet...
Flytte ut fra foreldrene mine uten å sulte må vel være bra nok? Jeg får 10k i måneden. Når jeg bruker den summen på et forbruk bare for å holde ptsd min i sjakk sier det seg selv at jeg må ha litt mer til mat. + bostøtte.

Thx.

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det du sier her bør diskvalifisere deg fra å bli ufør.
Ligger mellom linjene at du ikke gidder det du anser som en 'drittjobb' og da bør du ikke få ufør og det er fristende å si:
Ta deg sammen og begynn å jobb på det lageret.
Vis hele sitatet...
Den lagerjobben kan du ta på deg så kan jeg få det jeg har krav på

Sitat av Candiru Vis innlegg
Den mentaliteten du har kommer bare å kjøre dette lille prosjektet ditt rett i dass.
Vis hele sitatet...
Det skal vi se på! Jeg oppdaterer!

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det skjønner jeg, har bedre betalt som ufør enn da jeg jobba på lager. Men finnes forskjellige lager også mtp lønn også.



Men hvor lenge i gangen?
Vis hele sitatet...
Fra 17-21 eller noe? Jeg er ikke noen slask altså.
Sist endret av HallaKompis; 2 uker siden kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg

Fra 17-21 eller noe? Jeg er ikke noen slask altså.
Vis hele sitatet...
Om du jobba fra du var 17 til 21 så har du evnen til å stå i arbeid å det er ikke sikkert du får ung ufør da. Det som hendte meg. Jobba over 1 år de plassene jeg hadde jobba.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Flytte ut fra foreldrene mine uten å sulte må vel være bra nok? Jeg får 10k i måneden. Når jeg bruker den summen på et forbruk bare for å holde ptsd min i sjakk sier det seg selv at jeg må ha litt mer til mat. + bostøtte.

Thx.



Den lagerjobben kan du ta på deg så kan jeg få det jeg har krav på



Det skal vi se på! Jeg oppdaterer!



Fra 17-21 eller noe? Jeg er ikke noen slask altså.
Vis hele sitatet...

Jeg har jobbet noen år på lager jeg for en haug år siden.
Ærlig og solid arbeid det.
Etter hva du selv skriver her så bør du ikke ha krav på noe som helst bortsett fra å bli satt i arbeid.
Ta deg sammen, slutt og syt og skaff deg en jobb.
Å ikke gidde visse typer jobb er smålig og gir ikke krav på noe som helst (bortsett fra litt velfortjent voksenkjeft)
Sist endret av Fraktalist; 2 uker siden kl. 22:35.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Helo freaks.

Jeg har krav på og skal ha ung ufør etter en dum ulykke fra barndommen som preger meg den dag idag. Var på Nav møte for 1 uke siden og mulig det var oppstart på zoloft som gidde meg litt mer blanke F, men sa til veileder at jeg skal ha ung uføre fordi jeg har krav på det.
\
Vis hele sitatet...
Bare for å skyte inn så er det veldig få diagnoser som gir "krav" på uføretrygd. Noen kan kanskje kvalifisere til å søke om uføre.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Bare for å skyte inn så er det veldig få diagnoser som gir "krav" på uføretrygd. Noen kan kanskje kvalifisere til å søke om uføre.
Vis hele sitatet...
Svært mange som har utviklet PTSD blir arbeidsmessig uføre.

Jeg er en av de.

Takk for meg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Svært mange som har utviklet PTSD blir arbeidsmessig uføre.

Jeg er en av de.

Takk for meg.
Vis hele sitatet...
Ut fra hva du selv sier så høres det først og fremst ut som at du ikke gidder å jobbe.
Slike bør ikke få innvilget ufør.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Svært mange som har utviklet PTSD blir arbeidsmessig uføre.

Jeg er en av de.

Takk for meg.
Vis hele sitatet...
Ja, men diagnosen gir deg ikke automatisk krav på det.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ja, men diagnosen gir deg ikke automatisk krav på det.
Vis hele sitatet...
Så hva mer skal til da? What do it need to do? Kutte av armen?
Skjønner jo at du har hatt ptsd mer enn et år. Men når du har blitt utredet for et år siden har du ikke kunne fått spisset behandling før nå. Vis denne tråden til saksbehandleren din.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Så hva mer skal til da? What do it need to do? Kutte av armen?
Vis hele sitatet...
Nei, det jeg mente var at uføretrygd er ei individuell vurdering av arbeidsevnen din uavhengig av diagnoser. Det er ikke sånn at du får en diagnose å kan "kreve" uføretrygd etterpå. Det kan du kreve når du har gjennomgått behandling og andre tiltak som ikke fungerer.
Det er vanskeligere å bli ufør jo yngre du er også, ung ufør blir vurdert strengere.
Sist endret av NokErNok; 2 uker siden kl. 23:11.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
What do it need to do?
Vis hele sitatet...
Det åpenbare svaret er at du må få deg en jobb.
Når folk kan fake seg til trygd uten å være syk (forkastelig,usmakelig..!), så skal det vel gå greit for deg å få innvilget ung ufør når du har en diagnose og har begynt i behandling.
Men det kan ta tid, hold ut!
Du trenger f.eks en spesialisterklæring, hvor det står at du er varig ute av stand til å arbeide.

Mvh
Jeg jobber på lager og har også ptsd fra tidlig alder. Om du ikke får innvilga ufør som er sannsynlig så kan jeg ihvertfall nevne goder i jobben.
1. Fysisk aktivitet - det er tunge løft og ofte 15-20k skritt om dagen
2. Gratis kurs som f eks truck.
3. Grei lønn for en variabel hverdag.
4. Selvstendig arbeid - trenger ikke å snakke med noen.

Jeg tjener 30k etter skatten hver måned, får gratis varm lunsj og telefonabm. dekket. I tillegg en julebonus på 20-50k hvert år. Lagerarbeid er en flott dør til arbeidslivet. Husk på det om Nav skyter deg ned. Jeg var også på AAP (12,5k mnd) i tre år. Vet ikke om jeg kunne kalle det å leve. Lykke til!
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Jeg jobber på lager og har også ptsd fra tidlig alder. Om du ikke får innvilga ufør som er sannsynlig så kan jeg ihvertfall nevne goder i jobben.
1. Fysisk aktivitet - det er tunge løft og ofte 15-20k skritt om dagen
2. Gratis kurs som f eks truck.
3. Grei lønn for en variabel hverdag.
4. Selvstendig arbeid - trenger ikke å snakke med noen.

Jeg tjener 30k etter skatten hver måned, får gratis varm lunsj og telefonabm. dekket. I tillegg en julebonus på 20-50k hvert år. Lagerarbeid er en flott dør til arbeidslivet. Husk på det om Nav skyter deg ned. Jeg var også på AAP (12,5k mnd) i tre år. Vet ikke om jeg kunne kalle det å leve. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for tips
Det tar MANGE år. Har et par familiemedlemmer, en har 100% ufør, grunnet diagnose fra tidlig alder, tok vel 5 år fra hen spurte om/det ble nevnt til han endelig fikk innvilget.

Et annet familie medlem har X antall sykdommer, plager, osv.. og har holdt på i 7 år for å få innvilget ufør.(holder fortsatt på, legen har vel hjulpet å pushe på det de siste 2 åra) Jobbutprøvning på jobb utprøving på.... du skjønner greia. Det er MASSE du skal gjennom, før det i det hele tatt blir vurdert. Det at du selv har "krevd" ufør, gjør nok bare veien fremover 10x tyngre da alle kommer til å jobbe for å motbevise deg.

Vet absolutt ingenting om deg, eller diagnosen din, så det kan såklart være annerledes for din situasjon. Lykke til, håper du klarer å komme deg på beina og ut i arbeidslivet igjen at some point.
Sist endret av Plantman; 2 uker siden kl. 20:39.