Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8810
Jeg satt og leste om habanero pepper på wikipedia og kom over denne teksten:

"Capsaicin high

A euphoric sensation caused by the consumption of large quantities of capsaicin from capsaicin-laden foods. It's theorized that the pain induced by capsaicin causes the human body to release endorphins. Eventually, enough are released to create a sensation that is frequently compared to "runner's high."

Noen som har erfaring med dette?
Haha, jeg ville heller tatt selvmord enn å spise en hel habaneropepper. Snakker av erfaring.
Er ikke habanero verdens sterkeste pepper eller noe? (vet det finnes sauser som er langt sterkere)
Sitat av Fawkes
It's theorized that the pain induced by capsaicin causes the human body to release endorphins.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg noen som helst erfaring med rusmidler, men bare den linjen der hadde vært nok til å droppe det stoffet for min del. Lurer på om å stikke en glødene mutter i kjeften også får kroppen til å frigi "endorphins"? Hehe Dette vil jeg høre mer om
Jepp, stemmer Loeve! Og de smaker ikke spesielt godt..
Trådstarter
Det sterkeste jeg har smakt foreløpig er rå jalapeño. Tygde en bit på størrelse med en ert og har aldri i mitt liv blitt så desperat etter å få fatt på noe å skylle kjeften med. Det var en tåpelig veddemål.

Meg jeg tror ikke nødvendigvis cluet er å døtte i seg en haug med den sterkeste pepper. Jeg tror det går mer på mengde. Det er mye mulig man oppnår dette ved å f.eks. drikke en flaske tabasko. Det skulle jeg fint klart.

Shit! På en liste her ligger jalapeño på 2500-8000 scoville heat units, mens habanero ligger på 100.000-350.000! Lurer på hvordan det føles.
Sist endret av Fawkes; 22. mai 2005 kl. 03:46.
Habanero er så sterkt at når de indiske madammene som bruker det i matlaging skal tilbrede det bruker de hansker så habaneroen ikke skal etse i huden.
Sist endret av Loeve; 22. mai 2005 kl. 04:00.
Er ikke dette litt som og slå alt du kan over hånden med en hammer og vente på at kroppen skal skille ut diverse beroligende stoffer? Dette skjer jo faktisk, men alt i alt så tror jeg smerten er mye verre en det lille kroppen klarer og kompansere for det..
Trådstarter
Sitat av Loeve
Habanero er så sterkt at når de indiske madammene som bruker det i matlaging skal tilbrede det bruker de hansker så habaneroen ikke skal etse i huden.
Vis hele sitatet...
Den etser ikke men den trekker inn i huden. Det er stoffet capciasin som er det aktive stoffet i chili. Capciasinmolekylene reagerer med varme-smertenervernervener med å depolarisere reseptorene eller noe sånt. Det er derfor det oppleves brennende. Ettersom capciasin er en olje løses den best opp med alkohol eller melk. Melk demper best, men jeg ville foretrykket øl. Nei det er på tide med en jalapeño drikke contest en dag.
Hva i faen? Har du tenkt å få magesår bare for å få en rus?:P
Da ville jeg heller anbefalt deg å sette pistolen mot tinningen.
Man spiser da faen ikke et dusin med Chillipepper bare for å få en rus:P
Trådstarter
Nå er ikke jeg rusbruker i det hele tatt. Jeg var mest nyskjerrig rundt dette. Folk drikker jo tross alt kattepiss her..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fawkes
It's theorized that the pain induced by capsaicin causes the human body to release endorphins. Eventually, enough are released to create a sensation that is frequently compared to "runner's high."
Vis hele sitatet...

Du vil spise noe som påfører deg smerte sånn at kroppen din slippe løs endorfiner sånn du blir ruset?

For det første, naturlig endorfinrus er ikke store greiene..
for det andre, hvorfor ikke bare slå deg selv i hodet til kroppen slipper endorfiner løs? like grei metode :P
Som sagt, endorfiner kan man lett få av å løpe/jogge/slite i en 45 minutter eller lignende, snakk om helt vanlig smertenedsettende middel, tror jeg?
Vel, når man får endorfiner utløst i kroppen får man for eksempel følelsen av å greie mye rart, fortsette å løpe mer enn før osv, men er ikke det samme som adrenalin som bygger på frykt. Men uansett. Lykke til hvis du har tenkt å hive i deg en sånn!

Edit: Eller om Dodecha sa, kakk deg i hue med en hammer, sikkert samme effekten
Sånn BTW så ga vi Red Savina til flere av deltagerene på BølerLan. Og ja, de ble litt rusa.
http://www.redsavina.com/
Hvis man ikke liker at det brenner i kjeften, så vil man heller ikke oppnå noen 'rus'.
Synes det er digg jeg, men det bør helst være så sterkt som f**** mulig, men bare ikke så veldig veldig lenge. Det som er plagsomt er jo når det brenner i leppa en halvtime etterpå^^

Edit: har habanero i kjøleskapet
Sist endret av okaminaru; 22. mai 2005 kl. 13:10.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
http://www.originaljuan.com/product.asp?prodID=398
The source, sterkere enn politipepperspray.
Sivil pepperspray - ca. 2 000 000 scoville heat units
Politi pepperspray - ca. 5 300 000 scoville heat units
The source - ca. 7 100 000 scoville heat units
Trådstarter
Sitat av SilverKhan
http://www.originaljuan.com/product.asp?prodID=398
The source, sterkere enn politipepperspray.
Sivil pepperspray - ca. 2 000 000 scoville heat units
Politi pepperspray - ca. 5 300 000 scoville heat units
The source - ca. 7 100 000 scoville heat units
Vis hele sitatet...
Pøss! Det er jo ingenting.. Sjekk denna:
http://www.sweatnspice.com/hot-sauce...on-Reserve.php
Til alle som sier at man like godt kan slå seg selv:
Greia er vel at man faktisk ikke skader seg med sterk pepper. Man bare "lurer" kroppen til
å produsere endorfiner.

Om "rusen" er så mye å trakte etter er et annet spørsmål.
Som i kattepiss tråden venter jeg spent på en tripprapport
Slå dere løs nå karer.
Pepper skal nytes til mat. Den beste rusen er når du har krydret maten din perfekt så smaksløpene hopper av glede og vannet i munnen fosser over.

Bruk av pepper på den måten der er blasfemi.
Sitat av Loeve
Er ikke habanero verdens sterkeste pepper eller noe? (vet det finnes sauser som er langt sterkere)
Vis hele sitatet...
Hvis man tilsetter et gram av den sterkeste peppern i verden vil du kunne kjenne smaken av den i en suppe som veier et tonn. Kilde: Genienes(?) rekord bok
Kunne vært kult å servere http://www.sweatnspice.com/hot-sauce...on-Reserve.php i pizzasausen eller no sånt på en fest en gang. Tror dere det er livsfarlig?
Hadde du giddet og betale 200 dollar for den lille flasken der?
Hadde ikke jeg giddet ihvertfall.
Det er jo litt prestige å eie den plaska da, InTrance
Joda. Men ikke og blande den i pizzaen til vennene sine.
Selvfølgelig som sambleobjekt hadde den ikke vært så dum. Men for vennene hadde jeg heller blandet litt pepperspray i sausen..
Sitat av InTrance
Joda. Men ikke og blande den i pizzaen til vennene sine.
Selvfølgelig som sambleobjekt hadde den ikke vært så dum. Men for vennene hadde jeg heller blandet litt pepperspray i sausen..
Vis hele sitatet...
Enig der
Skjønner ikke helt vitsen med å få rus av "vanlige" stoffer. Hva er vits med å spise tett chilli og bli småloka når man kan røyke en bønne og/eller drikke alkohol. Er mer behagelig å innta stoffene og diggere rus.
Trådstarter
Den flasken er er det siste og sterkeste i serien. Den er ikke en saus lenger. Det er rene capciasin krystaller. Man får det m.a.o. ikke sterkere. Flasken inneholder en liten kapsel med skrulokk som er venstregjenget slik at lokket ikke under noen omstendighet skal gå av når man åpner flasken. Denne kapselen inneholder noen slike krystaller.

En av de ansvarlige for http://www.hotsauceblog.com/ hadde testet 1 krystall i en liter tomatsuppe. Han var meget vant til sterkt, sterk mat, men etter noen skjeer måtte han bare kaste hele suppa. Dette var det absolutt sterkeste han hadde vert borti. Han gav ei skje til kjerringa si, og når ho fikk tilbake stemmen hadde ho trua med skilsmisse, dog akkurat dette nok er spøk, men sterkt var det nok.

Blair Lazar som lager disse sausene som er kåret til verdens sterkeste og som forøvrig har veldig fine flasker som har blitt samlerobjekter, har testet et slikt krystall på størrelse med et saltkorn på tunga si. Han gikk med smerter i tunga i flere dager etterpå. Den var vist som å bli slått med hammer på tunga. Men så er de fleste sausene over 1.000.000 scoville beregnet som tilsetning i mat og ikke en krydrende saus.

Når jalapeño er forferdelig sterk og habanero er helt grusomt mye sterkere og ligger på rundt 300.000 så sier det seg selv at f.eks. Frostbite
nr. 15 på listen, som ligger på 1 mill scoville er way beyond sinnsyk. Og den ligger på 15 plass!
Jeg har alltid fundert på om noen "tortur-folk" bruker chilli for å få ut informasjon av folk? Jeg hadde værtfall sagt alt jeg ville hvis de trua med å helle et par slike krystaller i kjeften/øye mitt!!
Si meg - hvorfor skulle du ville helle chili i øyet til noen, når du bare kan ta en gassloddebolt og føre den til øyet deres. Det er morsommere å se øyet eksplodere enn det er å se det gråte.
Sitat av Loeve
Si meg - hvorfor skulle du ville helle chili i øyet til noen, når du bare kan ta en gassloddebolt og føre den til øyet deres. Det er morsommere å se øyet eksplodere enn det er å se det gråte.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte kansje dette var en litt mer humanitær tortur metode.
Trådstarter
Jeg tror begge deler er bortimot like jævlige. Det psykiske med gassloddebolten ville nok være verre. Forøvrig tror jeg ikke øyet eksploderer. Har du sett på Under Seige 2 nå eller?
Nei, det har jeg ikke. Eller jo, jeg har sett den, men jeg kan ikke huske noe med en gassloddebolt i den?

Hvis du tømmer mye kaldt vann på først, da, og så bruker loddebolten? :P
Trådstarter
I starten på toget, duh.. hele filmen er på toget, uansett. Han slemme bossn truer ho dama og han mannen for å få ut en kode av dem til et satelittvåpensystem. Han holder en elektrisk spiss som han sier han vil stikke inn i øyet deres om de ikke forteller koden da. Og da vil øyeeplet varmes opp og eksplodere. Jævlig stygt scenario foressten. Bare tanken får innvollene til å slå knute.
Hvorfor ikke blande kattepiss med pepper? Det må jo være ganske sweet blanding etter det som blir forklart i disse 2 topicene? Hm... *springer å melker katten, og tar fly til et land i gokken å plukker pepper*
Sitat av NoRemorse
Nå har ikke jeg noen som helst erfaring med rusmidler, men bare den linjen der hadde vært nok til å droppe det stoffet for min del. Lurer på om å stikke en glødene mutter i kjeften også får kroppen til å frigi "endorphins"? Hehe Dette vil jeg høre mer om
Vis hele sitatet...
Endorfiner, som det heter på norsk, kalles blant annet for kroppens morfin... Det er fordi den fungerer som smertehemmende og faktisk gir en god følelse. Ikke den beste sammenligningen, men når du f. eks. knekker opp i ryggen, nakken, fingeren etc, utløses endorfiner... Det er derfor mange synes dette er behagelig Så egentlig ville ikke jeg vært redd for å ruse meg på dette på grunn av det rare navnet "endorphins"..

Les om endorfiner her!
Hvorfor pine seg selv slik når man med litt fantasi enkelt kan fremskaffe en "beslektet" rus i form av adrenalin? Adrenalin blir selvsagt ikke det samme som "ekte" rusmidler, men det er da vel neppe endorfiner heller? Når vi først er på et så lavt nivå som dette, så tenkte jeg derfor at det kunne være verdt å nevne.

Ting du kan prøve: Knytt et skjerf e.l. for øynene, stå oppreist på en seng eller madrass, og slipp deg bakover så du faller helt flatt. Ligg helt stille etterpå og nyt rushet. Om dette ikke var nok, så kan du gjørd det samme fra en stol eller noe annet slik at du får et skikkelig fall (Er du enda mer hardbarket enn dette kan du prøve på assfalt).

Om du synes dette virker en smule idiotisk, så er jeg helt enig. Det er dog likevel bedre enn å helle nedpå med pepper til tunga er lam og magesekken ser ut som en sil?
Habanero er den absolutt sterkeste chilien med opp til 500.000 scovillegrader. Habanero har en aroma av aprikos og mango
Vis hele sitatet...
Noen liker habanero o.l., andre gjør det ikke. Personlig liker jeg det veldig.

MEN *offtopic*: Hva er det med folk og streben etter "lovlig rus wooah" om dagen???

Jeg synes også ord som rusmidler og narkotika blir stadig mer vage/feilaktige/ren bull.
Det virker på meg som om narkotika = det som står på narkotikalista, og at rusmidler = omtrent alt.
Det blir jo bare surr...
Hadde vært fint med en liten språklig revolusjon her.
Sist endret av okaminaru; 23. mai 2005 kl. 23:41.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
okaminaru: Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Narkotika er per definisjon i Norge stoffer som står på narkotikalisten, verken mer eller mindre. Selv om de fleste ville tolket narkotika som et stoff som var narkotisk, så er ikke dét så veldig nøye her i Norge, uansett hva innbyggerne måtte velge å syntes.

Rusmidler er jo både det ene og det andre, enten de nå er ulovlige i form av narkotikalisten, kontrolerte i form av legemiddelisten, legale som i åpenbart legale samt legale som i ikke-ført-opp-på-listen-enda. Verre er det ikke.

Myndighetene har bestemt at narkotika er ulovlige stoffer, så noen språklig revolusjon tror jeg ikke du oppnår før noen av oss andre - hvis du da ikke klarer å avskaffe listen på magisk vis. . Forresten, jeg skjønte hva du mente, men jeg så mitt snitt til i vri om på meningen din her.
Trådstarter
Jeg kjøpte meg fersk chili-mix i dag for å prøvesmake jævelskapen. Og jeg vil bare si en ting. Gå ALDRI og piss uten å vaske hendene etter å ha skjert i HABANERO!!!
Frank Zappa - Why Does It Hurt When I Pee?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg er en erfaren chilli(miss)bruker. Som barn spiste jeg chilli for å være kul. Folk ble overrasket over hvor mye jeg tålte. At jeg tålte såpass mye var fordi jeg spiste det gjevnlig. Her ligger nøkkelen. Å spise chilli gjevnlig skaper en immunitet (det har iverfall jeg erfart). Jeg kan spise chilli uten at jeg føler noe smerte. Det kan også nevnes at det gir en ganske ok følelse etter inntak, så jeg vil tro at chilli er, til en viss grad, psykoaktivt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har lyst til å prøve Habanero.. jeg Spiste nesten en hel 1. klasses Chilli pepper og den kjente jeg TIPS: begynn med Chilli/Jalapeno Og bygg deg opp i heat xD
det du kan ende opp med!
snakker om folk jeg kjenner!
har BRENT vekk alle de sterke smaksløkene på tungen, men herregud go ahead
Bhut jolokia regnes som verdens sterkeste chili, og den scorer rundt 1.000.000 scoville.

kilde:
http://www.sciencedaily.com/releases...1026162420.htm
men forskjellen på å spise sterke ting, og slå seg i hodet: å slå seg i hodet kan må få store fysiske skader av, men å spise noe som er sterkt, hva er faren der? magesår?
Vil tro faren for magesår øker betraktelig når du gomler supersterk chili, men dette er ikke noe jeg kan si med 100% sikkerhet.

Jeg spiser jalapeño ganske regelmessig. Bruker og legge 3-4 skiver oppå brødskiva med hvitost. Mmm!!!
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
men forskjellen på å spise sterke ting, og slå seg i hodet: å slå seg i hodet kan må få store fysiske skader av, men å spise noe som er sterkt, hva er faren der? magesår?
Vis hele sitatet...
magesår, brenne vekke sterke smaksløker! ikke noe mer jeg vet om!
offtopic: haha, jeg sitter bare å ler mens jeg leser inlegget og svar

ontopic: tror det er mulighet for magesår om man dytter i seg den pepperen ja! ;o
jeg tror personlig du kommer til å ligge å spy i vasken, samstundes som du desperat prøver å drukne
deg selv i springen lenge før du blir rusa