Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5241
I like turtles
Skyfex's Avatar
Fikk jeg oppmerksomheten din? Enten er du glad i TV2, TV3 og/eller TVN og synes lisensavgiften er noe herk, og at tittelen er helvetes provoserende. Ellers synes du NRK er helt ålreit og synes tittelen er noe overdrevent. Jeg har ikke tenkt til å påstå at tittelen er nyansert eller i det hele tatt fornuftig (hey, jeg er litt skjenkt).

Men jeg mener fortsatt det jeg har skrevet. Hvorfor det? Det har ikke egentlig noe med at NRK ikke har reklamer. Det har heller ikke noe med at NRK har helvetes bra redaksjonelt innehold (subjektiv mening).

Den vesentlige forskjellen mellom NRK og alle andre kanaler er at hos NRK er det seeren som er kunden. Hos TV2, TV3 og TV Norge er det annonsørene som er kunden. Det er de som betaler for reklamene som betaler for inneholdet, og selv om seerne har en hvis innflytelse, så er det pengene som bestemmer. Og hvem er det som betaler for de reklamefinansierte kanalene?

Dette har heller ikke noe å gjøre med lisensavgiften å gjøre. Lisensavgiften hadde kanskje vært en grei ordning om den bare hadde vært mer rettferdig. (Men akkurat nå er jeg ingen enorm fan.. Hva med studentrabatt?). Men det er heller det med å betale for det man ser på. Hvis jeg hadde betalt for TV2, hva hadde vært forskjellen? Annonsørene hadde ikke brukt like mye på reklame -- jeg hadde ikke brukt like mye penger på produktene, men til gjengjeld hadde jeg betalt for kanalen. Altså, økonomisk sett ingen (eller liten) forskjell. Men en meget prinsipiell forskjell: nå er det jeg som er kunden, ikke annonsøren.

Tanker?
Jeg foretrekker kanaler som TV3 og TV Norge siden de har en del bra filmer og serier som sendes. På NRK derimot er det sjeldent jeg finner noe jeg faktisk gidder å se på. Det som irriterer meg er at det føles som det blir mer og mer reklame på disse kanalene. Spesielt TV Norge som egentlig ikke hadde SÅ mye reklame, som nå har like mye eller mer reklame enn TV 3. Jeg ser aldri på NRK, og av den grunn blir det på en måte litt waste for min del å betale lisensavgiften, men det er jo sånn det er da..
med hjartet på rette staden vs. Dexter... Vanskelig valg.
Sitat av mo3 Vis innlegg
med hjartet på rette staden vs. Dexter... Vanskelig valg.
Vis hele sitatet...
Mot i Brøstet og Big Brother vs Sopranos, The Wire, Åpen Post, Radioresepsjonen, Lille Lørdag, Being Human, Forbrytelsen, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Først & sist, Lars Monsen, Borettslaget, Fakta på lørdag, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Anne Kat, Six feet under, Krem Nasjonal, To trøtte typer, Mad TV, Rocky, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. Vanskelig valg.

Og alt uten reklamepauser!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg ser sjeldent på NRK. Glemmer aldri at NRK nyhetene hadde oppe et kart og sa at her et sted har et oljeskip sunket eller noe, mens TV2 var ute i felten og banket på skroget, bankelyder fikk de også tilbake.

Men hadde vi fjernet NRK hadde jeg gått fra skaftet, nasjonal kringkasting MÅ vi ha, syntes jeg.
Lisensen får vi bare betale med et sukk. Så uansett hvilke programmer som går på NRK, og uansett om de har nyheter uten lyd (tegnspråk), så husk at NRK har noe for alle utenom allmuen selv.
Det er jo akkurat det som er poenget med NRK.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mot i Brøstet og Big Brother vs Sopranos, The Wire, Åpen Post, Radioresepsjonen, Lille Lørdag, Being Human, Forbrytelsen, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Først & sist, Lars Monsen, Borettslaget, Fakta på lørdag, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Anne Kat, Six feet under, Krem Nasjonal, To trøtte typer, Mad TV, Rocky, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. Vanskelig valg.

Og alt uten reklamepauser!
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker å se litt reklame innimellom istedenfor å måtte betale, men det er vel kanskje bare meg...?
Det er jo indirekte du som betaler for reklameannonsene på TV2 også. De som velger å annonsere på TV2 i beste sendetid, vet hvilke segmenter av samfunnet det er som ser på, videre retter de sin reklame mot dette segmentet for å øke salg. Annonsørene gjør ikke dette av fri vilje.

Dersom du hadde delfinansiert TV2, ville dette kun medført mersalg for TV2, da det fremdeles er frikonkurranse for annonseplassene, og annonsørene vil strekke seg frem til grensekostnaden er lik grensenytten. Dette er mikroøkonmisk konkurranseteori, og noe du kan lese deg opp på da det igrunn er veldig interessant og man får et litt annet perspektiv på verden.
Sist endret av lambador; 20. februar 2010 kl. 04:15.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hvordan går det med denne saken forresten?
Er jo ett år gammel artikkel, så TV2 skrinla forslaget?
Sitat av lambador Vis innlegg
Det er jo indirekte du som betaler for reklameannonsene på TV2 også. De som velger å annonsere på TV2 i beste sendetid, vet hvilke segmenter av samfunnet det er som ser på, videre retter de sin reklame mot dette segmentet for å øke salg. Annonsørene gjør ikke dette av fri vilje.

Dersom du hadde delfinansiert TV2, ville dette kun medført mersalg for TV2, da det fremdeles er frikonkurranse for annonseplassene, og annonsørene vil strekke seg frem til grensekostnaden er lik grensenytten. Dette er mikroøkonmisk konkurranseteori, og noe du kan lese deg opp på da det igrunn er veldig interessant og man får et litt annet perspektiv på verden.
Vis hele sitatet...
Det har jo strengt tatt ingenting med saken å gjøre. Man betaler fra egen lomme for NRK lisensen, noe man ikke gjør for reklamen på TV2.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det har jo strengt tatt ingenting med saken å gjøre. Man betaler fra egen lomme for NRK lisensen, noe man ikke gjør for reklamen på TV2.
Vis hele sitatet...
Sjekk opp argumentasjonen til trådstarter kontra mine svar. Jeg svarer på sakens kjerne.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg foretrekker å se litt reklame innimellom istedenfor å måtte betale, men det er vel kanskje bare meg...?
Vis hele sitatet...
Du må jo betale uansett?

Selv ser jeg ikke på TV fordi jeg HATER reklame.
Etter å vært innelåst noen måneder på en fengselscelle med kabel-TV og lite lufting blir man relativt lei av 10 000 reklamepauser i løpet av en film på TV3 og tilsvarende kanaler.
Hvis jeg mot all formodning skal se på TV så er det definitivt programmene på NRK som lokker meg til å gjøre det.
Feks. når Bård og Harald har funnet på noen nye sprell.

Nå skal jeg ikke være urimelig heller.
Har fått med meg et par reklamer på TV når jeg har vært på besøk hos folk og det er faktisk noen reklamer på TV 2 som jeg satt pris på.
Det er de reklamene som egentlig bare er ment for det estetiske fremfor å fremme et produkt.
En av disse reklamene er det en hval og noe greier.
Dere skjønner sikkert hva jeg snakker om.

NRK har også god dekning av veldig mange sportsarrangementer, men jeg syns det er litt synd at dette stort sett kun gjelder de tradisjonelle.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Selv ser jeg ikke på TV fordi jeg HATER reklame.
Etter å vært innelåst noen måneder på en fengselscelle med kabel-TV og lite lufting blir man relativt lei av 10 000 reklamepauser i løpet av en film på TV3 og tilsvarende kanaler.
Vis hele sitatet...
Du må ha i bakhodet at du alternativt kan anskaffe deg filmen på DVD eller hva det måtte være, og på den måten unngår reklamen. Hadde dette vært umulig å få sett spillefilmer på andre måter enn å skru på TV3, ville du trolig sett langt flere filmer på TV3, og du ville opplevd litt mindre hat mot reklamene.

Jeg husker veldig godt hvordan det var da jeg kun hadde ISDN-linje, da var søndagsfilmen ett av høydebpunktene i helgene.
Jo, men nå er det TV som er i fokus!
Jeg laster enten ned filmer ellers så leier/kjøper jeg den.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg foretrekker å se litt reklame innimellom istedenfor å måtte betale, men det er vel kanskje bare meg...?
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du ikke helt er bevisst på den faktiske problemstillingen. Det går langt utover om hvorvidt seeren skal betale eller ikke, og hvorvidt kanalen skal sende reklame eller ikke. Det er snakk om å ha et statlig drevet alternativ til de kommersielt drevne mediekanalene. De to variantene har forskjellige interesser, og eksistensen av begge alternativene gjør at de holder hverandre i sjakk. Akkurat som at å kun ha statlig eide og drevne mediekanaler kan bære feil ut, kan også å kun ha kommersielt eide og drevne mediekanaler bære feil ut. Begge kan raskt, hvis ikke de har press fra sin motvekt, helle mot å fremme sine egne interesser i veldig stor grad, og på bekostning av folket. Det handler altså om å ha en balanse mellom det kommersielle og ikke-kommersielle. Det handler også om statens plikt til å gi et kulturtilbud til alle, mens de kommersielle konsentrerer seg om at alt de sender skal ha bredest mulig publikum.

Det er også en myte at NRK bare sender smale programmer for særinger, som man kan se på programmene DonTomaso lister opp. De aller fleste har et godt forhold til flere av de, og mange av de appellerer til et veldig bredt publikum. Det er ikke mange som misliker Uti vår hage eller Nytt på Nytt, for eksempel.
Jeg ser ikke så veldig mye på TV, men hører litt på radio og laster ned massevis av NRK-podcasts. Synes det er bra vi har NRK
En annen viktig rolle NRK har, er at de drar fram nye talenter, nye konsepter, rett og slett nye ting som andre kanaler som MÅ tenke på reklamesalg ofte ikke ville ha turt å sende/gi sjansen. Se f.ex. litt på hvor mange av de viktigste komikerne vi har for tiden som først ble kjent med et program hos NRK.

Ser man på seertallene (http://www.tns-gallup.no/default.aspx?aid=9076857), så ser man også en ting veldig klart: NRK har faktisk veldig mange populære programmer. For det aller meste slår de rett og slett de kommersielle alternativene totalt av banen, så for de her som sier at "jeg ser aldri på det" - vel, du er i såfall dessverre del av en veldig liten minoritet. Den eneste kanalen som i det hele tatt er i NÆRHETEN av å være like mye sett som NRK, er TV2, og selv den er vel ca 10% bak. NRK1 tar ALENE ca 1/3 av all TV-tid (dvs tid folk bruker på å se på tv), i tillegg tar NRK2 og 3 noen prosent. TV2 ligger vel på ca 25%. Av de øvrige er det bare TV Norge og TV3 som er over 5%, med 7,5% og 6,5%.

Så, hvis man skal gå ut fra popularitet, om de fortjener penger eller ikke - jo det gjør de så definitivt. Men kanskje man kunne ha tatt det rett fra skattepengene istedet, så folk slipper å se det så direkte som de gjør nå.
Sist endret av atomet; 20. februar 2010 kl. 11:45.
Som barn var det det kun NRK1 og Svenk tv 1 & 2, så da gikk det mest i NRK.
Når Sky channel kom med Pat Sharp og musikkvidoer, Fikk NRK for min del sin største konkurent (da, ikke nå). Så nesten ikke NRK igjen før jeg fikk barn, da ble det på nytt aktuelt med NRK (barne tv), men jeg har også i voksen alder gjenoppdaget NRK som et godt alternativ til reklame kanalene. Da NRK har som nevnt i tråden, et bredt tv tilbud. Og som det blir nevnt over, kunne lisensen etter min mening med fordel blitt en del av skatten vi alle må betale.
Sist endret av Veggen; 20. februar 2010 kl. 12:01.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Jeg tror noen har inntrykket av at siden NRK får penger uansett, så trenger de ikke fokusere på å tilfredsstille kundene (og bare sender smale programmer osv.). Men hvis NRK skulle miste seere, så vil de gå en minst like dyster sjebne som om en annen kanal hadde mistet seere. Bare se hvor mange som klager over NRK nå som de faktisk har mange seere og bra programmer. Den eneste forskjellen er at en nedleggelse hadde måttet gå via stortinget.

Sitat av Sukoru Vis innlegg
Det som irriterer meg er at det føles som det blir mer og mer reklame på disse kanalene. Spesielt TV Norge som egentlig ikke hadde SÅ mye reklame, som nå har like mye eller mer reklame enn TV 3.
Vis hele sitatet...
Amen.

Jeg ser aldri på NRK, og av den grunn blir det på en måte litt waste for min del å betale lisensavgiften, men det er jo sånn det er da..
Vis hele sitatet...
Du bruker jo ikke alle tjenestene som staten bruker skattepengene dine på. Du kunne si, hvorfor er ikke avgiften en del av skatten? Med det er veldig viktig at den ikke er det -- det sikrer politisk uavhengighet.


Personlig er jeg også en av de som hater reklamer forresten. Jeg synes det er en utrolig teit måte å finansiere TV på, for det betyr at man kaster bort enormt mye av befolkningens tid på å se på de samme reklamene om og om igjen. Det er greit å se på reklame et par ganger hvis den er morsom dog.
Jeg foretrekker å ikke se på TV så slipper jeg å kjenne meg igjen i disse store verdensproblemene deres!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bra tråd. Særlig det med hvem som betaler for kanalen og at lisensen kontra skattepenger sikrer politisk uavhengighet er ting som aldri har slått meg før.

Jeg ser veldig lite på TV. Jeg liker NRK på grunn av programmer og reklamemangel.

TV er generelt en veldig passiv opplevelse for meg. Det at familien min synes det er sosialt å sitte og se på TV sammen er for meg ganske fremmed. Da vil jeg mye heller tilbringe tid på Internett: Det er toveis kommunikasjon, jeg er aktiv, og det er sosialt (nFF for eksempel).
NRK sender faktisk mye bra, i motsetning til andre kanaler.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Jonta: Jeg synes alltid det er morsomt når folk kommenterer at dataspill er usosialt og at det er dumt at unger spiller så mye. Mange av de samme menneskene hadde ikke syntes det var dumt at barna sitter og ser på TV. Aktiv underholdning er jo mye mer stimulerende, og jeg tror de fleste spiller en eller annen form for sosiale spill om dagen.

Men det er en annen diskusjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det jeg liker så godt med NRK er dokumentarene de viser, oftest på nrk2, ofte ting som "Planet Earth" av BBC som er prisbelønte programmer av ypperste klasse.

De andre kanalene sender masseprodusert piss, jeg husket en gang i tiden da discovery channel faktisk var en dokumentarkanal og ikke en spreder for det jeg anser som slammet av amerikansk kultur (OCC, Overhaulin', etc..), det samme går for animal planet (animal rescue, RSPCA etc) og National geographic, det gamle innholdet fra kanalene eksisterer nesten ikke lengre (utenfor beste sendetid kan du støte på gode programmer).
TV3, TV2 og TVNorge fortjenes ikke å nevnes en gang, de er bare sørgelige.
Akkurat det du sier der Dodecha er faktisk skikkelig trist. DC og NG(som ikke er så ille som DC synes jeg å huske) var utrolig bra kanaler.
Er veldig fan av NRK selv, men reklamefritt? Hva med "Denne sendingen er sponset av..."?
Sitat av nordavind Vis innlegg
Er veldig fan av NRK selv, men reklamefritt? Hva med "Denne sendingen er sponset av..."?
Vis hele sitatet...
Selv om «sponset av» også kan gå under definisjonen reklame, er det noe helt annet enn det som vises i reklamepausene. En sponsing er relativt harmløs, mens en 30-sekunders reklamesnutt er laget for en eller flere av disse formålene:
1) Gjøre deg misfornøyd med deg selv (f.eks. kosmetikk),
2) Gjøre deg misfornøyd med det du har (f.eks. forbrukerelektronikk),
3) Gjøre barn misunnelige og masete (sikter spesifikt til de horrible reklamene rettet mot barn som TV3 har).

Finnes flere punkter også, men konklusjonen er at du blir lykkeligere uten reklame. Det som kommer av bra reklamesnutter kan du se på Gullfisken / YouTube allikevel.

Og når det kommer til NRK-lisensen, ser jeg på den litt som avgiftene på tobakk og alkohol. Avgiftene er til for å kunne betale for skadene disse medfører. Det blir selvsagt ikke det samme med en NRK-lisens, men hvis du tenker over det jeg har skrevet over om reklame, og tar til betraktning at de vanlige kanalene sender ekstremt mye _søppel_ (Paradise Hotel, Mess-TV, x antall realitykonsepter og dokusåper), så er tankegangen kanskje ikke så fjern allikevel?
...oooog jeg sier bare [COLOR="Red"]GO NRK!![/COLOR]

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=587059 !!
Jeg ser ikke mye på TV, men om jeg ser er det som oftest NRK. De kommersiale kanalene sender bare uinteressante programmer. Og så er reklamepauser noe herk! Prøvde en gang å se en film på Viasat 4. Aldri mer...

Det er bra at NRK tørr satse på ting som de andre kanalene ikke hadde tørt å satse på. Den 7 timer lange dokumentaren om bergensbanen er et godt eksempel, og den ble også en suksess. I tillegg har NRK gratis og bra nett-tv, godt podkast-tilbud og bra teknologi-blogg i NRKBeta.no.
NRK ved siden av TV3 er messias, bare NRK(var det ikke sånn før?) så ut som et helvete!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Det skal sies at jeg priser at vi har noe annet enn bare statskanalen, det var en tid hvor det ikke var tilfellet. Men jeg skulle ønske at ihvertfall en av de andre kanelene hadde et høyere kvalitetsnivå, uten så helvetes mye reklame.

Jeg skulle ønske at vi nå i denne digitale tidsalder kunne bestemme at reklamer må være frivillige (altså at du skal kunne ha mulighet til å skippe dem). Ihvertfall hvis du har sett reklamen før (eller at den er vist på TVen før, for å gjøre det enkelt). Jeg tror fortsatt det vil være mulig å ha reklamefinansierte kanaler. Det setter bare et høyere nivå på hvor god kvaliten på reklamene må være. Folk må ha lyst til å se reklamen, og det er jo mange reklamer som er så bra at de er verdt å se på.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Selv om «sponset av» også kan gå under definisjonen reklame, er det noe helt annet enn det som vises i reklamepausene. En sponsing er relativt harmløs, mens en 30-sekunders reklamesnutt er laget for en eller flere av disse formålene:
1) Gjøre deg misfornøyd med deg selv (f.eks. kosmetikk),
2) Gjøre deg misfornøyd med det du har (f.eks. forbrukerelektronikk),
3) Gjøre barn misunnelige og masete (sikter spesifikt til de horrible reklamene rettet mot barn som TV3 har).
Vis hele sitatet...
Jeg er jo totalt enig med meningene dine, og NRK-lisensen betaler jeg gladelig for å se kvalitet på TVen min. Men jeg syns fortsatt at Nordavind stiller et ganske godt spørsmål.

Jeg er enig at den fem sekunders lange reklamesnutten er totalt harmløs, men det er jo fortsatt reklame, for det reklamerer jo for et produkt. Faktisk vil jeg si at det kanskje til og med reklamerer bedre enn en 30 sekunders lang reklamefilm. Resultatet blir det samme for sponseren for det fungerer som reklame. Jeg tror alle her kan være enige om at den fem sekunders lange reklamen som kommer før en sportsending ikke er noe å snakke om, men det irriterer meg fortsatt litt at NRK faktisk støtter firmaer ved å reklamere. Sånn rent prinsipielt sett så er ikke NRK reklamefritt.
Sitat av atomet Vis innlegg
...oooog jeg sier bare [COLOR="Red"]GO NRK!![/COLOR]

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=587059 !!
Vis hele sitatet...
Du kødder? Den går også/skal gå nå snart på Canal+!
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Du kødder? Den går også/skal gå nå snart på Canal+!
Vis hele sitatet...
Canal+ er jo ikke gratis da, har desutten ogsaa en god del reklamer..
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Canal+ er jo ikke gratis da, har desutten ogsaa en god del reklamer..
Vis hele sitatet...
Haha, jeg vet jo det, har C+ selv, men det er merkelig at begge skal kjøre samme serie.
P3 er en veldig bra radio på dagtid.. Dagene på fabrikken jeg jobba hadde blitt mye lengre uten P3 å den gode underholdningen der.. musikken er en annen ting!

nrk på TV har tatt seg opp veldig etter lisensdebatten tok av(?)-(den debatten jeg egentlig ikke vet noe om i det hele tatt)

nrk2 og nrk3 sender jo mye bra filmer.. så pulp fiction der for ett par uker siden Lisensen er fortsatt irriterende dyr da.
Men NRK har jo Barne TV

Sitat av mo3 Vis innlegg
med hjartet på rette staden vs. Dexter... Vanskelig valg.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til serier ser jeg som regel ikke på TV, jeg laster dem ned, som regel én episode og ser om jeg liker den. Liker jeg den laster jeg ned mer, og dermed kan jeg se episodene når jeg vil i den rekkefølgen jeg vil (selv om jeg ser dem i riktig rekkefølge.)
Men så det er sagt, når jeg svipper innom TV'en en sjelden gang er det en mye større sannsynlighet for at jeg ser på NRK enn på TV3 eller TV Norge, TV2 er litt avogtil.
Og de som påstår at Med Hjartet på Rette Staden er dårlig burde bli slappet ^^

EDIT: Glemte å legge til at NRK er veldig tradisjonelt, de sender tradisjonsprogrammer som har vært en, vel, tradisjon, i flere år. Se f.eks på tiden rundt jul, DA sender de mye tradisjonelt, og hvem liker vel ikke det?
Sist endret av Deadlock Radium; 1. mars 2010 kl. 08:44.
Jeg må faktisk gi NRK en klapp på skulderen for fantastisk dekning av OL på internett. Super kvalitet, null reklame og overhodet ingen problemer med å streame.

Dette gjelder ikke bare OL, men alt man finner på NRK sine sider. Deilig å faktisk være på en side hvor man unngår stor reklame overalt hvor man klikker.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Synes NRK har kommet langt de siste åra, både med nett-tv og innkjøpte utenlandske serier/filmer.
Mye av kritikken de får idag, er nok gamle meninger og holdninger som henger igjen, og som i sin tid var velbegrunnet.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Synes NRK har kommet langt de siste åra, både med nett-tv og innkjøpte utenlandske serier/filmer.
Mye av kritikken de får idag, er nok gamle meninger og holdninger som henger igjen, og som i sin tid var velbegrunnet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i!

Irriterer meg når folk snakker om NRK som en kanal for foreldra sine og eldre mennesker. Det er riktignok ikke messTV der, men fader så mange andre gode programmer som går på den kanalen! Beklageligvis ser bare folk på avgiften man betaler, og ikke hva man får for den.
Hvorfor sier folk at NRK er reklamefri? det er jo reklame på nesten alle sportssendinger, men de kjører ikke reklamefilmer, kun logoen til det firmaet som sponser sendingen.
"Sendingen er sponset av ***** og maxbo"
eller har jeg misforstått den reklamen?
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Altså, økonomisk sett ingen (eller liten) forskjell. Men en meget prinsipiell forskjell: nå er det jeg som er kunden, ikke annonsøren.

Tanker?
Vis hele sitatet...
Mine tanker: Man er ikke kunde når man MÅ betale. Definisjonen på en kunde ibefatter at han, igjen som kunde, skal kunne velge andre aktører.

I dag har vi en monopilistisk tvangsordning - hvor den enkelte statsborger påtvinges kjøp av tjenester som han ikke har bestilt.

Jeg har ingenting i mot NRK; jeg syntes det er et fantastisk tilbud til de som liker denne type TV. Selv er jeg ikke noen NRK-seer, jeg har ærlig talt ikke sett et sekund på kanalen på 5-6 år - men jeg tvinges allikevel til å betale. Det syntes jeg prinsipielt er helt feil.

Jeg støtter ikke lisensordningen, og jeg har heller ingen sympati med NRK som organisasjon - som hele tiden bedriver aktiv lobbyvirksomhet for å forsøke å undertrykke det frie markedet.

NRK må finansieres på en annen måte. Enten må NRK finansieres over statsbudsjettet - gjerne i form av økte skatter - eller så burde lisensordningen gjøres frivillig, slik at man i det minste kan reservere seg mot kjøp av NRK sine tjenester.

Ingen tjener på dagens ordning, foruten statsansatte byråkrater som slipper fri konkurranse.

I TILLEGG: Bare for å ta opp enda et viktig aspekt ved den urettferdige lisensordningen. Lisensordningen er til stede blant annet for at NRK ikke skal konkurrere mot private aktører - fordi de uansett er garantert pengene de trenger for å drive TV. Da er det ironisk, og i min mening rett ut ulovlig, at de har begynt å tilby sponsorplakater før og etter sendingene sine - og at de omsetter for minimum 30-40 millioner kroner i nett-reklame i året. Dette er sterkt konkurransevridende i fordel av en statlig aktør; fordi dette er penger som private aktører samtidig blir frarøvet - som ikke samtidig nyter godt av noen lisensordning.
Sist endret av Stormen; 1. mars 2010 kl. 19:06.
Stormen: kjapt spm. hører du aldri på radio heller?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Nrk er faktisk en god kanal da. De sender lærerike programmer så du kan faktisk tilegne deg informasjon ved å se på, noe du ikke gjør ved å sitte å se på home and away på tv 2.
Sitat av Weili Vis innlegg
Stormen: kjapt spm. hører du aldri på radio heller?
Vis hele sitatet...
Nei. Bare Spotify, og CD i bilen.
Sitat av Stormen Vis innlegg
NRK må finansieres på en annen måte. Enten må NRK finansieres over statsbudsjettet - gjerne i form av økte skatter - eller så burde lisensordningen gjøres frivillig, slik at man i det minste kan reservere seg mot kjøp av NRK sine tjenester.
Vis hele sitatet...
Du har mange gode poenger, men her setter ananasjuicen min seg litt fast i halsen merker jeg.

Du mener dagens måte å finansiere NRK på er feil av prinsipp. Hvordan kan du da forsvare at skattebetalere skal betale for kanalen vår? Det er jo, for de aller fleste av oss, en måte å pakke inn lisensavgiften i et nytt papir, og utgjør ingen merkbar forskjell - NRK må finansieres av alle som er i arbeid i Norge kontra at NRK må finansieres av alle husstander.

Det andre alternativet ville gjort kvaliteten på NRK begredelig. Såvidt jeg kommer på, er det ingen andre plattformer som opererer uten reklame, hvordan skal NRK klare å gå rundt uten å bli styrt av markedskreftene? NRK kan ikke bare omstille seg fra å få inn penger fra lisensordningen som er nå, til å plutselig måtte jobbe i et frikonkurransemarked.

Vil også nevne at jeg føler nyhetsdekningene til NRK gjør lisenspengene verdt det alene. Rælet fra TV2 er pinlig til sammenligning.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Folk skjønner ikke hvorfor vi betaler lisens.

Nrk har en samfunnsoppgave som opplysningskanal. Nrk har en lovpålagt oppgave som folkeopplyser. Nrk har en særoppgave i krisesituasjoner, som krig eller store katastrofer. Oppgaven er å opplyse og informere.


Sitat av Stormen Vis innlegg
I dag har vi en monopilistisk tvangsordning - hvor den enkelte statsborger påtvinges kjøp av tjenester som han ikke har bestilt.
Vis hele sitatet...
Vi bestiller ikke 10 årig grunnskole, det er lovpålagt. Det samme er det med lisensen, den er lovpålagt.
Sitat av lambador Vis innlegg
Du har mange gode poenger, men her setter ananasjuicen min seg litt fast i halsen merker jeg.

Du mener dagens måte å finansiere NRK på er feil av prinsipp. Hvordan kan du da forsvare at skattebetalere skal betale for kanalen vår? Det er jo, for de aller fleste av oss, en måte å pakke inn lisensavgiften i et nytt papir, og utgjør ingen merkbar forskjell - NRK må finansieres av alle som er i arbeid i Norge kontra at NRK må finansieres av alle husstander.

Det andre alternativet ville gjort kvaliteten på NRK begredelig. Såvidt jeg kommer på, er det ingen andre plattformer som opererer uten reklame, hvordan skal NRK klare å gå rundt uten å bli styrt av markedskreftene? NRK kan ikke bare omstille seg fra å få inn penger fra lisensordningen som er nå, til å plutselig måtte jobbe i et frikonkurransemarked.

Vil også nevne at jeg føler nyhetsdekningene til NRK gjør lisenspengene verdt det alene. Rælet fra TV2 er pinlig til sammenligning.
Vis hele sitatet...
Den største merkbare forskjellen om NRK legges inn på statsbudsjettet er at man da betaler etter inntekt. Det er ikke så veldig rart det er studenter og unge mennesker som klager mest over lisensavgiften - et par tusen er mye mer penger for noen med lav/ingen lønn enn for de mer etablerte.
Sist endret av ymgve; 1. mars 2010 kl. 21:56.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
NRK må finansieres på en annen måte. Enten må NRK finansieres over statsbudsjettet - gjerne i form av økte skatter - eller så burde lisensordningen gjøres frivillig, slik at man i det minste kan reservere seg mot kjøp av NRK sine tjenester.
Vis hele sitatet...
En annen ting er at vis jeg er i en hustand på 4 så betaler vi en avgift på hele huset men om vi skulle hat det på skatten måtte alle betalt, lite gjennomtenkt.
NRK er kvalitet! Elsker den kanalen. Har inntrykk av at mange som har passert tenårene også syns det når det ikke lenger er "teit" å se på NRK. F.eks. NRK nett-TV er helt fantastisk! Utrolig mange dritgode konsertopptak og vinsmakeprogrammer jeg har sett der.
Sitat av lambador Vis innlegg
Du har mange gode poenger, men her setter ananasjuicen min seg litt fast i halsen merker jeg.

Du mener dagens måte å finansiere NRK på er feil av prinsipp. Hvordan kan du da forsvare at skattebetalere skal betale for kanalen vår? Det er jo, for de aller fleste av oss, en måte å pakke inn lisensavgiften i et nytt papir, og utgjør ingen merkbar forskjell - NRK må finansieres av alle som er i arbeid i Norge kontra at NRK må finansieres av alle husstander.

Det andre alternativet ville gjort kvaliteten på NRK begredelig. Såvidt jeg kommer på, er det ingen andre plattformer som opererer uten reklame, hvordan skal NRK klare å gå rundt uten å bli styrt av markedskreftene? NRK kan ikke bare omstille seg fra å få inn penger fra lisensordningen som er nå, til å plutselig måtte jobbe i et frikonkurransemarked.
Vis hele sitatet...
1) Det er prinsippet det er snakk om. Hvis man finansierer over statsbudsjettet, så sier man i realiteten at "det er statens oppgave å finansiere en allmenkringkaster" - ikke den enkelte person som har TV, og som ikke nødvendigvis ser på NRK engang. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette skal dekkes opp med økte skatter og avgifter; men det er mulig løsning, dersom man ikke skal bruke av oljefondet.

2) Jeg tror ikke du leste hva jeg skrev. Jeg sa at lisenspengene skulle bestå, men at de som ikke brukte NRK f. eks. skulle kunne søke om fritak fra lisensen. Jeg ser ikke NRK, og da er det urettferdig at jeg skal være med å finansiere en tjeneste jeg ikke benytter meg av ("tvangskjøp") - i hvert fall enn så lenge lisensordningen fungerer slik at man betaler lisenspenger bare man har en TV. Fordi man er ikke automatisk NRK-seer bare fordi man har en TV, slik dagens ordning legger opp til. Jeg har mer til felles med en person som IKKE har TV, enn jeg har ting til felles med en NRK-seer. Da kan NRK-seerne få betale NRK-lisensen, også kan de som ikke har TV og vi som ikke ser på NRK få slippe NRK-lisensen.

Hele lisensordningen er som å kreve at alle som bruker fortau i Norge skal betale veiavgift.

Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Folk skjønner ikke hvorfor vi betaler lisens.

Nrk har en samfunnsoppgave som opplysningskanal. Nrk har en lovpålagt oppgave som folkeopplyser. Nrk har en særoppgave i krisesituasjoner, som krig eller store katastrofer. Oppgaven er å opplyse og informere.

Vi bestiller ikke 10 årig grunnskole, det er lovpålagt. Det samme er det med lisensen, den er lovpålagt.
Vis hele sitatet...
Du roter med begreper og helt merkelige sammenligninger. Å sammenligne grunnskolen med en allmenkringkaster føler jeg blir som å sammenligne epler og pærer. Jeg ser ingen prinsipiell likhet mellom disse to?

Greit nok at lisensen er lovpålagt, men det er jo nettopp derfor vi har diskusjonen - for å diskutere om dette er prinsipielt riktig eller ikke. Jeg mener nei. Diskusjonen om du mener at vi burde ha 10-årig grunnskole får vi evnt. ta i en annen tråd.
Sist endret av Stormen; 1. mars 2010 kl. 22:20.