Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 12371
Eia har virkelig utfordret tankene mine med programmet sitt om homofili. Vet at freakforum består av mange enormt reflekterte mennesker, så jeg er veldig interessert i å høre deres tanker angående dette.

Er man født homofil?
Nei, man er ikke født homofil. Man er født med forutdisponerte egenskaper og trekk som "tenner" den homofile i deg. La oss være ærlige, hvem har vel ikke stilt seg spørrende til egen legning? Det i seg selv beviser vel at det å være homofil er noe man glir inn i, avhengig av personlighetstrekk som man selv definerer.
Jeg har ikke sett programmet, men jeg har lest en kortere redegjørelse for fysiologiske endringer i homofiles hjerne kontra heterofile.

Blant annet skal hjernebjelken være annerledes hos de homofile.
Tviler på at dette er arvelig og et gen ettersom homofile ikke kan formere seg, med unntak av prøverør. Da vil dette bety at homofile legninger vil krympe drastisk ettersom flere og flere kommer ut av skapet og derfor kan ikke genet videreføres.
Er det ikke mer sannsynlig at man ikke er født ENTEN straight, eller homse.. men at det er ulike grader av det? Altså at alle ligger plassert forskjellig på skalaen homse-straight.
Jeg trodde det allerede var bevist at legning var genetisk (medfødt), men det er vel noe de fortsatt forsker på. Det er ihvertfall MANGE som sier de har visst det siden de var barn. Når du sier "hvem har vel ikke stilt seg spørrende til sin egen legning", så kan jeg jeg si at jeg helt sikkert ALDRI har tvilt på legningen min. Jeg klarer ikke å like det samme kjønn, så hypotesen om at alle er bifile mener jeg er feil. Men det kan godt være at jeg er litt lenger på skalaen mot heterofili enn f.eks. deg.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Tviler på at dette er arvelig og et gen ettersom homofile ikke kan formere seg, med unntak av prøverør. Da vil dette bety at homofile legninger vil krympe drastisk ettersom flere og flere kommer ut av skapet og derfor kan ikke genet videreføres.
Vis hele sitatet...
Det kan jo være arvelig selv om man ikke arver det av en som er homofil. Som sagt, hvis alle er født med ulike grader av tiltrekning til det andre kjønnet, så vil barnet fortsatt kunne arve det av f.eks. en heterofil far.
Sist endret av Purge; 29. mars 2010 kl. 14:57.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Jeg har heller aldri vært i tvil om at jeg har vært hetero, men jeg har da fortsatt stilt meg spørsmålet om min egen legning.
Mi meining om det er at det er medfødt, men miljøet rundt deg gjer at få faktisk kommer ut. Du blir opplært at du som person ikkje kan like samme kjønn, det blir ''feil'' og du ser og hører at kanskje folk som har kommet ut blir mobbet pga dem liker samme kjønn. Så har du hjemme, foreldre vil jo gjerne at barna deres skal få barn selv, og deffor blir dem påvirket at dem ikkje skal skuffe foreldra hjemme, og sjuler deffor seg selv. Så miljøet og kan forme ein person, men selve tiltrekningen er medfødt, men det og komme ut blir vell styrt av samfunet idag.


Har selv personlige erfaringer, siden eg er Bifil, og har vist det hele livet for eg har følt sterk tiltrekkning og vært med begge kjønn, men har no tørd og komme ut.. Så eg vett selv at det er medfødt. Men, det er ingenfaste bevis da.

detter er da mi meining, har ikkje fasit.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Når det gjelder menneskekroppen er det svært lite som er 100 % sikkert. Samspillet mellom gener er ufattelig komplisert. Man må huske at det er millioner på millioner av år med evolusjon og tilfeldigheter som ligger bak vår genetiske kode, og det å skulle dechiffrere den er en ekstremt vanskelig og tidkrevende prosess. Meg bekjent er det så komplisert at det rent praktisk ikke lar seg gjøre med dagens teknologi.

Selv om man kartlegger et gens funksjon, så kan man aldri vite sikkert om det vil slå ut i full vigør, og man vet heller ikke alltid hvorfor det manifesterer seg på den måten det gjør. Videre er seksuell legning åpenbart bestemt av hjernen - et organ man fortsatt er langt unna å kunne forstå ordentlig.

Denne debatten er, i mine øyne, temmelig tåpelig på flere måter. Ut fra det jeg har sagt ovenfor, så mener jeg at man overhodet ikke har belegg for å kunne hevde at homofili skyldes arv eller miljø, der det ene utelukker det andre. Jeg mener at man heller ikke har belegg for å si om det skyldes arv mer enn miljø eller vice versa. Det eneste riktige svaret på spørsmålet om hvorfor noen er homofile mens andre ikke er det, er at man per dags dato ikke vet. Noe annet oppfatter jeg som bombastisk, nærmest klysete og ignorant.

Videre er det også åpenbart kan man heller ikke finne svaret gjennom diskusjon, da man ikke har noen ordentlig vitenskapelig basis å arbeide ut fra.

Utover det mener jeg, rent subjektivt, at det er så mye annet interessant og relevant man kan bruke tiden sin på enn å lure på hva homofili skyldes. Who the fuck cares.
Sist endret av Dekilaz; 29. mars 2010 kl. 15:21. Grunn: Opprydding i teksten
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Er man født homofil?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skulle likt å sett hvem som faktisk klarer å svare på dette spørsmålet. Det blir synsing, og vi er alle like kloke etterpå, som vi var før tråden ble startet.
Sist endret av tafsern; 29. mars 2010 kl. 15:21.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, jeg skulle likt å sett hvem som faktisk klarer å svare på dette spørsmålet. Det blir synsing, og vi er alle like kloke etterpå, som vi var før tråden ble startet.
Vis hele sitatet...
True, er ingen fasit. Noen mener det er gener, noen mener det er påvirket i årene. Så sant det, like kloker nå som før. Men, how care om det er medfødt or not? Er man så er man!
La os nå si at det er medfødt, er det da riktig å fjerne genet fra menneskeheten?
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
La os nå si at det er medfødt, er det da riktig å fjerne genet fra menneskeheten?
Vis hele sitatet...
Er det et problem for menneskeheten at det finnes homofile mennesker?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er det et problem for menneskeheten at det finnes homofile mennesker?
Vis hele sitatet...
At det finnes heterofile er vel faktisk et større problem for menneskeheten sett under ett. Jeg tenker da på at vi allerede sliter med å brødfø alle våre nye verdensborgere, og at mer homofili således hadde vært sunt med tanke på bærekraftig utvikling.
Det er forskjell på å ha noe som er medfødt, og ha arvet noe.
Arveannlegget baserer seg i størst mulig grad utelukkende på gener, mens noe som er medfødt like gjerne kan være resultat av en mutasjon som følge av en eller annen tilfeldighet i fosterlivet man sannsynligvis ikke får redegjort for.

Dersom de fysiologiske endringene viser seg å stemme, vil jo dette helle mer mot at det er en mutasjon enn at det er genbestemt \ arvelig.


Kilde, fysiolog-bit:
En velger ikke å bli homofil (hvem ville valgt å bli dømt og fremmedgjort?). Homofile har sannsynligvis forskjeller i hjernestrukturer i forhold til heterofile, f. eks har det blitt funnet forskjeller i corpus callosum (den store hvite hjernebroen som binder de to hjernehalvdelene sammen). Og suprachiasmatisk nucleus (SCN) er om lag dobbelt så stor hos homofile menn i forhold til heterofile menn (Bloom et. al, 2001), og dette er forskjeller som må ha eksistert siden spedbarnsalderen (de kan altså ikke være et resultat av innlæring).
Vis hele sitatet...
Snakket med en på jobben min om dette som tilhører 2-3% av de som er 100% homofil som aldri verden kunne tent på en jente what so ever.

Han sa at han var bombesikker på at han var født med dette.
Sist endret av Source; 29. mars 2010 kl. 15:53.
Jeg tror man er født homofil, men jeg snakker av egen erfaring fra hvordan jeg var når jeg var liten. Mange venner av meg sier det samme også. En teori knyttet til det er at jeg tror noen jenter f.eks blir født med mer testosteron enn østrogen. (En jeg kjenner hadde så høye testosteronnivåer at hu enda ikke har fått mensen i en alder av 23.)

Veldig mange lesbiske jenter ser litt "maskulin" i forhold til de feminine jentene som ofte er hetro. Samt mange homofile gutter har litt mer feminine trekk.

Sitat av Isolasjon Vis innlegg
La os nå si at det er medfødt, er det da riktig å fjerne genet fra menneskeheten?
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt. Homofili har fantes i alle tider, og homofili fremkommer også blant veldig mange dyrearter. Det sies at de homofile dyrene lager en mer bærekraftig utvikling så det ikke blir altfor mange av dem, så kanskje vi homofile mennesker bidrar til det samme? Om alle hadde vært hetro i verden hadde antall mennesker vært mye høyere. Om vi skal fjerne ett gen, hvorfor ikke fjerne hetrogenet i samme slengen? Så kan alle være panfil istedet for å bli kategorisert som en legning?

Edit: innlegg #200 faktisk
Sist endret av sh1bby; 29. mars 2010 kl. 16:02.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Det eneste riktige svaret på spørsmålet om hvorfor noen er homofile mens andre ikke er det, er at man per dags dato ikke vet. Noe annet oppfatter jeg som bombastisk, nærmest klysete og ignorant.
Vis hele sitatet...
Takk det samme!

Hvis du alltid synes det er et krav om at vi må ha en dyp og perfekt forståelse av et fenomen for å trekke en slutning, så foreslår jeg, om noe tåpelig, at du slutter å spise. Siden fordøyelsen og hormonproduksjonen i kroppen ikke er i nærheten av 100% kartlagt, så ville det vel være bombastisk, nærmest klysete og ignorant å tenke seg at kroppen faktisk trenger mat?

I den virkelige verden derimot, så må vi trekke slutninger må sviktende faktagrunnlag absolutt hele tiden, også i vitenskapen. Falsifiseringsprinsippet (eller: "Å helvete, jeg tok feil-prinsippet") bygger jo nettopp på at man skal forsøke å forklare noe, og revurdere det når man får nye data. Når forskning nå peker mot at det kan være mer medfødt enn det vi trodde før, så får vi justere meningene våre.

Statistikk over seksuell legning, hjerneforskjeller etc gir alle ny kunnskap, og bidrar til at vi kan komme med stadig mer nyanserte og faktabaserte meninger om homofoli.. også får vi bare håpe at så mange som mulig er intelligente nok til å skille mellom usikkerhetsgradene i forskjellige utsagn (dette mistenker vi er sant, dette tror vi er sant, dette er vi rimelig sikre på er sant etc).
Sist endret av DumDiDum; 29. mars 2010 kl. 16:14.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Takk det samme!

Hvis du alltid synes det er et krav om at vi må ha en dyp og perfekt forståelse av et fenomen for å trekke en slutning, så foreslår jeg, om noe tåpelig, at du slutter å spise. Siden fordøyelsen og hormonproduksjonen i kroppen ikke er i nærheten av 100% kartlagt, så ville det vel være bombastisk, nærmest klysete og ignorant å tenke seg at kroppen faktisk trenger mat?
Vis hele sitatet...
Dette er et stråmannsargument om noe.

Altså:
Jeg: Det er bombastisk, nærmest klysete og ignorant å hevde at homofili med sikkerhet skyldes enten arv eller miljø eller et bestemt forhold mellom disse. Dette skyldes at man vet lite til ingenting om de underliggende årsakene til homofili. Ved å hevde at man besitter sikker kunnskap fører man folk bak lyset.
(Jeg skal si meg enig i at jeg nok skulle skrevet "med sikkerhet", da dette kommer dårlig frem akkurat i dette avsnittet. Sikker kunnskap, eller mangel på sådan, hva angår hjerne og gener er imidlertid gjennomgangstemaet i posten min. Ut fra sammenhengen følte jeg der og da at dette kom tydelig frem.)

Du: Hvis du alltid synes det er et krav om at vi må ha en dyp og perfekt forståelse av et fenomen for å trekke en slutning (dette har jeg aldri hevdet. Jeg mener derimot at man bør ha en viss grad av vitenskapelig basis for å trekke en fungerende slutning i et vitenskapelig forum, hvilket man i mine øyne ikke har i dette tilfellet.), så foreslår jeg, om noe tåpelig, at du slutter å spise (Hæ? Dette er en forvirrende og håpløs analogi. Man vet med 100 % sikkerhet at kroppen må få tilført energi for å kunne fungere. Man har til og med plausible, vitenskapelige forklaringer, beviser og modeller for hvorfor man behøver næring og hvordan næringsstoffer fungerer i kroppen. Men det faktum at kroppen dør om den ikke får næring bør være argument godt nok for å kunne si at det er nødvendig å spise.). Siden fordøyelsen og hormonproduksjonen i kroppen ikke er i nærheten av 100% kartlagt (Jeg forstår ikke helt hvor du vil her. Uansett er det stor forskjell på 100 % og minimal grad av kartlegging.), så ville det vel være bombastisk, nærmest klysete og ignorant å tenke seg at kroppen faktisk trenger mat?
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Jeg tror man er født homofil, men jeg snakker av egen erfaring fra hvordan jeg var når jeg var liten. Mange venner av meg sier det samme også. En teori knyttet til det er at jeg tror noen jenter f.eks blir født med mer testosteron enn østrogen. (En jeg kjenner hadde så høye testosteronnivåer at hu enda ikke har fått mensen i en alder av 23.)
Vis hele sitatet...
Vel, det er bevist at homofile ikke har mindre testosteron enn heterofile.
Kilde: Forsker i Hjernevask-dokumentaren
Ja jeg tror man er født homofil, men det er bare halve spørsmålet er det ikke det? Så oppfør derre!
Var det ingen som reagerte på dette stammefolket som mente at sed måtte vidreføres fra en gennerasjon til en annen, ikke minst måten det ble utført på.
Det jeg ikke forstår, er hvordan et rituale som blir nevnt, kan klare å få rotfeste og bli sett på som helt normalt?

For jeg må si at jeg synes det virker helt uforståelig, spessielt med tanke på hvor enkelt det kan motbevises.
Jeg håper for denne stammen sin skyld, at de har gitt seg med ritualet, da jeg ikke ser noen form for nytte effekt med denne praksisen.

Eller er det bare jeg som er homofob?
Sist endret av Veggen; 31. mars 2010 kl. 17:01.
Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg håper for denne stammen sin skyld, at de har gitt seg med ritualet, da jeg ikke ser noen form for nytte effekt med denne praksisen.
Vis hele sitatet...
Vi skal ikke bygge en MC Donalds i jungelen samtidig da, siden de ikke spiser samme mat som oss?

Nei, la de holde på sine ritualer slik de alltid har gjort. Det fungerer for dem, og de tror på det. Hvorfor skal vi på død og liv tro at våres levemåte er den beste for alle? Synes det er fascinerende at stammemennesker lever på sin måte og ikke som på alle andres, og ikke minst viktig. Det har vært en levemåte før våres, og det kommer garantert til å bli flere.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Vi skal ikke bygge en MC Donalds i jungelen samtidig da, siden de ikke spiser samme mat som oss?

Nei, la de holde på sine ritualer slik de alltid har gjort. Det fungerer for dem, og de tror på det. Hvorfor skal vi på død og liv tro at våres levemåte er den beste for alle? Synes det er fascinerende at stammemennesker lever på sin måte og ikke som på alle andres, og ikke minst viktig. Det har vært en levemåte før våres, og det kommer garantert til å bli flere.
Vis hele sitatet...
Du er klar over hva ritualet går ut på?

Under andre omstendigheter ville jeg vært hellt enig med deg, men når 11 år gamle gutter blir "oppfordret" til oralsex for så å svelge, synes jeg det hele blir i drøyeste laget.
Du må gjerne synes det er spennende, det eneste jeg synes var intresant ved dette, var at prosentandelen av homofile, var den samme i dette sammunnet som ellers i verden.
Noe jeg mener at kan indikere, at homfil legning i stor grad er medfødt.
Sist endret av Veggen; 31. mars 2010 kl. 17:33.
din røver
Zeco's Avatar
Jeg tror noen kan være det.
Akkurat som transer; mange av de har likt å kle seg ut helt fra de begynte å gå.
Er man født seriemorder?
Hvordan du klarer å trekke en linje fra homofili til seriemorder, er beyond me.

Jeg er selv transsexuell, og mener at dette er noe jeg er født med. Født med feil kjønn, altså.
Dette er ikke noe man bestemmer selv. Hvorfor i helvete noen skal ville utsette seg selv for dette kan jeg ikke begripe..


Sexuell legning er noe vi er født med, og det kan ikke endres på. Uansett hvor mye du prøver.


Men hvorfor skal man i det heletatt prøve med det første..?
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Er man født seriemorder?
Vis hele sitatet...
For at en psykisk tilstand skal utløses, så må det ligge latent hos personen det angår.

Dermed er man født potensiell seriemorder, men avhenger fortsatt av at samfunnet og mijøet rundt personen spiller det kortet som trigger dette "instinktet".
Dette er kjenningsmelodien i hele serien Hjernevask. Den handler om at ting er medfødt. Harald, som selv er en sosialantropolog, går imot sin egen bakgrunn og vil slå et slag for biologien.

Dette er meget interessant, men også en debatt som sårer utrolig mange. Ting som:
- Du er født udugelig
- Du kan ikke endre deg mer enn dine gener tillater

Samtidig kan det også trøste noen:
- Du kan ikke noe for det
- Du er født med din legning

Selv om folk blir såret, så er det faktisk ganske bra at Harald tar opp denne debatten som han mener at norske forskere har undertrykket i mange år med statlig økonomisk støtte.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette er meget interessant, men også en debatt som sårer utrolig mange. Ting som:
- Du er født udugelig
- Du kan ikke endre deg mer enn dine gener tillater
Vis hele sitatet...
Med den kjemiske og syntetiske evolusjonen vi har hatt frem til dags dato tror jeg ikke at man lenger kan si at det er genene som setter begrensningene.

For eksempel er anabole steroider et av flere midler som brukes for å gi en fremgang utover en persons genetiske potensiale på et muskulært plan.
homo eller hetero. hvem du er glad i betyr da ikke noe. om du vil leve med en mann eller en kvinne burde ikke engang være en sak å debattere. det får være måte på hva verden rundt oss skal bry de ørsmå hodene sine med.
Lag like retter for alle og slutt å diskutere denne fullstendig tåpelige saken.

Født homo eller homo av preferanse eller for den saks skyld omvendt denne debatten er i 99% av alle tilfellene en unnskyldning for å få frem homofobene under dekke av at "vi debatterer jo bare"
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Selv om folk blir såret, så er det faktisk ganske bra at Harald tar opp denne debatten som han mener at norske forskere har undertrykket i mange år med statlig økonomisk støtte.
Vis hele sitatet...
Bra på hvilken måte? Eia mener norske forskere har undertrykket en hel del, og det var kanskje vel og ugreit på den tiden han studerte, men det er nå en god del år siden. Forskningsfeltet innen kjønn og seksualitet er langt bredere enn de forskerne Eia har hatt tid til/interesse av å intervjue gir inntrykk av. At Harald Eia har klart å grave opp noen forskere som har snevre synspunkter er ikke spesielt imponerende - de unyanserte stikker vel ut som en sår torn. (Så kan man jo skrike høyt om å sparke dem og "mine skattepenger" og "pottitnorge" og hele pakka uten å se på hva de faktisk har gjort bortsett fra de tre minuttene på NRK. Good times!)

Jeg vet ikke når kjønn- og seksualitetsforskning ble så interessant for folk flest, men det norske fagmiljøet innen dette er så evig mye større enn hva deres favorittkomiker Harald Eia rekker å presentere i løpet av et kort program. Å si det er bra at han tar opp denne debatten er greit nok det, for folk som ikke har fulgt med i det hele tatt, hverken nå eller på den tiden Eia studerte, men for folk som har en genuin interesse for feltet så blir det fort bare merkelig...



Men det har jo ikke folk flest kanskje. Korsfest, korsfest! Miiiiine skattekroner!
Hvorfor skriver dere så lange svar? Jeg mener i alle fall svaret kun trenger to bokstaver: Ja
Sitat av luni Vis innlegg
Bra på hvilken måte? Eia mener norske forskere har undertrykket en hel del, og det var kanskje vel og ugreit på den tiden han studerte, men det er nå en god del år siden. Forskningsfeltet innen kjønn og seksualitet er langt bredere enn de forskerne Eia har hatt tid til/interesse av å intervjue gir inntrykk av. At Harald Eia har klart å grave opp noen forskere som har snevre synspunkter er ikke spesielt imponerende - de unyanserte stikker vel ut som en sår torn. (Så kan man jo skrike høyt om å sparke dem og "mine skattepenger" og "pottitnorge" og hele pakka uten å se på hva de faktisk har gjort bortsett fra de tre minuttene på NRK. Good times!)
Vis hele sitatet...
Klart, det finnes mindre sneversynte forskere enn de som deltar i Eias program, men tar man forskernes posisjon med i bildet, synes jeg det ikke er så urimelig.

Ta for eksempel Jørgen Lorentzen, som er ansatt i Senter for tverrfaglig kjønnsforskning. En ikke uvesentlig posisjon i kjønnsforskningsmiljøet. Så har man Willy Pedersen som er professor ved sosiologisk institutt på UiO, og dermed har stor påvirkning på hva som undervises ved sosiologistudiet, og sannsynligvis ikke er en ekstremist innen miljøet. Videre har vi Anniken Huitfeldt, tidligere barne- og likestillingsminister og nåværende kulturminister - heller ikke uvesentlig og uten påvirkning. Det er flere eksempler også, men det er vel ikke nødvendig å ramse opp alle.

I tillegg har han også vist en rekke norske forskere som faktisk tar biologi med i beregningen.

Det jeg har oppfattet at Eia ønsker med programmet, er å vise at biologi ikke blir tatt særlig hensyn til av samfunnsforskningsmiljøet, og å hente inn den virkelige ekspertisen innen biologisk påvirkning på menneskets sinn og atferd fra rundt i verden, og dermed vise at biologi sannsynligvis har en større påvirkning enn det som tilsynelatende er ledende konsensus i dag. Og jeg kan ikke se at det skal være feil å gjøre?

Sitat av luni
Jeg vet ikke når kjønn- og seksualitetsforskning ble så interessant for folk flest, men det norske fagmiljøet innen dette er så evig mye større enn hva deres favorittkomiker Harald Eia rekker å presentere i løpet av et kort program. Å si det er bra at han tar opp denne debatten er greit nok det, for folk som ikke har fulgt med i det hele tatt, hverken nå eller på den tiden Eia studerte, men for folk som har en genuin interesse for feltet så blir det fort bare merkelig...
Vis hele sitatet...
Jeg tror at de fleste har en oppfatning om kjønnsforhold og seksualitet, uten at de nødvendigvis har vært så interessert i forskningsresultatene rundt dette. Men når det tilsynelatende viser seg at mange av de ledende forskerne innen emnet er av en oppfatning som strider veldig mot folks egen oppfatning, så vekker det interesse. Man kan jo kritisere at interessen har vært laber tidligere, men er det ikke bare positivt om interessen hos folk flest nå vekkes? De som brøler ut om skattekronene sine og vil ha de sparket er nok de samme som brøler ut om skattekronene sine i alle mulig andre sammenhenger, så de kan man alltids overse. Jeg vil nok dessuten våge meg til å tro at de fleste ikke vil ha disse sparket, ettersom de selvfølgelig bærer på mye god kunnskap, men kanskje ønsker at de skal være mer åpne for at biologi påvirker atferd. Det er tross alt tilfelle med alle andre dyr, så det hadde jo vært litt pussig om det ikke skulle gjelde mennesker..
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå finnes det like mange forskjellige typer homofile som heterofile og som bifile. Men for meg er mange homofile veldig opptatt av at du skal ha det godt, rett og slett. Jeg ble en gang vekket av to gutter som hadde hatt pledd på meg på et kjøkken da jeg sovna i fylla. Den ene vekte meg med "god morgen!" skal det være en kald halvliter? Og jeg som var nyinnflytta til Oslo den gangen og hadde litt prenta i bakhuet den gangen at det var ikke helt stueræint og knis knis..
Men det forandra seg. Og så en tid etter det, fortalte søskenbarnet mitt at han var homofil. Men når han så hvor lett det gikk, hadde vi et kjempeparty hele natten. Grytidlig om morgenen hoppet han ned fra sengen, og vi begge skulket, så spratt øl og vin opp og humøret var enormt! Presset var borte for alltid!
Så hva sier jeg? Kardemommeloven burde vere første paragraf i grunnloven!
Sist endret av IngFug; 11. mai 2011 kl. 01:42. Grunn: stave
gentleman #1
ViceR's Avatar
Så en dokumentar på Nat Geo om dette en gang. De hadde et eksempel med to australske én-eggede tvillinggutter. Den ene var heterofil, mens den andre var homofil. Hvordan var det blitt sånn? Hvis ikke jeg husker feil, så hadde den ene mindre testosteron i hypothalamus, eller noe, og var derfor mer tiltrukket av det maskuline.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Når det gjelder menneskekroppen er det svært lite som er 100 % sikkert. Samspillet mellom gener er ufattelig komplisert. Man må huske at det er millioner på millioner av år med evolusjon og tilfeldigheter som ligger bak vår genetiske kode, og det å skulle dechiffrere den er en ekstremt vanskelig og tidkrevende prosess.
Vis hele sitatet...
Stort sett enig med deg, men evolusjon består ikke av noen som helst form for tilfeldigheter. Naturlig utvalg er ikke tilfeldig.
Jeg skjønner ikke hvorfor det ene skal utelukke det andre. Om jeg har forstått det riktig, så er det en ganske klar konsensus om at fetisjisme ikke er medfødt - og om eproktofili og botulinonia kan forårsakes av miljøfaktorer kan jeg ikke skjønne annet enn at homofili også bør kunne forårsakes av miljøet.

Ikke for å sidestille fetisjisme med seksuelle legninger, prøver bare å poengtere at vi mennesker tydeligvis er veldig lettpåvirkelige gjennom oppveksten..

Noen er kanskje født homofile, andre blir det kanskje i løpet av oppveksten... Er forøvrig enig med Dekilaz og tafsern, dette blir bare synsing og jeg kan ikke se at noe konstruktivt skulle komme ut av det.
Sist endret av Roolfe; 11. mai 2011 kl. 11:28.
Redpilled alfahann
Mener å huske at en av forskerne i hjernevask hadde funnet ut at homofili kunne skyldes lave testosteron nivåer under svangerskapet.Fordi en del av hjernen som ofte var forskjellig fra homo og hetrofile utviklet seg forskjellig om det var testosteron inne i bildet eller ikke. Er det noen som vet hvilken forsker som kom med denne forskningen i programmet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Esso Vis innlegg
Stort sett enig med deg, men evolusjon består ikke av noen som helst form for tilfeldigheter. Naturlig utvalg er ikke tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Mutasjoner er derimot tilfeldig (eller nær tilfeldig), og er det arbeidsmaterialet seleksjonen har å ta av. Så evolusjon er delvis tilfeldig, men i ei retning som over tid sorterer ut dei som er best tilpassa.
Choose your destiny!

Hetrofil--------------------------Bifil--------------------------Homofil


Gjennom livet beveger alle mennesker seg opp og ned denne skalaen.
Forskjellige miljøer og opplevelser i livet er med å forme en som person og legning, da dette er allmen kunnskap orker jeg ikke lete fram noen kilder.



(Litt missledende overskrift jeg hadde da resten av inlegget mitt går inn på at en ikke kan velge, men men...)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Niveum Vis innlegg
Gjennom livet beveger alle mennesker seg opp og ned denne skalaen.
Forskjellige miljøer og opplevelser i livet er med å forme en som person og legning, da dette er allmen kunnskap orker jeg ikke lete fram noen kilder.
Vis hele sitatet...
Er det almennkunnskap at miljø i vesentleg grad former legning? Og er det almennkunnskap at en endrer legning (om enn i mindre grad)? Det er jo mykje som tyder på at det er genetisk?

Så kom med kjeldene du har.
Har null vitenskapelig fakta bak det (men hvor mye kan vitenskap blande seg inn her)...

Du har homofile gangstere, politikere, leger, lærere, filosofer, forfattere, tyver, religiøse o.s.v.

Nei, jeg mener ikke at man er født homo, men kjente en gang til en gutt som gikk et par år på barneskolen og han var straight der, men har senere i livet blitt homo... vi har hele tiden hatt "mistanken" siden han hele tiden var mer følsom o.s.v. ('stereotypisk homofil') etter det vi visste om han... senere i livet har jeg hatt alt fra lærere til rådgivere som har vært i de traktene og de har alle vært "mindre macho" og mer feminister, både klesmessig, men også mer følsome generelt!

Jeg tror ikke det ligger noe biologisk/vitenskapelig forklaring bak homofile/lesbiske... enkelt og greit fordi mennesket er skapt som dyr, og vi er skapt med egenskaper som gjør at vi kan reprodusere oss... kvinnen/mannen ---> blomsten og bien...
Sitat av Niveum Vis innlegg
Choose your destiny!

Hetrofil--------------------------Bifil--------------------------Homofil


Gjennom livet beveger alle mennesker seg opp og ned denne skalaen.
Forskjellige miljøer og opplevelser i livet er med å forme en som person og legning, da dette er allmen kunnskap orker jeg ikke lete fram noen kilder.



(Litt missledende overskrift jeg hadde da resten av inlegget mitt går inn på at en ikke kan velge, men men...)
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at alle vingler frem og tilbake på denne skalaen du har laget, jeg har aldri hatt noen særlig tvil på min legning og vil gjerne se noen kilder før jeg tar dette for god fisk
Man kan også spørre seg selv: Er man født heterofil? Hvordan vet jeg er heterofil? Jeg vet at jeg har likt jenter siden da jeg var liten pjokk, da spør man selv nå: Hvorfor liker jeg ikke gutter også? Fordi jeg har alltid vært sånn og jeg kommer å bli sånn også. Det er det sikkert samme med homofile også. At de har alltid likt det samme kjønnet, men fikk ikke bekreftet før lang tid i livet. For det første heterofil er mye mer synlig enn homofil og det andre er at samfunnet "forventer" at du er heterofil. Ikke rart hver enkelt blir "forventet" å være heterofil av samfunnet, familien og venner
Sist endret av Tokis; 11. mai 2011 kl. 16:20.
Det sies det at det finnes rundt 1500 homofile dyrearter.
Er de født homofil, eller er det pga miljø?

Hvis dyr blir homofil pga miljø, hvordan har miljøet påvirket dem?
Sist endret av Spelly; 11. mai 2011 kl. 16:25.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det sies det at det finnes rundt 1500 homofile dyrearter.
Er de født homofil, eller er det pga miljø?

Hvis dyr blir homofil pga miljø, hvordan har miljøet påvirket dem?
Vis hele sitatet...
disse dyrene bosatte seg i godt designa områder... gucci trær og prada busker er det som påvirket dem!

du velger å være homofil! jeg tror dette "bli født homo" er bare skapt for at vi skal "akseptere" homofile i dagens samfunn... Synes homofile bør stå frem som det de er og alle skal drite i det... trenger ikke å gjemme seg bak en "løgn" etter min mening...

For hvis man blir født homofil, og forskere plutselig begynner å påstå det så vil det oppstå store problemer i blant annet barneskoler... plutselig har han ene gutten en rosa t-skjorte fordi mor syntes den var søt og alle mobber livet av han med at han er homo!
Sitat av spelley Vis innlegg
Det sies det at det finnes rundt 1500 homofile dyrearter.
Er de født homofil, eller er det pga miljø?

Hvis dyr blir homofil pga miljø, hvordan har miljøet påvirket dem?
Vis hele sitatet...
Er jo det samme med mennesker, hvordan kan f.eks miljøet i strenge kristne familier ha påvirket en til å bli homofil? Eller hvordan kan det svært liberale miljøet i en annen påvirke en til å bli homofil?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Lujei Vis innlegg
Jeg tror at homofili er en psykisk lidelse
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange homofile og det er lite som tyder på at de har en psykisk lidelse i større grad enn den jevne allmennhet så den må du gjerne utdype.

For min del tror jeg det til dels kan være medfødt, men at miljøet i større eller mindre grad kan påvirke den enkelte. Et eksempel er fengselsmiljøer der i utgangspunktet heterofile menn har homofil sex med hverandre, men likevel som oftest ihvertfall, går tilbake til damer etter oppholdet.
Sitat av Ivar Vis innlegg
du velger å være homofil!
Vis hele sitatet...
...Så om du virkelig hadde gått inn for det, så kunne du byttet legning? Du bestemmer deg plutselig en dag for å bli seksuelt tent av andre personer med samme kjønn? Dette er jo helt absurd.

Sitat av Lujei
Jeg tror at homofili er en psykisk lidelse
Vis hele sitatet...
Du tror feil. Homofobi derimot, er en angstlidelse.
Det er forskjell i hjernen hos mennesker som blir tiltrukket av samme kjønn hviser forskning med hjernescanning.

http://www.scientificamerican.com/ar...-brains-of-gay

*Viser

Man velger ikke og være homo, ei heller gjør miljøet noe med det.
Hvis man vokser opp på et sted der homofile blir banket(bygdenorge) og alt med homseksuel atferd er galt, da skulle man teoretisk sett ikke funnet homoseksuelle på de stedene da.
Hva med dyr, miljøpåvirkning der kan man egentlig utelukke.