Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2492
Jeg er da rimelig nybegynner innenfor hasj og slikt. Har røyka hos en kompis av og til, men jeg har aldri mekka osv før denne sommeren. For litt siden kjøpte jeg meg en vannbong og filter (loom var med). Dette funka knall bra i starten, før vi hadde mista resten av filtrene, og brukt samme filteret om og om igjen til det ble tett og vi fikk ingen effekt. En av nybegynnerfeilene

Anyways, nå lurer jeg litt på hva i heimen man kan bruke som filter? Sølvpapir er ikke akkurat anbefalt, så jeg tror jeg tar det rette valget når jeg ikke bruker det.
Filter? Er det rist du mener? Ta ut risten og hold den med en saks mens du brenner den.. Da vil den bli god trekk igjen. Det er rist i vasken du kan bruke eller kan du bestille rister fra www.pipeshop.no
du kan også ta deg en tur på badet eller kjøkkenet og se om du får lurt ut en rist eller to fra vasken, bare skru av den ytterste delen, så ligger det vel en 5 rister i en vask...
Trådstarter
26 0
Det er rist jeg mener ja. Gode forslag så langt Men det er ikke noe annet enn det som er nevnt ovenfor? Ølboks etc? Oppfinnsomhet er ikke min sterkeste side, spesielt etter en liten mary jane

Tips på veien til nybegynnere: Det går an å vaske risten! (Ikke vær steindum å blås filteret ut ruta når du skal få vekk asken )
Sist endret av Killa; 5. februar 2007 kl. 22:20.
om du ikke er villig til og ta noen rister så funker det fint og ta den rista som er tett og varme den med en lighter og bøye og bevege lit på rista så blir den rimelig bra!
Trådstarter
26 0
Det var ikke noe filter på de nye vaskene her i huset. Dette må være den sjeldne gang jeg savner det gamle kjøkkenet og badet.
Det går til nøds an å skippe rist også, men da må du legge oppi så store biter at de ikke faller gjennom (gjerne en stor bit). Får ikke like mye ut av det på denne måten, men skal nok funke for det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, kan du ikke bare kjøpe nye rister i din lokale headshop? Ellers funker sølvpapir sånn halvveis greit.
Tias: det er ikke alle som har like storby-luksus som deg :P jeg har ivertfall ingen lokal headshop.
Sølvpapir fungerer til nød. Ville ikke røyka på det da det avgir div kjipe gasser men er vel en smakssak.

Ellers funker det og legge litt tobakk (rett fra pakka) i bunnen.. Pleier holde seg på plass så lenge det ikke er et ekstremt stort hull. Legg så mekk/weed/whatever oppå og toke as needed
har hørt noe om at vask rister ikke egner seg, et eller annet et hode sa til meg: "Hosta fan mæ metall bita i 2 uka etterpå. fan" gå over til joning en stund?

men har også hørt noe om at vannbong ikke er bra for lungene med tanke på megden med luft fuktighet man får, ergo lungene råtner. men men

piz
Hva med piperensere? Brenner av alt stoffet på piperenseren, og former den "metallpinnen" sammen til en liten rist. Klippe av en passe lang bit først..
Jeg har brukt vask rister mange ganger og har ikke merket at de er noe dårligere en rister du kjøper i butikker.

men har også hørt noe om at vannbong ikke er bra for lungene med tanke på megden med luft fuktighet man får, ergo lungene råtner. men men
Vis hele sitatet...
Dette har blitt diskutert på forumet før, men tviler faktisk på at det er sant. Finnes mange som tar badstue flere ganger per uke, og får ikke noe råtne lunger.. Og man får nok mye mer fuktighet i lungene av badstue enn vannbong.
Og lungene er vel strengt noe mer fuktige fra før av, enn luften du trekker inn gjennom en bong..
Vist du finner en sil i huset, eller kjøper deg en, er denne perfekt det er jo en stor metallrist. Du kan kjøpe ganske store siler, så får du ganske mange gode rister til bongen. På europris er de ikke så dyre. sil som brukes til mat btw
bruk en synål, funker fett
er det så luksus med rister a? koster en halv £ for en pakke på everyonedoesit hvis du ikke har noen lokal headshop selv
Sitat av halla
er det så luksus med rister a? koster en halv £ for en pakke på everyonedoesit hvis du ikke har noen lokal headshop selv
Vis hele sitatet...
Det tar jo noen dager og kanskje han trenger rister NU.
Det har skjedd at jeg har mistet den siste risten min og trengte en ny rist på dagen og derfor hentet fra vasken
Hvor bor du da Killa? Jeg ville tatt turen innom en headshop hvis du bor i nærheten av en storby, koster ikke mye for en pakke med nye rister.
Om det ikke er headshop i byen din, og du ikke gidder vente på å bestille fra headshop på nettet, så anbefaler jeg den ideèn 420 kom med.

Jeg gikk på chlas olson og kjøpte en sil \ dørslag til ca 80 spenn, slike teklyper til å ha te i fungerer også fint (2 halve rundinger med rist, men litt mindre rist for penga) =) .

Jeg har vertfall en svær rist fra en sil jeg klipper ut av og har sikkert filter til jeg er 100 år, vertfall nå når jeg i dag for første gang skal ha en pause på ca 4 måneder (første pausen min siden jeg begynte å røyke for 4,5 år siden wish me luck )

Skle litt offtopic der, Men husk å brenne ristene før du bruker dem for å få vekk alt av stoffer de har blitt behandlet med.
Det er jo bare å brenne risten, damnit! da blir den god som ny. Skjønner ikke hvorfor du skal ha flere forslag, dette er det enkleste
Sitat av Bothrops
Det er jo bare å brenne risten, damnit! da blir den god som ny. Skjønner ikke hvorfor du skal ha flere forslag, dette er det enkleste
Vis hele sitatet...
Ja det fungerer, ganske lenge og, men IKKE evig. brenne og skrape av "geisen" betyr at du sliter på risten, og tilslutt sitter man igjen med små metall biter som stikker fælt i fingrene .
Sitat av Killa
Jeg er da rimelig nybegynner innenfor hasj og slikt. Har røyka hos en kompis av og til, men jeg har aldri mekka osv før denne sommeren. For litt siden kjøpte jeg meg en vannbong og filter (loom var med). Dette funka knall bra i starten, før vi hadde mista resten av filtrene, og brukt samme filteret om og om igjen til det ble tett og vi fikk ingen effekt. En av nybegynnerfeilene

Anyways, nå lurer jeg litt på hva i heimen man kan bruke som filter? Sølvpapir er ikke akkurat anbefalt, så jeg tror jeg tar det rette valget når jeg ikke bruker det.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er skrevet her men et tips en sånn klype man har TE i. Den kan brukes
Hvorfor poster folk uten og ha lest hva som står i tråden? vask rist har blitt nevn flere ganger og brenne på risten har også blitt nevnt flere ganger..
Dior, ja! Det er nevn.. les før du poster?
ølboks med små hull i funker fint... eller ein annen boks som tåler varme
Jeg trur ikke ølboks funker så veldig mange ganger. Prøv og sett en ølboks på ett bål engang Den smelter!
Jepp den smelter, og siden ølbokser er laget av en slags aliminium legering, er det vel ikke helt heldig å røyke i lengden på heller , inbiller jeg meg da, har ikke noe å basere disse "statements" på.
joa, men det funker i eingangs tilfelle. visst du er heilt tom for allt og trenger det raskt. har brukt det selv i nødstilfelle. men visst du skal ha noe som varer lenge så er vel eit filter fra ein vask perfekt..
Sitat av penelope
Hva med piperensere? Brenner av alt stoffet på piperenseren, og former den "metallpinnen" sammen til en liten rist. Klippe av en passe lang bit først..
Vis hele sitatet...
Ville også gått for denne. Letter å skrape ren enn en "vanlig" rist, og går ikke like fort tett, føler jeg.
Trådstarter
26 0
Jeg fant ut at vi hadde den gamle vasken i garasjen, så klarte å nappe ut en derfra. Reddet kvelden Var å kjøpte filter og cones idag. I'm a large noob at rolling joints/blunts, så jeg kjøper de ferdigordnet=P

Litt off topic her;
Når jeg fyller opp en cone, og alt går bra i selve prosessen der, så fyrer jeg den opp og trekket blir dårlig. Når jeg tar av asken og fyrer den opp på nytt så funker den i en periode før den blir tett igjen.

Kommer dette av at jeg pakker for tett? Er det for mye "godteri" i den?

Tusen takk for alle svar ovenfor forresten Men for all del, jeg vil gjerne vite andre forslag enn det som er nevnt ovenfor
Det kan være på grunn av at du har "gnidd" mekket alt for mye og det har blitt pulver. Pulver er bra for bongtrekk, men ikke joint.
Trådstarter
26 0
Jeg er ganske obs på at jointinnholdet skal være mye grovere enn bonginnholdet. Tror det er fordi jeg pakka den for godt sammen istad. Er med et slags sugerør til den conespakken som gjør at du kan stappe litt ned.
Sitat av Killa
Jeg er ganske obs på at jointinnholdet skal være mye grovere enn bonginnholdet. Tror det er fordi jeg pakka den for godt sammen istad. Er med et slags sugerør til den conespakken som gjør at du kan stappe litt ned.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt samme problemet med mange av de ferdigrulla conesa, syns det er altfor hardt trekk på mange av de. Mulig filteret på de er rulla for tight eller at jeg har pakka de for tight ja.. Beste er å lære seg å rulle bra :P
Trådstarter
26 0
Hehe, ja, det var bare å lære seg det da. Har sett kompisen min gjort det mange ganger, men aldri lært meg teknikken. Får vel ta meg et lynkurs med han.
Hver gang jeg ruller meg en joint lager jeg en hjemmelaget cone og stapper mekket oppi. Men man må være forsiktig og ikke fylle den for mye sånn at det ikke blir trekk.
Sitat av rbt
Jeg trur ikke ølboks funker så veldig mange ganger. Prøv og sett en ølboks på ett bål engang Den smelter!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en del sink i disse ølboksene. og Aluminium, som det sies tidligere i tråden. Ikke bra gasser å puste inn!
Man bruker sink i vedovner, for å "vaske" pipa. Sinkgassen fjerner sot og tjære, slik at du unngår pipebrann! Mange folk brenner en del ølbokser i måneden nettop for å forhindre brann... (de fleste bruker antakeligvis sink-klumper man får i buttiker, eller dioder fra båter (sånne sink-klumper som sitter f.eks under vannlinjen på en påhengsmotor. Disse tiltrekker seg rustet, slik at disse må spises opp før rustet kan begynne å fortære båt/motor.

Spora visst litt av her, men poenget er at jeg ville sjekket ut om det er sunt å puste ølboxgass før jeg hadde begynt med det på heltid...
Sist endret av Ben Reddik; 6. februar 2007 kl. 21:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ølbokser er da 100% rein aluminium (spor av andre metall, men i prinsippet reint aluminium).

Aluminium smelter ved ~700 grader, og koker vel ved 14-1500°C. Så kan ikkje tenke meg at det skulle vere spesiell risiko forbunde med aluminium som filter...
Sitat av vidarlo
Ølbokser er da 100% rein aluminium (spor av andre metall, men i prinsippet reint aluminium).

Aluminium smelter ved ~700 grader, og koker vel ved 14-1500°C. Så kan ikkje tenke meg at det skulle vere spesiell risiko forbunde med aluminium som filter...
Vis hele sitatet...
Om det ikke smelter eller koker, så betyr ikke det at små aliminiumspartikkler "løsrives" fra boksen fordi.
Jeg er ikke helt sikker på dette, men tror kanskje det har noe med dette å gjøre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporation
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordamping oppstår i hovedsak når noko kokar.
Vatn og CO2 har forøvrig den egenskapen at det kan gå rett fra fast stoff til gass. Få andre stoff, inkludert aluminium, kan sublimere. Så nei, det blir ikkje aluminium i røyken som kjem.

Faren ved aluminium er da også neglisjerbar sammenligna med skadevirkningane av røyk i lungene...