Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5777
Hei!
Er veldig fasinert av MC-klubber og motorsykkelmiljøet både i Norge og internasjonalt. Jeg holder på å lese boken "Hells Angels" av Hunter S. Thompson og jeg har akkurat sett dokumentaren "De Fredløse". Et spørsmål jeg lenge har lurt på er: er MC-klubbene en samfunnsfiende, eller en fiende skapt av samfunnet?

Media er ikke for uten grunn kalt den fjerde statsmakt, og media har vel ikke akkurat et godt forhold til MC-klubber. Gjennom presse har vi i samfunnet blitt fylt til randen med propaganda, og vi sitter alle igjen med et inntrykk av at motorsykkelgjengene er lovløse forbrytere som lever for egen vinning, på bekostning av alle andre. Eller, er det propaganda? Ligger det noe i det?
Er disse motorsykkel-entusiastene i Hells Angels, Outlaws og Bandidos fredløse kjeltringer, eller er de vanlige næringsdrivende som alle oss andre?

Tilbake på 90-tallet var det stor rivalisering mellom gjengene, og blant annet outlaws har uttalt seg om at de ikke kunne kjøre motorsykkel og bruke ryggmerket sitt i frykt for å bli skutt. Det er jo veldig forståelig at folk er engstelige og redde for disse gjengene etter noe slikt, men hva har vi å frykte?
MC-klubbene står også for veldig mye låne-virksomhet og inkasso, og det er vel ikke å legge skjul på at folk har fått knekt både armer og bein som følge av å ikke ha betalt. Men, er ikke det i grunn selvforskyldt?

"Jeg fikk sånn en mottakelse, og ble møtt av et brorskap jeg aldri før har opplevd", sier Shorty i dokumentaren "De Fredløse". Og det er jo det det er - et brorskap. De kjører motorsykkel, spiser pizza og drikker øl. Men hva skiller ryggmerkeklubbene fra andre kompisgjenger som kjører motorsykkel ilag?
Når samfunnet sparker deg på ræva ut fra et videre sivilisert liv og behandler deg som et avskum, hvilke muligheter har du når det kommer noen karer og tilbyr deg en kald pils? Ingen vil si nei til å bli tatt inn i varmen til et brorskap som outlaws og hells angels.

Hva er din mening rundt dette? Hvordan står du i forhold til MC-klubber, og hvorfor blir de så sterkt fryktet og forhatt av samfunnet ellers?
Vil gjerne høre mange synspunkt rundt saken!
Sist endret av McLovin; 5. mars 2012 kl. 13:44.
førstemann på månen
Jeg har ikke noe spesielt forhold til MC-klubbene. De har aldri gjort meg noe, og jeg har aldri vært noe redd for dem, men det er bare fordi de ikke har noe med meg å gjøre.

At det er en "kompisgjeng" tror jeg ingenting på. Det er en ulovlig bedrift, hvor det er penger som står i sentrum. Greit nok, folka er kanskje kompiser, men det er penger som er fokuset. Hjelper ikke og være kompis om du ikke bidrar til økonomien. Jeg tror hele opplegget er kynisk som faen.
Sist endret av asTr0nauten; 5. mars 2012 kl. 14:02.
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
At det er en "kompisgjeng" tror jeg ingenting på. Det er en ulovlig bedrift, hvor det er penger som står i sentrum. Greit nok, folka er kanskje kompiser, men det er penger som er fokuset .
Vis hele sitatet...

Snakka med en som var med på dvergkasting i lokalene til HA i Trondheim, så det er nok ikke bare vold, narko osv. det går i
Jeg kjenner flere som er og har vært i MC-miljøet på et eller annet tidspunkt. De er helt vanlige folk som drikker, herjer og slåss. Forskjellen er at de går med vesten med patch bakpå som gjør dem veldig synlige blant "vanlige folk".

Det jeg har hørt om de store klubbene er at de er kjernekarer (bortimot) hele gjengen, men de som er "hangarounds" altså diltere som prøver desperat å komme seg inn ofte har et helt forvrengt syn på ting og som har lest i avisene hva som må til. De er ofte galne og har et markeringsbehov. Det er disse som netopp har fått vest og går og slåss på byen med Hells Angels vesten sin. Da tør ingen å kødde med han og de kommer i avisa.

Har vært på 2 MC treff og det har bare vært kjekke folk. Hells Angels folk er de eneste jeg har lagt merke til som har et markeringsbehov. Sto feks i baren og skulle bestille øl, så kom en HA fyr og brøyta seg fram. Jeg spurte hva faen, og han spurte om jeg ville ha bank. Fair enough, kjøp øla de først du. Men utenom han og et par andre tilfeller så har det bare vært kjekke folk som har invitert meg bort til teltet og latt meg være med.

Så MC folk = kjekke folk, men det fins idioter her også.
Mye likt en vanlig kveld på byen. man skal ikke lete lenge før man møter en tulling.

Så jeg vil si en de er en fiende skapt av samfunnet, som kommer av mye bråk i det forrige årtusen, men som fortsatt henger igjen idag.
De er som alle andre grupper i samfunnet - noen er slemme og noen er snille.
De skaper svært sjeldent problemer for mennesker utenfor disse miljøene - og jeg har aldri hørt om tilfeller av blind vold utført av motorsykkelgjenger.
Mener ikke at disse er til skade i samfunnet. Det har vi derimot andre grupper som er
Sist endret av Life Goes On; 5. mars 2012 kl. 14:13.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Media er ikke for uten grunn kalt den fjerde statsmakt, og media har vel ikke akkurat et godt forhold til MC-klubber. Gjennom presse har vi i samfunnet blitt fylt til randen med propaganda, og vi sitter alle igjen med et inntrykk av at motorsykkelgjengene er lovløse forbrytere som lever for egen vinning, på bekostning av alle andre. Eller, er det propaganda? Ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det er sånn er fordi pressen får sin informasjon hovedsaklig fra politiet. 1%-klubbene er mediesky og det er sjelden de uttaler seg om sitt og sine. Det er grunnen til at pressen trykker politiets propaganda.
Jeg kjenner personlig flere tilknyttet Hells Angels og de er alle hyggelige folk, slik jeg kjenner de.

Det er klart det er en del tvilsomheter som foregår i disse klubbene, men politiet har ikke beviser på det og politiet er gode til å trekke konklusjoner selv om det ikke har rot i virkeligheten. Det fikk jeg erfare da jeg var med på et seminar i forrige uke om 1%-klubbene. MASSE svada fra politiet og justisvesenets side. Med på seminaret var også omkring 7 representanter fra HA, Gypsy Joker MC og Hog Riders og de var, ikke overraskende, uenige i mye av det som ble sagt.

Politiet var mye inne på det med at klubbene beskyttet medlemmer som gjorde noe kriminelt og ikke kastet de ut av klubben. Politiet hadde krimstatiskk over de forskjellige klubbene, men da en i fra HA spurte politiet om han visste hvor mange av de medlemmene som var dømt som faktisk var med i klubben videre ville han ikke si noe. Da HA sa at ingen av de det var snakk om var medlemmer lenger ble det stille..
er MC-klubbene en samfunnsfiende, eller en fiende skapt av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Hva mener du er forskjellen og hvorfor skal det ha noe å si?
Organisert kriminalitet er selvfølgelig et samfunnsproblem og om de opptrer som mafia, innvandrergjenger eller motorsykkelklubber er vel rivende likegyldig?
Det er jo soleklart at smugling, svart økonomi og konflikter mellom rivaliserende gjenger rammer flere enn de som er direkte involvert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Nordic_Biker_War
Sist endret av Mith; 5. mars 2012 kl. 14:22.
The Nerdrager
Han mener vell om klubbene har blitt lagd inn til å være samfunnsfiender grunnet noen spesielle klubber. Da alle klubbene må slite fordi to-tre klubber driver med ulovlig virksomhet.
Her i Haugesund har jeg vært med MC folk, ved deres lokale på en liten fest. Jeg fikk bare inntrykket av at dette var koselige folk, som ikke drev med noe tullball.

Skapt av samfunnet: De som ikke driver med noe ulovlig
Samfunnsfiendene: De få klubbene som driver med ulovligheter.
Å hvilke problemer med samfunnet, og da kanskje spesielt politiet, er det klubber uten jakkemerke opplever som følge av 1%-klubbene?
Sitat av Mith Vis innlegg
Å hvilke problemer med samfunnet, og da kanskje spesielt politiet, er det klubber uten jakkemerke opplever som følge av 1%-klubbene?
Vis hele sitatet...
Det er veldig slitsomt å bli uglesett hele tiden, av både politi og almennheten. Å bli kontrollert usedvanlig ofte av politiet kan faktisk også være en belastning. Det hadde selvfølgelig vært lettere og koseligere å være medlem av en MC-klubb om ikke HA og gjengen stadig hadde havnet i rampelyset på grunn av tung kriminalitet (og medias påfølgende fråtsing).
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er veldig slitsomt å bli uglesett hele tiden, av både politi og almennheten. Å bli kontrollert usedvanlig ofte av politiet kan faktisk også være en belastning.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men jeg tror helt sikkert at folk skiller på om det er Reidars Raiders fra Romedal eller HA man er medlem av og det samme gjelder politiet. Har du noen tall eller noe annen info som sier at man faktisk blir "usedvanlig ofte" kontrollert av politiet og hvilken type kontroller er det snakk om?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Fattern er med i en MC klubb og kjører bråkete sykkel og går med vest med klubblogon bakpå, en helt vanlig mann. Og det intrykket jeg har fått av folka på klubben er at de er helt vanlige folk som liker øl og harley.

Hvordan det er med HA og bandidos og andre 1%ere er jeg ikke sikker på. Men de gangene fattern har vert på fest hos HA så er det lite vold og folk har respekt for hverandre. Deler en øl med purken og inviterer de inn på grilling etc.
"Like barn leker best"

For å svare deg TS, jeg tror nok de er en fiende skapt av media. For det meste harmløse barskinger som gir deg en klem
Sist endret av Echuz; 5. mars 2012 kl. 16:06.
Reidars Raiders

Synes det er synd at MC-klubber ofte blir uglesett som en helhet. Sier dette fordi jeg er en synder selv på dette området. Tankene går automatisk til "kriminell" når jeg ser en fyr med patch.

Til gjengjeld klarer jeg å sette pris på broderskapet som nok finnes i de fleste av disse klubbene. Jada, i klubbene med omfattende kriminelle forbindelser er nok penger det som til syvende og sist styrer, men tror det er et brorskap i selv disse klubbene. Kanskje tilogmed sterkere enn hos andre?

Lett å bli forelska i MC-kulturen når man ser på serier som Sons of Anarchy
http://www.youtube.com/watch?v=XuGCODEVZp0

Litt informarsjon fra en eks-medlemmer i Bandidos og Hells angels om hvor lite brorskap det visstnok skal være.


Selv om disse 1% klubbene sannsynligvis driver med kriminalitet vil jeg ikke si at de er et seriøst samfunnsproblem i Norge, det er jo noe mystiskt og sjarmerende med de som gjør at de bringer samfunnet noe godt.
Men ser man på Sverige og Danmark hvor bandidos og hells angels har gategjenger som X-team og Red & white crew så kan man si at de er et problem!
Sist endret av CountDrugula; 5. mars 2012 kl. 16:21.
http://www.dagbladet.no/2010/03/02/n...riks/10652199/

Over halvparten av alle medlemmene er straffedømt og ved ransakelser av lokalene finner politiet våpen og tyvegods. tyder på at de er kriminelle
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Reidars Raiders

Synes det er synd at MC-klubber ofte blir uglesett som en helhet. Sier dette fordi jeg er en synder selv på dette området. Tankene går automatisk til "kriminell" når jeg ser en fyr med patch.

Til gjengjeld klarer jeg å sette pris på broderskapet som nok finnes i de fleste av disse klubbene. Jada, i klubbene med omfattende kriminelle forbindelser er nok penger det som til syvende og sist styrer, men tror det er et brorskap i selv disse klubbene. Kanskje tilogmed sterkere enn hos andre?

Lett å bli forelska i MC-kulturen når man ser på serier som Sons of Anarchy
Vis hele sitatet...
De største MC-klubben er kriminelle organisasjoner. Søk på nett og dere vil finne masse dokumentasjon på det. Tror nok SOA ikke er så langt unna sannheten for de fleste store, kjente klubber.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=XuGCODEVZp0

Litt informarsjon fra en eks-medlemmer i Bandidos og Hells angels om hvor lite brorskap det visstnok skal være.


Selv om disse 1% klubbene sannsynligvis driver med kriminalitet vil jeg ikke si at de er et seriøst samfunnsproblem i Norge, det er jo noe mystiskt og sjarmerende med de som gjør at de bringer samfunnet noe godt.
Men ser man på Sverige og Danmark hvor bandidos og hells angels har gategjenger som X-team og Red & white crew så kan man si at de er et problem!
Vis hele sitatet...
De kalles 1%ere fordi de er den lille andelen som driver med faenskap. Så mye snakk om hvor trangsynte og hvor ofte folk drar grupper over en kam som det er på forumet her så burde de fleste se at det er de små gruppene som ødlegger for alle de andre små klubbene rundt om i landet som bare har felles interesser og har en felles uniform.

"Freakforum treff: En fare for våre barn" Ser hvor jeg vil hen?
Sitat av Echuz Vis innlegg
De kalles 1%ere fordi de er den lille andelen som driver med faenskap. Så mye snakk om hvor trangsynte og hvor ofte folk drar grupper over en kam som det er på forumet her så burde de fleste se at det er de små gruppene som ødlegger for alle de andre små klubbene rundt om i landet som bare har felles interesser og har en felles uniform.

"Freakforum treff: En fare for våre barn" Ser hvor jeg vil hen?
Vis hele sitatet...

Jeg sier så absolutt ikke at alle MC-klubber i Norge er et problem? Jeg snakket her om 1 % klubber, ikke holy riders.
I Tromsø skal det visstnok være HA som styrer det aller meste av amfetamin handelen. Har dette fra ganske gode kilder. Det sier seg forøvrig selv at disse klubbene tjener pengene sine på tvilsomt vis. De jeg vet om som har tilknytning til HA har ikke akkurat fast jobb, men penger har de nok av.

At det finnes mennesker i 1% klubbene som er ålreite tviler jeg ikke ett sekund på. Hva skal de tjene på å være drittsekker? Problemet oppstår i det du skylder dem penger eller noe annet. Da tror jeg ikke de er så hyggelige lengre. Å at det er "tryouts" som gjør drittjobbene er jo en selvfølge. Det blir for lett for politiet dersom lederne driver med åpenlys kriminalitet.

Hvorvidt de er et samfunnsproblem er et vanskelig spørsmål. Jeg synes distribusjon av harde narkotiske stoffer er et samfunnsproblem, så i så måte er de vel det. Problemet er vel at narkotikaen finner veien uansett hvem som gjør det, så det problemet forsvinner nok ikke med klubbene.

Kort sagt, de driver med organisert kriminalitet. Kriminalitet er et samfunnsproblem.
Sitat av murloc Vis innlegg
I Tromsø skal det visstnok være HA som styrer det aller meste av amfetamin handelen. Har dette fra ganske gode kilder. Det sier seg forøvrig selv at disse klubbene tjener pengene sine på tvilsomt vis. De jeg vet om som har tilknytning til HA har ikke akkurat fast jobb, men penger har de nok av.

At det finnes mennesker i 1% klubbene som er ålreite tviler jeg ikke ett sekund på. Hva skal de tjene på å være drittsekker? Problemet oppstår i det du skylder dem penger eller noe annet. Da tror jeg ikke de er så hyggelige lengre. Å at det er "tryouts" som gjør drittjobbene er jo en selvfølge. Det blir for lett for politiet dersom lederne driver med åpenlys kriminalitet.

Hvorvidt de er et samfunnsproblem er et vanskelig spørsmål. Jeg synes distribusjon av harde narkotiske stoffer er et samfunnsproblem, så i så måte er de vel det. Problemet er vel at narkotikaen finner veien uansett hvem som gjør det, så det problemet forsvinner nok ikke med klubbene.

Kort sagt, de driver med organisert kriminalitet. Kriminalitet er et samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Enig i hva du sier, synd at de driver med innførsel og salg av speed, men er bedre at MC-klubbene gjør det enn feks Serbisk mafia
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Enig i hva du sier, synd at de driver med innførsel og salg av speed, men er bedre at MC-klubbene gjør det enn feks Serbisk mafia
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
▼ ... over en måned senere ... ▼
god kontakt med flere i bandidos kjempe gjeng selv medlem i deathrider mc mye oppskrytt i media !
Homemade Retard
zeicko's Avatar
en 5 parts "insider" av hells angels
http://www.youtube.com/watch?v=r38OC...eature=related
Som påpekt tidligere, så er de omtalte klubbene relativt mediesky, særlig i norge, hvor de faktisk lykkes relativt greit med å holde en lav profil på generell basis.
I alle mine år som ordensvakt rundtom i kongeriket har jeg, med unntak av en gang, aldri hatt problemer med fullverdige medlemmer. X-team derimot, de oppleves som en gjeng tullete folk som leker tøffe, og disse blir ganske ført borte, kom at de fullverdige ikke ønsker den negative publisiteten dette gir.

Jeg har selv vært i kontakt med medlemmer for å bli kvitt problemer med hang-arrounds ol. Dette har alltid løst seg med positivt utfall for meg.

Så på generell basis vil jeg påstå at dette miljøet ikke byr på problemer for andre enn de som ender opp med å skylde penger og liknende.