Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4184
Hei!

Jeg skal ha oppkjøring om 7 dager, og lurer på om det er noen andre me lappen(Klasse B) som kan komme med noen gode tips til denne oppkjøringen? Hvis jeg f.eks glemmer å blinke i et kryss(Kan lett det når man er nervøs), og sensor ikke sier noe, burde jeg da si ifra og si det at "Her burde jeg ha brukt blinklys" eller burde jeg bare holde kjeft? Hvis jeg sier det, så hører jo hu det at jeg kan det. Eller åssen er det? Kommer jo seff ann på fra sensor til sensor! Noen gide tips? Drikke noe spesielt føre jeg tar oppkjøringa?

Btw, bursdag i dag! 18 år å greier

Takker for alle gode forslag
Jeg kan på det sterkeste anbefale å først og fremst ta det med roooooo. Da er sjansen mindre for at du glemmer småting. OM du skulle finne på å ha noen slurvefeil bør du si ifra med én gang. Dette gjør deg mer overbevisende når du prøver å få sensor til å tro at det kun skyldes nervøsitet. Det er også veldig bra å prøve å få igang samtale med sensor. Et annet meget godt tips er å overdrive speilbruken. Gløtt i bakspeilet hvert 5-sekund. Dette gir sensor et inntrykk av at du har overblikk. Og for guds skyld, STOPP FOR FOTGJENGERE! Mange sensorer utøver nulltoleranse om du suser forbi en fotjenger som står ved en fotgjengerovergang, eller barn som leker/går i veikanten.

Lykke til
Gratulerer med dagen!


Det beste tipset jeg kan komme med i forbindelse med oppkjøring er å være rolig og avslappet. Gjør du en feil, prøv å glem den fortest mulig. Du vet selv du kan kjøre godt (antar jeg ettersom du faktisk har bestilt oppkjøring) så du burde vite med deg selv, og fortelle deg selv, at dette ikke er noe problem. Dette mestrer du fint.
Et veldig godt tips er hvis du kjører i områder hvor det er barn: Flytt benet med en gang over på bremsepedalen og brems litt ned. I sensors øyne vil dette vise at du både er hensynsfull, aktpågivende og varsom

Lykke til!
(Jeg stod på første forsøk i Desember)
Vel, her i byen er det slik; Etter oppkjøringa spør Sensor om det er noe du vil legge til, DA skal du si alle de feilene du er oppmerksom på. Hvis du er klar over dem, så er det mye mindre sjangs for å stryke.

edit: Men det blir jo kanskje litt dumt å bare late som ingenting hvis du har gjort en feil også. Velg en av delene : )


Lykke til
Sist endret av Dice; 5. juni 2006 kl. 18:12.
Mange bra tips over, eneste jeg kan tilføye er at det er lurt å legge seg en time eller to tidligere enn du pleier. Da blir du mer våken og gjør mindre feil.
Jeg fikk foresten setfikatet på første forsøk, hadde en grov feil(en litt for brå nedbremsing)men siden jeg kjørte greit ellers, stoppet for gamle tanter som skulle over veien og sånt så sto jeg.
Samme vil jeg si Dice. I oslo er det sånn at man får lov å si ting man ville gjort annerledes på slutten av oppkjøringen. I mitt tilfelle sa sensor før prøven at vi skulle kjøre hele løpet igjennom før jeg skulle si noe eller kommentere.

GL HF. Ta det med ro og tenk på det du har lært.
Sitat av wkL
Gratulerer med dagen!
Vis hele sitatet...
Takk takk

Sitat av Dice
Men det blir jo kanskje litt dumt å bare late som ingenting hvis du har gjort en feil også. Velg en av delene : )
Vis hele sitatet...
Ja blir lixom litt dumt det der


Men et generelt spm, burde jeg si det føre jeg begynner å kjøre at det kan hende jeg gjør noen småfeil pga at jeg blir nervøs på sånt!? Sannheten er at jeg kommer til å riste etter at jeg er nervøs Kommer HELT sikkert til å drite på meg over første fartshomp eller noe


Må man ha med synstest eller noe når man kjører opp? Legeattest eller noe for å få lappen?
Sitat av SirKim2000
Må man ha med synstest eller noe når man kjører opp? Legeattest eller noe for å få lappen?
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger bare å ta med legitimasjon og kvitering for at du har betalt oppkjøringen. (med mindre du er pensjonist eller over en viss alder, husker ikke helt hvilken )
Sitat av Henriken
Nei, du trenger bare å ta med legitimasjon og kvitering for at du har betalt oppkjøringen. (med mindre du er pensjonist eller over en viss alder, husker ikke helt hvilken )
Vis hele sitatet...
Er nok over en viss alder, 65 år om jeg ikke tar feil. Pensjonist kan du jo være selv om du er 20 år.
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Ok! Takk for alle svar og anbefalninger av dere!
Hvis noen lurte så besto jeg i dag! Så da blir det ut å kjøre i kveld

Det som jeg vil anbefale etter min oppkjøringstime hvis noen lurer så er dette noe jeg måtte igjennom ihvertfall!

* Passe på ved venstresving i lyskryss (Vikeplikt fra biler fra høyre vet dere)
* Ikke bremse ned farten føre du er i fartreduksjonsfeltet!
* Planlegge hastigheten gjennom et lyskryss hvis det skulle skifte til gult og så rødt!
* Ha overblikk!
* Bruk speilene
* PASS PÅ FARTA!!! (VIKTIG!)
* Få opp farten på fartsøkningsfeltet når man skal inn i f.eks 80 sona!

Og så kan man score et poeng om man er hyggelig mot sensor Jeg fikk ei hyggelig dame som sensor, så ikke noe problem for meg iallefall

Postet på denne tråden igjen så andre som faktisk søker kan finne den å lese mine erfaringer av oppkjøringen også

Og til dere andre som skal kjøre opp, lykke til
Gratulere SirKim2000

Husk å ta det litt med ro i beynnelsen, lett å bli litt for ivrig med en gang
Gratulerer! Får kose deg:P
Gratulerer Tar en liten bit av æren jeg
Gratulerer så mye, og håper du er klok nok til å kjøpe deg en fin Volvo... (Bil med stil)
Spørr siden tråden ennå lever jeg:
Hvor hakkete er sensorer på fartsgrensene? Stryker du om du ligger to-tre km over fartsgrensa noen sekunder?
Purity: stryke for å ligge to-tre km over fartsgrensen i noen sekunder? Hva tror du selv?
En kamerat av meg kjørte i 10km over fartsgrensen over en liten strekning..noen hundre meter kanskje..man kan slippe unna likevel..men kjører du litt over fartsgrensen over tid, så er det grunn til å stryke, men ikke to-tre km, og en god del mer enn 3 sekunder. Er vel ikke noe spesifikt fasitsvar på det..
Det som man også må huske på er at du kan stryke om du kjører for sakte også.
Dette er vell for at du skal lære deg at 50 km/t er 50 km/t og ikke 40/60km/t

Dersom du ligger 2 - 3 km/t over fartsgrensa bare noen få sekunder bryr dem seg ikke. Er jo tross alt lett å komme litt over farsgrensa. Så lenge du ikke ligger 5 km/t over farstgresna over litt lengre tid slik at sensoren merker det har du ingenting å frykte
Husk å ta det litt med ro i beynnelsen, lett å bli litt for ivrig med en gang
Vis hele sitatet...
Ja hvet hvordan det er, ble stoppet av politiet dagen etter jeg fikk lappen: kjøte i 80km/t i 50sonen+ Trim+ en bakpå uten hjelm+ hadde mangler på mopeden+ farlig forbikjøring . Sivilen sto i et sogholdt, så han ikke før jeg skulle slippe kompisen min av :S Men jeg fikk kunn bot for trimmen fordi jeg innrømmet å ha gjort noe galt
Det er litt offtopic, menmen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har oppkjøring i morgen og er helvetes nervøs. Er vanligvis ikke en nervøs person, men av en eller annen grunn har jeg slitt veldig med dette de siste dagene og tenker ikke på noe annet en oppkjøringen... Noen tips om hvordan jeg skal få sove i natt og hva jeg burde for å forberede meg best mulig før kjøring i forhold til nervøsitet?
jeg har faen meg også oppkjøring imorgen!!! blææh
det er helt normalt å være nervøs! Det er tross alt en stor ting du begi deg ut på i morgen! Selve oppkjøringen går så fint så, så lenge du ikke gjør noen grove feil. Husk at kjørelærere er mye mer pirkete enn sensorer, det merket jeg hvertfall. Det er ingenting å være redd for, husk å legg fram alt du trenger til i morgen i kveld, slik at du ikke blir sendt hjem fordi du ikke har id og sånt.
Sitat av Dani18
Husk at kjørelærere er mye mer pirkete enn sensorer, det merket jeg hvertfall.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt individuelt, og kan ikke brukes som noen trøst.
Men om teorien sitter godt, og du klarer å utøve det du har lært, så vil du sannsynligvis stå.
Skader ikke å øve et par timer kvelden føre
spør hvem som sitter med et midlertidig førerbevis i hånden? wuhuuuu
Besto også første gangen. Fikk meget bra over hele det arket han fylte ut. Andre som tok oppkjøring fjerne?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mange bra tips her Jeg har oppkjøring til torsdag, og gruer meg skikkelig!
Det er også noen ting jeg er litt usikker på så jeg spør her, og håper noen kan forklare.
På forhånd takk for hjelp

Vet noen hvordan jeg finner dette? Og hvordan gjør dette?
(Oppgavene man får fra sensor)

bremser:
*Finn ut om tokretslampe virker, og hva vil du gjøre hvis den lyser.

styring:
*Kontroller om styringen er slitt.
*

Vinduspusser/spyler:
*Kontroller spyler, væskenivå og pusserblad.

Noen som akkurat har hatt oppkjøring som vet?
Min sensor spurte meg hva jeg kunne om dekk, og da bør du nevne:

- Sommerdekk, vinterdekk, piggdekk
- Minimum spordybde
- Hvorfor det finnes et minimumskrav for spordybde
- Når de forskjellige skal brukes
- Hvordan finne ut om du har for høyt eller lavt trykk i dekkene (måle trykk eller se på slitasje)
- Forklare litt hvordan dette går ut over veigrep/rattfølelse/styring generelt

Kanskje noe annet også som jeg ikke kommer på i farten
Oppgavene man får av sensor går kjørelæreren igjennom rett før oppkjøring. Gjorde ihvertfall det med meg på lettsykkel. går ut ifra at de gjør det på bil og.
Sitat av baloo
bremser:
*Finn ut om tokretslampe virker, og hva vil du gjøre hvis den lyser.

styring:
*Kontroller om styringen er slitt.
*

Vinduspusser/spyler:
*Kontroller spyler, væskenivå og pusserblad.
Vis hele sitatet...
1. Lyser varsellampe, sett av bilen på verksted.
2. Er det flere cm dødgang er den 'slitt'.
3. Spyle, se på tanken og bladet bør byttes om det lager kjip pipelyd og ikke tar vekk all væsken.
Takk
Men hvordan setter jeg på tokretslampen? For å sjekke at den funker?
Når den lyser, betyr det at den ene bremsekretsen er gått ut/ ødelagt?

Og skal jeg kjøre mens jeg sjekker dødgangen? Eller kan bilen stå sille men på?
Sist endret av baloo; 27. mai 2007 kl. 15:15.
Lykke til og gratulerer med dagen!
^ baloo,
Når du starter bilen lyser det en haug med lamper på dashbordet, slukker ikke varsellampen for bremsegreiene er det noe galt et sted. På moderne biler gjør man ikke noe med sånt selv.
Er uansett viktigere å sjekke om det er trykk i bremsene.

Dødgangen sjekker du når bilen står stille, ser hvor mye du kan bevege på rattet uten at hjulene beveger seg. Må selvfølgelig være startet, svinge uten servo mens bilen står stille er kjipt.
Sist endret av Goophy; 27. mai 2007 kl. 15:20.
aha Det var jo ikke så vanskelig som jeg trodde i det hele tatt! Bra jeg fikk klarhet i dette nå,for jeg blir mer og mer nervøs og stresset for hver dag som går!
tusen takk for hjelpen