Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 11993
Heisann!

Har fått noe jævlige greier (også kalt fugemasse) på en helt ny og (jævli) dyr Levis-bukse, noe jeg irriterer meg grenseløst over. Flekken er relativt stor, og det går ikke an å skrape massen vekk lenger.

-Prøvde å fryse den ned også få det av, samme prinsippet som tyggisklyser.
-Prøvde med vann.
-Prøvd å skrape av.

Hvordan i hule helsikke får man vekk dette?


Fredrik
Kanskje dumt spørsmål, men har du vasket buksen i vaskemaskinen?

Bensin tar vel det meste, men vil kanskje ødelegge buksene dine

Legg de i en bøtte med Zalo vann en stund, også kjør dem gjennom vaskemaskinen.

Jeg gir ingen garantier
Sist endret av Dasset; 17. mai 2012 kl. 20:50. Grunn: Tips
Tar du lunka vann og gnir lenge så kan det hende du får vekk mesteparten. Ellers har jeg ingen råd, har jobba mye med det og det sitter på arbeidsklærne enda. Det blir lite synlig men er nok verre med sivilklærne.
har du prøvd å ha vann på flekken og så fryse ned og skrape av ?
Fugemasse er vell ett ganske vidt begrep, hva er det spesifike stoffet/tingen, feks silicon,acryl,tec7 osv ?
Gå til et renseri å spør før du ødelegger den med zalo eller bensin.. :-D
Du kan jo bare helle bensin og klor på boksa, slite litt på den med sandpapir, og kødde den til litt ordentlig, da ser den hvertfall jævela kult ut!!! (hvis du har slik stil da)
Sist endret av stukeren; 17. mai 2012 kl. 21:58.
Om den er helt ny kan du jo satse på at du kan bytte den i butikken uten at de merker at det er en flekk der..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Offtopic;

Er Levis ett dyrt merke? O.o (gotta talk to mah parents now)

Ontopic;
Hør med ett renseri, de vet urovekkende mye om slikt.
Kanskje produsenten har noen tips til hvordan man fjerner det?
"To remove silicone after it has dried on your clothes try a microfibre cloth with some water."

or

"Turpentine and paraffin applied to the garment/carpet/silicone bead, covered with a cloth (to prevent the solvents from flashing-off (drying) too quickly) and left for a few hours, ought to do the trick.

Check for fabric color-fastness first though."

2nd one is advice from a sealant chemist apparently.
Vis hele sitatet...
Om den ikke er silikonbasert, så kan du prøve å varme det opp på en eller annen måte.

Tenker å dyppe den i kokende vann en liten stund vil gjøre fugemassen lettere å ha med å gjøre

Kilder: Store Norske leksikon
Eurogamer
et kaffefilter og strykejern. Strykejernet vil smelte fugemassen og kaffefilteret vil (forhåpentligvis) trekke ut fugemassen.

Dette funker hvertfall med stearin!
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Offtopic;

Er Levis ett dyrt merke? O.o (gotta talk to mah parents now)

Ontopic;
Hør med ett renseri, de vet urovekkende mye om slikt.
Vis hele sitatet...
Buksene koster en del ja, har selv en til 1200,- spenn...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Buksene koster en del ja, har selv en til 1200,- spenn...
Vis hele sitatet...
Okay...

Er Levis og Levi Strauss samme? Har ei Levi Strauss bukse jeg trodde var Levis... Men litt googling tilsier at de er samme.
Litt off-topic! Bruker også Levis-bukser! Det er veldig komfortable bukser.
Uansett, fuglemasse? Dritt altså?
Sist endret av Knäppgök; 17. mai 2012 kl. 23:09.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Litt off-topic! Bruker også Levis-bukser! Det er veldig komfortable bukser.
Uansett, fuglemasse? Dritt altså?
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at han mente fugemasse, ettersom det var det han skrev.
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Har kjørt de gjennom vaskemaskin nå, skjedde ikke en dritt. Prøver meg fram på et renseri i morgen, satser på det går veien.

Takker for svar!
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Er ganske sikker på at han mente fugemasse, ettersom det var det han skrev.
Vis hele sitatet...
Litt tvetydlig mener nå jeg. Vet ikke hva fuglemasse er, jeg!
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Har kjørt de gjennom vaskemaskin nå, skjedde ikke en dritt. Prøver meg fram på et renseri i morgen, satser på det går veien.

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Det er litt dumt at du har kjørt dem gjennom vaskemaskinen, det kan gjøre vondt verre for renseriet. (Slik at du vet det til neste gang i allefall.)
The Merciful One
mr5050's Avatar
gå på byggmakker eller noen annen verktøy sjappe og kjøp en sprayboks med sånt løsemiddel de bruker til og vaske bort fugeskum/byggskum! funker garantert. tror det er HILTI som lager det
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Litt tvetydlig mener nå jeg. Vet ikke hva fuglemasse er, jeg!
Vis hele sitatet...
FUGE.. Ikke fugle

Det brukes blant annet til fliser f.eks. til å tette mellom disse.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
gå på byggmakker eller noen annen verktøy sjappe og kjøp en sprayboks med sånt løsemiddel de bruker til og vaske bort fugeskum/byggskum! funker garantert. tror det er HILTI som lager det
Vis hele sitatet...
Stemmer i her. Prøv med løsemidler, det fjerner det meste. Skal også være mulig å fjerne lukta totalt med noen runder i vaskemaskin etterpå. Hvis du er redd for buksene dine, kan du høre med renseri først, men jeg regner nesten med at de enten kommer til å anbefale løsemidler, eellller kjempedyr rens. Uansett håper jeg du fikser det

Peace