Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2311
Jeg opplever sjefen min som direkte useriøs, og vil gjerne ha tips til ting jeg kan nevne for han for å få satt han litt på plass.

1) Han forteller om sykefraværet (antall dager, hva det koster blablabla) om enkeltindivider på jobben, uten at dem er tilstede. Dette mener jeg er moralsk forkastelig og bør slås hardt ned på.

2) Han truer med trekk i lønn hvis vi gjør småfeil som gjerne koster firmaet en hundrelapp.

3) Når han føler trangen for "å kjefte" så drar han frem saker som gjerne er 2-3 og gjerne 4 år gamle for å "ha noe å si" - Gjerne bare for å tilfredsstille sin egen autoritære posisjon?

Jeg _vet_ at dette blir tatt seriøst av mine kollegaer, og de føler seg veldig usikre og ukomfortable, så jeg vil gjerne ta et tak for miljøet på arbeidet for å få strammet opp denne ubrukelige sjefen uten sosiale antenner litt.

Har dere noen tips?
Kontakt evt. fagforening, der får man som regel gratis juridisk rådgivning.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Jeg opplever sjefen min som direkte useriøs, og vil gjerne ha tips til ting jeg kan nevne for han for å få satt han litt på plass.

1) Han forteller om sykefraværet (antall dager, hva det koster blablabla) om enkeltindivider på jobben, uten at dem er tilstede. Dette mener jeg er moralsk forkastelig og bør slås hardt ned på.

2) Han truer med trekk i lønn hvis vi gjør småfeil som gjerne koster firmaet en hundrelapp.

3) Når han føler trangen for "å kjefte" så drar han frem saker som gjerne er 2-3 og gjerne 4 år gamle for å "ha noe å si" - Gjerne bare for å tilfredsstille sin egen autoritære posisjon?

Jeg _vet_ at dette blir tatt seriøst av mine kollegaer, og de føler seg veldig usikre og ukomfortable, så jeg vil gjerne ta et tak for miljøet på arbeidet for å få strammet opp denne ubrukelige sjefen uten sosiale antenner litt.

Har dere noen tips?
Vis hele sitatet...
http://www.ukeavisenledelse.no/nytti...ticle59323.zrm

Person*opplysninger
Spørsmål: Hva gjør man når arbeidsgiver bryter taushetsplikten i personalsaker?
Svar: Arbeidsmiljøloven inneholder ingen uttrykkelige regler om taushetsplikt i personalsaker.
Arbeidsgivers plikt til å bevare taushet i personalsaker kommer imidlertid til uttrykk i flere sammenhenger.


http://www.facebook.com/arbeidstilsynet

*16.01.2011. Arbeidstilsynet har opprettet profil på Facebook.
Her kan man stille spørsmål og diskutere temaer knyttet til arbeidsmiljø*


http://www.arbeidstilsynet.no/

Arbeidstilsynet, Kontroll og veiledning om arbeidsmiljø
Gå på facebook. Tips dine kollegaer og gå ut i gatene! Viva la revolution!

Eller så kan du ta en prat med sjefen eller tillitsvalgte.
Sitat av caperno Vis innlegg
Gå på facebook. Tips dine kollegaer og gå ut i gatene! Viva la revolution!

Eller så kan du ta en prat med sjefen eller tillitsvalgte.
Vis hele sitatet...
Evnt. Ikke gå på Facebook. Da blir det masseoppsigelser.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Evnt. Ikke gå på Facebook. Da blir det masseoppsigelser.
Vis hele sitatet...
Er riiimelig sikker på at det var sarkasme.

OT: Vet ikke helt hva slags bedrift det er, men om dere er medlem av f. eks LO eller UNIO så kan dere jo ta kontakt med dem. Hvis ikke så kan du sikkert ringe arbeidstilsynet og få litt råd. Du kan også eventuelt bare ta det opp ansikt til ansikt med sjefen din. Lykke til, vet at det ikke alltid er så lett å snakke til den som betaler lønna di!
Helt seriøst, få med de andre annsatte og ta et alvorsord med sjefen. Forklar han at slik det er i dag kan det ikke være. Spør deg selv, vil jeg virkelig jobbe for denne mannen?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er da du må få inn den bedre-miljø-via-felles-hat-for-sjefen-ordningen neida, men joda. ok kanskje.
Jeg tror jeg kan se for meg typen, det vil kanskje ikke gjøre ting noe bedre hvis dere konfronterer han?
Skriv et anonymt brev der du forklarer situasjonen og hvordan oppførselen hans mottas av de ansatte og hva det gjør med miljøet. evt. gå til sjefen hans hvis han fortsetter å prate drit om folk som ikke er til stede.
Sist endret av Bothrops; 28. januar 2011 kl. 10:33.
Liker Both sin, selv om det er litt, ehm, feigt?

Vet hvordan det er å jobbe for en slik sjef og jeg misunner deg ikke.

Snakk med tillitsvalgte i bedriften eeventuelt fagforeningen.
Ikke har vi tillitsmann, ingen er organiserte og arbeidstilsynet? Heh, tror ikke jeg gidder å bruke så mye tid på det. Jeg tenkte mer på en passende 'hevn' som får satt'n på plass
Sitat av suptispe Vis innlegg
Ikke har vi tillitsmann, ingen er organiserte og arbeidstilsynet? Heh, tror ikke jeg gidder å bruke så mye tid på det. Jeg tenkte mer på en passende 'hevn' som får satt'n på plass
Vis hele sitatet...
Hevn=Si opp?
Sitat av suptispe Vis innlegg
Jeg opplever sjefen min som direkte useriøs, og vil gjerne ha tips til ting jeg kan nevne for han for å få satt han litt på plass.

1) Han forteller om sykefraværet (antall dager, hva det koster blablabla) om enkeltindivider på jobben, uten at dem er tilstede. Dette mener jeg er moralsk forkastelig og bør slås hardt ned på.

2) Han truer med trekk i lønn hvis vi gjør småfeil som gjerne koster firmaet en hundrelapp.

3) Når han føler trangen for "å kjefte" så drar han frem saker som gjerne er 2-3 og gjerne 4 år gamle for å "ha noe å si" - Gjerne bare for å tilfredsstille sin egen autoritære posisjon?

Jeg _vet_ at dette blir tatt seriøst av mine kollegaer, og de føler seg veldig usikre og ukomfortable, så jeg vil gjerne ta et tak for miljøet på arbeidet for å få strammet opp denne ubrukelige sjefen uten sosiale antenner litt.

Har dere noen tips?
Vis hele sitatet...
HVor er det du jobber? HVis det er en butikk kjede, foreslår jeg at du kontakter det høyere hold (ledelsen) og fortteller dem om dette.

En annen ting du kan ta å gjøre er å ta dette personlig opp med han.
Dette er jo et lite selskap med 10 ansatte, det er en graveentrepenør.

Jo jeg kan alltids si opp, men jeg liker jo alle kollegaene mine Dessuten er det ikke verst for meg, han er verre med de andre, og de tar seg veldig nær av det. Så jeg tenkte for miljøets skyld.
Formane til menneskelig moral? Totalitære smågubber frykter tålmodighet hos sine ansatte mer enn noe annet. Gjør pliktene, men vis at dere har krav på ro og fred i pausene. Prøv å ta en Gandhi-holdning når kolleger driter på draget. Seriøs, men menneskelig. Etterhvert tvinges han til å ta et oppgjør med det forvridde synet sitt på arbeidsmoral- som han antageligvis mener skal være 100% på, 24/7. Det, eller klippe trådene til alle sammen og lage et elendig arbeidsmiljø for seg selv. Sånne kortneser lever av skrekkblanda respekt- ikke gi ham det! Han trenger å vite hva samvittighet er for noe. Dere mister ikke ansikt av å vise hvilket press han legger på dere. Er veldig viktig å ikke overdrive. Man må være konsekvent for å få respekt.

Og, forresten- hevntanker har du fått fra grisen. Det er nedrig og løser absolutt ingenting. Lær fra Talmud- Den beste hevn er å leve vel.
Sist endret av Tap_the_Apex; 28. januar 2011 kl. 19:54.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Dette er jo et lite selskap med 10 ansatte, det er en graveentrepenør.
Vis hele sitatet...
Begrav ham levende?
Ved neste personalmøte når alle er der, så sier dere bare fra at dere misliker hvordan han oppfører seg.
Hvis alle står bak det og har forbredt seg litt på å sette han til veggs, så vil det nok gå fint. Han sparker nok ikke alle sammen. Hvis dere ikke har personalmøter, så kan dere bare si at dere vil ha et møte, eller ta det uformelt i lunsjen eller noe. Kan ikke være så ekstremt vanskelig hvis dere bare går sammen om det.
Jeg var borti en litt lignende sak, må nesten fortelle det litt enkelt:
Vi hadde en i bedriften som var der i samarbeid med nav, han hadde ett tidligere rusmisbruk, men var da klart på egenhånd og bli rusfri.
Han var vekk fra jobben pga sykdom, og jeg hadde vært hos han dagen i forveien og hjulpet han med pc'en hans.
Jeg kommer på jobb neste dag, og spør om personen ikke kommer i dag, og han sa bare at han var hjemme, jeg tenkte ikke noe mer over dette da, reiste ut og jobbet, kom tilbake til jobben for og spise lunsj, og alle var tilstede, da kommer sjefen og sier at han atageligvis ikke kommer til å komme tilbake, han sa at han hadde begynt og ruse seg igjen helt plutselig, bare fordi han ikke var på jobb den ene dagen pga sykdom.

Jeg klarte da ikke holde meg da jeg viste grunnen til at personen ikke møtte på jobb, og sa til sjefen "du kan ikke drive og baksnakke folk på den måten vis du vil driver ett seriøst firma, eneste stedet du passer til og drive med denne holdningen er en familie bedrift som ingen liker hverandre".
Dette endte med at jeg blei kalt inn til div møter med sjef og sånt. Jeg var lærling på denne tiden, men holdt faktisk på og miste jobben.
Men jeg sto på mitt om at det ikke skulle være noe baksnakking, og var egentlig lei av at sjefen drev med dette, og det viste seg at personen faktisk bare var syk, og ikke hadde ramlet utpå igjen. Fikk aldri noen unnskyldning av sjefen, men han som jeg støttet satte veldig pris på dette, men sjefen har desverre ikke sluttet og baksnakke enda, men folk turte og si i fra etter dette..

Men poenget er, det kan lønne seg og konfrontere sjefen med dette, bare ikke bruk samme metode som meg, men ta det med en vennlig tone, og kanskje nevne at det er andre deg også som mistrives med dette. Selvfølgelig kan dette få litt feil konsekvenser, så du må bedømme selv om det er verdt det for deg. Jeg vil ikke gi deg ett råd som gjør at du må begynne og kikke etter en ny jobb..
Håper det er noe til hjelp....
Tror ikke sjefer i norge kan gi noen sparken for å si sine meninger.
Alle dere ansatte sier opp samtidig, mens dere fyller Facebook av dritt om arbeidsplassen og sjefen.
Gjerne litt syting i media og, det er fint!
Sist endret av Crazyness; 28. januar 2011 kl. 20:20.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Helt seriøst, få med de andre annsatte og ta et alvorsord med sjefen. Forklar han at slik det er i dag kan det ikke være. Spør deg selv, vil jeg virkelig jobbe for denne mannen?
Vis hele sitatet...
Å rotte seg opp imot sjefen og ydmyke han foran alle sine ansatte er ikke måten å gjøre det på. Han vil kanskje late som at han skjerper seg i begynnelsen, men egentlig gjør man ting bare verre.

Tillittsvalgt eller noen i fagforbundet må snakke med vedkommende under 4 eller 6 øyne.