Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2314
Jeg har nettopp kjøpt en nettverksharddisk som jeg sliter litt med å få til å virke. Nettverket er som forklart på skissen, altså at modem går til en trådløsrouter som betjener laptop og bærbar, og som går via stikkontakten til et kontor som er utenfor trådløsrekkevidde og via enda en trådløsrouter som går med kabel til både kontor-pc'en og til nettverksharddisken. Slik det står nå så er det bare kontor-pc'en som finner nettverksharddisken, er det noe jeg kan gjøre for å fikse det slik at alle enhetene får tilgang til den?

Det åpenbare er antageligvis å sette harddisken på stua, men jeg vil helst at den skal stå på kontoret.
Åpenbar løsning: Kast ut routeren på kontoret, og erstatt den med en switch.
Eller sett routeren på kontoret i ap modus..
Og hvile merke og modeller snakker vi om på nettverskomponentene?
Smekk trådløsrouteren på kontoret over i bridge mode ved å skru av dhcp og sett uplinken i en av lan portene istedenfor wan porten. Problem solved...
LTd
Trådstarter
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Åpenbar løsning: Kast ut routeren på kontoret, og erstatt den med en switch.
Vis hele sitatet...
OK! Vet du ca hva en grei switch koster?

Prøvde også å kutte ut routeren på kontoret og koble harddisken rett på routeren på stua, men greia er at jeg ikke kommer opp i større hastighet enn 4-5MB/s, verken på stasjonærpc'en eller på bærbare via trådløs. Trodde nesten jeg kunne forvente *litt* større hastighet.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
OK! Vet du ca hva en grei switch koster?

Prøvde også å kutte ut routeren på kontoret og koble harddisken rett på routeren på stua, men greia er at jeg ikke kommer opp i større hastighet enn 4-5MB/s, verken på stasjonærpc'en eller på bærbare via trådløs. Trodde nesten jeg kunne forvente *litt* større hastighet.
Vis hele sitatet...
Du får greie switcher for mellom 500-1000kr..

Tråløst er tråløst, og det vil ikke med det første kunne erstatte nettverkskabelen. Gjorde en liten test, når jeg kjøpte meg en NAS, skulle over før noen hundre GB til NASen. Prøvde først via tråløst, og det ville ta rundt 16timer i følge windows, så prøvde jeg med en 100mbit switch, da kom jeg ned i ca 4timer, og når jeg fant frem en switch på 1gbit var jeg nede i ca 20min...
Sitat av LTd Vis innlegg
OK! Vet du ca hva en grei switch koster?

Prøvde også å kutte ut routeren på kontoret og koble harddisken rett på routeren på stua, men greia er at jeg ikke kommer opp i større hastighet enn 4-5MB/s, verken på stasjonærpc'en eller på bærbare via trådløs. Trodde nesten jeg kunne forvente *litt* større hastighet.
Vis hele sitatet...
Hvis nettverksdisken kun har et 100Mb nettverkskort, så er det litt lavere enn forventet hastighet.
LTd
Trådstarter
Sitat av 23732 Vis innlegg
Hvis nettverksdisken kun har et 100Mb nettverkskort, så er det litt lavere enn forventet hastighet.
Vis hele sitatet...
http://www.elkjop.no/product/data/ha...tverksharddisk

Dette er harddisken. Routeren er ihvertfall 100Mbit.

Ikke at jeg absolutt trenger så veldig mye høyere hastighet så lenge det er nok til å streame HD-filmer, men det er kjipt å vente i timesvis på overføringer.
Sitat av LTd Vis innlegg
http://www.elkjop.no/product/data/ha...tverksharddisk

Dette er harddisken. Routeren er ihvertfall 100Mbit.

Ikke at jeg absolutt trenger så veldig mye høyere hastighet så lenge det er nok til å streame HD-filmer, men det er kjipt å vente i timesvis på overføringer.
Vis hele sitatet...
Disken har nå ihvertfall Gb-nettverkskort. Så hvis du kjører en ruter som har 100Mb nettverkskort, så har du et problem med farten, ja.
LTd
Trådstarter
Sitat av 23732 Vis innlegg
Disken har nå ihvertfall Gb-nettverkskort. Så hvis du kjører en ruter som har 100Mb nettverkskort, så har du et problem med farten, ja.
Vis hele sitatet...
Okay, så da er det routeren som er flaskehalsen her?

Adapteren som er koblet til stikkontakten har en kapasitet på 500MBit, så det er vel den neste flaskehalsen i så måte. Hvor mye må jeg regne med å måtte betale for en god trådløsrouter på 1GBit? Gjerne eksempel med link
Sitat av LTd Vis innlegg
Okay, så da er det routeren som er flaskehalsen her?

Adapteren som er koblet til stikkontakten har en kapasitet på 500MBit, så det er vel den neste flaskehalsen i så måte. Hvor mye må jeg regne med å måtte betale for en god trådløsrouter på 1GBit? Gjerne eksempel med link
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare ta en titt på nettsider da? Har ikke deltatt i denne samtalen selv, men du må da klare å gjøre litt selv >_<
LTd
Trådstarter
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Kan du ikke bare ta en titt på nettsider da? Har ikke deltatt i denne samtalen selv, men du må da klare å gjøre litt selv >_<
Vis hele sitatet...

Klart det, men nå har ikke jeg allverdens peiling på nettverksroutere.

http://www.multicom.no/RT-N66U-Dual-...00274/p4447358

http://www.multicom.no/RT-AC66U-802e...00274/p5039500

Begge disse har jo fått strålende kritikk, men hvor mye mer nytte har jeg av den dyreste?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Den ene støtter AC og den andre støtter N.

Har du enheter som støtter AC eller skal bytte nettverkskort som støtter AC de neste to årene ? Hvis ikke holder N i massevis.
LTd
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den ene støtter AC og den andre støtter N.

Har du enheter som støtter AC eller skal bytte nettverkskort som støtter AC de neste to årene ? Hvis ikke holder N i massevis.
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men sannsynligvis ikke. Jeg ser at denne routeren også sender på 5GHz, er det noe vanlige trådløsadaptere bruker også? Bærbarpc, mobiler osv?