Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3414
Jeg er en 20 år gammel gutt som daglig jobber med mange mennesker. Jeg møter mennesker fra alle trinn av samfunnets "rangsstige" og lærer mye av det. Jeg har aldri vært noe skolelys, drikker meg full i blant og har som de fleste andre gjort mye dumt i mitt liv bare for å få det klart at jeg ikke er noe skolelys. Det jeg har tenkt en del på i det siste er; Hvordan er samdunnet om 20 år? Jeg diskuterte med en eldre mann i dag om hvordan det ville bli når "vi" blir eldre.

Det vil alltid være det mange kaller "sosiale avvik". Når jeg hører ordet sosialt avvik så tenker jeg en person som faller utenfor det vi kan kalle en person som følger normer og regler. Jeg snakker ikke om noen med et handicap. Noen vil alltid synes synd på narkomane mens andre mener de har skyld i det selv. Jeg merker når jeg er på byn/fester så er det gutter og jenter som drikker seg stup fulle, går lett på en smell ved å ta overdose/for mye ghb og det å røyke hasj er like vanlig som røyk. Jeg vet godt at det har vært slik siden 60 taller, men jeg lurer veldig på om samfunnet svekkes mer og mer i årene fremover. Vi hører stadig statistikk på at ungdommen blir "dummere" og "dummere". Det er stadig yngre og yngre som blir kriminelle.

Jeg lurer på hva andres tanker er. Det vil selvsagt alltid være "skolelys" som utdanner seg og får viktige jobber, men vil en større og større andel falle fra? Vil dette varriere? Jeg mener at generasjonsskiftet er skummelt. Jeg ser såkalte "casuals" banke hverandre grønn og blå, gjerne ti mot en.

Det er veldig vanskelig å forklare hva jeg mener, men håper noen skjønner det. Vil vi utvikle oss like mye som vi har gjort de siste 30-40 årene? Eller vil det stadig minke? Jeg mener at flere og flere dropper skolen og videre utdanning. Militæret er blitt valgfritt og disiplinen generelt er blitt betydelig dårligere. Vil det fortsette å øke i fremtiden? Jeg har flere barndomsvenner som har valgt det jeg mener er feil vei. Jeg har seks venner som sitter i fengsel pga vold, narkotika eller andre lovbrudd, jeg har mistet fem venner som døde grunnet narkotika og jeg har flere venner som jeg i dag har mistet jobb og mulighet til en karriere grunnet problemer med politiet. De er ikke venner lengre, det blir til folk jeg bare hilser på når jeg treffer dem.

De vennene jeg har som jeg mener har valgt riktig vei tror jeg vil få en karriere, hus, barn og en stasjonsvogn. Men det er skummelt å se flere og flere falle til den gale siden.

Få høre andres tanker om dette.
Jeg har også tenkt mye over det med at folk blir "dummere" og "dummere"..

I klassen min er vi 29 stk., og over halvparten gir faen i skole.
Sist endret av stick dude; 24. oktober 2009 kl. 20:56.
Trådstarter
86 8
Sitat av stick dude Vis innlegg
Jeg har også tenkt mye over det med at folk blir "dummere" og "dummere"..

I klassen min er vi 29 stk., og over halvparten gir faen i skole.
Vis hele sitatet...
Ja det er en av tingene jeg tenker på. I klassen jeg gikk vi (videregående) var vi tre stykker som gikk ut av skolen med et okey vitnemål. De andre hadde stryk i noen fag og en god del fravær.
Ettersom utvikling går videre blir verdagen lettere og lettere. det betyr ikke at ungdommen blir dummere og dummere.
jeg er helt enig med at antall sosiale avik bare øker, og tror det kommer til å fortette den veien for å si det slik. (Hvorfor det er slikt har jeg ingen god hypotes på.)
Sist endret av noobpower; 24. oktober 2009 kl. 20:58.
Trådstarter
86 8
Sitat av noobpower Vis innlegg
Ettersom utvikling går videre blir verdagen lettere og lettere. det betyr ikke at ungdommen blir dummere og dummere.
jeg er helt enig med at antall sosiale avik bare øker, og tror det kommer til å fortette den veien for å si det slik. (Hvorfor det er slikt har jeg ingen god hypotes på.)
Vis hele sitatet...
Mitt poeng! Og hvis den utviklingen fortsetter, hvordan er samfunnsstrukturen om 20 år?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter selv å ha jobbet i skolesektoren og vært medlem her lenge er det iallefall ikke vanskelige å bekrefte det faktum at flere og flere velger å ikke satse på utdannelse på et lavt nivå engang.
Selv er jeg en dropout fra Høgskole, men jeg kan samtidig si at de som kommer ut fra VGS idag ikke nødvendigvis er de smarteste eggene i skuffen (jeg hadde selv to lærlinger i IKT-driftsfag) og stort sett bare soser bort hele skoledagen \ lærlingetiden (ene går faktisk videre på skole nå, andre bor hjemme hos mamma enda uten jobb).
Alle har alltid synes neste generasjon var verre enn den nåværende. De mutasjonene en ny generasjon fører med seg vil alltid føles fremmed for de gamle, men mye av det er også av det gode. La oss ta et par eksempler: Folk er flinkere til kildekritikk, har mer informasjon tilgjengelig og snakker flere språk enn på 50-tallet - da skulle det godt gjøres å finne en tjueåring som snakket godt engelsk. Det er lettere å være homofil. Det er lettere å være kvinne i et ekteskap. Under krigen valgte nordmenn å samarbeide med nazistene og drepte sivile i tjeneste for SS. Vi begikk bestialske overgrep i flere tiår mot jenter som forelsket seg i en tysk soldat under krigen, og utsatte barna deres for store lidelser. Folk tar i snitt høyere utdanning i dag. Med disse isolerte fakta burde vi jo leve i utopia nå sammenlignet med 50-tallet.

Det er så uendelig lett å plukke ut bruddstykker fra hver tidsalder og så sette dem opp mot hverandre for å male akkurat det bildet man vil. Fortidenes samfunn kjenner vi kun gjennom nostalgi og historiske kilder og vi kan dessverre nødvendigvis ikke vite hvordan det var. Hver tidsalder har sine problemer, og vi har definitivt våre, men kommer du deg vekk fra videregående vil du nok oppdage at virkeligheten er litt annerledes. Det har nok aldri vært slik at "alle" er ressurssterke ungdommer som følger normert progresjon og ikke begår lovbrudd, men de aller aller fleste roer seg nok ned ettersom tiden går.
Sitat av SungaDee Vis innlegg
Mitt poeng! Og hvis den utviklingen fortsetter, hvordan er samfunnsstrukturen om 20 år?
Vis hele sitatet...
Om 20 år er samfunnet kolapset og bare de færreste har jobb. (tipper 98% av befolkningen kommer til å jobbe for staten og tjene akkurat like mye)

men ikke noe er sikkert: om 20 år har det sikkert dukket opp mange nye yrker.

men hvis jeg skal gjette/tippe/hypotese så kommer det til å bli slik at man ikke må ha noen utdannelse, vanlige mennesker får utdelt av staten et beløp penger i månden som de kan bruke på hva og hvordan de vill (og man betaler ikke skatt) poenget med dette er at man da kan jobbe/gjøre det man liker(elsker!) aller best her i verden!, uten å dra ræva si opp hverdag kl 06:30 for å gå på jobb for å tjene nokk penger til levebørd.

Alle vet jo at hvis man gjør det man elsker her i verden så får man best resultat!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Etter selv å ha jobbet i skolesektoren og vært medlem her lenge er det iallefall ikke vanskelige å bekrefte det faktum at flere og flere velger å ikke satse på utdannelse på et lavt nivå engang.
Selv er jeg en dropout fra Høgskole, men jeg kan samtidig si at de som kommer ut fra VGS idag ikke nødvendigvis er de smarteste eggene i skuffen (jeg hadde selv to lærlinger i IKT-driftsfag) og stort sett bare soser bort hele skoledagen \ lærlingetiden (ene går faktisk videre på skole nå, andre bor hjemme hos mamma enda uten jobb).
Vis hele sitatet...
Det er jo litt pussig at SSB mener det stikk motsatte. Yrkesfag er nok en dårlig estimator i denne sammenhengen, siden det er folk som i utgangspunktet har valgt vekk utdanning for å gjøre noe praktisk.

Om 20 år er samfunnet kolapset og bare de færreste har jobb. (tipper 98% av befolkningen kommer til å jobbe for staten og tjene akkurat like mye)

men ikke noe er sikkert: om 20 år har det sikkert dukket opp mange nye yrker.

men hvis jeg skal gjette/tippe/hypotese så kommer det til å bli slik at man ikke må ha noen utdannelse, vanlige mennesker får utdelt av staten et beløp penger i månden som de kan bruke på hva og hvordan de vill (og man betaler ikke skatt) poenget med dette er at man da kan jobbe/gjøre det man liker(elsker!) aller best her i verden!, uten å dra ræva si opp hverdag kl 06:30 for å gå på jobb for å tjene nokk penger til levebørd.

Alle vet jo at hvis man gjør det man elsker her i verden så får man best resultat!
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du er en som forutsier apokalypsen og samtidig antar at utopia magisk kommer til å dukke opp? Det var da voldsomt til dobbelttenkning.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo litt pussig at SSB mener det stikk motsatte. Yrkesfag er nok en dårlig estimator i denne sammenhengen, siden det er folk som i utgangspunktet har valgt vekk utdanning for å gjøre noe praktisk.
Vis hele sitatet...
Det spiller nok inn endel at det er yrkesfaglige studier jeg har forholdt meg til ja, ikke nødvendigvis et logisk innstegsvalg for videre høyere utdannelse.
"Så det du sier er at du er en som forutsier apokalypsen og samtidig antar at utopia magisk kommer til å dukke opp? Det var da voldsomt til dobbelttenkning."

kan du snakke norsk her? apokalypsen? utopia ?

-noob


dobbelttenking , jeg mente det ene eller det andre
Sist endret av noobpower; 24. oktober 2009 kl. 21:19.
Trådstarter
86 8
Jeg føler poenget mitt ble understreket right there...en av mange eksempler
Sitat av noobpower Vis innlegg
"Så det du sier er at du er en som forutsier apokalypsen og samtidig antar at utopia magisk kommer til å dukke opp? Det var da voldsomt til dobbelttenkning."

kan du snakke norsk her? apokalypsen? utopia ?

-noob
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er litt apokalyptisk å si at samfunnet har kollapset om 20 år. Apokalypse er et begrep for undergang. Samtidig forutsier du at alle som jobber vil slippe å stå opp tidlig og ha det bra - en utopi, eller en veldig bra verden. Begge deler pleier å være vanlige spekulasjoner om fremtiden, i dag såvel som for flere tusen år sdein (og jeg tror aldri jeg har sett dem inntreffe noen gang), men det er sjeldent man ser begge samtidig. Kanskje bortsett fra i johannes åpenbaring
Trådstarter
86 8
Apokalypse - En slags dommedag/åpenbaring for spesielle

Utopia - Det perfekte samfunn
ok hehe gikk litt fort her nå:

1.

kansje er samfunnet kolapset om 20 år og bare de færreste har jobb. (tipper 98% av befolkningen kommer til å jobbe for staten og tjene akkurat like mye)


eller.

2.

men ikke noe er sikkert: om 20 år har det sikkert dukket opp mange nye yrker.
men hvis jeg skal gjette/tippe/hypotese så kommer det til å bli slik at man ikke må ha noen utdannelse, vanlige mennesker får utdelt av staten et beløp penger i månden som de kan bruke på hva og hvordan de vill (og man betaler ikke skatt) poenget med dette er at man da kan jobbe/gjøre det man liker(elsker!) aller best her i verden!, uten å dra ræva si opp hverdag kl 06:30 for å gå på jobb for å tjene nokk penger til levebørd.

Alle vet jo at hvis man gjør det man elsker her i verden så får man best resultat!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
ok hehe gikk litt fort her nå:

1.

kansje er samfunnet kolapset om 20 år og bare de færreste har jobb. (tipper 98% av befolkningen kommer til å jobbe for staten og tjene akkurat like mye)


eller.

2.

men ikke noe er sikkert: om 20 år har det sikkert dukket opp mange nye yrker.
men hvis jeg skal gjette/tippe/hypotese så kommer det til å bli slik at man ikke må ha noen utdannelse, vanlige mennesker får utdelt av staten et beløp penger i månden som de kan bruke på hva og hvordan de vill (og man betaler ikke skatt) poenget med dette er at man da kan jobbe/gjøre det man liker(elsker!) aller best her i verden!, uten å dra ræva si opp hverdag kl 06:30 for å gå på jobb for å tjene nokk penger til levebørd.

Alle vet jo at hvis man gjør det man elsker her i verden så får man best resultat!
Vis hele sitatet...
En slik holdning er det alle som jeg definerer som "slasker" har, skal man ikke jobbe for pengene har man heller ikke rett på de, og dersom man ikke får en jobb man vil ha har man gjort noe feil i livet selv.
"En slik holdning er det alle som jeg definerer som "slasker" har, skal man ikke jobbe for pengene har man heller ikke rett på de, og dersom man ikke får en jobb man vil ha har man gjort noe feil i livet selv."

haha javel, hvis man tenker litt utenfor boksen så ser man at penger blir midre og mindre verdt for mennesker. (kommer sikkert til å få masse pes for at jeg skriver dette)

"og dersom man ikke får en jobb man vil ha har man gjort noe feil i livet selv"
så gjør man noe feil hvis man er svaksynt og ikke kan bli jagerflypilot? gjør man noe feil hvis man får en skade som forhindrer drømme jobben?

jeg mener: det handler ikke om hva man gjør rett og galt, det handler om hvordan man som person takler situasjoner som livet byr på og det handler om hva man brenner for/elsker å gjøre.

slakt meg
Sist endret av noobpower; 24. oktober 2009 kl. 21:44.
Generasjonskløfter påvirker hverandre. Da oppstår det en motkultur som har vært beskrivende siden 60-tallet, og for øvrig også medvirkende til den politiske kursen som nasjonen har peilet seg inn på. At motkulturer vil eksistere i fremtiden også, slik som hippie-kulturen, beatnicks, japp, house, rave, osv. har gjort i tidligere generasjoner, er jeg helt sikker på! At det skal forårsake en "apokalypse nå" er jeg derimot sikker på ikke vil skje! Det skal store politiske endringer til for at en slik apokalypse er et faktum. En slik politisk endring vil i mine øyne være overnasjonale bestemmelser som en fremtidig globalisering kan føre til. Spesielt hvis en tenker på de stridigheter som visse deler av verden strever med, eksempelvis balkan-konflikten og israel-palestina.

To på-spissen eksempler, det fins sikkert bedre eksempler enn disse, men at det vil være nasjonale forskjeller som konflikterer med overnasjonale bestemmelser i en eller annen politisk form tror jeg sikkert vil være gjeldende om 20 år. Med tanke på at Afrika, Asia og Sør-Amerika har deres overnasjonale forsamlinger a la Europa har EU, er kampen om Jordas siste ressurser det som vil prege nyhetsbildet om 20 år, og spesielt i vårt land vil spørsmålet rundt en alternativ inntektskilde enn våre oljereserver gjøre det samfunnsmessig kaotisk, a la EU-striden for noen år siden med SP-leder Lanstein som karismatisk frontfigur (for NEI-bevegelsen, var det ikke?).

I så fall tror jeg at EU-spørsmålet vil dukke opp innen disse 20 årene har gått, og sette søkelyset mot ungdommens motkultur til samfunnets normer og regler, vie sin oppmerksomhet rundt oljereservene og fokusere på globaliseringen som knytter nasjonene sammen til overnasjonale organisasjoner. Dette er de eneste samfunnsmessige forandringer jeg kan se for meg skal kunne hende på så kort tid som 20 år.
Jeg tror, kanskje ikke om 20 år, kanskje ikke om 30(...) men snart så vil det skje et eller annet. Det norske samfunn vil ikke holde seg slik som dette. Jeg tror det vil bli et større skille mellom de som mener lykke kan kjøpes for penger og de som mener lykke overgår materialisme.

Har en person i klassen som bare skal være rik og slikke f**** og drikke dyr vin, han stryker antakelig i minst to fag i år... (vg2) Det vil være de som studerer livet og dets subtemaer på universitet eller ved erfaring grunnet interesse og de som søker universitet for å få høy utdannelse for å senere få penger.

Selvfølgelig finnes det folk som ikke tenker i de to baner, men tror det blir flere og flere. Har stor tro på at de som eksempelet mitt vil ha en stor rate på å bryte sammen. Miste meningen med livet også videre.

Forandrer verden seg slik, blir det garantert en apokalypse for mange og utopia for noen.
Du får jo folk som har lyst på en framtid med grovt mye penger som gjør det bra på skolen og da . ;D
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Du får jo folk som har lyst på en framtid med grovt mye penger som gjør det bra på skolen og da . ;D
Vis hele sitatet...
Jada, men tror ikke disse heller vil finne mening med alle pengene til slutt heller, med mindre de endrer holdning og finner interesser som virkelig interesserer dem. Eller har en dyp passion for det de driver med. Min far har en lønn på noe godt over gjennomsnittet, han er 57 og koser seg når han tenker på å pensjonere seg. Han jobber mer for å holde familien i gang enn han liker å ha presentasjoner og være i møter.
Om 0-19 år: Stor-krig?
Om 20 år: Sitter vi og sier at vi må lære av våre feil og slutte med krig og drap

Ond sirkel!
Jeg tror egentlig det er ganske feil å si at vi blir dummere å dummere. Vi gjør mer framskritt nå, enn for 100 år siden. Kanskje ikke like store framskritt, men flere. Lyspæren var på 1820 en av de største oppfinnelsene i verden, og har vi ikke virkelig utviklet oss etter det? Vi har arkitektur som er mye bedre enn for 100 år siden når de tok 2 planker og kalte det et hus..
Jeg vil iallefall si at vi er på vei framover. Snart blir det jo roboter som jobber for oss? Hvem vet.. Og de var ikke smartere på 1960 enn idag, de hadde bare flere ting å oppfinne som var praktisk. Ikke at det var så utrolig mye på 1960, det var i min mening et ganske horribelt år, og det gikk ikke bra framover om du spør meg.

1960-tallet.
- Cubakrisen ryster verden.
- USAs president John F. Kennedy blir myrdet ved et attentat.
- 1960-årene er romfartens tiår
- Det første mennesket skytes opp i verdensrommet.
- 13. august 1961 blir berlinmuren bygget.
- Vietnamkrigen bryter ut
- Seksdagerskrigen bryter ut og vinnes av Israel.
- Studentopprør preger Europa, mens hippiebevegelsen preger USA.
- Borgerrettighets-striden ryster USA. Martin Luther King jr. myrdes.

- Ja, jeg vet at dette var 1960 - 2020. Men du må se på det store bildet for å lage et argument om du spør meg..
Sist endret av Apu; 26. oktober 2009 kl. 01:14.
Nei vi kommer ikke til og bare bli dummere og dummere.

Fordi om noen år så vil Norge inse at måten skolen lærer bort ting på er ubrukelig så vil de begynne med nye midler så får man opp konsentrasjonen og elevene med på og lære.
Sitat av Newbe Vis innlegg
Nei vi kommer ikke til og bare bli dummere og dummere.

Fordi om noen år så vil Norge inse at måten skolen lærer bort ting på er ubrukelig så vil de begynne med nye midler så får man opp konsentrasjonen og elevene med på og lære.
Vis hele sitatet...
Eller elevene kommer til å forstå at om de driter seg ut på skolen får de 40 år med en jobb som ryddegutt på kiwi? De kommer ikke til å slenge inn et sirkus på kateteret fordi unger heller liker å røyke og se barne tv istedenfor å lese i 20 minutter slik at de er forberedt for skolen dagen etterpå.

- The hippies of today are the assholes of tomorrow.
Det at vi blir dummere og dummere er hva jeg kaller en "utopi" selv om begrepet her benyttet er malplassert i forhold til dets betydning. Se for eksempel på IT-undervisningen i dag. I følge kommunens fagplan skal IT-undervisning på skolen begynne allerede på barneskolestadiet - helst ved 1. klassetrinn. I min tid var det ikke IT-undervisning, eller edb, før i gymnas-perioden - det vil si videregående skole. Det vi lærte ved 1. videregående klassetrinn er i grunn det samme de lærer, sånn "overall seen", ved 5.-7. klassetrinn på skolene i dag, og over disse klassetrinnene er fagplanen blitt såpass innholdsrik og omfattende at skulle jeg lært det samme den gang som man i teorien lærer obligatorisk nå i dag, måtte jeg ha kommet meg inn på privatskole eller aftenundervisning - for egen regning - innen data eller datalignende studier.

Fagplanen er også endret slik at bruk av internett er mer integrert inn i studiene på videregående skole-nivå. I slike sammenheng hadde vi bruk av bibliotek som "nytteverktøy", noe som gjorde at læringsprosessen for enkelte ble sløvet ned til det minimale - spesielt hvis skolebibliotek eller kommunens offentlige bibliotek var et "tabu-område", hvilke for enkelte skolesky individer er en passende beskrivelse. I dag har internett overtatt mye av bibliotekenes funksjon, som resulterer i at selv den mest skolesky eleven kan utvide sine kunnskapsmessige horisont ved hjelp av Google eller Wikipedia eller lignende, med forbehold om kildekritikk da, selvsagt. Det var noe man slapp med bibliotekene.

Kunnskapsnivå per elev har heller økt med tidene mener jeg, det er bare skjult innad i skolesystemet fordi myndighetene ikke har maktet å jevne ut skillene mellom grunnskolen og den videregående skole. Dessuten har undervisningen blitt mer komplisert i forhold til tidligere undervisningsplan. Med det mener jeg at problemet med skoletrøtthet som oppstår i de siste år av grunnskolen, som i dag vel blir 10. klasse, ikke er blitt tilfredsstillende løst av skolereformene som har dukket opp med årene i forhold til den reformerte undervisningsplanen, og dermed vil elever miste interessen for skole og heller finne seg en jobb eller praksis der de kan tjene penger og skape sitt eget liv utenfor skolesystemet.

Utfordringen er faktisk å utvikle et skolesystem som tilpasses de moderne tider, med påfølgende læremetoder og inndeling av elever. Utopien med at alle skal likestilles i skolen kunnskapsmessig må bort for å utvikle kvalitet, og innføring av individuell læringsplan må komme til rette. Norske studenter taper terreng i sammenligning med utenlandske studenter, men makter allikevel å opprettholde et høyt kompetanse-nivå på spesialiserte områder. Ta for eksempel nano-teknologi, der er norske forskere i verdensklasse!

I tillegg er det stadig flere som søker seg tilbake til skolebenken etter noen års opphold fra videregående skole. Det gjennomføres også omskoleringstilbud ved NAV, der utdanning blir dekket, til de som har vært så uheldige å ikke lenger kunne utføre det arbeidet de tidligere gjorde, enten på grunn av sykdom eller andre forhold. Stadig flere av disse velger høyere eller yrkesrettet utdanning med kompetansekrav, eksempelvis i pleier-yrket, IT-yrket, lærer-yrket, etc. Dette er med på å høyne kompetanse-nivå, og dermed på sett og vis også kunnskapsnivået, til samfunnet generelt. I de nevnte yrker finnes det alle kursing for de ansatte for å heve kompetansen på dennes yrkesområde til et høyere nivå. Eksempelvis er pleier-yrket styrket med mange kursdeltagelser eller -tilbud for de ansatte.

Kunnskapsnivået i samfunnet måles ikke opp mot antall doktorander og professorer vi klarer å spytte ut i timen, men hvordan den gjennomsnittelige mannen på gata klarer å tilpasse seg det moderniserte samfunn. For noen år siden ville ikke bestemødre til flere av forum-brukerne her turt å slå på eller av en datamaskin, mens i dag hører vi stadig om flere eldre og eldre som faktisk surfer på internett og laster ned matoppskrifter, leser nettavis, spiller internett-kabal, osv.

Samfunnet er ikke blitt dummere, det tar bare litt lenger tid å forstå det enn tidligere..
Sist endret av paranoy; 26. oktober 2009 kl. 11:32.
Sitat av Apu Vis innlegg
Vi har arkitektur som er mye bedre enn for 100 år siden når de tok 2 planker og kalte det et hus..
Jeg vil iallefall si at vi er på vei framover.
Vis hele sitatet...
STANS, tenk deg om litt. Stavkirkene, barokk, renessanse, romertida. Ikke alt er blitt mye bedre.
Sitat av Poke Vis innlegg
STANS, tenk deg om litt. Stavkirkene, barokk, renessanse, romertida. Ikke alt er blitt mye bedre.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke FINERE, men jo det blir bedre. Om vi skulle lagd slike ting hadde vi fint mestret det, og vi hadde fint hatt bedre konstruksjoner.

Men nei, arkitekturen fra Romertiden osv skal man være god for å overgå.
Men poenget mitt var at vi har mye mer kunnskap om hvordan vi skal greie å holde ting sammen idag enn det var på den tiden.
Jeg er fortsatt uenig.
Det vi bygger i dag, bygges ikke på samme måten. Vi bygger ting vi regner med er borte om 100 år, fordi det erstattes av stadig nyere ting. Slik var det ikke før.
Og har vi virkelig mer kunnskap eller bruker vi andre materialer? På én måte var ting mye "bedre" før, da de ikke trengte datamaskiner, stålbjelker og dynamitt.
Uansett er den gamle arkitekturen mye mer imponerende og forseggjort, fordi ting blei bygd og forma av hender, ikke maskiner. Mange av våre hus i dag er "masseproduserte", vi får tilkjørt vegger og bare smeller det sammen. Jeg ville ikke satsa på at de satt ihop i totusen år, for å si det sånn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Poke Vis innlegg
Jeg er fortsatt uenig.
Det vi bygger i dag, bygges ikke på samme måten. Vi bygger ting vi regner med er borte om 100 år, fordi det erstattes av stadig nyere ting. Slik var det ikke før.
Vis hele sitatet...
Eg er djupt ueinig i den påstanden. Dagens bygg er tvert imot meir varige enn det meste som er bygd før, med mogeleg unntak for pyramidane...

Plassstøpt betong på forspent forskaling takler mekaniske og kjemiske påkjenninger svært godt, og det er ekstremt solide bygg - du kan jo t.d. sjå på rasulukka i Ålesund for eit par år tilbake: bygget tålte å bli flytta fleire meter utan at meir enn første etage kollapsa.

Dessutan var jo moderniseringa i største grad tilstades før også; bygg vart bytta ut. Eg vil tru dei heldt kortare tid enn dagens bygg i snitt også - spesielt om ein ser på tid før vesentlege delar av bygningen var bytta ut med nye
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til trådstarter:
Sitat av SungaDee Vis innlegg
De vennene jeg har som jeg mener har valgt riktig vei tror jeg vil få en karriere, hus, barn og en stasjonsvogn. Men det er skummelt å se flere og flere falle til den gale siden.
Vis hele sitatet...
Er man smart om man får seg "karriere, hus, barn og en stasjonsvogn"? Er det riktig i forhold til meningen med livet? Hva mener du er riktig vei? Lang utdannelse og familie? Hvordan tror du verden hadde vært om ALLE hadde tatt "riktig vei" da da? Kan det da være riktig vei?

Sitat av SungaDee Vis innlegg
Jeg mener at flere og flere dropper skolen og videre utdanning. Militæret er blitt valgfritt og disiplinen generelt er blitt betydelig dårligere. Vil det fortsette å øke i fremtiden?
Vis hele sitatet...
- Det håper jeg inderlig! At folk blir mer bevist på virkelige verdier i livet sitt, tror jeg er viktig! Disiplin? Du må forklare hva du legger i det ordet. Det er så mangt. Hvis du tenker på militær disiplin er jo det helt bort i natta meningsløst og en syk syk verden! Du sitter vel også med følelsen av at du er mindre verdt enn kongen?

Sitat av SungaDee Vis innlegg
Vil vi utvikle oss like mye som vi har gjort de siste 30-40 årene? Eller vil det stadig minke?
Vis hele sitatet...
- Hva mener du med utvikle oss? Jeg tror ikke mennesker har utviklet seg i veldig positiv rettning eller i særlig stor grad de siste 30-40 årene. Jeg tror teknologien og samfunnsstrukturen har utviklet seg i mye større grad enn det mennesker har gjort. Vi ble "plutselig så smarte" i det vi hadde vært på månen og funnet ut "mange av verdensrommets mysterier". At vi kan forstå tallrekker, "firkanter" og matematikk sier "ingen ting" om hvor smart man er. Heller ikke hvor mye tid man har klart å spare opp i løpet av dagen ved hjelp av "teknologien" for så å bruke det opp på tv om kvelden.
Samtidig har forskning tatt et stort steg, men mennesker er ikke noe særlig smartere av den grunn og store deler av utviklingen i verden generelt de siste 80 årene har vært bortkastet. Opprustning av militæret rundt om osv. Hva skal man med militæret når alle mennekser opprinnelig er her av samme grunn?

Sitat av SungaDee Vis innlegg
Det vil selvsagt alltid være "skolelys" som utdanner seg og får viktige jobber, men vil en større og større andel falle fra? Vil dette varriere?
Vis hele sitatet...
- Hva er viktige jobber? Mange av de "viktigste" jobbene trenger man ikke utdannelse for. Så hva mener du er viktige jobber? Du må tenke på at slik vi har det i Norge og hvordan vi vokser opp er totalt forskjellig for langt over halvparten av menneskene på denne jorda.Siden du er så bekymret for hvordan det vil være om 20 år så må du jo se en del feil slik det er i dag? Hva mener du bør endres evt. hva er feil? Mener du at skolen slik den er i dag er viktig? At vi må satse på mer å holde mennesker i arbeid osv.?Veldig masse av det jeg lærte på skolen er uvesentlig i forhold til livet. De verdiene skolen bygger på er ikke for meg av riktig/viktig betydning. Slik verden har vært frem til i dag (av det jeg kjenner av historie) er helt gale holdninger. Jeg synes også det å dele opp verden i forskjellige land er feil... Penger har vært med å bygge opp mye nyttig for dem med penger, men dem uten har jo ingen nytte av det og får på den måten "ingen innvirkning" på verden generelt. Er ikke alle mennesker EGENTLIG like mye verdt?
For mange mennesker er ikke penger en del av livet og for dem er en viktig jobb noe helt annet enn hva du synes, vil jeg tro.

Sitat av SungaDee Vis innlegg
Jeg mener at generasjonsskiftet er skummelt.
Vis hele sitatet...
- Ja, mange mennesker er veldig redde for forandring, lurer på hvordan det har gått i alle disse årene egentlig. Går folk rundt og er redd hver dag? Det er en konstant forandring fordi vi fortsatt ikke er i mål. Såkalte "a4 mennesker" er med på å fordumme verden! De prøver å endre seg til slike mennesker "eliten" ønsker dem at de skal være.

Sitat av SungaDee Vis innlegg
men jeg lurer veldig på om samfunnet svekkes mer og mer i årene fremover. Vi hører stadig statistikk på at ungdommen blir "dummere" og "dummere".
Vis hele sitatet...
- I slike tester er det IQ det er snakk om. I min verden er det langt viktigere med høy EQ. Selv om man har en fordel om man har begge deler på plass da. Tror det må legges mer vekt på oppvekst og riktig utdanning.
Viktigst av alt trenger vi forandring, og da mener jeg ikke forandring til en borgerlig regjering.

Sitat av SungaDee Vis innlegg
Det vil alltid være det mange kaller "sosiale avvik". Jeg merker når jeg er på byn/fester så er det gutter og jenter som drikker seg stup fulle, går lett på en smell ved å ta overdose/for mye ghb og det å røyke hasj er like vanlig som røyk.
Vis hele sitatet...
- Sier ikke det litt mer om hvordan livet ditt og miljøet rundt deg er? Tror du flesteparten av menneskene som går på byn/fester har det samme inntrykket om at "Gutter og jenter som drikker seg stup fulle, lett går på en smell med overdose av ghb eller at hasj er like vanlig som røyk"? Det har jeg vanskelig for å tro hvertfall.

Men hvor kjedelig hadde det ikke vært om alle hadde hatt like meninger. Verdensfred og glede..
Jeg snakket om dette emnet med en samfunnsøkonom for noen uker siden, og han hadde noen fascinerende poenger. Han hevdet kvinnene på 1960-tallet var langt mer aggressive hva gjaldt karriere på 1960-tallet enn de er nå, det til tross for diskrimineringen på den tiden. Han påstod kvinner som tok høy utdanning på 60-tallet hadde mål som å bli leger, de som utdanner seg høyt nå trer inn i serviceyrker. Han har unektelig et poeng - har dere lagt merke til BI-rypene som går tre år med markedsføring? De ender jo ikke akkurat opp med toppjobber. De som er heldige, blir telefonselgere, kundeservice (eks: hvordan kommer jeg meg inn på nettbanken min?) og lignende. Tre år med utdanning og slit kan umulig rettferdiggjøre dette.

Vi har jo tendenser til fire klasser:

1. Eliten
De som tjener grovt. Høyt utdannet, tjener godt og har gjerne en så høy stilling at han/hun leder en stor gruppe.

2. De som ligger i midtsjiktet
Høyt utdannet, men noen år i arbeidslivet avgjør om de blir elite eller en medarbeider

3. Servicesegmentet og de som jobber "på gulvet"
De som tar servicejobber. Telefonsalg, kunderådgivning, kundeservice faller inn her. I tillegg de som jobber med fysisk arbeid.

4. De som har falt av
Trenger ingen forklaring

Jeg er glad jeg satser tungt på utdanningen min.
Jeg for min del tror teknologien vil ha utviklet seg langt lenger enn det vi kan forestille oss nå om 20 år, og teknologi er med på å forandre samfunnet drastisk..
Jeg la merke til da jeg nylig var i Sverige at de har begynt å erstatte såkalte "kiwi-medarbeidere" med en scanner på handlevognen som registrerer alt man kjøper så man bare kan dra kortet i en automat på vei ut. (Dette fungerer kanskje ikke 100% enda, men er på vei.) Robotteknologi begynner vel å bli ganske velutviklet allerede (det er pr. idag to fjernstyrte roboter på mars?), og nanoteknologi har blitt en realitet, som noen andre nevnte her. Kanskje vil alle serviceyrker bli eliminert innen relativt kort tid.. Handling på internett er ikke akkurat uvanlig nå til dags, så kanskje vanlige butikker vil bli tilnærmet lik borte.

Til de som faktisk kan noe om det jeg snakker om her; er det ikke mulig at medisin og teknologi har utviklet seg så mye at mennesker i teorien vil kunne leve "evig"? Jeg mener, hvis man om 20 år har klart å få mennesker til å leve bare 10 år lengre enn vi gjør i dag, vil det ikke være ganske sikkert at neste generasjon 20 år senere klarer å utvide levetiden enda lenger?
Fremtiden er alltid uvirkelig for oss som lever i nåtiden.. Historien gjentar seg gang på gang ved at folkemassene mener at de er så utviklede og smarte som det går an å bli, og så 20 år senere kan de ikke tro sine egne øyne.

Dette ble kanskje litt vel off-topic mhp samfunn og skole o.l. men... Det er sånn jeg ser for meg fremtiden hvertfall.
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg tror egentlig det er ganske feil å si at vi blir dummere å dummere. Vi gjør mer framskritt nå, enn for 100 år siden. Kanskje ikke like store framskritt, men flere. Lyspæren var på 1820 en av de største oppfinnelsene i verden, og har vi ikke virkelig utviklet oss etter det? Vi har arkitektur som er mye bedre enn for 100 år siden når de tok 2 planker og kalte det et hus..
Jeg vil iallefall si at vi er på vei framover. Snart blir det jo roboter som jobber for oss? Hvem vet.. Og de var ikke smartere på 1960 enn idag, de hadde bare flere ting å oppfinne som var praktisk. Ikke at det var så utrolig mye på 1960, det var i min mening et ganske horribelt år, og det gikk ikke bra framover om du spør meg.

1960-tallet.
- Cubakrisen ryster verden.
- USAs president John F. Kennedy blir myrdet ved et attentat.
- 1960-årene er romfartens tiår
- Det første mennesket skytes opp i verdensrommet.
- 13. august 1961 blir berlinmuren bygget.
- Vietnamkrigen bryter ut
- Seksdagerskrigen bryter ut og vinnes av Israel.
- Studentopprør preger Europa, mens hippiebevegelsen preger USA.
- Borgerrettighets-striden ryster USA. Martin Luther King jr. myrdes.

- Ja, jeg vet at dette var 1960 - 2020. Men du må se på det store bildet for å lage et argument om du spør meg..
Vis hele sitatet...
Når du først nevner borgerrettighetskampen i USA i dette ti- året, så syns jeg det er greit å bare nevne at den ble vunnet det ti- året ;-)
LBJ, skrev den segregeringen ut av lov, men han skrev jo og Vietnamkrigen inn i historien. Snakker om ryggradsløs- mann :-S Håper at fremtiden vil bringe sterke, rettferdige og ikke minst ydmyke verdensledere.
Mange her som mener at man blir smartere, fordi man har flere fakta i hodet. Men er det viktigst å kunne de riktige teknikkene i bowling-eller klare å resonnere seg frem til en god teknikk helt selv?
Gi penger til et fattig barn, og barnet har råd til å kjøpe fisk for en dag. Lære ham/henne å fiske, mat for livet.

Nå for to uker siden, tok norsk-lærern min frem en kopp. Og nesten alle klagde, hva er vitsen med dette? Vi skulle analysere koppen, og poenget var at vi analyserer alt. Og å kunne trekke likheter ved å analyysere en tekst, og å analysere en ting, som for eksempel en kopp.

Så er vi virkelig så jævlig smarte? Noen her skrev at på 60-tallet så hadde vi færre 'gadgets' og det var et tegn på at de ikke var smarte? En vitenskaplig progresjon tar jo tid? Og den frysern du har hjemme nå, var vel ikke akkurat bare å finne opp...
Det som blir mest skummelt er vel når roboter begynner å "tenke" som et menneske. Gjøre egne handlinger som er helt uforutsigbart
Om 20 år ser jeg for meg at norge vil begynne å slite mer og mere siden de ikke har penger til skolen lenger.
Det som skjer når man ikke vil bruke penger på skolen og lærerne er det at de unge ikke får noe/nok kunnskap om alt mulig rart. Når man ikke har (nok) kunnskap om noe vil man heller ikke klare å lage noe nytt og vil heller ikke ha noen produkter og selge. Norge klarer seg nå pga. oljen, men hva skal ta over etter oljen? Da mister vel norge den største inntekten vi har?
Derimot om vi bruker mer penger på skolen vil vi også få smartere mensker i fremtiden som kan bli oppfinnere og alt mulig rart som kan tjene seg rik, og betale mye skatt til norge slik at norge klarer seg og at vi kan fortsette og leve i den luksusen vi gjør nå
Sitat av fomox Vis innlegg
Om 20 år ser jeg for meg at norge vil begynne å slite mer og mere siden de ikke har penger til skolen lenger.
Det som skjer når man ikke vil bruke penger på skolen og lærerne er det at de unge ikke får noe/nok kunnskap om alt mulig rart. Når man ikke har (nok) kunnskap om noe vil man heller ikke klare å lage noe nytt og vil heller ikke ha noen produkter og selge. Norge klarer seg nå pga. oljen, men hva skal ta over etter oljen? Da mister vel norge den største inntekten vi har?
Derimot om vi bruker mer penger på skolen vil vi også få smartere mensker i fremtiden som kan bli oppfinnere og alt mulig rart som kan tjene seg rik, og betale mye skatt til norge slik at norge klarer seg og at vi kan fortsette og leve i den luksusen vi gjør nå
Vis hele sitatet...

Mener du at vi skal heve skattene og avgifter mer, allerede nå???