Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3057
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
= boomboom

Brainiac og jeg lekte oss med noen små biter natrium på dag 3 på The Gathering 2009.

Pga. oksidlag på natriumet, fungerte bare 1/3 av forsøkene! Men her resulatet:
(Beklager litt dårlig filming på noen av klippene.)

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=a0dOh...e=channel_page

Btw.
For mer natriumfilmer av meg (Thoryllo) sjekk ut youtube brukeren min:
http://www.youtube.com/user/ThScience
Reinert med beine !
griped's Avatar
haha, tok du med deg kjemikalier på TG ? :P
Det var litt kult da
Hah kult
Btw. Hva oppbevarte du Natriumet i?
Hvis du har med deg mer, så sleng en stor bit i den dammen oppe til høyre
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Takk
Hadde med meg litt natrium til Brainiac ja, så brukte vi mesteparten her oppe (jeg jo ikke gå 5 dager uten noe kjemiforsøk ).
Oppbavarte det under petroleum (noe som er 100% safe og sikkert).
er det bare natrium biter som du slengewr i vann dette? hvor får man tak i natrium btw?
Keten.
Og ja det er rent natrium
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Slenger natriumbiter i vann ja, du ser godt hva jeg gjør i min andre natrium film her:
http://www.youtube.com/watch?v=ddjYf...e=channel_page
Keten selger det for en billig penge.
Du får også kjøpt det på f.eks. www.KPTnaturfag.no her i Norge, men det krever at du har et org.nr.
Sitat av SpARxXx Vis innlegg
får man tak i rent natrium i norge? eller må man bestille fra han i polen?
Vis hele sitatet...
Er nok de som er enklest ja ,
Men et godt alternativ hvis du har et Org.nr er Kpt-naturfag
http://kptnaturfag.no/

når jeg bare så titelen på tråden så trodde jeg dere hadde holdt på med natrium inne

[COLOR="Red"]
Doh ,Thoyllo kom før meg [/COLOR]
Sist endret av Bowman; 12. april 2009 kl. 00:48.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Slenger natriumbiter i vann ja, du ser godt hva jeg gjør i min andre natrium film her:
http://www.youtube.com/watch?v=ddjYf...e=channel_page
Keten selger det for en billig penge.
Du får også kjøpt det på f.eks. www.KPTnaturfag.no her i Norge, men det krever at du har et org.nr.
Vis hele sitatet...
når du sier org nummer, må det være registrert som noe innen forskning/skole eller noe i den duren? eller kan jeg bruke en kompis sitt org.nummer?

virker som et enkelt og morsomt forsøk egentlig
Sist endret av SpARxXx; 12. april 2009 kl. 02:15.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Trenger ikke være registert for noe spessielt nei.
Selv bruker jeg et org.nr. som er registert på å opprette .no domener når jeg bestiller fra KPT.
Natrium i vann er ganske morsomt og veldig enkelt å få til (husk sikkerhet da )
Ganske greit når KPT er 5 minutter kjøretur herfra, men dette med org nummer er jo i veien for shopping der.

Så du sier du brukte et nummer du anskaffa i forbindelse med oprettelse av domene? Hmm, høres interesant ut, måtte du innom brreg for å få nummer, eller hvordan gikk dt for seg?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av blueshift Vis innlegg
Ganske greit når KPT er 5 minutter kjøretur herfra, men dette med org nummer er jo i veien for shopping der.

Så du sier du brukte et nummer du anskaffa i forbindelse med oprettelse av domene? Hmm, høres interesant ut, måtte du innom brreg for å få nummer, eller hvordan gikk dt for seg?
Vis hele sitatet...
KPT holder til i Kristiansund, ikke Kristiansand.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
På eksperimentet du tenker på?
Natrium (Na) i vann (H2O)! Så enkelt
2 Na + 2 H2O = 2 NaOH + H2
Som reaksjonslikningen viser blir det dannet det hydrogengass (H2), reaksjonen er eksoterm og det blir sterk varmeutvikling, noe som antenner hydrogenet og det smeller samtidlig som det drar med seg brennende natriumbiter gjennom luften og skaper gnister! (kort forklart)

Framstilling av natrium er _myyye_ vanskeligere (kan gjøres i en downs celle, men skal en god del til for å lage det/få det til) hvis du vil prøve dette anbefaler jeg deg å kjøpe natrium selv, og/eller snakke med en lærer/kjemiker og spørre om du kan få litt, eller om dere kan teste det.
Sist endret av Thoryllo; 12. april 2009 kl. 03:46.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Ganske greit når KPT er 5 minutter kjøretur herfra, men dette med org nummer er jo i veien for shopping der.

Så du sier du brukte et nummer du anskaffa i forbindelse med oprettelse av domene? Hmm, høres interesant ut, måtte du innom brreg for å få nummer, eller hvordan gikk dt for seg?
Vis hele sitatet...
Du tenker vel heller på Fybikon, de har lignende regler og ligger i Kristiansand, men de selger KUN til skoler og institusjoner.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Siden Thoryllo var så snill å ga meg litt natrium fra da vi var på TG09, tenkte jeg at det nå var på tide å leke hobbyterrorist samtidig som jeg fornyet parafinen jeg oppbevarte den i.

Testet 2 biter på omtrent 0.2g-0.3g i et glass med lunkent vann.
Filmet like gjerne reaksjonene med et høyhastighetskamera jeg har ved 600fps(bilder i sekundet).

Første klippet stod kameraet plassert litt langt ifra og er uskarpt pga en ripete plastplate jeg brukte til å stille foran linsen for å beskytte kameraet mot eventuelle glass/vannsprut. Det var i tilfelle natriumet skulle oppføre seg for hissig og sprenge glasset, så ville ikke kameraet mitt gå tapt

Test 1: Hvis dere er ute etter selve "smellet", så spoler dere til 04:30

http://dump.no/files/35b8b0a10ea4/CIMG2988.MOV (Høyreklikk og lagre som)

Test 2: Denne gangen fjernet jeg beskyttelses glasset og plasserte kameraet nærmere for å få flere detaljer.

Her skjer det hovedsaklig 2 smell rett etter hverandre; 01:58+

http://dump.no/files/35b8b0a10ea4/CIMG2991.MOV (Høyreklikk og lagre som)

Ikke store greiene nei, men litt stilig å se bilde-for-bilde hvordan hydrogengassen spontant antenner på grunn av reaksjonsvarmen mellom vann og natrium.
Skal også nevne det at mesteparten av bitene jeg slengte oppi var dekket av gammel olje og oksidlag, noe som gjorde reaksjonen svak . Så ikke blam meg, skyld på Thoryllo istedet. Det var han som ga meg produktet

Näite, da busselaller jeg til sengen!
Hva med å ta en skallpell for å fjerne det ytterste oksidlaget? :-)
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av madmaz Vis innlegg
Hva med å ta en skallpell for å fjerne det ytterste oksidlaget? :-)
Vis hele sitatet...
Nei, da ville det være så lite blankt Na igjen. Alt reagerte jo.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Nice Brainiac! KP
Hyggelig å se at du fikk bruk for natriumet.
Ganske interessant og fasinerende å se produksjonen av NaOH og hydrogen før smellet.
Også ganske stilig å se shockbølgen / mengden vann som ble dyttet unna på filmen klipp nr. 2.

Haha! Blam me Natriumet mitt er i topp kvalitet, men når det ligger i bare litt parafin/petroleum og vi hadde alt oppe fra boksen litt på TG så blir litt oksidlag ja.

Smelte av ganske fine mengder natrium med Maxilat fra forumet her i dag, det fungerte veldig bra. Men det pleier det å bli når man kaster klumper på rundt 10 gram i en liten bøtte med lunket vann.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det andre klippet ditt Brainiac, var dritfett!