Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8301
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei, som sikkert mage vet kan man max få 95.6% etanol ved destillering i atmosfærisk trykk. Men hvis man da destillere under trykk kan må få nærmere 99%
Men så hørte jeg av en som sa han hadde gått kjemi og prosess som sa det at læreren hans sa til han det at hvis man blandet benzen i satsen, eller den alkoholholdige væsken man destillerer. Så vil Benzen hjelpe ved å holde molekylene sammen slik at man kan få over 95,6% ved ferdig produkt.

Dette er kun av nysjerrighet jeg lurer på dette. jeg vet også godt at Benzen er giftig og veldig kreftfremkallende.

Hadde også vært grusomt kjekt om noen gadd å skrive litt om kjemien bak destillering av etanol og hvorfor man kun får 95,6% og ikke mer, og hva eter det punktet? ikke kokeunkt, smeltepunkt eller frysepunkt. eller er det ikke noe ord/"punkt" for det?

Og hvis man destillerer i la meg si et lukket system som gjør at det er trykk i heller destillasjonsapparatet. Og man får 99,9% etanol. hva skjer når man åpner korken? har hørt at etanolen trekker fuktigheten ut av luften til den blir tilnærmet stabil på 95,6% er det sant?

Og Hva gjør at etanol blir om til Etansyre ved kontakt med oksygen?

Og kan noen legge frem kjemien bak at det ikke går an å destillere sats til at sluttproduktet blir Metanol. For det begynner å irritere meg alle de ryktene og mtene som går rundt. jeg vet også at det blir bittelitt metanol når satsen gjærer men sluttproduktet blir aldri til metanol bare ved destillering på for høy temperaur, er feks en av mytene.....


Tusen takk for svar
Hoved prinsippet ved brenning er at etanol fordamper på nærmere 70 grader ikke helt sikker, sjekk wiki, det gjør ikke vann, derfor vil ikke resten av satsen bli med. Lurer på om jeg leste noen lignende her inne anngående trykk etc, dette er det immidlertid bare å søke, mange gode tråder om brenning her inne, han som skrev dette hevdet ihvertfall atr det kunne være 100% alkohol i vakum, men at denne ble forurenset og et par ting til når oksygen slapp til.

EDIT: http://www.monashscientific.com.au/A...tionTheory.htm read up.......
Sist endret av holy_toy; 24. november 2009 kl. 16:48.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg har gått kjemiprosess, og der lærer vi riktig nok mye om destillering, men nøyaktig om hjemmebrenning var det ikke så mye om.
Det du snakker om er ekstaktiv rektifikasjon. Det er til bruk av væskeblandinger der hvor kokepunktene er svært like, altså en azeotrop. Å produsere 99% etanol hjemme kan du glemme.

Det bensen gjør er at den binder seg til en av komponentene i væskeblandingen altså vann i dette tilfelle, slik at bensen og vannet blir et bunnprodukt. etanolen vil da stige som topp produkt, men ikke som 100%.

Å koke under trykk, er bare øker kokepunktet i væskene(starter å koke ved høyere temperatur enn i vanlig atmosfære trykk). Brukes ofte til stoffer som ikke tåler for høye temperaturer.
alkohol oksiderer til 96 % i luft, selv om du klarer å brenne til 98
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av keentoo Vis innlegg
alkohol oksiderer til 96 % i luft, selv om du klarer å brenne til 98
Vis hele sitatet...
Pissprat - på mange nivåer.

Det som skjer når du når 95.6% er at du har en azeotrop. Da vil dampen som væska avgir ha samme innholdet som væska - altså 95.6% sprit. Da er det åpenbart ikkje mulig å få det sterkare ved å destillere det meir...

Det du kan gjere er å tilsettje eit stoff som fjerner det azeotropiske punktet eller flytter det. Det benzen gjer er å danne en azeotrop mellom sprit, vatn og benzen med lavere kokepunkt enn azeotropen med vatn og sprit. Da kan du fordampe alt vatnet ved lavare temperatur enn kokepunktet for azeotropen, og du vil ha igjen rein sprit og en del benzen. Det er på mange måter det motsatte av destilliering; du fordamper det du ikkje vil ha og sit igjen med sprit og benzen.

Du kan også vakuumdestillere det, eller trekke ut vatnet via membraner.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke så mye som kan tilføyes fra min side her, men jeg fikk lyst og nevne en flott quote om dette emnet.
Jeg og en jeg gikk på ungdomsskole med diskuterte dette, og jeg sa at det går an og få over 96%, ved vakum, mens han nektet.
Han ga seg til slutt, men var ikke helt ferdig, å sa: "Javell, men uansett, med en gang du åpner korken damper 4% ut!"
Sist endret av Up; 24. november 2009 kl. 18:44.
Sitat av Up Vis innlegg
Ikke så mye som kan tilføyes fra min side her, men jeg fikk lyst og nevne en flott quote om dette emnet.
Jeg og en jeg gikk på ungdomsskole med diskuterte dette, og jeg sa at det går an og få over 96%, ved vakum, mens han nektet.
Han ga seg til slutt, men var ikke helt ferdig, å sa: "Javell, men uansett, med en gang du åpner korken damper 4% ut!"
Vis hele sitatet...


Akkurat det samme, som eg nevnte tidligere, ble sagt i en annen tråd om brenning, uten at noen forklarte hvorfor.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Men, det er jo trykk som holder feks gass flytende som feks i en deoderant. så det vil vel bli samme prinsippet hvis man holder høyt trykk inne hele destilleringsapparatet. hvis hele apparatet holder la oss si 5bar, i flaske der sluttproduktet kommer ut og alt, er et lukket system med trykk på. Da vil vel 99,9% etanolen som er i toppen av destilleringsapparatet kunne gå over i væske form som 99,9% uten å synke til 95,6? vacum? vil ikke det gjøre det motsatte?
og holy_toy du prater om litt andre ting her, det du sier kan jeg veldig godt fra før og det er ikke det jeg lurer på
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Ikke så mye som kan tilføyes fra min side her, men jeg fikk lyst og nevne en flott quote om dette emnet.
Jeg og en jeg gikk på ungdomsskole med diskuterte dette, og jeg sa at det går an og få over 96%, ved vakum, mens han nektet.
Han ga seg til slutt, men var ikke helt ferdig, å sa: "Javell, men uansett, med en gang du åpner korken damper 4% ut!"
Vis hele sitatet...
Det vil nok skje over tid, men ikke så raskt som han ga uttrykk for. Absolutt alkohol (mindre enn 1% vann) brukes mye i laberatorier, og hadde da hadde det vært merkelig hvis det han sa var sant.
Og et spørsmål: vil de 4% dampe ut av flasken, eller vil alkoholen trekke til seg luftfuktighet? Er vel sannsynligvis en blanding av dette, men hvilken av de to situasjonene er det som er mest dominerende?
Sitat av hanses Vis innlegg
Det vil nok skje over tid, men ikke så raskt som han ga uttrykk for. Absolutt alkohol (mindre enn 1% vann) brukes mye i laberatorier, og hadde da hadde det vært merkelig hvis det han sa var sant.
Og et spørsmål: vil de 4% dampe ut av flasken, eller vil alkoholen trekke til seg luftfuktighet? Er vel sannsynligvis en blanding av dette, men hvilken av de to situasjonene er det som er mest dominerende?
Vis hele sitatet...
Alkoholen trekker til seg luftfuktighet.
(Dette betyr ikke at nivået i flaska stiger.)

EDIT: Alkoholen fordamper hele tiden uansett styrke.
Sist endret av Verdaling; 24. november 2009 kl. 20:54.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Akkurat det jeg tenkte
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om 4% av menden av 100% etanol fordamper, så sitter vi igjen med 96% så mye 100% etanol.
For at prosenten i etanolen skal synke, må jo vann tilsettes på et vis.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sålangt jeg husker, er et brutt azeotrop et brutt azeotrop. Dette medfører at 99,9% etanol kan oppbevares ukorket og beholde konsentrasjonen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Sålangt jeg husker, er et brutt azeotrop et brutt azeotrop. Dette medfører at 99,9% etanol kan oppbevares ukorket og beholde konsentrasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei? Det betyr jo ikke at etanolen ikke kan trekke til seg luftfuktighet og oppnå en lavere konsentrasjon? Absolutt etanol (~99,9 % EtOH) trekker til seg fukt veldig kjapt i åpen luft. Derfor oppbevares det ofte i ei tett lukket flaske over molekylsiler (zeolitter).

99,9 % etanol kan fremstilles ved å destillere 96 % over kalsiumoksid og deretter reflukse over magnesiummetall - for å så destillere med et kalsiumkloridrør på destillasjonsapparatet for å holde atmosfærisk fuktighet ute.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jasså? Dette er da fantastisk, så det er fult mulig å lage supersterk sprit og at det holder seg slik
Veldig bra om man trenger analysesprit.

Edit: Der kom BomberMan før meg, og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Litt kilder hadde vært nydelig.
Sist endret av Up; 24. november 2009 kl. 23:55.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Selvfølgelig. Det ovenfor er hentet fra Vogel's Textbook of Practical Organic Chemistry 5th Edition, side 400.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Up Vis innlegg
Jasså? Dette er da fantastisk, så det er fult mulig å lage supersterk sprit og at det holder seg slik
Veldig bra om man trenger analysesprit.

Edit: Der kom BomberMan før meg, og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Litt kilder hadde vært nydelig.
Vis hele sitatet...
Absolute ethanol

Absolute or anhydrous alcohol refers to ethanol with a low water content. There are various grades with maximum water contents ranging from 1% to ppm levels.

Hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Absolute_ethanol
Sitat av griped Vis innlegg

Og kan noen legge frem kjemien bak at det ikke går an å destillere sats til at sluttproduktet blir Metanol. For det begynner å irritere meg alle de ryktene og mtene som går rundt. jeg vet også at det blir bittelitt metanol når satsen gjærer men sluttproduktet blir aldri til metanol bare ved destillering på for høy temperaur, er feks en av mytene.....


Tusen takk for svar
Vis hele sitatet...
Metanol (tresprit) får man hvis man varmer opp trevirke i en lukket beholder uten oksygen. En god regel ved hjemmebrenning er å kaste de første 100ml med sprit fordi de kan ha metanol i seg.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Metanol (tresprit) får man hvis man varmer opp trevirke i en lukket beholder uten oksygen. En god regel ved hjemmebrenning er å kaste de første 100ml med sprit fordi de kan ha metanol i seg.
Vis hele sitatet...
En enda bedre regel er å kaste det første destillatet som kommer før kokepunktet til etanol og også det som kommer etter dette kokepunktet.

Derfor kan det være veldig lurt å ha et skikkelig termometer du kan måle temperaturen raskt og presist med.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
En enda bedre regel er å kaste det første destillatet som kommer før kokepunktet til etanol og også det som kommer etter dette kokepunktet.

Derfor kan det være veldig lurt å ha et skikkelig termometer du kan måle temperaturen raskt og presist med.
Vis hele sitatet...
Det er også sant. Når spriten begynner å synke i alkoholprosent skal man slutte å brenne.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Det er også sant. Når spriten begynner å synke i alkoholprosent skal man slutte å brenne.
Vis hele sitatet...
Er ikke noen endring i alkoholprosent sånn sett.
Det vil bare bli andre alkoholer som destilleres enn etanol.

For å få mer info om dette, google "heads + tails".

Dette er alkoholer med kokepunkter lavere og høyere enn etanol.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Metanol (tresprit) får man hvis man varmer opp trevirke i en lukket beholder uten oksygen. En god regel ved hjemmebrenning er å kaste de første 100ml med sprit fordi de kan ha metanol i seg.
Vis hele sitatet...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Er ikke noen endring i alkoholprosent sånn sett.
Det vil bare bli andre alkoholer som destilleres enn etanol.

For å få mer info om dette, google "heads + tails".

Dette er alkoholer med kokepunkter lavere og høyere enn etanol.
Vis hele sitatet...
Det er ikke metanol i den første desiliteren, metanol skapes ved at man varmer opp trevirke i et oksygenfritt kammer. Er apparatet ditt oksygenfritt?? I don't think so, vi hiver vekk heads&tails fordi det er mye fusel i dem, og hvis man skal bruke kullfilter bør man vanne ned til 37-40%, noe som er ugunstig for hjemmebrennere (som selger i hvert fall).

Altså mye slik NitroFis skrev
Selv om det er kommet mange lure svar allerede , tenkte jeg at jeg kunne vise trådstarter litt grundigere teorien bak. Se på grafen under:
http://jcsu.jesus.cam.ac.uk/~rpc25/notes/chemistry/phase_equillibria/Image716.gif
Dette er et kokepunktsdiagram. (Det er ikke diagrammet til blandingen vann-etanol, men det får duge som eksempel).

På x-aksen ser du hvilken komposisjon blandingen din har. La oss tenke oss at C er vann, og D er etanol. Da kan du lese langs x-aksen, hvor mange prosent etanol det er i destillatet ditt.

På y-aksen ser du kokepunktet til blandingen ved forskjellige komposisjoner av blandingen.

Det blå representerer damp (Vapour), og det rosa er væske (Liquid). Mellom de to har du en blanding av damp og væske.

Det er to linjer i diagrammet, en for sammensetningen til væsken, og en til dampen. Dette sier deg at ved ett kokepunkt, har dampen en annen sammensetning enn væsken. (Ja, bortsett fra Z da, men det tar vi senere.) Dette er hele prinsippet bak destillering; du varmer opp blandingen til kokepunktet, og så vil en del av blandingen fordampe. Siden dampen inneholder mer etanol enn vann, vil destillatet ditt ha en høyere konsentrasjon av etanol enn satsen du startet med.

Slik kan du fortsett å destillere og du vil få høyere og høyere konsentrasjon, av etanol. En høyere konsentrasjon av etanol, vil føre deg lengre til høyere på x-aksen. Til slutt vil du ende opp i det azeotropiske punktet (Z). For etanol, er dette som sagt 95,5% eller noe.

Som du ser er problemet med det azeotropiske punktet at uansett hvor mye du destillerer, så vil dampen ha samme komposisjon som væsken. Dette betyr at du ikke får noen høyere konsentrasjon av etanol. DERFOR er 95,5% den høyeste konsentrasjonen du får av å destillere vann-etanol (uten trykk).

Når du blander inn benzen vil du få en annen blanding. Denne har selvsagt andre egenskaper, og derfor ett annet azeotropisk punkt. Jamfør å legge salt på isen.

Håper dette hjalp deg litt. Det finnes masse litteratur om dette. Så vil du vite mer er det bare å begynne å studere kjemi og prosess.
Vet ikke om det er nevnt, men kan huske fra kjemien at læreren viste oss hvordan vi kunne få ut den siste lille delen av vann i 96% etanol ved å bruke kalk?

Det er nok lite økonomisk, og du får vel ikke gjort det under selve destileringen, men skal være mulig.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Det er ikke metanol i den første desiliteren, metanol skapes ved at man varmer opp trevirke i et oksygenfritt kammer. Er apparatet ditt oksygenfritt?? I don't think so, vi hiver vekk heads&tails fordi det er mye fusel i dem, og hvis man skal bruke kullfilter bør man vanne ned til 37-40%, noe som er ugunstig for hjemmebrennere (som selger i hvert fall).

Altså mye slik NitroFis skrev
Vis hele sitatet...
Det dannes metanol under gjæringen, men det er veeldig lite.
Sitat av griped Vis innlegg
Det dannes metanol under gjæringen, men det er veeldig lite.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det gjøre det?
Kilder på det hadde gjort seg på en tidlig 1. juledag.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvorfor skal det gjøre det?
Kilder på det hadde gjort seg på en tidlig 1. juledag.
Vis hele sitatet...
Les bl. annet her: www.homedistiller.org/methanol.htm . Det dannes små mengder av mange forskjellige alkoholer og andre fuseloljer ved gjæring. Og metanol er en av dem. Er netopp derfor man separer heads, body og tails.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Les bl. annet her: www.homedistiller.org/methanol.htm . Det dannes små mengder av mange forskjellige alkoholer og andre fuseloljer ved gjæring. Og metanol er en av dem. Er netopp derfor man separer heads, body og tails.
Vis hele sitatet...
Linken din er ikke funksjonell, så kilden din er dessverre ugyldig.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Linken din er ikke funksjonell, så kilden din er dessverre ugyldig.
Vis hele sitatet...
Ser det nå. Uansett så får du lete litt rundt selv om du tviler på oss. Tror du vi juger for moroskyld? At det blir dannet små mengder metanol ved gjæring er ikke en så veldig stor hemmelighet for å si det sånn.
Sist endret av legalize_it; 25. desember 2009 kl. 17:28.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Linken din er ikke funksjonell, så kilden din er dessverre ugyldig.
Vis hele sitatet...
Du kan dessverre ikke bare kreve alt servert på et sølvfat.

Derfor vil jeg henstille deg om å gjøre som jeg sier nedenfor:

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Er ikke noen endring i alkoholprosent sånn sett.
Det vil bare bli andre alkoholer som destilleres enn etanol.

For å få mer info om dette, google "heads + tails".

Dette er alkoholer med kokepunkter lavere og høyere enn etanol.
Vis hele sitatet...