Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 9725
Min bestefar lagde natrium klorat (ikke natrium klorid som i bordsalt), så tok han og løste det opp i vann, og brukte avispapir på det. Det eksploderte ved friksjon, og i rør lagsde det høyt smell. Finnes det en måte og lage det, det er vanskelig å få tak i. Kan man llage det av salt og klor eller er dette helt på jordet?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
NaClO3 er vel det som ble brukt i ugresssalt. men at det eksploderte ved friksjon høres rart ut. Sikker på at han ikke blandet det med svovel?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det står oppskrifter av det på nettet:
http://www.google.no/search?q=how+to...en-US:official
Her er en link: sikkert andre ting der og:
http://216.239.59.104/search?q=cache...ient=firefox-a
En fra Anarchist's Cookbook der og men er nok ikke den boken man stoler mest på her i verden.
Husker ikke bestefaren din hvordan han lagde det da? Eller kan du spørre han om det om han forsatt er her blant oss.
Skal prøve å undersøke litt mer om det

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=NaClO3

Og ja NaClO3 gik under navnet ugressalt som solgtes før.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jeg har 1-2kg på rommet
Lyst å kjøpe litt?
Sitat av Brainiac Vis innlegg
æddabædda..jeg har 1-2kg på rommet, jeg hadde ikke noe bedre og skrive, så jeg måtte poste dette, næhnæh
Vis hele sitatet...
Takk, så utrolig indformerende.
Bestefar er dau, og anarchist coockbook virker som en løsning :wink: .
Det antente av friksjon når det var i avispapiret, og en mann slo på det med en høy gaffel, når han fant 4 utbrettedte aviser på blikkktaket sitt. Det fikk en fin blitseffekt, og han trodde at satan var etter ham. Har noen prøvd dette før?

Fant en bra en:

Sitat av Totse.com
Easy production of Sodium Chlorate
by philthemn
NOTICE: TO ALL CONCERNED Certain text files and messages contained on this site deal with activities and devices which would be in violation of various Federal, State, and local laws if actually carried out or constructed. The webmasters of this site do not advocate the breaking of any law. Our text files and message bases are for informational purposes only. We recommend that you contact your local law enforcement officials before undertaking any project based upon any information obtained from this or any other web site. We do not guarantee that any of the information contained on this system is correct, workable, or factual. We are not responsible for, nor do we assume any liability for, damages resulting from the use of any information on this site.

This is an easy guide to creating your favourite explosive sodium chlorate.

To produce sodium chlorate you need to electrolysize a salt water in a sealed container. To create a sealed electrolysis cell you will need:

1x 0.5 litre bottle (with screw on lid)

2x copper wire (preffereably enamelled)

1-3x 9v battery (you may need to change the battery a few times)

Uni-Bond - No More Nails

Corkscrew

Salt

Method

First lay the bottle lengthways and use the corkscrew to punch to holes in the bottle about 3/4 of the bottle apart. Then if your using enamelled copper wire, then use the hob on your cooker to burn the ends (to melt off the enamel and improve connectivity to the battery and across the water), burn about 1cm on one end and about 6-7cm on the other end. Do this to both wires.

Now, push each of the wires into the holes so that they reach almost to the other side of the bottle and are the same distance apart as the holes, make sure the 1cm enamel free end is in the bottle. Now use the No More Nails to seal up the holes and create a air/water tight seal, let this dry.

Next, fill the bottle up with a strong salt solution, and screw on the lid tightly. Make sure there is no air left inside.

Lastly, attach the other ends of the wire to the terminals of the battery, you can just wrap them round the terminals (becuase of the gap in enamel the wire will conduct).

Leave this outside or in a well ventilated place in case any chlorine leaks. Leave it until there is almost no water left, you may need to change the battery a few times. Once you feel it has run long enough empty the contents into a pan and heat GENTLY to boil of excess water.

You should have a pretty high percentage of sodium chlorate left over.

Note: Once you have runthe experiment a few times you could increase the size of the bottle and allow more to be produced at one time. You could also hook the electricity up to the mains usinbg a transformer of something (I have never tried this and do not no if it will work or not).
Vis hele sitatet...
Noen prøvd noe lignend? Og hva er: Uni-Bond, enamelled og hvordan kan vannet fordampe om det skal være helt luftet?
Vel, det er jo kjent at klorater er veldig støt- friksjons- og så og si alt annet-følsomme, noe som er en grunn til at ugressalt ikke selges eller brukes noe mer. Dette gjør det også veldig vanskelig å få fatt i.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er ikke spesielt friksjonssensitivt, men derimot relativt sensitivt mot støt.
Er derfor det _detonerer_ når du denger det med høygaffel
Og ikke for å være frekk, men jeg tviler på at bestefaren din lagde natriumklorat med mindre han var kjemiker. Det fantes ikke informasjon på den tiden og syntesen er temmelig komplisert. Det ble derimot solgt fritt så han har sikkert kjøpt det og heller lagd avispapirgreiene.

Men til saken, det kan ikke lages lett! Du kommer til å få noe å bryne deg på, men det er fullt mulig på hjemmebasis.
Her er en link:

http://www.frogfot.com/synthesis/chlorateel.html

http://www.wfvisser.dds.nl/EN/chlorate_EN.html

Som du sikkert ser, er ikke dette plankekjøring Og en ting til, klorater regnes for å være spesielt farlige og skal ikke blandes med en hel haug av stoffer.
Av dem hovedsakelig svovel og alle dets forbindelser, ammonium og metaller.

Og hold deg unna Anarchist Cookbook. Den er unøyaktig og farlig.
den jeg fant virket mye enklere, tar mindre tid og jeg har ikke tilgnang til SÅ mye utstyr. Hva er galt med den fra totse?, kan dere si hvorfor den er feil, og jeg vill fortsatt vite hvordan vannet kan fordampe med lokket på.
Totse er, har alltid vært, og vil alltid være, en upålitelig og useriøs kilde. Hold deg unna. Samme nivå som Anarchist's Cookbook ca.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Totse quoten din er så feil som det går an å bli!!
Med kobberelektroder får du ikke mer enn 0.1g maks før de er historie.
Du må bruke kompositt GSLD anoder eller linoljecoatet grafitt får å få noe resultat i det hele tatt! Dette er ikke plankekjøring og krever brukbare kjemikunnskaper og en god del arbeid for å gjøre!
Og at de skriver at du skal bruke 9V batteri er det latterligste av alt!
Proffesjonelt gjøres dette med 3,3V og flere hundre ampere. Med et 9V røykvarsler batteri får du kanskje 0,5A. Da vil det ta årevis før du får nok.

http://www.vk2zay.net/article.php/63

Litt lettere å lese og enklere forklart
OT
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
En fra Anarchist's Cookbook der og men er nok ikke den boken man stoler mest på her i verden
.
Vis hele sitatet...
Det er den med "plast explosivene" aka. selvmord suppa av klor?
Blant annet. Anarchists Cookbook skal man kun lese for å ha noe å le av, ikke for å følge den. Men nok om AC nå, let's go back to teh topic.
Jeg kan ikke si at AC ikke har noen gode ideer, men alt som leses der bør sjekkes fra flere kilder før du en gang tenker på å prøve.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor løst sittter import kravene til stoffet om jeg fikk lyst til å bestille fra www.keten.org.pl e.l. (72kr kg)?
Kan du ikke bare høre med tollvesenet i stedet for å la andre gjøre det for deg?
sorry, trodde kanskje noen haddwe prøvd fra før av eller lignende, da hadde ingen trengt å snakke med tollvesenet.
kan du ikke bare kjøpe fra KPT?
Riktig nok sykt dyrt, men du kan få tak i det.
Hvis du har et organisasjonsnummer å bestille igjennom, ja. Er ikke alle her som har det.
Det er sant, men kan vel hende at du kjenner noen som kan være så grei å gjøre det for deg.
Det var det jeg gjorde.
det pyro_killer sier kan nok stemme. Naboen min sier at han lagde slike da han var ung, fuktet avispapir, strødde ugressalt over, rullet sammen og tørket. Ikke at det veier så mye, men det faktum at fler her har vert bortidet samme og at det tilogmed er skrevet en bok om saken er litt overbevisende. Boka heter ugressalt eller noe i den dur, og handlet vist om en som sprengte seg selv ganske hardt med den metoden. Vart mye viss, om og dur her, men det er for mitt anliggende ingen tvil om at småpøbler brukte dette mye i gamledager. Har ikke prøv det selv, men som tidligere nevnt er jeg rimelig overbevist på at det stemmer.
Mythbusters testa en myte om eksploderende bukser, og da var det bløte bukser de strødde ugressalt på.
Brant ganske bra.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skal funke fjell det. Lornts Mørkved skrev ei bok for ikke så lenge siden.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Hvor løst sittter import kravene til stoffet om jeg fikk lyst til å bestille fra www.keten.org.pl e.l. (72kr kg)?
Vis hele sitatet...
Ikke verre enn å sende en mail till tollen:

Spørsmål:
"Hei, jeg lurer på hvordan regelverket er for innførsel av Natrium klorat (NaClO3)? Lurer først på om det er lov å ta inn stoffet i Norge og om det er noe begrensning på hvor mye det er lov å innføre? (som privatpersjon)."

Svar:
All import av plantevernmidler m.v. krever tillatelse fra Mattilsynet. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med Mattilsynet for ytterligere informasjon om dette (www.mattilsynet.no - telefon 06040).
Hvilken mailadresse sender du til Thoryllo?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sender til "Tollregion Oslo og Akershus"
Og dit er e-mailen:
Men jeg fikk svar tilbake fra:
▼ ... over et år senere ... ▼
Kolegaen til pappa snakket om at han og noen kompiser blandet smeltet sukker og natrium klorat på samme måte som i KNSU røykbomber,når dei var små så dei brukte ugress-salt. Men med andre blandingsforhold, vet ikke helt hva.(noen som vet ?) etterpå rullet dei mixen inn i avispappir. det smalt visst bra.

Noen som hørt noe liknende som at det skal blandes med sukker?
http://www.youtube.com/watch?v=DGRXJHKyB-s
http://www.youtube.com/watch?v=YKifq...eature=related

Hmm, ser ut som de reagerer ja, hehe.
men hvis du ser på hvor kort tid det tar før det reagerer, så tror jeg ikke de rakk og pakke det inn i avis papir..

vet ikke om jeg forsto helt hva du spurte om?
Sitat av maxilat Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=DGRXJHKyB-s
http://www.youtube.com/watch?v=YKifq...eature=related

Hmm, ser ut som de reagerer ja, hehe.
men hvis du ser på hvor kort tid det tar før det reagerer, så tror jeg ikke de rakk og pakke det inn i avis papir..

vet ikke om jeg forsto helt hva du spurte om?
Vis hele sitatet...
Den første filmen er det jo svovelsyre som får blandingen til å brenne!
Kan også nevne at jeg vet om 2 gutter i 15-16års alderen som ble drept da de lagde en røyrbombe med natriumklorat for rundt 20-25år siden.
Er far som har fortale meg dette , å de holdt vist nok på å skrudde den sammen så gikk splintene gjennom magen deres så døde de momentant.
Hvis du går litt rundt på gårder eller i gammle utflytta hus kan du finne 25 kg sekker med natriumklorat
Høres for ustabilt ut spør du meg.
Satser ikke på natriumklorat og sukker visst det har så lett for og detonere.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Da pappa var liten lagde han en bombe med natriusklorat. Da blanda han det ugressmiddelet med sukker. Uheldigvis sprang han ut kjellerdøra. I en MacGyver-episode lager Mac en bombe med ugressmiddel, sukker og salt tror jeg, lurer på om det middelet var natriumklorat
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Da pappa var liten lagde han en bombe med natriusklorat. Da blanda han det ugressmiddelet med sukker. Uheldigvis sprang han ut kjellerdøra. I en MacGyver-episode lager Mac en bombe med ugressmiddel, sukker og salt tror jeg, lurer på om det middelet var natriumklorat
Vis hele sitatet...
Vel jeg tror ikke MacGyver virkelig lagde en slik bombe, men det skulle se ut som det. Aldri stol på en tv-serie.
Sier ikke at du gjør det, men bare for sikkerhets skyld
Sist endret av Dwerg; 18. april 2009 kl. 13:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg lagde natrium klorat ved hjelp av elektrolyse men det funka ikke...
Utdyp deg litt mer, så kan vi kanskje hjelpe deg
Sitat av piloten Vis innlegg
jeg lagde natrium klorat ved hjelp av elektrolyse men det funka ikke...
Vis hele sitatet...
Så med andre ord prøvde du å lage natriumklorat uten sukess.
jeg satte to skikere til en 12volts bilbatterilader og ned i en kopp med saltvann. jeg renset vannet med sånn kaffesiller eller hva det nå heter. fordampet vannet i en ovn og stod igjen med hvit pulver. blanda det med sukker og da skulle det liksom ta fyr. det brant ikke engang.
Åssen spikere brukte du?
Hvor mye salt brukte du?
10 gram salt og spikre man slår inn i veggen. kan noen fortelle meg hva jeg gjorde feil?
Sist endret av piloten; 23. august 2009 kl. 20:39.
Hvor mye vann brukte du? Hvor lenge kjørte du?
hva burde jeg gjort da?
Svar på spørsmålene først.
Du har jo helt tydelig prøvd deg på noe du ikke har videre peiling på. Se nå godt på linkene som er postet i tråden. Det er ikke bare å stikke to spiker ned i saltvann og la det stå til...
jeg brukte 1dl. 10g salt ca. lot det stå 8-9 timer. brukte en 12volts bilbatterilader. renset vannet med kaffefilter og fordampet vannet. da kom det et whit pulver som jeg blandet med sukker med det ville ikke brenne. det er alt jeg vet.
Sitat av piloten Vis innlegg
det er alt jeg vet.
Vis hele sitatet...

Okey, da råder jeg deg til å lese litt på denne tråden:


http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=klorat

Etter du har lest grundig gjennom denne burde du ha et greit overblikk over det hele.
Kos deg!
Sitat av piloten Vis innlegg
jeg brukte 1dl. 10g salt ca. lot det stå 8-9 timer. brukte en 12volts bilbatterilader. renset vannet med kaffefilter og fordampet vannet. da kom det et whit pulver som jeg blandet med sukker med det ville ikke brenne. det er alt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Boblet det noe gass? Lukt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av piloten Vis innlegg
jeg brukte 1dl. 10g salt ca. lot det stå 8-9 timer. brukte en 12volts bilbatterilader. renset vannet med kaffefilter og fordampet vannet. da kom det et whit pulver som jeg blandet med sukker med det ville ikke brenne. det er alt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Det hvite pulveret var vell kansje NaCl?
men hvorfor ble det ikke natrium klorat?
Sitat av piloten Vis innlegg
men hvorfor ble det ikke natrium klorat?
Vis hele sitatet...
Et lite tips fra meg er i det minste er hvertfall bruke KCl å grafitt elektroder

+ at jeg ville som nitrofis sa her i post#46 gått inn på linken han postet, da hadde du forstått hele greia rimelig raskt vil jeg tro
Sist endret av Bowman; 24. august 2009 kl. 20:51.