Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4425
Leste på dagbladet at det er heftig catfight mellom et par unge bloggere hvorav den ene bloggpiken (Ida Wulff) beskylder den andre (Voe) for å ha jukset med besøkstallene for å komme på topplisten hos http://blogg.no

Nr. 1 blogger i Norge, Voe/ Emilie Nereng jukser til de grader. Faren hennes har jo så å si stått fram i media som hjernen bak hele bloggen, og ikke minst en dataekspert. Ryktet sier at faren har opprettet en server (beklager hvis jeg roter til dataspråket, jeg har ikke så god peil) som enkelt og greit sørger for at mange-mange-tusen forskjellige IP- adresser går innom bloggen til Voe hver eneste dag.

At det er litt juks ute og går sjokkerer meg ikke så veldig, men den mest sjokkerende delen av ryktet var at blogg.no/bootstrap faktisk VET om dette! Om de har innvendinger får de gjerne bruke stemmen sin.
Vis hele sitatet...
Uansett om dette er sant eller ikke, interesserer det meg er hvor mye Voe har tjent på sine besøkende!
Ifølge bloggen "Veien til Rikdom" skal Ida Wulff ha tjent 68 000 på reklameinntekter fra bloggen sin...
Ifølge blogg.no har Ida Wulff i dag 5923 lesere, mens Voe har 84299, har ca. 14 ganger flere lesere og kan i teorien ha tjent 14 ganger mer på reklame enn Ida Wulff.
68 000 * 14 = 952 000

Kort sagt, dersom du har nok trafikk på bloggen din, kan du leve på reklameinntektene.

Til poenget:

Rent hypotetisk, du er en pappa/mamma med god innsikt i dataverden og har en sønn/datter i tenårene som kunne tenke seg å begynne med blogging.
Og du har funnet ut at man kan tjene noen tusen på reklameinntekter om man har nok dagelige lesere på en nettside.

Er det da mulig å sette opp en hjemmeserver som besøker bloggen til avkommet ditt gjennom en rekke proxier?
Høres rimelig enkelt ut og vanskelig å spore dersom man bare bruker falske besøkstall i begynnelsen for å skaffe oppmerksomheten til nye og ekte lesere.

Hva tror dere? Kan et slikt prosjekt gjennomføres? Hvordan?
Sist endret av Turbolego; 25. mai 2010 kl. 21:24. Grunn: leif
Det vil i teorien være mulig, men ekte trafikk avhenger av mer enn høy listeplass, grunnet falsk trafikk.

For at annonsørene skal få øynene opp for bloggen, nytter det ikke med store tall, man må også kunne vise til 1) innhold som annonsørene vil assosieres med og 2) brukeraktivitet.

For at man skal kunne leve av reklameinntektene må man ha aktive lesere, som faktisk klikker på bannerene. Hvis ikke dette skjer, vil ikke reklamen generere penger (dersom annonsøren betaler per klikk) eller annonsøren vil ikke komme tilbake med en ny kampanje (dersom annonsøren betaler per visning, høy fastpris e.l.) ettersom kampanjen gir lav klikkprosent > dårlig yield.

Hvis man har en blogg med bra innhold som aktiviserer leserene, kan det godt hende at fake trafikk i begynnelsen (for å toppe blogglistene) vil hjelpe. Har man ikke innhold som annonsørene vil assosieres med og som treffer leserene, da kan man uansett ikke leve på reklameinntektene.
Sist endret av felix_poker; 25. mai 2010 kl. 21:36.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Du kjøper ikke 1 server som har 10000ip'er. (noe som er veldig dyrt og lett og tracke siden fleste iper er stigende)

Det du gjør er og kontakte noen som har botnet med 1-2mil maskiner.
så legger du til at maskien når du eks går på microsoft.com , så havner du til blog siden. enn gang før du havner på microsoft.com , den måten får blogg.no masse forsjelige browser med forsjelig oppløsing på skjerm/os/font/browser og random tider. den måten ser det ut som alt komer fra "ekte" bruker.

(ja veit du kan sette drone maskinen til og besøke siden flere tusen gangen som ddos, men alt av filter tar den som juks med enn gang)
Jeg tror ranvik er inne på den mest reelle løsningen. Det er i alle fall den enkleste, og etter hans beskrivelse den beste jeg kan tenke på.
1-2 millioner maskiner er vel i overkant, du trenger strengt tatt ikke mer enn 100.000 hvis vi snakker om unike besøk per dag. Er det ikke unike trenger du ikke mer enn noen tusen. :-)
Sist endret av DataGüru; 25. mai 2010 kl. 23:16.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Finnes andre dårlige løsninger som:
1. en maskin som bruker store proxy lister for og genere hits, da vil du liksom klare max 3000-4000 hits pr mnd (NB: google reklame intekter, og dem fleste addsider har filtere som tar ut disse med enn gang)
2. spamming av søkemotorer (submitwolf?), så søke roboten besøker siden din. ca 1000-1500stk pr mnd (google adds filtere bort disse)

spørmålet er hvor mye blogg.no filtere bort er det noe filter ?
Sist endret av ranvik; 25. mai 2010 kl. 23:44.
Disse fjortisbloggene har da i liten grad AdSense og lignende reklamenettverk, de har plasserte annonser. For å tjene penger den veien så skal det langt mer enn bare besøkstall til, det betyr også at du ikke bare kan gange inntjeningen til Wulff med 14 og få inntjeningen til Nereng. Når det er sagt så vil høye besøkstall plassere deg høyt på disse topplistene, som igjen vil gi deg horder av ekte fjortislesere.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Etter og sjekke ut bloggen så skjønner jeg lett hvordan det her funker da,
1. ha datter som er fjorits deilig.
2. bruke en metode for og komme høyt opp på blogg.no
3. du vil da få masse små gutter som alle "mini" blogger om henne og sier hvor deilig hunn er.
4. etter 3-4mnd har du nok hits og trenger ikke noe mer hjelp fra proxy/botnet/søke motorer osv..
5. vent på at reklame intekten skal komme inn. (selv om du self ikke fikk noe intekter fra botnet/proxy)
Sitat av ranvik Vis innlegg
5. vent på at reklame intekten skal komme inn. (selv om du self ikke fikk noe intekter fra botnet/proxy)
Vis hele sitatet...
Nja, så enkelt er det ikke. Jeg jobber jo med annonsesalg på nett, og det er ikke bare å sitte på henda og vente på pengene. Hvis man bruker ad-nettverk vil det aldri generere store summer, hvilket betyr at du selv i stor grad må oppsøke potensielle annonsører. Denne jobben kan selvfølgelig outsources, noe jeg regner med at de største bloggerene har gjort. Allikevel er ikke annonsepenger noe som strømmer inn i massevis over natten, man må bygge opp en krets av fornøyde kunder først, samt pleie relasjonen til disse kundenes mediebyråkontakter.

Jeg er helt enig i at det er mulig å jukse, og at det er mulig å tjene penger på dette, men det er et solid stykke arbeid som må gjøres, uansett hvordan man vrir og vender på det.
Nå skal det sies at ida wulff hadde mellom 30.000 og 40.000 tusen lesere når hun tjente det gitte beløpet. Virker som om ida wulff kommer er ganske desperat etter å få lesere for tia. Hu har også gått etter paradise Carl. pr stunt til tusen.
Ja, eer det rart jenta er desp. Hu har sikkert ingenting annet å rutte med enn utseende. Sikkert ikke fullført vgs engang.
blir bare sliten av Ida Wulff. Hu skriver at Voe som er 14 år ikke har livserfaring. sant nok det. Spørsmålet er om hu på 6 år (siden hu er 20 år akkurat nå) har opparbeidet seg så vilt mye livserfaring.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg vil påstå at en blogg som kan generere opp mot 3000 kommentarer på ett enkelt innlegg er mer en kapabelt til å ha opp mot 100k unike besøk per mnd, det har jeg null problem med å tro. Men hele det kommersielle aspektet ved det hele har tatt helt av og det er blitt mer en portal for merkevarer å slå seg ut enn en blogg. Latterlig spør du meg, bloggerne fra livejournal vrir seg i grava!
Herrejesus, skyt meg for å forsvare en moteblogger, men here goes: Wulff virker å være en av de mer oppegående motebloggerne (ikke at det skal så mye til). Hun skriver jo mer eller mindre i annet hvert innlegg at bloggen hennes er ganske substansløs og at det ikke akkurat er oppbyggelig litteratur hun skriver(Og nei, jeg er ikke fast leser, jeg ramler bare innom en gang i blant for å lese innlegg som har fått oppmerksomhet på en eller annen måte), så hun virker å ikke ta seg selv så himla seriøst eller innbille seg selv at hun er viktig. Vel, det er mitt inntrykk i det minste.

Forøvrig så er det litt interessant å observere kulturen rundt disse rosabloggene. Hvor vilt populære de blir, netiketten som har oppstått, særlig på blogg.no, hvordan fjortisene fremstiller seg selv og for ikke å snakke om hele det kommersielle aspektet med blogg-managere og makten blogg.no har opparbeidet seg.
men hu har gått fra ca 40.000 daglige lesere til 6000 lesere og svarer med å havne på nettavisen til dagbladet to ganger på under en uke. litt desp etter flere lesere kanskje ?
Sist endret av Fredriker; 26. mai 2010 kl. 01:54.
Sikkert, hun lever vel av bloggingen sin, og det er begrenset hvor lenge en mer eller mindre substansløs rosablogg er populær. Wulffs popularitet går sikkert mot slutten og følgelig kommer det noen krampetrekninger.
Er ikke blogging ut snart, så vi kan få en ny trend? Begynner å bli mektig lei av dritten.
Sitat av eskilf Vis innlegg
Er ikke blogging ut snart, så vi kan få en ny trend? Begynner å bli mektig lei av dritten.
Vis hele sitatet...
Så lenge folk har noe å dele med verden, uansett hvor dumt det er, så vil vel blogging fortsette.
kjedelig streiting
Sitat av ranvik Vis innlegg
Du kjøper ikke 1 server som har 10000ip'er. (noe som er veldig dyrt og lett og tracke siden fleste iper er stigende)

Det du gjør er og kontakte noen som har botnet med 1-2mil maskiner.
så legger du til at maskien når du eks går på microsoft.com , så havner du til blog siden. enn gang før du havner på microsoft.com , den måten får blogg.no masse forsjelige browser med forsjelig oppløsing på skjerm/os/font/browser og random tider. den måten ser det ut som alt komer fra "ekte" bruker.

(ja veit du kan sette drone maskinen til og besøke siden flere tusen gangen som ddos, men alt av filter tar den som juks med enn gang)
Vis hele sitatet...
Shoot me if im wrong, men det forslaget ditt med endring i hostsfila funker vel helt til noen med en honeypot i dette botnetet analyserer filen + alle systemendringer. Det bedre må vel være å enten ha en sofistikert bot funksjon, evt bruke en masse private proxier og ett program som endrer de parameterne du snakker om.

Uansett så ser jeg ikke at dette kan vært verdt det kun for å komme på topp1 hos blogg.no. Man kunne muligens gjort det hos annonsørene, men de ville vel også tilslutt slutta å betale hvis kjøpsprosenten dalte.
En stor del av reklamen disse jentene tjener penger på er ofte skrevet som innlegg på bloggen. Dem blir kontaktet av annonsører som tilbyr dem en viss sum for å skrive en ''anbefaling'' på bloggen. Type ''hei jenter jeg prøvd en helt sinnsykt bra mascara i går, du kan kjøpe den HER <---link''. De yngste leserne har mange av topplistebloggerne som rene idoler og da er det ikke vansklig til å lure dem til å kjøpe ting å tang som de selv tjener penger på.

På blogg.no er egentlig ikke annonsering lov om man ikke lar rafiq chania (eieren av blogg.no) få en del av kaken. Det var dette som utløste at ida wulff flyktet fra blogg.no. Hun hadde rundt 30-40 000 lesere mens nå sitter hun igjen med 5000. At voe har de leserne hun har tviler jeg faktisk ikke på. Noen ganger anbefaler voe en annen persons blogg, og stortsett så havner denne bloggen på topplisten dagen etterpå siden det er så sinnsykt mange som trykker på linkene hennes. Skal også nevnes at voe hadde over 100 000 daglige lesere for bare ett halvt år siden så hun er ikke den eneste som har mistet lesere.
Sitat av commie Vis innlegg
Herrejesus, skyt meg for å forsvare en moteblogger, men here goes: Wulff virker å være en av de mer oppegående motebloggerne (ikke at det skal så mye til). Hun skriver jo mer eller mindre i annet hvert innlegg at bloggen hennes er ganske substansløs og at det ikke akkurat er oppbyggelig litteratur hun skriver(Og nei, jeg er ikke fast leser, jeg ramler bare innom en gang i blant for å lese innlegg som har fått oppmerksomhet på en eller annen måte), så hun virker å ikke ta seg selv så himla seriøst eller innbille seg selv at hun er viktig. Vel, det er mitt inntrykk i det minste.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel heller si det er motsatt. I hvertfall hvis vi snakker om Ida VS Voe. Men det er et par andre rosabloggere på blogg.no som passer godt under beksrivelsen din.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
En stor del av reklamen disse jentene tjener penger på er ofte skrevet som innlegg på bloggen. Dem blir kontaktet av annonsører som tilbyr dem en viss sum for å skrive en ''anbefaling'' på bloggen. Type ''hei jenter jeg prøvd en helt sinnsykt bra mascara i går, du kan kjøpe den HER <---link''.
Vis hele sitatet...
Denne typen "annonsering" er uglesett i hele bransjen, men det er helt riktig at den forekommer. Imidlertid tror jeg ikke det er her bloggerene drar inn de store summene. Små bloggere får kanksje noe gratis sminke for et slikt innlegg, mens de større bloggerene gjør det for noen tusenlapper, evt. gratis i forbindelse med en bannerkampanje for den aktuelle sminkeprodusenten.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Denne typen "annonsering" er uglesett i hele bransjen, men det er helt riktig at den forekommer. Imidlertid tror jeg ikke det er her bloggerene drar inn de store summene. Små bloggere får kanksje noe gratis sminke for et slikt innlegg, mens de større bloggerene gjør det for noen tusenlapper, evt. gratis i forbindelse med en bannerkampanje for den aktuelle sminkeprodusenten.
Vis hele sitatet...
Uglesett å uglesett, nesten alle gjør det, både store og små. Er ikke sånn heller at de bare får en viss sum penger for å legge ut bloggposten. Ofte får de også penger for hvert salg som er gjort via linken som de legger ut i blogginnlegget. Her er det mest snakk om de største bloggene. En god gjennomført bloggpost, gjerne med bilder, masse skryt av produktet samt saklig og troverdig info kan det fort bli mye penger av da det er mange fjortisser i det ganske land som åpner lommeboka i jakt etter å ha det samme som bloggidolet dems.

Har selv ligget på topplisten en kort periode og jeg har kjennskap til ett par som hevder seg ganske høyt, så jeg vet hvordan mye foregår. Er ikke akkurat uten grunn at bloggere som wulf og ulrikkelund valgte å si opp jobben sin for å satse på bloggen sin fulltime.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av eskilf Vis innlegg
Er ikke blogging ut snart, så vi kan få en ny trend? Begynner å bli mektig lei av dritten.
Vis hele sitatet...
Blogging har eksistert siden nettets oppstandelse, så jeg tror ikke det er noe som bare kommer til å forsvinne helt uten videre. Men at vi mest sannsynlig har nådd popularitetstoppen skal du ikke se bortifra. Problemet med "blogger" er at de er gjennomsyret av kommersialitet eller kopier av wikipedia-artikler brukt for å tjene penger på AdSense.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Denne typen "annonsering" er uglesett i hele bransjen, men det er helt riktig at den forekommer. Imidlertid tror jeg ikke det er her bloggerene drar inn de store summene. Små bloggere får kanksje noe gratis sminke for et slikt innlegg, mens de større bloggerene gjør det for noen tusenlapper, evt. gratis i forbindelse med en bannerkampanje for den aktuelle sminkeprodusenten.
Vis hele sitatet...
Uglesett? Er ikke tekstreklame som dette forbudt ved lov?
Sitat av commie Vis innlegg
Uglesett? Er ikke tekstreklame som dette forbudt ved lov?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, jeg kjenner ikke det lovverket så godt, da jeg kun jobber med annonsesalg. Det er jo gråsoner, f. eks. hvis det er merket som annonse (merkingen er i mange tilfeller nesten usynlig), og veldig mange aktører driver med dette.
Lol, en server med flere tusen forskjellige IPer? VIlle ikke det vært fantastisk dyrt? De kunne jo såklart ha kjøpt ptc trafikk eller noe da.

Og er det ikke blogg.no som tjener mest på dette ettersom de har Adsense på sidene? Voe og lignende burde ha skaffet seg egne domener og beholdt 100% av fortjenesten.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vet ikke, jeg kjenner ikke det lovverket så godt, da jeg kun jobber med annonsesalg. Det er jo gråsoner, f. eks. hvis det er merket som annonse (merkingen er i mange tilfeller nesten usynlig), og veldig mange aktører driver med dette.
Vis hele sitatet...
Det er vel litt den samme greia som at vin/øl-anmeldelser ikke er alkoholreklame, men jeg tviler sterkt på at journalistene som tester vin/øl får noen form for godtgjørelse fra produsenten.
Det bryter jo uansett med prinsippene man har som redaktør/journalist av en blog, men det driter de vel langt i så lenge det er penger å tjene.
Det er kanskje greit å få definert hva en blogger er i forhold til lovverket, men det føler jeg er mediastudenter på Blindern sin oppgave.
Sist endret av Mith; 26. mai 2010 kl. 11:47.
Det er litt vanskelig å bevise, men det er nok ikke usannsynlig at penger skifter hender for positiv omtale hos i alle fall noen av disse bloggerene. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6967876
Det er ikke direkte forbudt, men det må fremgå tydelig at det ER reklame, samtidig er dette relativt ukjent for mange, så jeg tror nok det syndes MYE mot det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg blir av og til så gal av at håret mitt, det liker å gjøre som det vil. Hvis jeg har brukt lang tid på å rette det, krøller det seg opp med en gang. Har jeg brukt lang tid på å krølle det, faller det ut eller samler seg i store, rare krøller. Men en ting jeg har fått litt sansen for, er bølger! De holder seg fine, og hvis de faller ut, er ikke det så dumt heller. Bølgene mine lager jeg med en Gamma Bølgetang, blir superfornøyd med bølgene jeg får!
Vis hele sitatet...
Bruker fjortenåringer alltid å linke til produkter når de skal fortelle om håret sitt...?
Temmelig uredelig måte å tjene penger på unge og naive lesere.
Jeg registrerte bloggen min hos blogglisten.no i går.
Da jeg sjekket blogg-statusen min i dag, var antall besøkende i går økt fra 26 til 139 og det øker stadig!
Er dette normalt?
Hvordan kan besøkstallet for i går fortsette å øke i dag?

Oversikt: http://www.blogglisten.no/blogg/21103
Søkemotor-boter indexerer siden?
Sitat av DataGüru Vis innlegg
Søkemotor-boter indexerer siden?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener?
Hvordan fungerer en "søkemotor-bot" og hva har indexering av nettsiden min å gjøre med at besøkstallene mine fra i går statdig øker?

btw. nå er besøkstallene fra i går økt til 174 fra 139 tidligere i dag...
Sist endret av Maila; 27. mai 2010 kl. 16:12.