Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1777
Leste på VG.no nå at DSB vurderer å forby fyrverkeri for privatpersoner. Kanskje en god ide med tanke på alle de som drikker seg full å sender raketter av gårde horisontalt, men er ikke dette litt drastisk? Burde ikke heller aldersgrensen settes opp til 20 år?
Synes det er å gå litt for lang, men hva synes dere, er dette rett?

Artikkelen til VG kan leses her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8414246
Uansett om grensen er 20 eller 18år er det alikevel noen som på en eller annen måte for fatt på det.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skjønner grunnen, men er likevel imot. Fyrverkeri er selvsagt potensielt farlig, men det er mye annet også. En litt drøy sammenligning ville være å nekte folk og kjøre privat bil siden det er mange flere personskader med privatbiler en i offenlig komunikasjon. Livet er farlig, derfor dør du også av det.
Jævla plagsomt. Blir nok mindre ulykker, men jeg håper at det ikke skjer.
aphex's Avatar
Trådstarter
Sitat av tuxeren
Uansett om grensen er 20 eller 18år er det alikevel noen som på en eller annen måte for fatt på det.
Vis hele sitatet...
Jo, såklart, men i teorien vil det bli redusert bruk av fyrverkeri blant de under 20.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Folk som vil ha fyrverkeri får alltids tak i det. Og det er de typene som absolutt vil ha det som gjerne vil finne på noe "ekstra" med knallertene.
Alle vet at fyrverkeri er farlig. At man da vil tenne på dette drita full og holde det i hånda, ja da får man få gjøre det da . De som er ansvarlige med fyrverkeri, håper og tror at det er flere av de enn av "oppfinnsomme" folk, skal ikke straffes for at noen er idioter. Noen kjører på andre med bilen også, alle blir ikke nektet å kjøre på for det.

Hva med advarsler? Henge opp bilder av brannskadde eller noe over der hvor fyrverkeriet står, og de som ikke tror de klarer å sende dette opp på den måten det skal sendes opp på, de får bare la vær og kjøpe.

Synes det er mest brutalt med at det er 18 år for å kjøpe stjerneras/stjerneskudd. Herregud, jeg var vel knapt begynt på skolen første gang jeg holdt et sånt. De er ikke farlige, folk flest forstår at ting som knitrer og brenner og er varmt ikke skal holdes inni øret eller hva faen det er myndighetene er redde for. Fikk ikke kjøpt meg det i år, så det ble litt kjedelig.
har ingenting og si om det er 18eller 20års grense for fyrverkeri de som vil ha får bare en som er så gammel til og kjøpe for seg, noe jeg gjorde i år!

var et lignende forslag her jeg bor om at det skulle bli forbudt for privatpersoner og sende opp fyrverkeri, det var spesielle offentlige områder der folk kunne samles for og sende opp fyrverkeri, var også forslag om at profesjonelle folk skulle leies inn og de skulle fyre opp alt fyrverkeriet!

selv syntes jeg ordningen vi har nå funker fett!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Når man er 18 så er man myndig. Helt latterlig om man ikke skulle kunne få kjøpe fyrverkeri i myndig alder.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Sitat av Ond^Sofa
Når man er 18 så er man myndig. Helt latterlig om man ikke skulle kunne få kjøpe fyrverkeri i myndig alder.
Vis hele sitatet...
en får jo ikke kjøpe sprit eller skytevåpen som 18-åring
Jeg vil ikke at fyrverkeri skal bli forbudt. Tenk på alle som ikke får ha det morro med fyrverkerier, og heller ekspreminterer med farligere stoffer som kjemikalier og brennbart dritt!
DET er mye farligere enn fyrverkerier.
jeg skjoenner jo at fyreverkeri er farlig, og at mange ikke liker det, men jeg tror ikke det er noen loesning aa forby privat fyrverkeri. hva skjer hvis det bare er offentlig fyrverkeri da?? jo, osloborgere og vestkantfolkenen faar sett det, men de som bor paa mindre steder? de stoerste kommunene og byene vil ha det, men sikkert ikke alle... betyr det da at jeg maa reise til oslo for aa se paa fyrverkeri?
jeg er den mening at dette bare vil foere til en oekning av ulovlig importert fyrverkeri og hjemmelagde greier. og kanskje litt fyllekjoering fordi jeg vil kjoere til et sted med fyrverkeri
Å forby fyrverkeri hadde vel bare gått hånd i hånd med tankegangen til vår barnehagestat. Det riktige i denne situasjonen er å arrangere store offentlige fyrverkerishow, og håpe folk ligger unna egne raketter av den grunn.
Det beste hadde vært hvis vernebriller ble påtvunget for de som skyter opp og publikum. Det er det i Danmark, og der er det nesten ingen "nyttårskader"!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av mongob0ffel
en får jo ikke kjøpe sprit eller skytevåpen som 18-åring
Vis hele sitatet...
Akkurat like teit
Det er bare teit hele greien, skal de ta vekk den ene gleden man har ved nyttår, hvorfor ikke bare når man er i gang, ta vekk gavene fra julaften og, det blir sikkert det neste
De som sammenligner fyrverkeri med bil bør vel skjønne at bil er litt mer nyttig enn fyrverkeri som egentlig bare er tull.
Aldersgrenser er også bare tull fordi det er like mye 30-40-50-åringer som drita fulle flyr rundt å leker den ene gangen i året de får lov til å leke med noe.
I den anledning vil jeg si at advarsler også bare er tull fordi drita fulle 30-40-50-åringer ikke tenker på slikt, ingen andre heller for den saks skyld. Jo.....kanskje, men det er gamle damer som står på verandaen og får dritten skutt etter seg.

Forbud vil heller ikke hjelpe nevneverdig for ingen vil kunne håndheve en slik lov i det hele tatt. Se bare på hvor mange som overholder loven mot å snakke i håndholdt mobil når man kjører bil.

Men tilgjengelighet derimot, hvis det ikke selges. det er begrenset hvor mange som gidder å dra til sverige eller bestille det på annet vis.

Jeg syns man skal forby å selge det i norge, så slipper så mange å angre på hva de gjorde den gangen de mistet synet eller fingrer eller hva det nå er som sprenges bort
Sist endret av aom2; 2. januar 2006 kl. 23:26.
Sitat av spetznaz
Jeg skjønner grunnen, men er likevel imot. Fyrverkeri er selvsagt potensielt farlig, men det er mye annet også. En litt drøy sammenligning ville være å nekte folk og kjøre privat bil siden det er mange flere personskader med privatbiler en i offenlig komunikasjon. Livet er farlig, derfor dør du også av det.
Vis hele sitatet...
Er forskjell på å forby et produkt "alle" bruker hver dag mot noe noen bruker en kveld i året.

Skjønner hva du mener, og jeg er enig med deg. Jeg er imot at staten skal sy puter under armene på oss når det gjelder alt mulig. Det JEG synes er at svært mange av oss nordmenn er blitt en gjeng sytende småbarn som vil ha staten til å ordne opp i alt som er leit og galt.

Hvis fyrverkeri blir forbudt for privatpersoner, blir jeg oppgitt. Ikke fordi jeg er noe særlig fan av raketter, men fordi det er enda et skritt i en retning jeg ikke liker.

Sitat av mongob0ffel
en får jo ikke kjøpe sprit eller skytevåpen som 18-åring
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Det er helt sykt.

Når man er atten år kan man kjøre bil, gifte seg, bygge hus, ta opp lån+++

Man får lov til å kjøpe alkohol, men ikke hvis den drikken man kjøper inneholder så og så mye av dette stoffet. Med de nye reglene som kom nå som sier at man kan kjøpe alle alkoholholdige drikker så lenge de er under 21% gjør at man på byen kan bestille drinker, men hvis man er under 20 år er det ikke lov til å blande i 40% sprit. Men å blande i dobbelt så mye 20% sprit er helt fint. Forstå det den som kan.
Better than thou.
Sitat av spetznaz
Jeg skjønner grunnen, men er likevel imot. Fyrverkeri er selvsagt potensielt farlig, men det er mye annet også. En litt drøy sammenligning ville være å nekte folk og kjøre privat bil siden det er mange flere personskader med privatbiler en i offenlig komunikasjon. Livet er farlig, derfor dør du også av det.
Vis hele sitatet...
Denne sammenligningen er helt på trynet. For det første er privat transport nødvendig for å få landet til å gå rundt, det er ikke fyrverkeri. For det andre er det ulovlig å kjøre bil i ruset tilstand. For det tredje er det valgfritt å sette seg inn i en bil, det er ikke valgfritt å få en rakett i ansiktet når man går ute på gaten.

Jeg vet ikke noe om hvorvidt det er ulovlig å bruke fyrverkeri i ruset tilstand eller ei, men det forekommer uansett. Det er helt utrolig hvor uansvarlige folk er på nyttårsaften. 4 av mine venner var i direkte fare da raketter sprengte rett ved de på 4 ulike anledninger den lille halvtimen fyrverkeri varer. Jeg er langt ifra den personen som holder seg mest edru nyttårsaften (heller det motsatte), men jeg har ihvertfall vett nok til ikke å fyre av raketter i en tilstand jeg føler jeg ikke har kontroll. Det mangler tydeligvis mange andre.

Livet er farlig. Du kan dø av å spise gulerøtter. Du kan bli påkjørt selv om du går på gangfeltet. MEN det at "alt" er farlig rettferdiggjør ikke bruken av ting som kan være direkte livsfarlig.
Sitat av afen
Folk som vil ha fyrverkeri får alltids tak i det. Og det er de typene som absolutt vil ha det som gjerne vil finne på noe "ekstra" med knallertene.
Vis hele sitatet...
Kanksje det, men det kommer definitvit til å være færre som får tak i fyrverkeriet, og derfor vil jo skadene også bli mindre, kanksje ikke proposjonalt med hvor mange som får tak i fyrverkeri, men fortsatt.

Jeg er imot at det skal bli ulovlig for privatpersoner, fordi det er jo kult, dumt det er noen som må ødelegge for resten...
Det jeg synes er mest teit er jo at det bare er noen som ødelegger for alle de andre... Så klart blir ikke alle som driver med fyrverkri skada! Dessuten er det når fyrverkeri og alkohol blir blandet sammen at ting begynner å gå galt!
Tar et eksempel fra USA. Var i San Francisco i sommer, og så blant annet hvordan amerikanerne feirer sin nasjonaldag med bruk av fyrverkeri. De hadde da et arrangert fyrverkerishow som var utrolig stilig i forhold til det kaoset man ser når privatpersoner fyrer opp som gærninger.

Arrangert fyrverkeri er mindre farlig for befolkningen, siden dette er skikkelig kontrollert og fyres opp på forsvarlige steder. De hadde i tillegg brannbiler utplassert en rekke steder. Dette er også penere å se på, og personer med redde husdyr kan lettere unngå bråket.
Better than thou.
Sitat av pyrotekniker
Dessuten er det når fyrverkeri og alkohol blir blandet sammen at ting begynner å gå galt!
Vis hele sitatet...
Correct me if I'm wrong, men er ikke nyttårsaften den ene kvelden gud og hvermann kan skytte raketter lovlig? Er ikke nyttårsaften også den kvelden flest mennesker drikker alkohol?
Så det var en som nevnte; å sette opp aldersgrensen til 20år.
Vel, ganske sikker på at det finnes en del IDIOTER over 20år og, så da er vi like langt.
Vel, et tiltak kan jo være å ha lokale forbud basert på værforhold. På vestlandet var det skogbranner pga. en tørr vinter. I nord-norge har det enkelte nyttårsaftener vært forbud mot oppskytning pga. vind. Jeg tror ikke et total forbud vil ha noe for seg. Folk vil gjøre det uansett, og det blir det jo bare konflikt av.
Så å overlate til lokale myndigheter som vurderer hvert år kunne jo vært bra.