Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 702
Altså, disken min har gått til helvete på laptopen. Fikk en hel rekke blåskjermer og .sys feil.
Disse meldingene tilsa at systemet ikke kunne skrive til disk.

Forsøkte en formatering og installasjon til ubuntu uten hell. Den får kopiert det den skal for å starte install, men stopper etter at cd er ejected, med omtrent samme type feil.

Så... fikk tips om å teste et program som het hdd regenerator, men det er kjøpeprogram, og begrenset- har noen av dere tips om alternative programmer som ikke har restriksjoner eller kanskje til og med opensource?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
gpart, for å gjette partisjonstabell. Badblocks finner dårlige blocker, og tar dei utav bruk. Men skriveproblem i ubuntu tyder på fysisk problem, og da bør du få deg ny disk. Diskar dør. Og du hadde vel backup?

Snakk med produsenten, dei brukar å vere veldig greie med bytte av disk: send inn gamle, få ny. Alternativt koster en 2.5" 80GB rundt 1000,- no for tida. Og mens du venter på å få disk i retur, kan du bruke knoppix viss du har behov for det, evt boote fra USB.
neuron's Avatar
Trådstarter
50 0
Det var/er muligens fysisk feil på disken, men ifølge http://www.dposoft.net/#b_hddhid skal HDD Regenerator altså fikse dette.
Ability to repair physical bad sectors (magnetic errors) on a hard disk surface.
Vis hele sitatet...
Jaja, vi får nå se, har en kompis som har kjøpt programmet, som vi får se hva det oppdriver på min disk over natten.
Er driven i stykker går den rett inn. Desverre er det andre gangen på mindre enn et år, og maskinen er ikke ett år enda.
Men thanks slash, er desverre på juleferie, så her er ei hverken det ene eller andre. Jeg skal drukne sorgene mine istedet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan nok ikkje reparere fysisk feil. Det som skjer er vel at programmer får OSet til å ikkje bruke sektorane, eller at disken sjølv merker sektorane som skada og ute av bruk. Det kan du i Linux oppnå med badblocks. Problemet er at det er ofte små fragment av magnetbelegget som har vorte rive laust frå overflata, og som vil ligge og hoppe på overflata når disken spinn, og lage meir problem. Dersom ein disk får fysiske problem, kjem det _garantert_ fleire fysiske feil, og du risikerer at det kan gå fort. Har sett diskar som ikkje har hatt magnetbelegg igjen på overflata...

Så tenk deg om før du bruker slikt. Ta iaffal backup!