Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 5129
Idag gikk jeg inn på www.vg.no For å kikke på dagens nyheter. Det første jeg la merke ti var da Denne artikkelen .. En prest forteller at han har lagt ut en "antiabortfilm" på nettet der det er lett for unge å finne den. Har ikke sett filmen selv, og vet heller ikke om jeg i det hele tatt vil det. Dette må da være unødvendig?

Det som hadde gått bedre tror JEG, hadde vært å legge ut film av en naturlig fødsel i stedet for? Med klipping og hele greia mener jeg.. Har sett en slik fødsel selv, og da mener jeg ikke desse tominutters de viser på tv, men fødselen til søskenbarnet mitt. Og det var nok til at jeg DEN gang sverget at jeg aldri skulle bli gravid om det var det det førte til.

Fortell heller ungdommen om hvor vondt en fødsel er, i stedet for å vise en abort etter 12.uke? Jeg vet da også at drastiske tiltak er nødvendig for ungdom, men dette syntes jeg er for galt.

Legg inn mer seksualundervisning i pensum på ungdomsskolen. I stedet for bare EN time om det i året liksom. Det er etter min mening alt for lite, for å lære ungdom det som trengs. For jeg vet selv at mange ungdom tenker at om de voksne ikke legger mer i dette temaet enn en time i året for å så gå tilbake til utviklingen av alle andre dyr og alt det andre vi hadde om i naturfag på ungdomsskolen, så kunne det umulig være så viktig, eller farlig for den del, å ha sex uten kondom den ene gangen.. Som da faktisk KAN føre til sykdommer.. Og graviditet...
Vi kan jo legge ut en film av en bypass-operasjon hvor de skjærer opp brystplata og eksponerer hjertet. Ser helt for jævlig ut, men skal man unngå en slik operasjon av den grunn?

Jeg mener en slik abortfilm blir bare tull i noe som er en umulig debatt. Problemet er at kirken og dens tilhengere bruker en fanatisk innstilling vedrørende temaet. Debatten viser hvordan enkelte mennesker lar en tro styre sitt liv og sine avgjørelser. Hadde det enda vært at det begrenset seg her. Men neida, de ønsker at _ALLE_ skal la deres liv bli styrt av "eventyrfortellinger" og "alveprinser".
Det argumenteres for at man ikke tenker på barnet, som vitenskapelig bevist ikke er et tenkende og følende vesen ved det tidspunkt abortinngrep nå foretas. Jeg tør ikke engang tenke på hvor forferdelig det kan være å vokse opp med foreldre som igrunn aldri ville ønsket å ha deg, men som ble påtvinget dette fordi de lever i et land hvor myndighetene ønsker detaljstyring av mitt og ditt liv!
Det er ikke alle som er skikket til å være foreldre. Rett og slett. Enten grunnet alder, eller andre årsaker.
Selvfølgelig er det bedre med mer omfattende undervisning, men de av dere som har levd seksuelt aktive noen år vet hvor jævlig fristende det kan være å tenke at "pytt sann, det er da bare å stikke den bittelitt inn", særlig i fylla. Eller hva med et voldtektsoffer som må fostre en kopi av sin overgrepsmann?
Jeg har aldri sagt det er galt å ta abort, og det kommer jeg aldri til å si heller. Jeg syns, og har alltid syns at det er opp til hver enkelt. Men FILMEN syns jeg er unødvendig...
Abort er lite kult fra før av. Sånne idioter gjør det enda verre. Dessuten er det noe uendelig idiotisk med sterkt religiøse menn som argumenterer mot at den KVINNELIGE delen av befolkningen skal få ta et valg som abort en gang nå er.
syns det er veldig unødvendig sjøl, det samme mener jeg om disse trailerene og bussene. Jeg har ikke veldig lyst til å se aborterte(?) foster når jeg går hjem fra skolen. ytterst unødvendig.
Selv har jeg ingen planer om å ta abort
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av MartinB
Selv har jeg ingen planer om å ta abort
Vis hele sitatet...
Selfølgelig har du ingen planer om å ta abort. Det er det INGEN som har før de finner ut att de ikke har en annen mulighet. For å ta ett fatalt eksempel: Jenta er 13år, du å henne hadde en "one night stand" i fylla og hun ble gravid. Hun kommer fra en fattig familie og du lever selv på gata. Hvordan skal dere klare å forsørge denne ungen ?.

Tilbake til topic. Abortfilm er ikke serlig nødvendig og det er nokk heller ikke noe serlig mange som er for abort heller. Tviler på att filmen kommer til å dra ned abortstatistikken noe også. Vi vet jo hva som skjer, det er ikke alt vi trenger å se før vi tror på det.
noen som har direkte link til denne filmen?
Det som slår meg med abortmotstanden er at det stort sett består av eldre hvite menn. Nå skal ikke jeg bli så kvasifilosofisk, men jeg tror ikke en mann kan sette seg inn i en situasjon som en kvinne går gjennom en abort.

Uansett, abort av ett foster som ikke har ett sentralnervesystem har jeg ingen moralske skrupler for og støttet, men jeg skjønner at att det er vanskelig og sette en "rett" grense for hvor sent en senabort kan skje.
jeg er hvit, og mener at abort skal være tillatt.
Jeg er grønn og er for abort - men hva har hudfarge med det å gjøre?

Eldre jordboere er kanskje imot det fordi de får ikke se sine barnbarn før de dør, bare fordi "dagens unge" driver med abort hele tiden, tenker de
Jeg tror nok mye av abortmotstanden til "eldre menn" og Nessa er veldig assosiasjonsbasert, i form av at man ser noe som ligner på et barn, og dermed ubevistt/bevisst trekker slutninger basert på dette.
Med de fleste typer propaganda benyttes uvitenhet som et middel for å fremme en sak- i dette tilfellet vises "kirurgiske senaborter etter 12. uke."--Ole-Erik Iversen. Noe som ikke gjennomføres i Norge. Det er med andre ord ikke riktig det som vises i filmen- det hadde derimot vært en helt annen sak om den hadde vært tuftet på medisinsk fakta.
Jeg mener dette er unødvendig, _men_ jenter og kvinner som velger å ta abort bør få tilstrekkelig informasjon om inngrepet. Kanskje i form av obligatorisk info eller noe...
Abortfilmen inneholder MEGET sterke scener, og er virkelig ikke "safe for work" eller for personer med svak mage.
Du finner den her: http://www.abort.no/
Håper folk er såpass bevisste at man ikke ser filmen fordi man VET at det er sterke scener, og fordi man synes sterke scener er kult. En abort ser ikke pen ut, på samme måte som en levertransplantasjon ikke ser pen ut.

Jo fler som laster ned filmen, jo mer kommer Nessa og resten av kristenfascistene til å fortsette!

IKKE LAST NED FILMEN!
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Det er så teit at sånne idioter flyger rundt og sprer dessa stygge abort filmene og bildene. At dem klistrer abort fostre opp på bilene er for faen noe av det mest idiotiske jeg har sett, folk skal ikke ufrivelig se på døde fostre.
Er bare trist å se på at dem går så langt for å spre budskapet sitt, holder det ikke med å prøve å snakke til politikere eller starte opp en vanlig diskusjon. I stedet for å stå utenfor klinikker og skremme forvirrede jenter som har tenkt til å ta abort.
Vel, det er vel ikke slik abort foregår i Norge i dag. I dag så er det vel kjemikalier som brukes, i hvertfall hvis barnet er under 12 uker. Det er ihvertfall det je ghar hørt.

Den filmen der minner meg mer om dokumentren om abort på russisk vis, der utførte man abort på fostre som var 26 uker gamle
jeg må si meg enig i at dette ER virkelig sterk kost.
jeg er da en av disse som da valgte å laste ned og se denne filmen.
det endrer forsatt ikke mitt syn på abort, som er at jeg er for.

hva med at barnet har alvorlige skader/hemninger/etc?
hva med om foreldrene ikke er skikket til å være foreldre?
Filmen tar foster som er over 12 uker.. Men jeg står på mitt.. Vis en fødsel i stedet for! Viser da også smerten..Kanskje unge tenker på kondom neste gang da?:P
faen i hel.... SJUK prest! bort med kristendommen da slipper vi slike filmer... kriste jæver la folk leve sitt eget liv. Man har lov til å angre.
Sist endret av hairball; 12. desember 2005 kl. 12:51.
Sitat av IceBitch
Filmen tar foster som er over 12 uker.. Men jeg står på mitt.. Vis en fødsel i stedet for! Viser da også smerten..Kanskje unge tenker på kondom neste gang da?:P
Vis hele sitatet...
På allmenn fikk vi se bilder fra en fødsel, var middels ekkelt fram til det som kom _etter_ ungen, det var bare sjukt..

Presten virket teit.
Sitat av z10an
Selfølgelig har du ingen planer om å ta abort..
Vis hele sitatet...
det var en spøk, siden jeg er en gutt lissom
Det finnes gode argumenter mot abort uten at man trenger å trekke inn religiøse meninger. De fleste etikere som skriver om dette er enige om at det er så og si umulig å trekke en linje for når fosteret blir til en person med rettigheter. Det mest naturlige er å sette denne linjen ved befruktning. Legg forøvrig merke til at det er fremmet argumentet for abort, selv med det synet at fosteret er et fullverdig menneske.
Sitat av IceBitch
Filmen tar foster som er over 12 uker.. Men jeg står på mitt.. Vis en fødsel i stedet for! Viser da også smerten..Kanskje unge tenker på kondom neste gang da?:P
Vis hele sitatet...
Eller, man kan se på hva som FAKTISK har fått ned aborttalla i Norge. Det er økt tilgjengelighet på prevensjon, særlig gratis p-piller for jenter mellom 16 og 20 år. Alle vet at om man ikke bruker gummi eller piller så er det en sjanse for å bli gravid.

Og jeg tror ikke Nessa og fundamentalistane ville bitt på løsninga di heller, iom dei er sexmotstandere også
De gjør dette for at færre skal ta abort, ikke akkurat direkte koblet til prevansjon. De er imot abort, de vil fjerne selvbestemt abort.
Er også med på at abort ikke burde være nødvendig siden det finnes midler som hindrer graviditet.. Eller.. SKAL hindre det. Som for eksempel Kondom og andre prevansjonsmidler. Har selv det synet at om jeg skulle bli gravid nå så må jeg ta ansvaret for mine egne handlinger. MEN... Om andre mennesker vil ta abort så er det helt opp til dem. Ser ikke noe ned på dem eller noenting selv om de finner ut at det er best. Men filmen (Som jeg enda ikke har sett) er jeg nok imot. Det at en fødsel bare er middels ekkel til ungen allerede er ute, det er jeg nok ikke helt enig i.. Det gjør likevel vondt.. Med klipping og diverse mener jeg:P *klippklipp* lissom:P
La det bare være sagt at P-piller ikke er 100% sikkert! Sannsynligheten for å bli gravid er ~1%, altså tilstede. Så selv om man bruker dette prevensjonsmiddelet er sjansen for å bli uønsket gravid der. Det samme med kondomer som måtte sprekke. Man kan derfor ikke si at prevensjonsmidler hindrer alle graviditeter, og at det må være en løsning for de som har vært såpass uheldige. Det er tross alt tre eller flere liv det er snakk om!
Seriøst noe såjævla ekkelt.

Blir ikke mot abort av den grunn, men fy faen. Å være så desperate at de lager en slik film.
@Windozer: Poeng. Nessa og andre ekstreme abortmotstandere snakker om folkemord eller massemord når de snakker om abort. Og at de ikke kan sitte stille og se på at det skjer. Med den logikken så er det nok ikke lenge til de følger sine sjelebrødre i USA og tar til våpen.

@DezQuetoz: Filmen viser vistnok et kirurgisk inngrep langt etter 12. uke. I Norge er de aller fleste aborter medisinske aborter som på langt nær er så groteskt som ejg anntar denne antiabortfilmen er.
Sitat av hrafnidr
Det finnes gode argumenter mot abort uten at man trenger å trekke inn religiøse meninger. De fleste etikere som skriver om dette er enige om at det er så og si umulig å trekke en linje for når fosteret blir til en person med rettigheter. Det mest naturlige er å sette denne linjen ved befruktning. Legg forøvrig merke til at det er fremmet argumentet for abort, selv med det synet at fosteret er et fullverdig menneske.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg synes det er mest "naturlig" å sette denne grensen ved når utviklingen har gått så langt at vi kan se at de biologiske forutsetningene for hjerneaktivitet (altså at en bevissthet kan være til stede) har utviklet seg. Før disse er på plass så er det bare noen celler som formerer seg, og ikke stort mer.

Å sette grensen ved befruktning gir etter min mening altfor mange andre etiske problemer. Skulle vi bruke denne grensen til å forby abort, så ville det gå utover alle de kvinner som ikke hadde ønsket barn men fikk det pga voldtekt, glemsel/feilbruk av kondom osv.

Et menneske er mye mer enn bare et befruktet egg.
Sist endret av Kinseek; 12. desember 2005 kl. 15:11.
Jeg synes abort er greit nok, hvis du virkelig ikke vil ha barnet og du VIRKELIG vil det
så må man jo selvfølgelig få lov.
Så jeg skjønner meg ikke på abortmostandere. Selv ser jeg ikke no feil moralskt* å ta abort, det å nekte folk abort er jo bare absurd :S

Det å lage en film av hvordan abort foregår er jo helt sjukt, at dem virkelig går så langt for å
få folk til å skifte mening.
Jeg har alltid vært motstander av abort som prevansjonsmiddel. Det er om lag 5000 aborter årlig i Norge, og jeg tror at mange i det tallet er aborter som egentlig ikke burde funnet sted. Jeg forstår de som blir voldtatt, og de som er ekstremt unge - men jeg forstår ikke de som "ikke traff rett tid, og vil vente". De kan jo gi bort ungen, er nok av folk som vil adoptere?

Forøvrig er jeg motstander av måten folk viser forrakt mot abort. Man kan ikke drive skremselspropaganda for å få folk til å bære frem et barn. Som det står i artikkelen er det denne filmen om kirurgiske ingrep etter 12. uke, noe som er høyst uvanlig i Norge, hvor vi vanligvis gjør det med medikamenter.
Sist endret av Matthiesen; 12. desember 2005 kl. 15:21.
Han her presten står jo for det han mener er rett. Men han tar ikke foreldrene i betraktning når han legger ut om det på denne måten.

Men hva med å bruke prevensjonsmidler?! Jeg har selv opplevd "Jeg er gravid..", det var ikke noe hyggelig opplevelse, tenkte på resten av livet mitt, hvordan skulle dette gå?
Etter den episoden har jeg alltid brukt en eller annen form for prevensjon.

Sex er ikke bare lek..
Sist endret av colamannen; 12. desember 2005 kl. 15:24.
Sitat av Marken
Det argumenteres for at man ikke tenker på barnet, som vitenskapelig bevist ikke er et tenkende og følende vesen ved det tidspunkt abortinngrep nå foretas. Jeg tør ikke engang tenke på hvor forferdelig det kan være å vokse opp med foreldre som igrunn aldri ville ønsket å ha deg, men som ble påtvinget dette fordi de lever i et land hvor myndighetene ønsker detaljstyring av mitt og ditt liv!
Vis hele sitatet...
Som jeg skulle sagt det selv....det lille frøet har det ikke vondt, det tenker ikke. Men en som vokser opp i et helvete tenker og føler... Kristne altså... SKulle ønske man kunne se på ultralyd om man fikk en kristen unge, så kunne man tatt abort før det var forsent

Abort er sikkert ikke lett for den det gjelder, og det blir ikke bedre av at de skal ha skyldfølelse for at de velger skolegang og trygg framtid framfor en unge...
Sitat av Matthiesen
Jeg har alltid vært motstander av abort som prevansjonsmiddel. Det er om lag 5000 aborter årlig i Norge, og jeg tror at mange i det tallet er aborter som egentlig ikke burde funnet sted. Jeg forstår de som blir voldtatt, og de som er ekstremt unge - men jeg forstår ikke de som "ikke traff rett tid, og vil vente". De kan jo gi bort ungen, er nok av folk som vil adoptere?
Vis hele sitatet...
Etter ni måneders svangerskap så har det bygd seg et sterkt bånd mellom mor og barn.. Det er en -mye- tyngre avgjørelse enn abort.
Matthiesen: Jeg tror idéen om en fødselsvideo hadde passet deg godt når du mener at "de kan jo bare klemme ut ungen likevel og gi den bort som en annen julegave"

nohope: Prevensjonsmidler har allerede blitt tatt opp som tema, og debatten er igang vedrørende dette også.
Nå har ikke jeg lasta ned filmen, og har ikke tenkt til det heller.

Noen som kan utdype litt hva man ser i den?
Sitat av Lille My
Som jeg skulle sagt det selv....det lille frøet har det ikke vondt, det tenker ikke. Men en som vokser opp i et helvete tenker og føler... Kristne altså... SKulle ønske man kunne se på ultralyd om man fikk en kristen unge, så kunne man tatt abort før det var forsent

Abort er sikkert ikke lett for den det gjelder, og det blir ikke bedre av at de skal ha skyldfølelse for at de velger skolegang og trygg framtid framfor en unge...
Vis hele sitatet...
Poenget er vel heller at embryoet har potensiale til å bli et medlem av det moralske fellesskap, ikke hvorvidt det kan føle noe eller ikke.
Masse sprøyter, blod, gørr og foster som blir dratt ut samme veien det kom inn..
Kan forøvrig anbefale disse artikkelene for de som er intresserte:
Judith Thomson: A defense of abortion http://www.utdallas.edu/~jfg021000/thomson.html (en klassiker innen etikklitteraturen)

Don Marquis: A Non-Religios Anti-Abortion Argument http://brindedcow.umd.edu/140/marquis.html
Sitat av Marken
Matthiesen: Jeg tror idéen om en fødselsvideo hadde passet deg godt når du mener at "de kan jo bare klemme ut ungen likevel og gi den bort som en annen julegave".
Vis hele sitatet...
Jeg synes et menneskeliv er verd mer enn timer med smerte. Ja, jeg vet at fødlser er smertefulle, men smertefulle nok?

Siterer Chris Rock, uten noen som helst sammenheng, som har kanskje det beste jeg har hørt ang abort:

"If you get a woman pregnant, you can't suggest abortion, if you say EH you fucked up. Because if you suggest it, and she decides to have the baby, when that kid is about 5-6 years old he gonna be cursing your ass out. If you say: "Hey what's up little man. How you doing?" - Hes gonna say "I'm alive that's how the fuck I'm fuck doing, you wantet me dead huh biach, I'm alive motherfucker, I should bust a cap in your ass"..
Sitat av hrafnidr
Poenget er vel heller at embryoet har potensiale til å bli et medlem av det moralske fellesskap, ikke hvorvidt det kan føle noe eller ikke.
Vis hele sitatet...
I så tilfelle aborterer kvinnen et potensiale hver gang hun ikke tar i bruk et egg, eller hver gang mannen ikke bruker sædcellene sine til å befrukte et egg. Potensiale er jo i like stor grad der til å danne et befruktet egg som kan bli et menneske.
Sist endret av Kinseek; 12. desember 2005 kl. 15:45.
Sitat av Kinseek
I så tilfelle aborterer kvinnen et potensiale hver gang hun ikke tar i bruk et egg, eller hver gang mannen ikke bruker sædcellene sine til å befrukte et egg. Potensiale er jo i like stor grad der til å danne et befruktet egg som kan bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Det du sier er at du mener at et fosteret ikke er et barn før det er ute av livmoren i live? Dette er jo vanligvis det som folk diskuterer når de argumenterer for og mot abort. Når kan vi tenke på denne celleklumpen som et barn? Kan vi omtale dette som et liv, eller bare et potensielt liv?
Sitat av Kinseek
I så tilfelle aborterer kvinnen et potensiale hver gang hun ikke tar i bruk et egg, eller hver gang mannen ikke bruker sædcellene sine til å befrukte et egg. Potensiale er jo i like stor grad der til å danne et befruktet egg som kan bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på et befruktet og et ubefruktet egg.
Sitat av Marken
La det bare være sagt at P-piller ikke er 100% sikkert! Sannsynligheten for å bli gravid er ~1%, altså tilstede. Så selv om man bruker dette prevensjonsmiddelet er sjansen for å bli uønsket gravid der. Det samme med kondomer som måtte sprekke. Man kan derfor ikke si at prevensjonsmidler hindrer alle graviditeter, og at det må være en løsning for de som har vært såpass uheldige. Det er tross alt tre eller flere liv det er snakk om!
Vis hele sitatet...
DET vet da jeg også.. Men ta da også i betraktning hvor stor sjangse det er fra før Av for å bli gravid.. Er ikke særlig stor. Er Tross alt mye bedre å bruke kondom eller pillen, og vite at du har gjort det du kan. Det beste middelet er jo som allti avholdenhet, men kondomer og diverse finnes for en grunn.

Forøvrig "lever" fosteret etter ca 28 dager da hjertet slår sine første slag.. Etter 12 uker er det ganske store ting på gang... Har heller ikke sett filmen og akter ikke å gjøre det heller.
Sitat av Matthiesen
Det du sier er at du mener at et fosteret ikke er et barn før det er ute av livmoren i live? Dette er jo vanligvis det som folk diskuterer når de argumenterer for og mot abort. Når kan vi tenke på denne celleklumpen som et barn? Kan vi omtale dette som et liv, eller bare et potensielt liv?
Vis hele sitatet...
Som sagt; foster-utvikling er en gradvis prosess og det er meningsløst å si "befruktet egg=barn, ubefruktet=ingenting" ettersom forskjellen da bare er befruktet/ikke befruktet. Du må se på fosterutviklingen og når dette fosteret begynner å få mer menneskelige egenskaper som f.eks hjernekapasitet så kan vi begynne å snakke om "et barn". Før dette stadiet så er det bare en celleklump og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være noen moralske kvaler å fjerne det.

Sitat av hrafnidr
Det er forskjell på et befruktet og et ubefruktet egg.
Vis hele sitatet...
Ikke i noen særlig menneskelig grad.
Sitat av Kinseek
Som sagt; foster-utvikling er en gradvis prosess og det er meningsløst å si "befruktet egg=barn, ubefruktet=ingenting" ettersom forskjellen da bare er befruktet/ikke befruktet. Du må se på fosterutviklingen og når dette fosteret begynner å få mer menneskelige egenskaper som f.eks hjernekapasitet så kan vi begynne å snakke om "et barn". Før dette stadiet så er det bare en celleklump og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være noen moralske kvaler å fjerne det.


Ikke i noen særlig menneskelig grad.
Vis hele sitatet...
Foruten at det er skapt et nytt liv i det befruktede. Liv vs. ikke liv vil jeg si er en vesentlig forskjell.
Sitat av hrafnidr
Foruten at det er skapt et nytt liv i det befruktede. Liv vs. ikke liv vil jeg si er en vesentlig forskjell.
Vis hele sitatet...
Hva er da "liv"? En sædcelle er jo også liv.

"Liv" i seg selv betyr jo lite i vår verden.
Sitat av IceBitch
Filmen tar foster som er over 12 uker.. Men jeg står på mitt.. Vis en fødsel i stedet for! Viser da også smerten..Kanskje unge tenker på kondom neste gang da?:P
Vis hele sitatet...
Det er da en del av 10ende klasse pensum. Jeg så en 20min lang film der man fikk se hele fødselen sist uke.
Abort, som mange andre ting, er en rettighet vi bør bevare. Moralistavdelingen hos staten skal ikke legge seg opp i dette. Dessuten, jeg trodde folk hadde skjønt at illegale aborter går i taket hvis abort illegaliseres. Om fosteret er et fullverdig liv får være opp til den enkelte mor.

Når det er sagt, så får gjerne de kristne ha holdningskampanjer så mye de ønsker, det er jo viktig å ikke legge seg opp i hvem som får ytre hva, heller. Det offentlige får ta ansvaret i å undervise barn og unge om både prevensjon og abort.
Sist endret av Nichotin; 12. desember 2005 kl. 18:18.
Sitat av voldern
Det er da en del av 10ende klasse pensum. Jeg så en 20min lang film der man fikk se hele fødselen sist uke.
Vis hele sitatet...
Var en del av mitt pensum og på ungdomsskolen.. i EN time.. Er ikke akkuratt så mye fokus på det at det gjør noe liksom.. Det trengs mer for at ungdom skal få det inn.. Helt fra 8.klasse. Vi hadde mer seksualundervisning på barneskolen enn på ungdomsskolen. og da er det litt på grensen
Sitat av Kinseek
Som sagt; foster-utvikling er en gradvis prosess og det er meningsløst å si "befruktet egg=barn, ubefruktet=ingenting" ettersom forskjellen da bare er befruktet/ikke befruktet. Du må se på fosterutviklingen og når dette fosteret begynner å få mer menneskelige egenskaper som f.eks hjernekapasitet så kan vi begynne å snakke om "et barn". Før dette stadiet så er det bare en celleklump og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være noen moralske kvaler å fjerne det.
Vis hele sitatet...
Kansje det er bare en celleklump, men poenget er vel at det i framtiden vil være ett menneske?

Har vel ikke noe særlig formening om abort, mener at folk som ikke vil bli gravide burte passe på atde ikke blir det. Hvis de ikke klarer det er det dems egen feil og det burte ikke gi dem rett til å drepe!

Orka bare å se ett par min ut i filmen før jeg måtte slå av! "grøss"
Sist endret av Named; 12. desember 2005 kl. 18:33.