Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1554
Og før dere spør. Ja, jeg har søkt på forumet men de fleste poster er flere år gamle.

Jeg er i oppstartsfasen når det gjelder java programering. Jeg trenger derfor et knakende godt JDK prog. Noen som har noen gode forslag?
Hvis det finnes en "samling" med java, c, c++ og c# hadde det vært perfekt.
"Samling" med c/c++/c# ? Huh?

Skal du programmere i c/c++ eller c# så bruk visual studio som IDE, ellers er dev-c++ i kombinasjon med #develop (sharpdevelop) en god gratis kombo.

Skal du programmere i Java, så er eclipse et godt IDE og veldig kjekkt for rask utvilling av java-kode.

Så hiv inn eclipse, Java 1.5 JDK elelr 1.4 SDK og les en god java-bok og du er i full gang med java-programmering.
Bruker selv JGrasp og syntes det er veldig enkelt å bruke.
Har også testet textpad, som støtter mange forsjellige språk og enkel i bruk. Men hør på iTroll.. høres ut som han har mer peiling
Bjørn_H89's Avatar
Trådstarter
68 0
Sitat av iTroll
Så hiv inn eclipse, Java 1.5 JDK elelr 1.4 SDK og les en god java-bok og du er i full gang med java-programmering.
Vis hele sitatet...
Er det en spesiell location til Eclipse? Har lastet ned og installert Java 1.5 JDK, har også lastet ned Eclipse, men får ikke Eclipse til å fungere. Får opp en beskjed om at jeg må ha et JRE installert? Har også prøvd å legge alt fra Eclipse mappa i de forskjellige program-mappene som ble laget under installasjonsprosessen til Java 1.5 JDK. Men det vil absolutt ikke fungere?!!?
Har du innstallert JRE fra samme side du lastet ned JDK fra?
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp


Edit:
(The JDK also contains a private JRE for use only by its tools.)
# Private vs. public JRE - Installing the JDK installs a private J2SE Runtime Environment (JRE) and optionally a public copy. The private JRE is required to run the tools included with the JDK. It has no registry settings and is contained entirely in a jre directory (typically at CProgram Files\jdk1.5.0\jre) whose location is known only to the JDK. On the other hand, the public JRE can be used by other Java applications, is contained outside the JDK (typically at CProgram Files\Java\jre1.5.0), is registered with the Windows registry (at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft), can be removed using Add/Remove Programs, might or might not be registered with browsers, and might or might not have java.exe copied to the Windows system directory (making it the default system Java platform or not).
Sist endret av sputch; 20. mars 2006 kl. 12:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ville kikket i eksempeldatabasen til boken
The Java Developers Almanac 1.4. Den inneholder eksempler oppdelt etter java pakkene.

http://javaalmanac.com/egs/?
bruker eclipse eg og, er veldig fornøgd med det. Men har blitt tipsa om BlueJ, det skal visst vere veldig bra når du skal lære deg Java. Kanskje du burde sjekke ut det. www.bluej.org
Personlig sverger jeg iallefall til eclipse, har testet BlueJ engang for en stund siden, og selv om interfacet lignet ganske mye på eclipse, så føler jeg at arbeidsflyten går bedre i eclipse. I tillegg er jo virket det veldig som den var nært knyttet til læreboken med det samme navnet.

Men, som annbefaling til å begynne med ville jeg kanskje brukt et annet program, f.eks. textpad eller vim (i mac/linux) eller noe lignende, for å få syntaksen skikkelig inne. Jo, det kommer uansett, men jeg føler jeg fikk det mer "i fingrene" ved å begynne med et slikt "strippet" program. (skal forsåvidt sies at textpad er utrolig lite funsjonibelt, og ikke er freeware, slik at etter 30 dager popper det opp en liten boks i ny og ned som maser på at du burde kjøpe det). Eclipse (og BlueJ om jeg ikke husker så alt for feil) har autofullfør som gir deg en drop-down meny som lister funksjonene som programmet føler kan "passe inn" der du skriver, og ellers avslutter den paranteser, metoder etc. for deg, i tillegg som interfacet gjør det veldig enkelt å bla mellom funksjoner, finne frem i koden din til metodene etc, noe som er genialt når man driver med litt større prosjekter enn "hei, verden"

Så, jeg ville brukt TextPad eller et lignende programm i et par mnd. så gått over til f.eks eclipse <3

ellers; Lykke til med programmeringen!
Mange som nevner Eclipse her. Selv foretrekker jeg NetBeans. Har prøvd meg på Eclipse et par ganger, men det er et eller annet med det som jeg ikke liker. Men det er nok bare en smaksak.
Sitat av oddr
Mange som nevner Eclipse her. Selv foretrekker jeg NetBeans. Har prøvd meg på Eclipse et par ganger, men det er et eller annet med det som jeg ikke liker. Men det er nok bare en smaksak.
Vis hele sitatet...
Ja, har vert bort i endel som sverger til NetBeans selv, men ikke testet det utover å sett raskt på det. Det som jeg synes er noe av det mest geniale i eclipse er at det er integrert støtte til CVS i eclipse, finnes dette også til NetBeans?
Sitat av Kael
Det som jeg synes er noe av det mest geniale i eclipse er at det er integrert støtte til CVS i eclipse, finnes dette også til NetBeans?
Vis hele sitatet...
I de senere versjonene av NetBeans så er dette integrert, ja.
Jeg tenker at Bluej er bra for å lære objektorientering.
Vim/Emacs/Context for å lære syntaktisk riktighet.
Deretter bruker du den ide'en som passer oppgaven.

Hører mange som bruker både eclipse og NetBeans,
samt Sun Creator.

Eksempel på bruk kan være eclipse for kode og cvs
support, og netbeans for Ui(ny palette i netbeans som
heter matisse er veldig fin).

For min del liker jeg netbeans. Du finner forøvrig endel
ok flash tutorials/presentasjoner på netbeans her:
http://www.netbeans.org/kb/50/flash.html