Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1866
Hei, har en W2k3 Server hjemme, og lurer på følgende :

Kan Ubuntu brukes som klient mot en Windows 2003 server?
Og Kan jeg melde den inn i domene, på samme måte som med Windows Xp?

Takk for svar! : )
Ja!

Google er din venn
Jeg har akkurat fått en doning ubuntu cder, men jeg må si at det var skuffende.

Var endel ting som ikke virka helt som det skulle. For eksempel var det litt problematisk å logge seg på med SSH.

Du har heller ikke funksjonen SU (SuperUser) som standard, du må bruke sudo.


Og endel andre sånne småting, jeg ybtta till Slackware 10.2 istedenfor Ubuntu.
Det er vel egentlig ikke noe problem å aktivere su, eller root? (Betyr det ikke subsitute user?)
Tror det skal være rimelig lett å gjøre dette i kontrollpanelet, under "Users" eller noe sånt.

Jeg brukte også ssh uten problemer i Ubuntu.
Er det en praktisk forskjell på su- og sudo -s ?
Sitat av Dark
Jeg har akkurat fått en doning ubuntu cder, men jeg må si at det var skuffende.

Var endel ting som ikke virka helt som det skulle. For eksempel var det litt problematisk å logge seg på med SSH.

Du har heller ikke funksjonen SU (SuperUser) som standard, du må bruke sudo.


Og endel andre sånne småting, jeg ybtta till Slackware 10.2 istedenfor Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Problematisk å logge seg inn med ssh? Aldri opplevd.
At du ikke kan bruke "su -" for å få root-prompt er 1) gjort med vilje, med tanke på sikkerhet, og 2) lett å fikse.

Slackware? Haha. (Neida, neida. Whatever works for you.)
Dersom du sliter med å logge deg inn via SSH og ikke klarer å følge med såpass under installasjonen at du ikke får med deg su vs sudo er det klart og tydelig at Slackware er distroen for deg. Jeg antar du har brukt Slackware i mangfoldige år, ja?

En desktopbruker skal ikke ha behov for å logge inn som root, det er tankegangen. Root-rettigheter får han gjennom sudo, men mindre han ønsker å aktivere su, noe som i utgangspunktet ikke tar mange sekundene.
Ubuntu skal fint fungere som en klient mot en MS 2003 server, det funker også å legge den inn i et domene.

su tilgang får du ved å skrive:
sudo passwd root

Noe som også er fint og praktisk med Ubuntu er at det har et meget godt utviklet pakkesystem (apt). Noe som gjør det helt utrolig lett å legge til nye programmer eller what so ever.

http://google.no/linux

edit: sshd...
husk at ssh til ubuntuen må installeres først - sshd
Sist endret av airblade; 5. desember 2005 kl. 23:28.
Sitat av Dark
Du har heller ikke funksjonen SU (SuperUser) som standard, du må bruke sudo.
Vis hele sitatet...

Kode

sudo passwd root
og så er du igang og kan bruke su

Kode

apt-get install ssh
for å få ssh og sshd

Ubuntu er kanskje den distroen som først kommer til å ta igjen MacOS?

Melder ifra om at Ubuntu 4.x ikke fungerer med flere NIC. Beware!
Sist endret av fxxked; 6. desember 2005 kl. 00:05.
Heldivis er 4.x gammelt, så det trenger ikke være emne! 5.10 er current, og ny versjon står og koker i kjelen.
Igjen, er det en praktisk forskjell på sudo -s og su? Smak og behag?
Sitat av B3ndx
Hei, har en W2k3 Server hjemme, og lurer på følgende :

Kan Ubuntu brukes som klient mot en Windows 2003 server?
Og Kan jeg melde den inn i domene, på samme måte som med Windows Xp?

Takk for svar! : )
Vis hele sitatet...
Ja det skal være mulig ved å bruke LDAP og Kerberos. Har ikke prøvd dette selv og jeg har hørt det krever endel fikling.

Sitat av Dark
Og endel andre sånne småting, jeg ybtta till Slackware 10.2 istedenfor Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Jeg mener Ubuntu ligger mange hakk foran Slackware når det gjelder pakkesystem og tilgjengelig dokumentasjon, men distrovalg er subjektivt og en smakssak.

Sitat av commie
Igjen, er det en praktisk forskjell på sudo -s og su? Smak og behag?
Vis hele sitatet...
Nei det er ingen praktisk forskjell, men som du sier en smakssak.
Sist endret av duap; 6. desember 2005 kl. 12:14.
Ja det skal være mulig ved å bruke LDAP og Kerberos. Har ikke prøvd dette selv og jeg har hørt det krever en fikling.
Vis hele sitatet...
Ldap og kerberos er vel for å få samme brukernavn inn i linux som i ad så vidt jeg kan huske, altså noe du ikke trenger for å få tilgang til domenet. Kan fortsatt gå veien om samba for å få tilgang til nettverk ressurser. Du vil bli spurt om brukernavn og passord da, som du da selvfølgelig har i ad. Kort sagt, du trenger ikke intigrere ad i linux (ved hjelp av ldap og kerberos) for å ha pcn i domenet, det gjør det bare lettere for brukeren

(skyt meg hvis jeg tar feil, lenge siden jeg drev med det her)
Sitat av commie
Igjen, er det en praktisk forskjell på sudo -s og su? Smak og behag?
Vis hele sitatet...
su kan bruke et seperat rootpassord, det var vel det han ville fram til. Man må selvsagt fjerne seg selv fra /etc/sudoers, ellers har man jo opprettet _flere_ muligheter for å få administratortilgang
Så jeg kan også sette opp Domenekontroller på Ubuntu ?
Sitat av B3ndx
Så jeg kan også sette opp Domenekontroller på Ubuntu ?
Vis hele sitatet...
Denne jobben kan samba gjøre ja. Men krever en del knoting
Ubuntu = debian + GUI

apt owns
Sitat av commie
Er det en praktisk forskjell på su- og sudo -s ?
Vis hele sitatet...
"su -" sender deg HELT opp i supberbrukernivået, akkurat som om du skulle ha logget inn som brukeren "root".
"sudo" sjekker opp om din bruker ($USER) har rett tilgang i /etc/sudoers og kjører kommandoer med superbrukertilgang. ("sudo su -" er akkurat det samme som "su -")

Med ubuntu, så kan man forresten endre rootpassordet (Det FINS ikke root-passord etter fresh install)
"passwd root" (etter "sudo su -")
Sist endret av colamannen; 12. desember 2005 kl. 23:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nohope
"sudo" sjekker opp om din bruker ($USER) har rett tilgang i /etc/sudoers og kjører kommandoer med superbrukertilgang. ("sudo su -" er akkurat det samme som "su -")
Vis hele sitatet...
Den sjekkar ikkje $user. Den sjekkar UID'en til den brukaren som kalla sudo. $user er ein variabel du kan endre sjølv.
Men eg anbefaler deg å bruke sudo. På arbeidsstasjonen min er eg så lat at sudo ikkje har passord for andre ting enn passwd

Sudo er svært enkel å tilpasse, med gruppetilgang, spesifisering av enkeltkommandoar etc.
I og med at jeg også har spørsmål om Ubuntu så fortsetter jeg bare på denne tråden jeg.

Har akkurat blitt ferdig med å installere Ubuntu på en pc. En litt gammer Compaq Presario. Det gikk veldig bra. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal gå for Linux ennå, så det er derfor jeg prøver meg fram på denne gamle pcen.

Problemet: Jeg kommer ikke inn på internett! Under installasjonen av Ubuntu så kom det jo opp om jeg ville at ubuntu skulle fikse nettverkskobling for meg. Jeg sa nei i god tro om at dette må jo da ligne litt på xp og den finner det sikkert selv etterhvert osv... Hele greia var egentlig bare at jeg ikke gadd å reise meg opp og begynne å fikle med nettverkskabler og div. under installasjonen, så jeg takket nei, jeg tar det senere eller noe sånt.
Så da jeg endelig var ferdig med å installere tenkte jeg at nå setter jeg inn nettverkskabelen og vips, så finner FF alt sammen og jeg kan surfe på internett. Men nei, det gjorde den da altså ikke. Har satt FF til å autodetecte proxysettings, uten spesielt resultat. Men når jeg går inn på mitt nettverk eller noe så finner jeg nettverket jeg er koblet på via kabelen.

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan få FF til å finne internett? Evt. noen andre nettlesere som er bedre på sånt enn det FF er?

På forhånd takk for all hjelp
el_tafso:
Sitat av monet.no
Grunnet problemer med utenlandsaksessen hos Telenor har det i kveld/natt vært tidvise problemer med tilgangen til internett for alle våre, og Telenors kunder. Det jobbes med å få dette opp, og vi beklager de problemer dette måtte medføre for våre kunder.
Vis hele sitatet...
.
Dvs, det er problemer over hele Norge:P

hvis det IKKE er på grunn av problemene telenor lager, så kan du sjekke om du har rette DNS-er i /etc/resolv.conf
Min resolv.conf ser iallefall slik ut:
Sitat av /etc/resolv.conf
nameserver 62.128.242.20
nameserver 62.128.242.18
search monet.no
Vis hele sitatet...
Finne internett? Hva i... Altså, det er bare å sette opp maskina til å bruke nettverk, og det gjøres i nettverksinstillingene i Ubuntu. Du finner grafisk config-verktøy i menyen et sted.
Fantastisk. Å be maskinen om IKKE å ordne nettverksoppsett, for så å klage på at man FF "ikke finner internett".
Fantastisk. Å be maskinen om IKKE å ordne nettverksoppsett, for så å klage på at man FF "ikke finner internett".
Vis hele sitatet...
Hehe, ganske morsomt. Men det er jo litt hold i det, da ubuntu ikke "aktiverer" nettverkstilkoblingen i påvente av manuellt satt dhcp etc. Med andre ord den defaulter til "ikke aktivert" nettverkskort.
Du finner nettverksinnstillingene under admin eller user menyen, vil du mest sannsynlig finne at dine nettverkskoblinger står som innaktiv. Du må velge f.eks nettverkskortet og så aktivere det. Merk spesiellt feltet for manuellt satt ip, sett denne til dhcp og ting skal fungere. Hvis ikke, lagre, og start på nytt- slik at startupen setter opp koblingen.