Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 609
Hei!

Har nå fått opp en server her med debian. Oppetiden har passert 16 dager.. wohoo Men nok om det. Det jeg lurte på var hvordan man får skrivetilgang via ftp? Får logget på, men får ikke endra/sletta/lagt til noe. Det er proftpd som kjøres. Har prøvd å lese litt rundt om kring, men skjønner ikke bæret Eller er det en annen ftp-server som anbefalles?

Er det mulig å få et grafisk (via apache, webserver) "kontroll-panel", noe lignende cpanel? Ser det er noe som heter zpanel, men den skjønte jeg ikke no av... hehe. Er ikke så PRO med linux enda.

Og et lite spørsmål til slutt, hvordan setter man opp forskjellige domener på forskjellige mapper / brukere på servern? Har nå cybernorge.com / .org på servern, men vil jo ha flere

Takker for svar!
Sist endret av LaStrada; 16. desember 2005 kl. 10:56.
Bør vel kanskje ikke svare, siden dette dreier seg om ting jeg ikke kan, men generellt i .nix systemer settes rettigheter til bruk av filer via kommandoen chmod.
Her finner du en strålende gjennomgang av funksjonaliteten:

Babysteps her-> http://catcode.com/teachmod/

Håper det hjelper litt på vei.
Forskjellige domener settes opp med <VirtualHost> tagger i httpd.conf.

Kode

Eksempel ipv4

<VirtualHost 10.1.2.3>
ServerAdmin webmaster@host.foo.com
DocumentRoot /www/docs/host.foo.com
ServerName host.foo.com
ErrorLog logs/host.foo.com-error_log
TransferLog logs/host.foo.com-access_log
</VirtualHost>

Kode

Eksempel ipv6

 <VirtualHost [2001:db8::a00:20ff:fea7:ccea]>
ServerAdmin webmaster@host.example.com
DocumentRoot /www/docs/host.example.com
ServerName host.example.com
ErrorLog logs/host.example.com-error_log
TransferLog logs/host.example.com-access_log
</VirtualHost>
Skal du ikke ha egen IP adresse til domenet kan du bare gjøre det raskt og enkelt

Kode

<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin web@host.no
    DocumentRoot /home/user/host.no
    ServerName host.no
</VirtualHost>
Angående problemet ditt med proftpd. Er dette med en anonym user? Eller en user du har lagt til med `adduser'?
Sist endret av lynzh; 17. desember 2005 kl. 01:51.
Takker! Tenkte rett og slett ikke på å chmode, det var jo alt jeg trengte å gjøre :P Takk for det domene greiene, lynzh. Skal se om jeg får sett på det en dag!