Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 11122
Reiste meg litt fort opp ista og så små krystaller av stjerner som flimsa rundt. Dette har skjedd meg før, men har alltid lurt på hva det betyr.

Mener å huske at det betydde at det er like før man svimer av, men vet ikke om dette er bare noe jeg har fra barndommen.

Noen som vet hva som skjer og hvorfor det skjer?
Sist endret av Source; 27. april 2009 kl. 15:07.
Det er mest sannsynlig blodet som renner ut av hjernen idet du reiser deg. Altså du er i ferd med å besvime, men kroppen rekker å pumpe nok blod til hodet før dette skjer.

Du husker det kanskje fra barndommen hvis dere drev med "leken" der man hyperventilerer for så å få noen til å presse brystet inn slik at man besvimer? Husker godt at man så stjerner rett før man besvimte.

En gang hadde jeg ligget 3 timer i strekk i sofaen og plutselig merket jeg at måtte tisse. Jeg hoppa ut av sofaen og løp opp til toalettet og idet jeg silte potetene så besvimte jeg og slo hodet i veggen. Våknet rett etterpå med beina rundt dassen og hodet lent mot veggen samtidig som jeg begynte å le av meg selv.
Sist endret av compurhythm; 27. april 2009 kl. 15:16.
Hvis du føler deg svimmel på samme tid er dette ofte et resultat av jernmangel. Slet med det samme i mange år helt til jeg begynte å ta jerntabletter, da jevnet det seg ut.
Det kan også vere lavt blodtrykk. Gå til legen å ta en blodprøve, enkelt og greit.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av TheShit Vis innlegg
Hvis du føler deg svimmel på samme tid er dette ofte et resultat av jernmangel. Slet med det samme i mange år helt til jeg begynte å ta jerntabletter, da jevnet det seg ut.
Vis hele sitatet...
Følte meg ikke svimmel på samme tid. Tror det bare er stjernene som vimser rundt i ca 15 sek.
Jeg fikk sånn nesten hver gang jeg reiste meg før, hente også et par ganger at jeg besvimte. ''Diagnosen'' jeg fikk var jernmangel, du får kjøpt jerntabletter på apoteket/helsekostbutikker.
Ser du opp på himmelen og ser en statsisk-lignende greie, ser ut som om det flimrer, har jeg hørt at du har enten for liten søvn, eller har spist og drukket for lite. Dette kan dog absolutt bare være bull.
Har selv opplevd disse stjernene, og mangen av gangene var det i øyeblikk som virket helt vanlige, da varer det kanskje rundt 5 sekund.. Jeg syns de er veldig fine å se på, skulle gjerne sett dem oftere
Det er helt vanlig, men hvis det er for ille, så kan det som femtiåttitre sier være lavt blodtrykk. Den vanligste grunnen er fordi blodet fra hodet går fortere nedover mot hjertet enn det hjertet pumper blod mot hodet, men etterhvert øker hjertet blodtrykket, og derfor varer det bare en liten stund.
Skjedd med meg mange ganger da jeg har sittet lenge og plutselig reiser meg opp. Alt bare tåker seg litt for noen sekunder, så går det over.
Det du opplever er fall i blodtrykket til hjernen, og er helt vanlig når man reiser seg. Effekten varierer med hodets endring i posisjon, tid i stillingen og din fysiologi



Edit: Fant noe mer håndfast til deg på nett.

lykke til
Sist endret av Wierd1; 29. april 2009 kl. 14:47.
Kalles ikke dette "blackout"?
trenger det å være noe farlig i det hele tatt?=P skjedd meg flere ganger, er ikke nå problem for meg
Sitat av evievu Vis innlegg
trenger det å være noe farlig i det hele tatt?=P skjedd meg flere ganger, er ikke nå problem for meg
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen lege, men så lenge hjernen får tilstrekkelig med oksygen så kan jeg ikke se faren med dette. Hvis du derimot besvimer og tilførselen av blod til hjernen blir blokkert på en eller annen måte så er det fare for hjerne skade, evt død.
Det er ikke farlig, det fortalte legen meg når jeg var på sesjon for ikke så lenge siden. Jeg har ganske lavt blodtrykk, og opplever det der med å se stjerner veldig ofte når jeg står opp om morgenen eller trener hardt knebøy og markløft osv.
Sist endret av jørgs; 30. april 2009 kl. 17:22.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av jørgs Vis innlegg
Det er ikke farlig, det fortalte legen meg når jeg var på sesjon for ikke så lenge siden. Jeg har ganske lavt blodtrykk, og opplever det der med å se stjerner veldig ofte når jeg står opp om morgenen eller trener hardt knebøy og markløft osv.
Vis hele sitatet...
Mhm.. Ifølge linken nevnt over kan man besvime av det, men kommer raskt tilbake til "jorda" igjen så fort hjernen får blodet den trenger. Så er nok ikke farlig, men kjipt om man driver å besvimer hele tia da.

Meg skjer det bare når jeg står på henda/hue eller som du sier presser ekstremt i div trening. Skjer jo ikke hele tia så klart, og jeg trener mye og opplever det sjeldent.
Sist endret av Source; 30. april 2009 kl. 17:48.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kalles ikke dette "blackout"?
Vis hele sitatet...
Nei, en blackout er når du står en plass så plutselig står du en helt anna plass/et anna tidsrom og husker ingenting mellom det. Føles egentlig ut som å reise i tid, men det er helt jævlig.
Det skjedde med meg en gang da jeg skallet hodet inni en skarp ting. følte ikke noe smerte og plutselig så glitret det "støy" og jeg ble helt surrat og kvalm.
Sikker på at det ikke bare var sånne øye-flytere?
Sitat av plohg Vis innlegg
Sikker på at det ikke bare var sånne øye-flytere?
Vis hele sitatet...
Haha, de øyeflyterne er fantastisk irriterende! men tror ikke akkurat at det er sånne det er snakk om hær.