Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3613
Hello Freaks!

Har et lite problem.

Må ha vinduet oppe 7 timer om dagen ellers blir rommet utrolig varmt og klamt pga. PC.

Finnes det andre løsninger?
Sitat av Feint Vis innlegg
Hello Freaks!

Har et lite problem.

Må ha vinduet oppe 7 timer om dagen ellers blir rommet utrolig varmt og klamt pga. PC.

Finnes det andre løsninger?
Vis hele sitatet...
Har du sjekka temperaturene i pcen (speedfan etc prog.) Evt. Må du rense vifter, og sette inn en eller to ekstra .
Sist endret av Ozzfan; 20. august 2009 kl. 13:23.
Åpne opp døren til resten av huset?


Pc'n vil avgi varme til rommet så lenge den står i rommet.
Eneste muligheten er å plassere den i en boks som har ventilering rett ut...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Åpne opp døren til resten av huset?


Pc'n vil avgi varme til rommet så lenge den står i rommet.
Eneste muligheten er å plassere den i en boks som har ventilering rett ut...
Vis hele sitatet...
Er vell grenser for hvor mye varme den skal avgi?
Bruker du ATI Radeon Fission 9000 og AMD Athlon Warpdrive?
Jeg tror det er huset som er roblemet og ikke PC'n
Men flere vifter i kabinettet vil redusere lagret varme i maskinvaren(?)
Har du stock intelprosessorkjøler må du flekke frem ordentlig kjølepasta.
Skaff deg en bordvifte på Elkjøp eller vent på vinter?

Ble mange løse forslag her nå :s
Sist endret av Rolsen Royce; 20. august 2009 kl. 13:27.
Om bare pc'n står på her, blir det fort 25 grader i rommet..
Skrur jeg på noe annet så hopper tempen raskt opp til 28...

Generelt alt elektronikk som avgir varme vil kunne varme opp ett rom. Da spesielt pc'r, forsterkere og receiver. samt tv'r.
en liten AC unit hadde ikke skadet dog.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485246
Rommet mitt er alt for varmt.. enda pcn min er slått av... Midt på natten koker eg, ca 25 grader liksom.. uvanlig.. men dette er bare mitt rom, broren sitt rom som er rett forsidenav meg er iskaldt.. og samme med alle andre rom i huset.. hva skyldes dette ? og hva søren kan jeg gjøre? tenkte å kjøpe sånn vifte i taken, men hjelper det?
Sitat av Exotic Vis innlegg
Rommet mitt er alt for varmt.. enda pcn min er slått av... Midt på natten koker eg, ca 25 grader liksom.. uvanlig.. men dette er bare mitt rom, broren sitt rom som er rett forsidenav meg er iskaldt.. og samme med alle andre rom i huset.. hva skyldes dette ? og hva søren kan jeg gjøre? tenkte å kjøpe sånn vifte i taken, men hjelper det?
Vis hele sitatet...
Det er unødvendig dyrt, da det burde funke greit med en bordvifte til 99 kr fra Clas Ohlson. Bare man får litt sirkulasjon på lufta i rommet hjelper det veldig.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Det er unødvendig dyrt, da det burde funke greit med en bordvifte til 99 kr fra Clas Ohlson. Bare man får litt sirkulasjon på lufta i rommet hjelper det veldig.
Vis hele sitatet...
bryr meg ikke om kostnadene, vil ha en normal temperatur uten at viften blåser i trynet på meg hele tiden.. har sett at slik vifte koster 800kr, men spm er jo om den vil fungere ?

Som nevnt over så er det elektriske aprater som lager varme.. Har reciver, tv og data på rommet.. men ingen av disse er på, fremdeles varmt.. må ha gjennomtrekk for å få normal temperatur.. men den stiger unormalt når døren lokkes.. selvom vinduet er åpent så er det kokende varmt her.. ( blitt syk pga gjennomtrekk nå )
Vifta trenger ikke blåse deg i trynet for at du skal få sirkulasjon, din sau..
Sitat av VLK Vis innlegg
Vifta trenger ikke blåse deg i trynet for at du skal få sirkulasjon, din sau..
Vis hele sitatet...
Det gjør den uansett ;P Alt for lite rom hehehe
jeg kan ikke se hvordan det å flytte på den varme luften gjør rommet noe kaldere, det vil strengt tatt være små mengder friksjon mot lufta, som gjør den VARMERE (ikke målbart, men allikevel...)

ei heller flere vifter i PC-en, da flytter du bare varmen ut fra hardware mer effektivt, og hardware blir kaldere, men varmen blir allikevel flyttet ut i rommet


rett meg om dere kan
Sist endret av VivaLatrina; 20. august 2009 kl. 15:09.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det virker fornuftig det VivaLatrina sier om at med flere vifter i maskinen vil ikke gjøre rommet kaldere, det vil bare fjerne varmen fra maskinen. Prøv heller å lage gjennomtrekk i rommet, det er en bra metode for å kjøle rommet ned. Da flyttes all den varme luften ut av rommet, det virker gjerne kjøligere en det egentlig er også pga trekken.
Hvis du har en PC som bruker 500w, vil det bli nesten 500w varme.
Det vil ikke bli mindre watt eller varme med vifter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vinduer er kalde flater stortsett, og luftsirkulasjon vil føre til at du får større varmeutveksling gjennom vindu. Kor mykje avheng av typen vindu du har. Har du enkle vindu blir effekten svært stor; har du trelags vindu blir effekten liten.

Det beste er å forbedre luftinga.

Forøvrig vil en PC på 500W tilføre NØYAKTIG 500W varme til rommet - om du ser vekk frå dei milliwatta som slepp ut vinduet som fotoner og deponerer varmen først utanfor huset.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vinduer er kalde flater stortsett, og luftsirkulasjon vil føre til at du får større varmeutveksling gjennom vindu. Kor mykje avheng av typen vindu du har. Har du enkle vindu blir effekten svært stor; har du trelags vindu blir effekten liten.

Det beste er å forbedre luftinga.

Forøvrig vil en PC på 500W tilføre NØYAKTIG 500W varme til rommet - om du ser vekk frå dei milliwatta som slepp ut vinduet som fotoner og deponerer varmen først utanfor huset.
Vis hele sitatet...
det er viktig å understreke at den må bruke de 500 wattene, og at det ikke bare er PSU som KAN levere dette

og det med vinduene er eneste fornuftige møte jeg kan se at sirkulasjon kjøler ned rommet, det tenkte jeg ikke på
Sist endret av VivaLatrina; 20. august 2009 kl. 15:23.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Bruker Thermaltake CPU kjøler. Holder 25 grader idle og 37 grader full load.

Grafikkkortet holder 35 grader idle.

Bare legger merke til at den genererer varme over lengre tid med dør lukket og vinduet igjen.
AC eller en større vifte som peker mot vinduet når det står åpent.
Sitat av Feint Vis innlegg
Bruker Thermaltake CPU kjøler. Holder 25 grader idle og 37 grader full load.

Grafikkkortet holder 35 grader idle.

Bare legger merke til at den genererer varme over lengre tid med dør lukket og vinduet igjen.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at PCen din produserer for mye varme. Det er nok ventilasjonen i huset du sliter med. En kjent feil når man sitter lenge i et lite rom uten å lufte.
Maskina er jo ikke varmere enn kroppstemperaturen din, så du avgir nok like mye varme selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Kan ikke se at PCen din produserer for mye varme. Det er nok ventilasjonen i huset du sliter med. En kjent feil når man sitter lenge i et lite rom uten å lufte.
Maskina er jo ikke varmere enn kroppstemperaturen din, så du avgir nok like mye varme selv.
Vis hele sitatet...
Kor varmt noko er har lite med effekten det avgir. Ein person avgir typisk omlag 100W.

Ein PC avgir stortsett meir enn 100W, men på grunn av aktiv kjøling blir ikkje overflatetemperaturen høgare.
ja, jo, sant det. Poenget mitt er bare at jeg tror mangelen på ventilasjon er problemet
kan jo kjøpe air-condition, man får det på expert og lignende, koster kanskje litt mer, men da blir rommet kaldt..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Beste er nok å få seg et større rom, jeg har iallefall aldri opplevd en PC som genererer merkbar varmeøkning i et rom.

Er rommet ditt 4m2 eller noe deromkring?

Har selv to servere, en skjerm, tre switcher og noe lys stående på på et 5m2 rom på jobb, det generer nok varme til at man burde ha vinduet åpent dog.
Hadde samme problemet i sommer. Med pc'en på ble det utholdelig mye varmer enn uten. Kjøpte meg en gulv vifte bare, billig og effektivt. Sover selv med vifte hver natt foreløpig.
Klamheten kommer ikke fra datamaskinen. Det kommer fra brukere (les mennesker) som puster. Slutt med det så forsvinner klamheten. Spøk til side, du trenger a) å få ut varme, b) å få vekk luftfuktigheten. Den beste kombinasjonen er å få luften ut av rommet og få frisk luft inn. Åpent vindu hjelper litt, men for best resultat, trenger du trekk. Et vindu på gløtt ett sted i huset og ditt vindu på gløtt. Helst i forskjellige etasjer på forskjellige sider av huset, og litt åpne dører mellom alle disse.
Bor selv på en liten 14 kvadrat hybel med
switcher, routere, filserver, stasjonær PC, web-server, og div andre laptoper som står på å suser.

Min løsning er å legge Colaflasker i fryseren, som jeg da etterpå setter inn i hybelen når jeg skal sove. Slik at det blir kallere i rommet.

MEN gleder meg til høsten og vinteren så det bir kaldere
Sitat av Exotic Vis innlegg
bryr meg ikke om kostnadene, vil ha en normal temperatur uten at viften blåser i trynet på meg hele tiden.. har sett at slik vifte koster 800kr, men spm er jo om den vil fungere ?

Som nevnt over så er det elektriske aprater som lager varme.. Har reciver, tv og data på rommet.. men ingen av disse er på, fremdeles varmt.. må ha gjennomtrekk for å få normal temperatur.. men den stiger unormalt når døren lokkes.. selvom vinduet er åpent så er det kokende varmt her.. ( blitt syk pga gjennomtrekk nå )
Vis hele sitatet...
åpne døra og vinduet samtidig så skal du se det hjelper
Er jo ikke bare pc'n heller. Alt du har på av elektrisk utstyr på rommet ditt avgir varme. En 60watts-lyspære? 60watt varme til rommet til syvende og sist. Flatskjerm? Prøv å holde hånda foran den når den er på, så kjenner du hvor varm den er (du kan vel lese bakpå hvor mange watt den trekker, alt dette ender opp som varme). Strømforsyninger til diverse ting og tang? Kjenn på dem, så kjenner du at de også gir fra seg ganske mye varme. Osv osv...

Ellers - hvilken side av huset er rommet ditt på? Hvis du har sol på veggen om kvelden, så blir det litt ekstra varme av det. Hos meg får jeg sola inn vinduet i femtida om morgenen på sommeren, og da er det 30 grader der inne før du veit ordet av det - dvs, jeg har jo ordna en slags markise så jeg slipper det, men fram til jeg ordna det var det helt uutholdelig om morgenen.

En vifte kan være en veldig god hjelp, selv om den egentlig ikke fjerner noe varme, så vil alt av bevegelse i lufta i rommet (så lenge lufta i rommet er kaldere enn kroppen din) kjøle deg ned.
Du har ikke sånn rundt vifte-kanal som mange rom har? Du kan jo evt. dra et rør ned fra det , og montere en vifte i denne som blåser rett mot pcen. Det kombinert med et vindu på gløtt, burde hjelpe.
Sitat av hr1d Vis innlegg
Sitat av Exotic
har blitt syk pga gjennomtrekk nå
Vis hele sitatet...
åpne døra og vinduet samtidig så skal du se det hjelper
Vis hele sitatet...
Tror et skjerf og halstabletter hjelper mer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Genialt om vinteren
Jeg våknet faktisk nettopp pga. at jeg nesten ikke fikk puste innpå rommet mitt. xD Har hatt vinduet lukket og pc`en på siden i går ettermiddag.. Har selv vært borti ditt problem. Det jeg gjorde, var å stille en vifte i ca. 40 diameter rett under vinduet, stikke ørepropper i ørene så jeg ikke hørte vifta. Vinduet litt på gløtt..

Da "suger" vifta den lille lufta som kommer inn vinduet og sirkulerer den rundt om i rommet. Og en vifte gjør forskjell. Selv om vifta ikke gjør det kjøligere, så føles det kjøligere på huden. Man begynner f.eks. ikke å svette om vifta bleser mot huden.
Vannkjøling?
Hva slags gardiner har du. Lysere gardiner reflekterer lyset ut. Eller invester i en foliegardin.
Luftkjøler:
600kr
http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2547749
400kr
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18508367
ta opp gardinene, luften kjøler seg når den treffer kalde vinduer.
Sitat av Feint Vis innlegg
Hello Freaks!

Har et lite problem.

Må ha vinduet oppe 7 timer om dagen ellers blir rommet utrolig varmt og klamt pga. PC.

Finnes det andre løsninger?
Vis hele sitatet...
Bruker datamaskinene min til å varme opp forskjellige deler i leiligheten.
Kan bli noe varmt til tider, men har fin avkjøling hvis jeg åpner de rette vinduene
Sparer jo dessuten penger på å måtte varme opp ekstra
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Sparer jo dessuten penger på å måtte varme opp ekstra
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=32