Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1061
hei jeg lurer på om viss jeg hadde blitt tatt for og røyke hasj og fått det på rullebladet i dag, og 4 uker senere hadde hasj blitt lovlig hadde dette bltt fjernet fra rulleblad da?
eller hadde det forsatt vert der siden når jeg gjorde det var det ulovlig der og da?

bare jeg som tenkte på dette siden jeg ser på den siste revejakta, og kjeder meg egentlig
Sist endret av Dodecha; 21. august 2009 kl. 09:55. Grunn: jenter har skjeder, du kjeder deg
Du ville forsatt hatt det der. Lover har ikke tilbakevirkende kraft hverken den ene eller andre veien.
Hehe. Tilbakevirkende "den ene eller andre veien". Tilbake er tilbake. Fram er fram.

[/flisespikkeri]
enda mere flisepikkeri, noen lover har faktisk tilbakevirkende kraft
Sitat av Sonic Vis innlegg
enda mere flisepikkeri, noen lover har faktisk tilbakevirkende kraft
Vis hele sitatet...
Ikke strafferettslig. Nedfelt i både EMK og grunnloven.
drQ
Egendefinert
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Ikke strafferettslig. Nedfelt i både EMK og grunnloven.
Vis hele sitatet...
Til gunst er det ikke noe problem. Og det er jo nettopp det det er snakk om her. Hvis narkotika ble lovlig ville nok all forfølgning stoppet, også mot de som ble tatt før legaliseringen.

Rullebladet ville nok ikke blitt "vasket", men saken ville nok ikke ha noen betydning lengre.
Det er loven som gjelder i gjerningsøyeblikket som gjelder, selv om det nok finnes unntak.
Hvis du ser omvendt på det, om hasj var lovlig først, men så blitt ulovlig, hadde du ikke blitt straffet for røykinga før loven ble vedtatt heller.

Du vil nok fortsatt ha begått en straffbar handling.
Sist endret av mr_burn; 21. august 2009 kl. 15:09.
Poenget er at om du bryter en lov, og loven fjernes, betyr ikke det at du aldri har brutt loven.