Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4054
Hei

Jeg vil gjerne ha tak i fransk ordbok og autokorrektur i word 2003. Søkt litt rundt, men fant ikke så mye. Noen som har peiling på hvor / hvordan man får tak i det lille "abc-tegnet" foran fransk på lista over språk i Word.

Fikk akkurat igjen fransk stilen min, med årets verste karakter. Hjelp.
Office 2003 Add-in: French Spelling Checker and Thesaurus Settings Den burde funke...

Brief Description
This add-in takes full advantage of the latest Microsoft Office 2003 French Spelling Checker and Thesaurus public update released on 4/12/05 that brings these tools into compliance with the French Spelling reform of 1990.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 6. november 2007 kl. 15:23.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Denne tråden er en godt 4 år gammel. Men problemet mitt er det samme som Bobben. Jeg skal lese en god del fransk i helgen, men har ingen familie eller lærer som kan kjefte på meg når jeg skriver galt. Jeg trenger med andre ord et program som har fransk stavekontroll.

Etter en god del googling har jeg funnet noe som heter "Proofing tools". Men egentlig vil jeg ikke bruke dette programmet, siden det virker til å ha en komplisert installasjons-prosedyre. Jeg sjekket lenken Turbonegro linket til ovenfor, men dette er en addon til den franske word ordrettingen, med andre ord må en allerede ha fransk ordretting til denne filen.*1* For øyeblikket så står jeg fast, men jeg hører mye fint om open office. Er der noen brukere av open office her som kan fortelle meg om open office har ordretting på fransk? Eventuelt også om denne er god eller rævva (gjør mange feil o.s.v) jeg har ingenting imot å bytte til open office.

Eller om noen kan fortelle meg hvor jeg finner en fransk spell checker (eller whatever) til Word.
Jeg bruker Word 2003 SP2 men kan oppgradere til SP3 om det er nødvendig. Siden windows og degradering går sammen som paven og satan kan jeg ikke bruke noen ordrettingsprogrammer som krever SP1 eller lavere. Takker og bukker for all hjelp!

*1* Denne konklusjonen trakk jeg selv da jeg fikk en feilmelding som tød: "Cannot modify the French spelling setting; No Microsoft Spell checker supporting the French spelling reform was found: Error 002"
Du finner fransk Open Office her. Kvaliteten på den franske ordboken kjenner jeg desverre ikke til.

Til MS Office kan du kjøpe språkpakker for £30-40. De er nedlastbare fra MS Office sine nettsider.

Lykke til
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Takker!

Da laster jeg ned Fransk open office og kjører på. Skal rapportere om kvaliteten i denne tråden.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Word hengte seg opp rett etter en lagring.
Huff jeg har fått windows langt opp i halsen i det siste.
Uansett, jeg har smått testet den franske Open office og her er noen punkter som jeg fant interessante:
  • Den har norsk ordretting
  • Prøvde smått å bøye noen verb rett og galt, ordrettingen tok det, men kunne kun si at det ikke passet. Ikke hvordan det skulle bli rett
  • Det ligner veldig på Word, men er mer brukervenlig siden ordrettingen er mer synlig og raskere til å identifisere og skifte mellom språk

Takker for link
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er et helvete når en jobber med tabeller og copy-paster fra andre program eller Internet. Fremdeles en mulig kandidat over Word når ejg lærer meg ting.