Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 14801
Jeg har en sparekonto. Den er det penger på. Det er det ikke på brukskontoen min. Jeg trenger penger. Sparekontoen er min, står i mitt navn, kommer opp i nettbanken, men jeg får ikke overføre penger fra den. Jeg er 20 år, så det er ikke noe med det å gjøre. Kan jeg stikke i banken i morgen og si jeg skal ha ut penger fra sparekontoen, eller blir det problematisk? Det er ikke noe fond eller noe sånn, bare en helt normal sparekonto i DNB.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Det skader ikke å prøve
jeg har samme problem men har ikke giddet å ringe postbanken..
Sikker åp at det ikke er en bsu konto du har? da kan du ikke overføre en drit, før ett eventuelt huskjøp/leilighet.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er 100% sikker på at det er en vanlig sparekonto.
Det finnes/fantes enkelte typer høyrente sparekontoer som må "låses opp" før de kan brukes. Disse har vanligvis ganske gode vilkår som man mister i det øyeblikket man tar penger ut av kontoen. Mulig det er noe sånt i ditt tilfelle.

Uansett, så skal det ikke være verre enn å få banken til å låse opp kontoen.
Hadde problemer med nettbank og sparekontoen selv. For min del var det bare å møte opp i banken så fikset de det.
hadde også samme problemet, men da viste det seg at det var min mor å far som "disponerte" denne kontoen. så de måtte gå igjennom sin netbank å åpne den.
Om du selv disponerer begge, så kan du ringe inn, evt møte opp, og be om overføring fra sparekonto til brukskonto.
Hvis det er en vanlig sparekonto, så velger den som åpnet kontoen hvem som kan disponere den frem til du er 18. Etter det låses den automatisk opp for den personen den er laget til. Hvis det er som du sier, kan du dra i banken i morgen og ta ut pengene kontant der, eller føre over på brukskontoen din.

Dette vet jeg da jeg for 2 uker siden hadde samme problemet, men jeg er da under 18. Fikk dog tatt ut penger, da min oldemor glemte å nevne at jeg ikke skulle disponere den før jeg var 18 :P De aller fleste som åpner sparekonto, velger å ikke la deg disponere den før du har blitt 18.

Lykke til!
Ofte så havner kontoen din i ditt navn etter du fyller 18 år, men min erfaring er at du sjeldent disponerer hele kontoen din når dette skjer automatisk. Med andre ord så får du ikke lov til å opprette egne kontoer, overføre penger fra kontoer som tidligere var låst, osv..

Men som det sies skal det ikke mer til enn en liten samtale med banken før dette ordner seg. Et forslag kan være å kjefte litt på de slik at de ikke gjentar samme feil eller at de endrer på systemet sitt
Sitat av dico Vis innlegg
Ofte så havner kontoen din i ditt navn etter du fyller 18 år, men min erfaring er at du sjeldent disponerer hele kontoen din når dette skjer automatisk. Med andre ord så får du ikke lov til å opprette egne kontoer, overføre penger fra kontoer som tidligere var låst, osv..

Men som det sies skal det ikke mer til enn en liten samtale med banken før dette ordner seg. Et forslag kan være å kjefte litt på de slik at de ikke gjentar samme feil eller at de endrer på systemet sitt
Vis hele sitatet...
Å kjefte på grunn av småting som dette kommer man ingen vei med uansett. Ingen som kommer til å ta det seriøst. Man kommer MYE lengre ved å være hyggelig. Skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan forstå dette...
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg har en sparekonto. Den er det penger på. Det er det ikke på brukskontoen min. Jeg trenger penger. Sparekontoen er min, står i mitt navn, kommer opp i nettbanken, men jeg får ikke overføre penger fra den. Jeg er 20 år, så det er ikke noe med det å gjøre. Kan jeg stikke i banken i morgen og si jeg skal ha ut penger fra sparekontoen, eller blir det problematisk? Det er ikke noe fond eller noe sånn, bare en helt normal sparekonto i DNB.
Vis hele sitatet...
Det skal vel gå å overføre mellom kontoene på nettbanken? vis det ikke er en eller annet spesiell form for konto.
Har selv overført akser og fond på nettbanken over til brukskontoen uten problemer, altså ikke selve aksjene men gevinsten.

Men vil tro du får gjort det vis du drar ned til banken.

Når jeg tenker meg om...
Det er vel kanskje mulig at sparekontoen er sperret av foreldrene dine slik at du ikke får brukt den etter at du har fylt et vist år ? vet ikke om dem kan det til du er over 18 år da. men er dette tilfelle må du ha med foresatte til banken
bobbo's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk sjekka litt detaljer, og både jeg og modern står som disponenter på kontoene mine. Skal stikke innom banken senere og få ordna det. Det er helt vanlig sparekonto med 0,5% rente, så jeg tror ikke det blir noe stress å få dem ut.

Jeg tviler på at jeg må ha med foresatte i banken når jeg er 20 og står som disponent av kontoen. Det burde være slik at det automatisk ble slik at jeg kunne overføre penger fra den, men det går dessverre ikke.
Sist endret av bobbo; 8. mai 2009 kl. 01:54.
høres rart ut ja om du må det.
Men vis dem har sperret sparekontoen til du er 25 elns så må du det. vis det går i det heletatt da
Når jeg ble 18 var fortsatt sparekontoen min låst i nettbanken. La igjen en beskjed i kontaktskjemaet i nettbanken og de ordnet det innen 24 timer.
Selv hadde jeg penger i fondsparing uten at jeg var klar over det, og det var ganske tungvint. Tok vel litt over ei ukes tid fra jeg først var i banken til jeg fikk pengene på ny konto (i en annen bank)
Sparekontoer har vanligvis en begrensning på uttak per år. Det kan være dette som gjør at bankene velger å ikke tillate overføring _fra_ kontoen via nettbanken.

Uansett; Er kontoen din kan du ta med deg legitimasjon, spasere ned til banken og ta ut innholdet (Det anbefales å bruke minst 15% på øl). Er en spesiell kontoordning (BSU, Fond etc.) er du dog bundet av de regler som gjelder.

lykke til
Sist endret av Wierd1; 8. mai 2009 kl. 16:45.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Wierd; jeg mistenker at mer enn 15% går til alkohol, det er roskilde-sparekontoen min det er snakk om. Det ordnet seg på andre måter, men jeg synes det er merkelig praksis at disponenter ikke fjernes automatisk. Som 20-åring har jeg null behov for at Mor kan se kontoen min, men det er vel bare å ta en telefon.
ja nå har jeg vært i banken å løst mitt problemer som var:

problem: jeg kunne ikke overføre penger på nettet fra kapitalkonto til bankort(brukskonto)

svar: løsningen på problemet var å klikke "overføre" og ikke "betale og overføre" da jag var inne på min nettbank så skulle det gå,

en annen grunn till at jeg ikke kunne overføre fra kapital til brukskonto var: etter som jeg har fylt 18 noen månder siden så hadde fortsatt forldre dispansasjon på kapitalkontoen min og de i "kundeservis telefonen" forklarte at det kunne være noen "sperrer" som foreldre hadde satt tidligere etter som penger fra arv og konf kom inn slik at man ikke kunne bruke pengene før man var 20 eller 25 eller liknende. så jeg ringe banken enda en gang og spurte on det var noen sperrer på kapital kontoen, noe som det ikke var ,så da var det bare å huske å klikke på "overføre" på netbanken og ikke på "batale og overføre" så gikk det fint å overføre fra kapital til brukskonto