Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1803
Er litt i pengenød ang. bilkjøp, så lurer på:

Er det på noen måte mulig å få disse ut, uten at jeg bruker den på bolig etc? Må de ha dokumenter på hva jeg har brukt dem til?
Straffbart?
Jeg har tatt ut mine bsu penger hele 2 ganger

Det går fint, du kan ta dem når du vil! Men da stenger de bsu kontoen din også! Ser ikke helt poenget med bsu konto, med mindre man har mye på den!
Trådstarter
3 0
Okei, nice..Så det er 0 prob, de spør ikke hva du vil bruke de til eller noe? Glimrings
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Jeg har tatt ut mine bsu penger hele 2 ganger

Det går fint, du kan ta dem når du vil! Men da stenger de bsu kontoen din også! Ser ikke helt poenget med bsu konto, med mindre man har mye på den!
Vis hele sitatet...
Skattefordeler? God rente?
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Du kan ta pengene ut. Men du må sette alt inn igjen innen året er omme for at kontoen ikke blir stengt.

Det kan være forskjell fra bank til bank, men sånn funker det i postbanken.
Sist endret av CosmoKramer; 8. mai 2009 kl. 13:54.
noen som vet om det funker i sparebanken?
det går nok helt fint, men ikke regne med å få fortsette sparingen der. De har åpent til 15:15 på øysenteret i dag tenker jeg om du peiser ann rekker du det

Edit: Det er jo fortsatt dine penger, men du mister vilkårene de har innvilget deg.
Sist endret av Nenzo; 8. mai 2009 kl. 14:49.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Du risikerer også å måtte skatte for alt som du har tatt ut ifra kontoen.
En av fordelene med å spare i BSU er skattefradrag. Har du fått skattefradrag foregående år for det beløpet du har spart, må du betale tilbake beløpet hvis du bruker pengene på annet enn det BSU er ment for.
Beklager OT, men kan legge til at BSU i tillegg kan være fordelaktig når man skal ut på boligmarkedet mtp. lån. Nettavisen
Hei! Jeg har Sparebanken Vest, og har tidligere forsøkt å få noen kroner ut av kontoen. Jeg fikk beskjed av rådgiver at det ikke var en god ide, for da ville det gis beskjed til fremtidige lånegivere om at jeg har brutt kontoen, og tatt ut pengene til et annet formål enn det var ment som.

Men! Du kan ta ut pengene du har satt inn I ÅR, altså pengene du ikke har skattet for, uten at du bryter kontoen og uten at det får noen konsekvenser for deg. Altså fordi det er penger du ennå ikke har skattet for.

Slik jeg ble fortalt det fungerte i Sparebanken Vest i allefall.
Sikkerhetsklarert
Sitat av tagefo Vis innlegg
Hei! Jeg har Sparebanken Vest, og har tidligere forsøkt å få noen kroner ut av kontoen. Jeg fikk beskjed av rådgiver at det ikke var en god ide, for da ville det gis beskjed til fremtidige lånegivere om at jeg har brutt kontoen, og tatt ut pengene til et annet formål enn det var ment som.

Men! Du kan ta ut pengene du har satt inn I ÅR, altså pengene du ikke har skattet for, uten at du bryter kontoen og uten at det får noen konsekvenser for deg. Altså fordi det er penger du ennå ikke har skattet for.

Slik jeg ble fortalt det fungerte i Sparebanken Vest i allefall.
Vis hele sitatet...
Stemmer.
Man kan fritt disponere det beløpet du har satt inn inneværende år. Dvs setter du inn 20.000 den 1.januar, så kan du ta de ut den 20.desember, uten å bryte noen avtale. Setter du de inn igjen før 31.desember så får du også skattefordelen av de.

Men om beløpet blir stående over nyttår så sperres pengene. Setter man inn 20.000 30.desember og tar de ut igjen noen dager etterpå så bryter man avtalen og du vil aldri mer kunne spare i en bsu konto.