Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1177
Hei!

Skal hjelpe min aldrende mor med å fylle ut skatteseddelen og vi er litt forvirret over hva som er rett og ikke. Jeg eier selv ingen bolig, så har lite erfaring med dette og min far, hennes mann gikk bort for ikke så altfor lenge siden og var primært den som styrte med deres økonomi.

Min mor og far flyttet til en leilighet litt før han gikk bort, men barnehjemmet mitt ble aldri solgt av forskjellige grunner. Jeg har da bodd her gratis i et år på min mors nåde grunnet litt psykiske og økonomiske grunner. Det var litt bakgrunnsinformasjon hvertfall.

Det vi lurer på er hva som blir rett å gjøre med tanke på skatten. For det er jo ikke slik at boligen står tom, og jeg er folkeregistrert og bor her. Litt som en "vaktmester" hehe. Hun har ikke fått noe i leie det siste året og har bare hatt utgifter. Det føles rett og slett feil at hun skal betale full skatt for denne boligen på dette grunnlaget. Vi ser også at boligen ikke er automatisk på skatteseddelen og vi må i så fall fylle inn den informasjonen selv. Er det et tegn på at den ikke skal beskattes? Blir virkelig ikke så klok på skatteetaten sine sider og det og google rundt. Blir nesten mer forvirret. Finner liksom ikke noe eksempel som beskriver en situasjon lignende vår.

Eller kan hende dette er formueskatt? Får ikke tak i min mor for å dobbeltsjekke nå, men tror kanskje det mest sannsynlig er formueskatt og ikke eiendomsskatt. Som sagt er jeg helt molbo på dette med skatt. Men spørsmålet står enda

Håper noen kan hjelpe meg og skjønne dette litt bedre.
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 16:27.
Boligen var kanskje registrert på din far. Så da kommer den ikke opp.
Moren din sitter vel i det som kalles uskiftet bo, som er det mest vanlige vil jeg tro når en ektefelle dør og ikkke har særkullsbarn.

Tror hun skal føre opp eiendommen på selvangivelsen. Vil vel stort sett påvirke eventuell formue.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Boligen var kanskje registrert på din far. Så da kommer den ikke opp.
Moren din sitter vel i det som kalles uskiftet bo, som er det mest vanlige vil jeg tro når en ektefelle dør og ikkke har særkullsbarn.

Tror hun skal føre opp eiendommen på selvangivelsen. Vil vel stort sett påvirke eventuell formue.
Vis hele sitatet...
Jeg burde kanskje presisert bedre, men han døde for 2 år siden og min mor har vært gjennom dette med uskifte og alt noen måneder etter det. "Ikke alt for lenge siden" var kanskje litt følelsesladd skrevet. Men 2 år er jo litt, med nærmere ettertanke. Men det endrer kanskje ikke noe og hun må føre opp dette alikevel da.

Hun er veldig redd for dette med straffeskatt og sånt om hun gjør feil, og om jeg skjønte det rett så måtte hun betale en haug med penger forrige gang. Så jeg prøver å finne ut om dette er rett.
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 16:58.
Eiendomsskatt pleier vanligvis ikke å betales via skatteseddelen. Det betales sammen med kommunale avgifter.

https://www.skatteetaten.no/person/s...eiendomsskatt/

Så ja, dette blir jo under formuesskatten. Siden dette er en eiendom hun eier. Det at hun har utgifter på den spiller ingen rolle, utenom det kan eventuelt trekkes fra på eventuelle inntekter hun har på den.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av j0n Vis innlegg
Eiendomsskatt pleier vanligvis ikke å betales via skatteseddelen. Det betales sammen med kommunale avgifter.

https://www.skatteetaten.no/person/s...eiendomsskatt/

Så ja, dette blir jo under formuesskatten. Siden dette er en eiendom hun eier. Det at hun har utgifter på den spiller ingen rolle, utenom det kan eventuelt trekkes fra på eventuelle inntekter hun har på den.
Vis hele sitatet...
Så det at det bor noen der (meg) har ingenting å si altså? Trodde hovedsakelig denne skatten var laget til for å unngå at bolighaier sitter på eiendommer som ikke blir brukt. Men det er vel ikke så mye å gjøre med det da, tenker jeg.

Eller nå blander jeg sikkert eiendomsskatt og formueskatt igjen og deres forskjellige formål. Derpyderp
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, det har ingenting å si om noen bor der.
Formålet med formuesskatt på sekundærbolig er at folk ikke skal plassere pengene sine i eiendom for å slippe å betale skatt.

Det hadde jo ikke vært rettferdig om Røkke hadde kjøpt en haug av leiligheter for å slippe å betale så skatt.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av j0n Vis innlegg
Nei, det har ingenting å si om noen bor der.
Formålet med formuesskatt på sekundærbolig er at folk ikke skal plassere pengene sine i eiendom for å slippe å betale skatt.

Det hadde jo ikke vært rettferdig om Røkke hadde kjøpt en haug av leiligheter for å slippe å betale så skatt.
Vis hele sitatet...
Nei, skjønner jo dette nå med nærmere ettertanke, og har lært litt om skatt i dag etter mye lesing rundt på nettet og responser herfra. Takker for svar forresten Litt det jeg tenkte på når jeg sa det med eiendomskatten og at det skulle forhindre bolighaier som sitter på eiendommer som ikke blir brukt. Blir vel det samme med formueskatten og at det skal forhindre juksing med å gjemme pengene i eiendom. Er nok godt tenkt som alt, men det går jo hardt utover feil folk synes jeg. Min mor er langt ifra noen Røkke som minstepensjonist og jeg synes det er fælt det blir sånn. Spesielt når markedsverdien blir automatisk satt til noe vi begge mener er langt over hva man faktisk hadde fått for huset. Men det skal vi prøve å fikse til neste år med takstmann. Spesielt surt føles det når hun bare prøver å hjelpe meg som har vært og stadig er i en litt dårlig situasjon. Men sånn er vel bare livet og den diskusjonen får vel bli en egen tråd hehe.
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 01:51.
Ja, ser den.

Det at hun låner bort en leilighet til deg gratis er jo den dårligste dealen for hennes del. Da tar jo ho alt av kostnader.

Det mest gunstige her, mtp skatt, hadde jo vært at eiendommen hadde stått i ditt navn. Da slipper du mye skatt pga at det blir din primærbolig og kan trekke fra 75% ligningsverdien. Har du lån, så går du kanskje i 0.

Et annet alternativ er jo at du betaler husleie.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av j0n Vis innlegg
Ja, ser den.

Det at hun låner bort en leilighet til deg gratis er jo den dårligste dealen for hennes del. Da tar jo ho alt av kostnader.

Det mest gunstige her, mtp skatt, hadde jo vært at eiendommen hadde stått i ditt navn. Da slipper du mye skatt pga at det blir din primærbolig og kan trekke fra 75% ligningsverdien. Har du lån, så går du kanskje i 0.

Et annet alternativ er jo at du betaler husleie.
Vis hele sitatet...
Ja, er fult klart over at det er en dårlig deal for henne. Betalte leie før, men grunnet noen endringer i livet, så gikk det rett og slett ikke lengre. Men er tilbake på AAP nå snart og skal i behandling og deretter utdanning. Så leie skal hun heldigvis begynne å få igjen. Forhåpentligvis får jeg en god jobb i enden av tunnelen også. Vi har tenkt litt på dette med å sette boligen på meg, men jeg har også tre søsken, så vi må se det litt an.

Har sett litt på nærståenderegelen, men har ikke helt kontroll på hva driftskostnadene for huset er, så blir noe jeg må se nærmere på. Men kan være noe å se på for andre som er i en lignende situasjon eventuelt.
Hvis du er enebarn så er det vel helt greit å bo uten å betale leie. Blir forskudd på arv på en måte.
Har du søsken burde det du burde ha betalt i leie trekkes fra din del av arven.
Formueskatt beregnes basert på netto formue, hvor bolig kan være en del av denne. Om boligen din mor eier har verdi, kan dette bidra til formueskatten.
Fordi boligen har verdi og regnes som en del av netto formue, kan den påvirke formueskatten, selv om den ikke genererer leieinntekter.

Eiendomsskatt har vi et punkt som heter også
Dette er en kommunal skatt som noen steder legges på eiendom. Eiendomsskatt varierer mellom kommuner og er vanligvis basert på eiendommens verdi.
Siden du nevnte at boligen ikke er på skatteseddelen, er det mulig at eiendomsskatten ikke er relevant for denne eiendommen, men det avhenger av kommunens regler.

Hvis din mor ikke tar inn leieinntekter fra deg for å bo der, er det sannsynligvis ikke nødvendig å rapportere dette som leieinntekt. Imidlertid, hvis hun tar leie eller har andre inntekter fra boligen, må dette rapporteres.
Det er mulig å utleie boligen skattefritt opp til en viss grense i året. Hvis din mor ikke mottar leieinntekter, er jo ikke dette relevant i ditt tilfelle.

Hva bør dere gjøre?
Skatteseddel: Hvis boligen ikke er oppført på skatteseddelen, bør du kontakte Skatteetaten eller et skattebyrå for å få bekreftet om den skal være der eller ikke. Det kan være at du må rapportere dette, men det er også mulig at det ikke er nødvendig.
Kontakt Skatteetaten: Hvis du er usikker, vil det beste være å kontakte Skatteetaten for å få klarhet i hvordan dere skal rapportere dette, spesielt siden deres situasjon er litt unik.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis du er enebarn så er det vel helt greit å bo uten å betale leie. Blir forskudd på arv på en måte.
Har du søsken burde det du burde ha betalt i leie trekkes fra din del av arven.
Vis hele sitatet...
Tenkt litt på dette, men sånn skattemessig har det vel ingenting å si?

Sitat av SnillDrue Vis innlegg
Formueskatt beregnes basert på netto formue, hvor bolig kan være en del av denne. Om boligen din mor eier har verdi, kan dette bidra til formueskatten.
Fordi boligen har verdi og regnes som en del av netto formue, kan den påvirke formueskatten, selv om den ikke genererer leieinntekter.

Eiendomsskatt har vi et punkt som heter også
Dette er en kommunal skatt som noen steder legges på eiendom. Eiendomsskatt varierer mellom kommuner og er vanligvis basert på eiendommens verdi.
Siden du nevnte at boligen ikke er på skatteseddelen, er det mulig at eiendomsskatten ikke er relevant for denne eiendommen, men det avhenger av kommunens regler.

Hvis din mor ikke tar inn leieinntekter fra deg for å bo der, er det sannsynligvis ikke nødvendig å rapportere dette som leieinntekt. Imidlertid, hvis hun tar leie eller har andre inntekter fra boligen, må dette rapporteres.
Det er mulig å utleie boligen skattefritt opp til en viss grense i året. Hvis din mor ikke mottar leieinntekter, er jo ikke dette relevant i ditt tilfelle.

Hva bør dere gjøre?
Skatteseddel: Hvis boligen ikke er oppført på skatteseddelen, bør du kontakte Skatteetaten eller et skattebyrå for å få bekreftet om den skal være der eller ikke. Det kan være at du må rapportere dette, men det er også mulig at det ikke er nødvendig.
Kontakt Skatteetaten: Hvis du er usikker, vil det beste være å kontakte Skatteetaten for å få klarhet i hvordan dere skal rapportere dette, spesielt siden deres situasjon er litt unik.
Vis hele sitatet...
Takker for godt og utfyllende svar!

Tenker vi kanskje burde ha kontaktet Skatteetaten egentlig, men det endte opp med at vi bare fylte ut informasjonen om huset og det ble en betydelig restskatt. Noe som svir for hennes økonomi, og svir for min samvittighet. Men jeg skal som sagt begynne å betale leie igjen veldig snart, noe hun er veldig glad for.

Hun ville ha det ut av verden og ikke stresse over straffeskatt eller hva man kaller det, og fristen var visst også satt til 30. april så tiden var knapp. Vi så også at de ikke hadde oppdatert hennes eierandel i leiligheten hun bor i fra 50% til 100%, til tross for at min far gikk bort for 2 år siden og har vært gjennom dette med skifte av dødsbo. Hvorfor Skatteetaten ikke har klart å fylle inn dette selv, er et mysterium for oss. Så jeg tror vi gjorde alt rett, og håper inderlig det.
Om der ble en betydelig restskatt grunnet veldig mye høyere verdi enn korrekt, kan man få en takst også endre verdien i selvangivelsen.