Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1300
Jeg har Vista Home Premium og sitter å knoter med problemer osv minst 2 timer vær dag.

Jeg er dritt lei av at ikke ting virker, ting som går alt for tregt, feilmeldinger + +!

I går kveld så bestemte jeg meg for å avbryte alle prosesser jeg ikke mente hadde noe for seg å ha gående, ikke det at jeg vet noe særlig om akkurat dette, men.. Jeg fjærna\killa ca 15 prosesser, minne prosenten gikk ned fra ca 55% til 29-32%. Ytelsen ble som følge av dette betraktelig bedre. Jeg har 2 GB minne.

Er det noen som vet om en sikker måte og "eleminere" alle de prosessene som det egentlig ikke er noen grunn til og ha kjørende? Jeg har lyst til og strippe ned Vista til bare det høyst nødvendige. Ikke alle disse HP greiene som ikke ser ut til og ha noen grunn til å kjøre.

Men jeg kan jo ikke bare avbryte prosesser sånn i blinde uten å vite hva jeg egentlig avbryter.. Så jeg lurer på om noen vet om et program eller en nettside som kan gjøre dett for deg (nettsider som kan ha en forklaring på hvordan)?
Jeg hadde samme problem med min lenovo laptop. Jeg bare formaterte med en "ren" vista cd jeg hadde liggende, og brukte cd-keyen på undersiden av laptopen. Det er nok det enkleste alternativet.
Her vil jeg anbefale følgende: Ta backup av alt som er viktig, stikk innom BlackViper for å sjekke hvilke tjenester som kan deaktiveres. Følg "safe" anbefalingen, men les gjerne litt nærmere om hva de omfatter på siden.

TweakVista sin Windows Vista Tweaks, og ikke programmet, er verdt en gjennomgang.

The HowToGeek har og mange gode tips.

Gå gjennom alle prosessene du får opp i "taskmanageren" og let dem opp på google.

Du vil da mest sannsynlig få en langt mer responsiv maskin, lærer en del om systemet, og står bra rustet når du velger å reinstallere.

atlef.
For å slippe og gjøre det hver gang du restarter, finner du fram kjør (søk etter run), skriver inn msconfig, går på oppstart og fjerner de progammene som ikke trenger å starte derfra. Er heller ikke verre enn, som Louie skriver, å google navnene som står der for å finne ut hva du trenger eller ikke. Det eneste jeg har som starter opp er virusprogrammet mitt.

Flimzes: Hvis man aldri forebygger probleme som gjør at pcen blir treig må man brått formatere en gang i måneden, det er litt unødig og plagsomt i lengden.
Sist endret av Viva la Opium; 7. mars 2008 kl. 13:05.
Ville ikke det enkleste vært å ta prosessor navnet, google det for å se hva det gjør og hvilket program det styrer med, for så å ta bort de unødvendige?

Kan være jeg misforstod litt, men du kan jo gå inn i msconfig og fikse sånn at visse prosesser ikke starter ved oppstart.