Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6294
Nå har jeg fyrt opp dvorak. Bruker det i skrivende stund.
Screenshot: http://home.no/kazookp/dvorak.jpg
Sist endret av kazoo; 11. februar 2005 kl. 01:03.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bruker du det fremdeles, eller gav du opp for tidlig?

Forresten, her har jeg dytta inn en del om Dvorak på min egen wiki:
http://doomtech.net/wiki/index.php/D...ified_Keyboard
Burde være en grei read for de fleste.
Ah, takk nicho
hvorfor heter det dvorak? QWERTY er da greit å skjønne, men Dvorak finner jeg ikke logikken i.
Fordi duden som fant det opp het August Dvorak. En layout trenger ikke nødvendigvis hete de seks første bokstavene. Det ville sett rart ut å kalle dvorak for "å,.pyf".
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg er ny her inne og har veldig veldig veldig lyst til og ordne dette dvorak tastatur oppsette men jeg får det ikke til! driver og instalerer det men hvor skal jeg ''Angi i kontrollpanelet at tastaturoppsettet er US-Dvorak.'' det sliter jeg med... jeg skjønner det bare ikke
Takk for at du tok denne opp igjen.
Jeg tenkte tilfeldigvis på dvorak i dag, og nå som du dro opp tråden tok jeg initiativ til å laste ned driveren.
Skal installere den når jeg får pcen min tilbake fra service. (Bare som en liten utfordring, og for å være forskjellig, hehe)

Edit: Kontrollpanel -> Regionale ... -> Språk -> Detaljer (Eller noe sånt..)
Sist endret av TanteSpiker; 23. november 2006 kl. 18:20.
Hvor mye kjappere er egentlig Dvorak? Klarer å skrive rundt 90 WPM med QWERTY oppsettet, så jeg lurer på hvor mye jeg vil tjene på et eventuelt bytte.
Jeg har nettop omplassert tastene nå.
Har ikke startet å venne meg til det enda, fordi jeg skriver fortsatt på qwerty måten, men uansett, her er 2 tips:

1. Jeg vet ikke hvor mange som er slik, men mitt tastatur har taster som står litt på skrå etter hvilke linje de hører hjemme på, f.eks. Q står litt på skrå nedover, A står helt beint, og Z står på skrå oppover, derfor blir det litt rart når de er omplasserte, det er litt rart og skrive også, kan i værste fall føre til skrivefeil. :P (Når du trykker følest det rart fordi tasten går ikke i nøyaktig den retningen du forventer)

2. Når du fjerner tastene, ta en pinne (eller lignende, jeg brukte et lite skrujern), sett det sånn at det står 30 grader opp fra tastaturet, og plasser det sånn at det står rett ovenfor tasteFESTET på den linja du vil fjerne (sånn at den står fra høyre til venstre, ikke fra oppe og nedover), også beveger du den mot venstre og hører at det regner taster forskjellige steder i rommet.
En ting jeg tenker på;
Må være spesielt og game med dvorak?
Sist endret av MannY; 24. november 2006 kl. 19:13.
Litt OT, men noen som vet noen varierte tester på nettet for å finne ut hvor raskt jeg skriver?
Grantax: Hva er vitsen med å bytte om tastene? Det ødelegger jo litt av læringsprosessen. Sigh...
Ta en titt på den riktige måten å gjøre det på: http://doomtech.net/wiki/index.php/D...ified_Keyboard

suspekt: Jeg skriver ikke så enormt mye fortere, men det jeg merker jeg har tjent på er ergonomi. Blir mye mindre sliten fordi jeg kan flytte fingrere mindre samtidig som jeg skriver like fort.

MannY: Nei, de fleste spill defaulter til qwerty-tastatur, evt. så er det bare å kjøre en tastecombo for å slå tastaturlayouten over til qwerty midlertidig.
Sitat av MannY
En ting jeg tenker på;
Må være spesielt og game med dvorak?
Vis hele sitatet...
Why?
Tror du virkelig at man fortsatt bruker WSAD?
Det blir.. ',;' O A og E ..

Hvorfor ødelegger jeg læringsprosessen ved å bytte om taster?
Jeg lærer jo ved å se hvor tastene er og så skrive..
Nei, nei, nei. Det er jo det som ødelegger. Du lærer mye fortere ved å se øverst på skjermen (på et bilde av layouten) enn å se ned på tastene. Dessuten blir du vant med å se på skjermen fra første stund. Har lagt med skjermbilde av det i wikien, så ta en titt.
jeg omplasserte tastene mine og lærte meg og skrive touch på et par dager. touch går nermest automatisk uten at du merket det
Ok, det betyr at jeg må poppe alle tastene ut igjen, så gøy.
Håper bare at jeg ikke ødelegger dem, men å høre dem sprette rundt i rommet er gøy, helt til jeg må finne dem igjen.
Ok, skal bruke bilde på skjermen da.

Edit: Har begynt å bruke dvorak nå, i 5 minutter (har skrevet 2 setninger).
Er kjempesur, fordi jeg må lete så lenge hver gang. :P
Men uansett.. så skruer dvorak seg av hver gang jeg åpner et nytt vindu, altså det går tilbake til qwerty, må jeg fjerne det tastaturoppsettet for at det skal slutte og gå tilbake manuelt?
Sist endret av TanteSpiker; 24. november 2006 kl. 20:28.
Kan home rowen i hodet nå.
Men blir gal av å sitte med dette, må ta en pause nå.
Tok vel 10-20 minutter å lære meg den. (Tok ABCD greia, til lesson 10 eller noe sånt)
Jeg brukte ca. to timer på å lære alle tastene, så kunne jeg fjerne bildet på toppen.
Grantax, du kan stille inn at den skal bruke dvorak som default med xp sp2 hvertfall. Velg det som default input language.
Kan de aller fleste tastene nå, men jeg skreiv denne setningen på litt over 1 minutt.
Er klar til å gå helt over til dvorak nå.
Sist endret av TanteSpiker; 26. november 2006 kl. 18:14.
Sitat av Marjo
Jeg har litt lyst å prøve å bytte over, men det blir litt problematisk med tanke på at jeg benytter qwerty på iBook'en, og på mac'en på skola.
Vis hele sitatet...
Haha kjører du OSX kan bare legge in hotkeys for å bytte tastaturlayout :-)
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av fxxked
Haha kjører du OSX kan bare legge in hotkeys for å bytte tastaturlayout :-)
Vis hele sitatet...
Tror kanskje han har funnet ut det, med tanke på at det er to år siden han postet det svaret. Og just for the record; dvorak er vanskelig å lære
Sist endret av kosepaa; 28. november 2006 kl. 03:04.
Funker fint å lære seg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fant et nytt tastaturoppsett som vistnok skal være enda mer optimalt enn dvorak igjen, Colemak.
Her er URL om noen er interessert i mer lesestoff: http://colemak.com/
Colemak is a modern alternative to the QWERTY and Dvorak layouts. It is designed for efficient and ergonomic touch typing in English.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Raymond: Problemet er utbredelse og støtte. Norsk Dvorak får man enkelt nok til å fungere på Linux, Mac og Windows. Colemak, derimot... Norsk colemak får bli våte drømmer eventuelt... Man kan jo i de fleste tilfeller alltid forbedre ting, men Dvorak er nok et større hopp fra QWERTY enn det Colemak er fra Dvorak.

Uansett, jeg bumper ikke denne tråden bare av den grunn. Jeg har endelig fått kokt sammen en installer som fungerer med 2000, XP og Vista, og som har filer for 64-bit og Itanium i tillegg til vanlig 32-bit.

Link:
http://doomtech.net/wiki/index.php/D...0.2FXP.2FVista
Tror dere det ville funket til Microsoft Comfort Curve Keyboard? Det er et litt spesielt tastatur så er redd det ikke ville funke.


Edit: Glemte å skrive at jeg kanskje vil bytte om tastene. Derfor jeg egentlig lurte på det.
Sist endret av ChaosD; 31. januar 2007 kl. 18:44.
Hvorfor vil du absolutt bytte om tastene?

For ørtende gang:
Bleh, å fikle om tastene er bare tøys. Det er to grunner:

1) Man setter gjerne opp systemet sånn at man kjapt kan switche mellom layouter når andre skal låne maskinen. Om tastene er byttet om vil det forvirre mange QWERTY-brukere.
2) For sin egen del kan man like gjerne ha tastene som de er. Man skal jo tross alt være profesjonell nok til å ikke se på tastene uansett. Selv har jeg _aldri_ brukt dvorak på en maskin med tastene flyttet om på.
Vis hele sitatet...
Den 'riktige' måten er å ta et bilde av dvorak-layouten og bruke en funksjon for sticky windows for å holde bildet over alle programmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nichotin
Hvorfor vil du absolutt bytte om tastene?

For ørtende gang:


Den 'riktige' måten er å ta et bilde av dvorak-layouten og bruke en funksjon for sticky windows for å holde bildet over alle programmer.
Vis hele sitatet...
Hei!

En mulighet kan være å skrive ut bildet av tastaturoppsettet og feste det på f.eks skjermen.

Jeg har snust på dvorak en stund og bestemte meg for å begynne transformeringen i dag! Vil si jeg er nokså dreven i touch.. Ligger på rundt 80-90 wpm med qwerty, men etter å ha oppdaget dvorak vil jeg satse frem mot 100! Sikkert mange som klarer dette med qwerty også, har faktisk vært oppe i 120+ selv, men det er jo på tekster jeg har pugget! Håper at dvorak kan hjelpe meg til å klare 100 stabilt. Det blir nok vanskelig, men siden det er mange som klarer det med qwerty, tror jeg det bør være fult mulig med de fordelene dvorak medfører!

Må nok innrømme at den egentlige grunnen til at jeg vil lære dvorak, er fordi en kompis har utfordret meg i touch til sommeren! Han er ca. like god som meg, men nå ligger han i hardtrening. Vet han er skikkelig motivert for å vinne, men håper jeg kan ta han med dvorak!

Skal holde dere oppdatert på hvordan det går! Har lest at man fort må regne med ca 100 timer for å gjøre transformeringen komplett, med hastighetsforbedringer og det hele, noe jeg syns virker litt i lengste laget.. Håper å klare det på halvparten av tiden, da med strukturert trening!