Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 14862
Er det noen her på forummet som har erfaring med mekking av potetkanon og eventuelt har tilgang til delene som man må bruke for å lage en? Har sett etter nøyaktige oppskrifter, men finner ingen. Håper på gode svar og om noen eventuelt kan hjelpe med å lage/skaffe deler.
Første filmen..http://lmgtfy.com/?q=howto+potetkanon
Bademiljø har de fleste delene du trenger btw.
Sist endret av AndyCandy; 14. april 2009 kl. 03:46.
Hva skal du bruke den til?
Trådstarter
86 8
Sitat av Lidan Vis innlegg
Hva skal du bruke den til?
Vis hele sitatet...
Vel en potetkanon har vel egentlig ikke andre hensikter enn å fordrive tiden min. Jeg og to kompiser, (alle over 20 så dette er ikke 8 klasse jævelskap) satt og så noen filmer på youtube. Og med tanke på hvor mye dumt og idiotisk vi har gjort opp igjennom tidene så har vi funnet ut at dette fortjente en plass på listen. Den skal absolutt ikke brukes til skadeverk eller andre ting i og med at vi er flere som må ha plettfritt rulleblad i tiden fremover for å lykkes med vårt.

Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Første filmen..http://lmgtfy.com/?q=howto+potetkanon
Bademiljø har de fleste delene du trenger btw.
Vis hele sitatet...
Greit, der ble jeg eid. Har sett rundt på google, men finner så mange forskjellige og uoversiktlige oppskrifter.
Sist endret av SungaDee; 14. april 2009 kl. 04:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du tenkt å legge litt penger i kanona så er denne filmen veldig bra.
http://www.youtube.com/watch?v=biwaO...e=channel_page
Du får de fleste delene i rørlegger butikk eller lignende
Jeg og noen kompiser hadde en genial potetkanon for en del år siden.
Vi brukte:
- ca 1 meter langt stålrør.
- 1,5 liters flaske i
- sølvtape
- silikon

I tillegg brukte vi startgass, peislighter og en pinne til å stappe potetene i bunnen av røret.
Sitat av LidroM Vis innlegg
Jeg og noen kompiser hadde en genial potetkanon for en del år siden.
Vi brukte:
- ca 1 meter langt stålrør.
- 1,5 liters flaske i
- sølvtape
- silikon

I tillegg brukte vi startgass, peislighter og en pinne til å stappe potetene i bunnen av røret.
Vis hele sitatet...
http://www.thscience.no/eksperimente...potetkanon.php
Her er en kjapp oppskrift på det du beskriver!
Et lite tips: ikke fest flasken for hardt. Etter litt bruk ser den fort ganske misformet ut, og den friterte potetsaftlukten er heller ikke så kul Altså sånn at du får byttet flasken uten for mye bry.
Sist endret av LidroM; 14. april 2009 kl. 09:06.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Denne 1,5 liters flaske potetkanoen er veldig enkel å lage, og skyter ganske hardt og ganske langt! Anbefales på det sterkeste.
Guiden finner du på nettsiden min som panda-freser postet 2 poster opp (http://www.thscience.no/eksperimente...potetkanon.php)
Et perfekt rør til denne potetkanonen er 1 meter langt 32 mm i diameter røret til biltema for 36,90 kr.
http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=77974
Disse rørene passer ikke inni korken som du ser på guiden på siden min, men den passer rett på tuten på røret.
Så ta røret og sett det på tuten av en 1,5 litersflaske, teip rundt, lag et hull i flasken for en pei-lighter og du er ferdig!
Da er det bare å stappe en potet nedi røret og dytte den nesten til bunnen før du tar 1 sek med spray (first price hårsparay FTW!) og fyrer løs!

Jeg kan også anbefale denne flotte youtube-guiden på en litt større og kraftigere potetkanon:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=129274
Jeg har laget 2 slike, det tar en stund, men de skyter veldig kraftig!
Skal prøve å lage den potetkanonen som ble beskrevet tidligere i tråden, den med et rør og en 1,5L flaske. Men jeg lurte på hvordan jeg skal fylle på gassen? Skal den fylles inn i røret? Skal jeg ta av flasken for å fylle på, eller skal det var et eget hull for å fylle gass i?
slik jeg gjør det:
Akkurat som den guiden til thoryllo.
bare at jeg driller ett hull på toppen av flaska, hvis den ligger sidelengs, og setter inn en bruskork, så du kan skru av den bruskorken, og fylle på luft.

Men ikke fest den i bunn av flaska! jeg gjorde det på søndag, hele dritten føyk av bak, og traff nesten faren min som holdt på og pusse båt

btw, elsker navnet ditt jack bauer + 24 ftw ^^
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du lager et lite hull i flasken (akkurat stort nok til å få røret på en peislighter inn), enten på siden eller i bunnen av flasken (jeg foretrekker å ha huller på siden av flasken pga. rekyl)
Igjennom dette hullet fyller du drivgassen (f.eks. hårspray), så stapper du peislighteren inn i hullet og trykker på tenneren på lighteren! Da hører du et fint smell, får litt rekyl og poteten flyyyyyr gjennom luften som en.... potet som nettopp er skutt ut fra en hjemmelaget potetkanon

...og for å fylle på mer luft for å skyte en gang til tar man enkelt å moser og klemmer flasken litt! Enkelt og veldig effektivt!
Sist endret av Thoryllo; 14. april 2009 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk her du.
Og her hvis du vil.
Sist endret av drittunge; 14. april 2009 kl. 20:21.
du trenger to muffer allà 110 mm. et pvc eller abs rør (pvc avløp, tjukkere enn andre) allà 110 mm ca. så lang som fra albuen til fingerspissene. også en overgang fra 110 mm rør til 50 mm eller annet ønsket størrelse. du vil også trenge en kobling med skrulokk. og selvsagt et løp, jo lenger jo mer treffsikker! for langt å det vil svekke farta unødvendig. grilltenner, litt ledninger å to bolter som du skrur inn i kammeret på en slik måte at de har noen mm. mellomrom slik at du vil få en gnist som antenner greia.

Alt du trenger får u på bauhaus grilltenner åsså men eneste jeg ville kjøpt derifra er grilltenner og overgangen.. delen virker litt svake, dog jeg har en fullblods bauhaus uten at den har gått i filler enda så er det bedre å være på den sikre sia!

Alle dissa bitene fester du lett med tech7. kan også være kjekt å skru bitene på plass for å være sikker smør limet godt over alle delene! når du har pressa delene sammen med lim vrir du noen vendinger på hver eneste kobling for å være sikker på at det har spredt seg skikkelig.

Har dessverre ingen tegning på hvordan alt skal sammen men det finnes egentlig overalt på nettet. alt du egentlig trenger å vite fra oss er hvor u får delene bauhaus ruler:P
▼ ... over en uke senere ... ▼
husker vi dreiv å leka oss med det der på vg skole når vi gikk det

den minste og faktisk enkleste vi laget var faktisk best å skjøt nå grønnjævlig langt, (dro så langt så potet'n å eppla forsvandt)
vi hadde en halv liters flaske, så et stålrør (som er like stort som der gjengene og toppen på flaska er, og beklager, husker ikke mål.)
vi gjenga opp stålrøret, satt en tynn skru i (så poteten/prosjektilet ikke datt igjennom, så stakk vi et hull nede ved bunnen på flaska å fylte med vanlig hårspray og brukte peislighter til og tenne med,
suste igjennom frontruter på biler og alt.
YouTube - Prosjekt Potetkanon dette er en solid og relativt enkel potetkanon å lage. Kan skyte det meste. Har laget en sånn
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har selv laget 2 slike som mc93 linker til
Tar en stund å lage, men er virkelig kraftige!!!!
Eneste som er dumt med den typen er at den er ganske vanskelig å få luftet, derfor fungerer den supert den første gangen.. men dårligere etter hvert fordi oksygenet blir brukt opp.
Så må man lufte kammeret (tilføre ny oksygen), men siden den ikke har noen deler man enkelt kan ta ut, må man egentlig bare vente...
Mulig at å ta en sykkelpumpe inn i kammeret (gjennom hullet til peislighteren) og pumpe fungerer!
http://www.diskusjon.no/uploads/monthly_02_2008/post-49640-1204181545.jpg

Den funker ganske bra, og det er bare å gi tegningen til rørleggern din. Den kan bli dyr though...
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Har selv laget 2 slike som mc93 linker til
Tar en stund å lage, men er virkelig kraftige!!!!
Eneste som er dumt med den typen er at den er ganske vanskelig å få luftet, derfor fungerer den supert den første gangen.. men dårligere etter hvert fordi oksygenet blir brukt opp.
Så må man lufte kammeret (tilføre ny oksygen), men siden den ikke har noen deler man enkelt kan ta ut, må man egentlig bare vente...
Mulig at å ta en sykkelpumpe inn i kammeret (gjennom hullet til peislighteren) og pumpe fungerer!
Vis hele sitatet...
Jeg bruker å blåse en liten stund i den, det funker
blåser du inn gjør du bare vondt verre:P
liker 1,5 liters flaske med rør jeg! blir ikke så store kuler og de skyter laaangt og hart!
For å lufte dem er det bare å klemme på flaska litt, trenger du nytt kammer får du altid tak i en 1,5 liters flaske!
Vis du skrur en skrue i flaske tuten så detter ikke kulene ned i kammeret og du kan lade den med hva som helst uten å tenke på at det faller ned i kammeret.
Med en sånn kanon skøyt jeg en skrutrekker mot en garasjevegg fra 20m, skrutrekkeren gikk igjennom veggen men stoppet når skaftet traff veggen.
Med den samme kanonen skøyt jeg også en bolt igjennom garasjeporten, gikk rett igjennom!

Lager du en større en og har litt tid så burde du lage et hull i midten av kammeret med ca 10cm diameter, så lager du en reedventil som du tetter hele hullet med og setter en datavifte under hullet, koble til en bryter og et 9v batteri, skru på bryteren og vifta begynner, vifta åpner reedventilen og slipper inn ny luft.
Bare pass på at reed ventilen ikke er for stiv sånn at den ikke åpner seg!
Kjedet meg litt så jeg tegnet en potetkanon sånn jeg ville ha lagd den, mulig det blir et prosjekt etterhvert...

Hadde man lagd den sånn med elektrisk tenner osv så er det eneste du trenger å gjøre for hvert skudd å lade den med en kule.
Utluftinga skjer med vifta og reedventilen, og når du fyller på gass så er det bare å trykke på en liten knapp ved gasstanken.
Kommer nok til å prøve å lage en slik en i sommern...
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
blåser du inn gjør du bare vondt verre:P
Vis hele sitatet...
hvis du suger da, så kommer frisk luft inn den andre enden?

(det var en spøk, for de som ikke skjønte det)

selv har jeg en kanon av syrefast stål (ca 35mm kaliber)
Sist endret av VivaLatrina; 6. mai 2009 kl. 17:14.
hvis du suger da, så kommer frisk luft inn den andre enden? prøv det etter et skudd, du blir "dopa" og det smaker dritt :P
Sleng inn et bilde av kanonen din da
btw, VivaLatrina: syrefast STÅL ? er ikke den tung å bære?
▼ ... over en måned senere ... ▼
har man jæla bra tenner virker zippo bensin strålende som drivstoff
startgass får du kjøpt på alle bensinstasjoner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lagde en potetkanon med diverse søppel jeg fant hjemme... En del rør, en lampeskjerm i aluminium fra Ikea og en blomsterpotte i aluminium. pluss en del skruer og duct tape ;P

Jeg lagde også en liten potetkanon med varer for under 100 kroner på Europris, inkludert lighter-gass... den besto av en 1,5 liters flaske, el-tape og et målebeger for regn..

Om man forstår de enkle prinsippene som en potetkanon består av så kan man lage potetkanoner av det meste. Du trenger bare et tennkammer, en tennmekanisme og et løp. Den enkleste tennmekanismen er nok å bare lage et lite hull i tennkammeret og holde en ligher foran ;D
▼ ... over et år senere ... ▼
søkte på google etter potetkanon, og dumpa hitti denne tråden. Den er gammel, og jeg tenkte jeg skulle blåse liv i den igjen.

tenkte å vise dere en potetpistol : http://www.instructables.com/id/mini-potato-gun/

grunnen til at jeg har funnet frem dette er at je skal på sjørøver-speiderleir, og tenkte ingen pirat uten pistol. Så derfor har jeg mekka sammen en pistol-ting av gammel skrot, og fått inspirasjon fra linken over. har ikke testet den ennnå, men er sikker på at den funker flott.