Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2666
Hei!

Jeg er student for øyeblikket og har hatt ett intenst ønske om å flytte til et annet land, og da har ønsket ligget spesielt på Australia (vet det skal en del til for å komme inn der). Hovedårsaken til dette er at jeg ikke er noe glad i kulde.

Jeg har lenge følt meg "utilpass" i Norge, jeg er glad i natur for all del, men jeg blir mer imponert over natur som består av eksotisk landskap og dyr til sammenligning med norske fjell og fjorder. Jeg var mye med på hytta og skiturer når jeg var yngre, men jeg følte liksom ikke den gode stemningen inne i hyttevarmen slik som resten av familien gjorde.

Når jeg snakker med forskjellige og prøver å tenke etter argumenter for og mot blir det som regel nevnt det at Norge er et veldig bra land å bo i med tanke på økonomi. Det at jeg også etterlater alle når jeg reiser blir også sagt er egoistiskt. Selv setter jeg klimaet høyest på min prioriterings liste, jeg har aldri vært veldig avhengig av å ha noen rundt meg, så det har jeg nesten ikke tenkt over.

Jeg har hatt denne tanken i flere år nå og har lyst til å realisere den når jeg blir ferdig å studere.

Hva mener dere? Bør jeg ikke tenke på meg selv framfor andre når det gjelder en sak som kan påvirke trivselen så enormt? Er rimelig lei av samme vinterdeprisjon hvert år som går.
Visst du vil flytte så flytter du, ser ikke helt problemet med det.
Tror de aller fleste som står deg nærme vill deg alt godt. Om du vil flytte å nyte livet ditt og bli en mye mer kunnskapsrik person ser jeg ikke noe problem i det. Det er vell heller egoistisk av de som står deg nærme om de ikke vil at du skal dra.
Nei, for all del, kom deg ut i verden! Mulighetene i Norge er ekstremt begrenset også, det merker du fort når du er i utlandet!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
JUST DO IT!

Kommer til å gjøre dette 1 - 2 år etter at jeg har fullført læretiden og fått fagbrevet som kokk.
Har vært en plan lenge og hva andre mener om det spiller absolutt ingen rolle, kommer nok tilbake en gang.
Flira litt når du skrev dette med at du føler deg "utilpass" i Norge, er enig men tenker mest på vinterdepresjonen selv om sommeren også være kan være ustabil.
Kulde og grått vær gjør meg sliten, sånn er det faen bare. :P
Må til en plass i et land der klima & temp er mer avslappet og behagelig.
Vil leve med sommer som starter tidlig og varer lenge slik at jeg kan gå i lette klær og føle meg chill hele tiden.
Fortalte om planen til foreldrene mine når jeg var 15 år, flyttet hjemmefra samme sommeren.
Rett før jul det siste skoleåret fiksa jeg læreplass halve landet vekke fra der jeg bodde at the moment, tok flyet opp og naila prøvejobbing flytta opp sommeren etter, 17 år. Stikker enten til Oslo/Stochkholm/København etter læretiden før jeg flytter til utlandet fo'real, sikkert rundt 21 - 22 år.

Italia, Australia og Nederland er det som lokker mest.
Grunnen til akkurat disse 3 er en blanding av karriere, klima og kultur.
Er litt seint til at jeg orker å skrive om alle 3 landene og hvorfor, hvem, hva, hvor.
Blir av og til spurt om Frankrike & Belgia men har valgt dem vekk i første omgang, kansje senere.
Fokuserer mest på de 3 første årene etter læretiden fordi er det er mer realistisk å legge en plan i starten på en yrkeskarriere og ikke for langt ut, vet aldri hvordan ting blir etterhvert som årene går. :P

Ingen kalt meg egoistisk for å ville flytte vekk fra "alt man vet om", har ikke kids eller kjæreste at the moment så ting blir jo litt lettere av den grunn men skal ganske mye til for å holde meg tilbake.
Men uansett poenget mitt er at om du vil flytte så vurder det sterkt og nøye før du kjører på!
Sist endret av Kimbobo; 4. juli 2012 kl. 06:47.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Nei, for all del, kom deg ut i verden! Mulighetene i Norge er ekstremt begrenset også, det merker du fort når du er i utlandet!
Vis hele sitatet...
Hva er det som begrenser deg i Norge?

Har foresten ei venninne som plutselig bare stakk av til Australia, tror hu har vært der et par-tre år nå. Ingen aning hva hun gjorde for å få det tl, men man må jo så klart ha arbeidsvisum.
Drømmer selv om å flytte ut av det kulde-helvete her
Desverre kan jeg ingenting som ville skaffet meg noen arbedstilatelse noe sted utenfor Norge, så jeg er nok stuck her en stund ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Nei, for all del, kom deg ut i verden! Mulighetene i Norge er ekstremt begrenset også, det merker du fort når du er i utlandet!
Vis hele sitatet...
Norge er begrensende ?

Du kan bli omtrent hva du vil uten å være millionær her (ref USA), jobbmarkedet flyter over av ledige stillinger og lønningene er gode.

Hvor er begrensningen ?
Ingenting galt i å utforske verden. Det er ditt liv, du gjør som du vil uansett, så lenge du følger lovet som vi alle må.
Hvorfor skulle det være egoistisk å ville flytte?
Finnes ikke noe bedre enn å reise og oppleve verden.
True phreak.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Nei, for all del, kom deg ut i verden! Mulighetene i Norge er ekstremt begrenset også, det merker du fort når du er i utlandet!
Vis hele sitatet...
Hvis du med det mener at du ikke får kjøpt sprit etter klokken seks på hverdager: Ja, da er mulighetene ekstremt begrenset i Norge. Hvis du sikter til jobbmuligheter, jobbsikkerhet og økonomisk trygghet, derimot, tar du skrekkelig feil..

Til TS: Nei, du er ikke egoistisk om du flytter fra Norge. Det er mange som gjør det, og man skal ikke la andre stå i veien for sin egen lykke. Om du en gang vil tilbake, reiser du bare tilbake. Selv kommer jeg til å gjøre mitt for å jobbe overalt i verden når jeg er ferdig med utdannelsen (utdannelsen min gir meg tilgang til et internasjonalt arbeidsmarked med mye reising og opphold overalt i verden) før jeg en dag kommer luntende tilbake til gode gamle røde, hvite og blå for å stifte familie.
Flytt!

Kan hende kan Australia gir deg et bedre liv. Ikke vet jeg. Vet du? Har du vært der? Uansett er det sunt og dra ut å se verden - kan hende at du overrasker deg selv og faktisk innser at du savner Norge, årstider, og norske folk.

Jeg har bodd tre år i Australia. det var lett og enkelt. Men personlig ble jeg lei av cancer-sol, paddeflatt landskap, og lite med årstider (samt at jeg faktisk liker nordmenn). Men mange nordmenn forelsker seg i Australia og kan hende er du en av dem - bare en måte å finne det ut på
Sist endret av Bearass; 4. juli 2012 kl. 12:23.
Så lenge du ikke etterlater noen barn eller kjæreste/samboer/kone så er du vel ikke veldig egoistisk
Sitat av Kailua Vis innlegg

Jeg har hatt denne tanken i flere år nå og har lyst til å realisere den når jeg blir ferdig å studere.
Vis hele sitatet...
Har du undersøkt mulighetene for å ta et semester eller to i utlandet? Kanskje du ikke trenger å vente til du er ferdig utdannet =)
Sist endret av EnPoseBananer; 4. juli 2012 kl. 14:45.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Norge er begrensende ?

Du kan bli omtrent hva du vil uten å være millionær her (ref USA), jobbmarkedet flyter over av ledige stillinger og lønningene er gode.

Hvor er begrensningen ?
Vis hele sitatet...
Ja fordi lykke er å finne seg en jobb og tjene peng! Tror det var det han mente med innlegget sitt egentlig.
Jeg har sittet og tenkt på spørsmålet ditt en god stund nå, og har også diskutert det med venner og familie. Det var vanskelig, det skal jeg være den første til å innrømme, og det ble en følelsesladet berg-og-dal-banetur. Hvilke faktorer er viktigst, familie, sol, babes og øl? Etter mange tårer og litt blod (skrapa meg opp da jeg skulle inn til den australske ambassaden for å hente info), har jeg nå konkludert med at å reise ville vært veldig egoistisk.
Klart det er egoistisk, men det skal ikke stoppe DEG i å gjøre det DU vil med livet ditt! Det er da mer egoistisk av familien din å holde deg tilbake!
Totalt sett er Norge et jævli bra land å bo i, med mange muligheter og vannvittig fleksibilitet til å gjøre det som trengs for å skaffe deg et bra liv.

Mange andre land har derimot mye bra å tilby, som vi ikke har i Norge, og du burde ikke ha dårlig samvittig for at det trekker deg. Vi ser alle etter forskjellige ting. Ikke undervurder Norge og nordmenn, vi er generelt bra folk.. men er du lei, så er det beste alternativet å forsøke noe annet. Veldig mange som reiser ut, kommer tilbake etter noen år og har fått en helt annen forståelse om hvorfor Norge faktisk er et bra land å bo i... fordi det kan være vanskelig å se når man er midt oppe i det.

En advarsel er at det er innmari høy arbeidsledighet i Europa og USA for tiden. Norge og Australia er vel kanskje de to eneste landene i den vestlige verden som fortsatt ikke har problemer, men det er overhodet ikke sikkert at dette varer. Etter all sannsynlighet kommer det til å bli vanskeligere å finne ålreite jobber over de neste 5 åra i verden, så å skaffe seg en brukelig utdannelse eller nyttig erfaring er ikke en dum ide. Man trenger selvfølgelig ikke planlegge de neste 30 åra i livet sitt med en gang, men det er viktigere å tenke litt på fremtiden nå enn det var for 5 år siden.
Det er ditt liv, ingen andres. Det er en haug av muligheter rundt i verden. Bruk dem Norge er jo bare en bitteliten del.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ja fordi lykke er å finne seg en jobb og tjene peng! Tror det var det han mente med innlegget sitt egentlig.
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg hadde slitt litt med lykken hvis jeg ikke kunne gå på skole fordi familien min ikke har nok penger.

Man blir ikke direkte ulykkelig av bekymringene over gratis helsevesen heller..
Det er ikke egoistisk å oppleve verden.

Det jeg derimot ser på som egoistisk er personene som i flere tiår nyter godt av det norske velferdssamfunnet slik at de får seg en god utdannelse, før de så flytter til utlandet fordi de ikke vil betale skatt til den "grådige" norske staten.