Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1020
Maskin:
Fujitsu ICL ErgoPro
e450/75-16-540MB
Produkt: DEA8620035U1

Bios:
ICL Mach64Ct-C2 PCI BIOS Rel B
ICL System BIOS #51 Versjon 1.23


Får følgende melding under boot:

Bios(61): Hard disk controller error, status = 20H
Bios(23): Hard disk init failed



Funnet noe etter noen søk på nettet:
BIOS(23): Hard disk init failed
A fixed-disk fault has been recorded in the parameter memory, and SETUP has not been
used for checking the fixed-disk types since the recording. When an unformatted fixed disk
is installed, this message is normal and should be ignored. Use SETUP to correct the fixeddisk
type. If the message persists, the fixed disk or the disk controller is defective.

BIOS(61): Hard disk controller error, status=codeH
Internal diagnostics failed. If this message persists, the fixed-disk controller must be
replaced.

Noen som kunne forklart hva dette betyr, og hva som må gjøres for å fikse det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bios(23): Hard disk init failed - sier at HDD har problemer.


Bios(61): Hard disk controller error, status = 20H sier at kontrolleren (på hovedkortet tipper jeg) har problemer.

Kan være at en feilende disk genererer begge feilene dog, jeg ville prøvd å sett om noen feilmeldinger dukker opp hvis jeg koblet ut HDD'en (koble ifra kabelen).
Trådstarter
55 0
Når disken kobles fra kommer akkurat de samme feilmeldingene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
http://pcguide.com/vb/archive/index.php/t-9622.html

Er dette en mistenkelig gammel maskin?
Trådstarter
55 0
Tror den er fra 1992 eller lignende. Brukes til å kjøre et dos prog.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tviler isåfall sterkt på bios er fully selfdetecting, du må nok derfinere disken i bios (med blocks cylinders, zones) for å få det opp å kjøre.
Trådstarter
55 0
eneste problemeter at jeg ikke aner hvor stor disken er

står følgende på disken:

C/H/S: 42-968/5/17, 85-977/10/17, 127-919/16/17, 170-1011/15/22

Altså slik jeg forstår det er det første tallet størrelsen på disken i MB, andre tallet er Cylinder/Head/Sone.

I biosen stod den på auto detect så jeg forsøkte å sette inn parametrene, men har så langt ikke fått dette til å fungere. Og det funker vel ikke å sette inn en annen disk som er større heller, siden den garantert ikke støtter så store disker?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg vil tippe den støtter maks 7.8GB disk iallefall (mener at det var noen grense i det området på den tiden).

Og du må nok skrive inn CHS verdier i bios og ikke størrelse verdi (den beregnes av CHS verdi.
Trådstarter
55 0
Fant ut at det var hdd som var defekt. Har klart å finne ny disk, men sliter litt med å formatere den.
Det ligger Win NT 4.0 på disken, hvor finner jeg diskett så jeg får bootet maskinen i dos?

Programmet som skal legges inn på maskinen skal bare kjøre i MS-DOS 3 eller nyere.

Har sjekket bootdiskene på bootdisk.com, men de fungerte ikke(mulig floppy'en er defekt). Noen som vet om bootdisker som funker, eller vet om en smart måte å få formatert maskinen og lagt inn MS-DOS?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan finne gratis bootdisketter på www.bootdisk.com.

Dersom disse ikke fungerer er det garantert noe galt med disketten\diskettdrevet du bruker.

Ellers kan du formatere harddisken via MS-DOS diskettene også.
Trådstarter
55 0
Etter mye frem og tilbake har jeg funnet en floppy som funker og fått formatert disken.

Men jeg trenger Operativ System MS-DOS 3.0 eller nyere, søkt google opp og ned uten å finne en download. Er MS-DOS ikke tilgjengelig for gratis nedlasting?

Trenger sårt hjelp her!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser at det ligger flere kopier ute på blant annet piratbukta så burde ikke være noe problem å få tak i.
Trådstarter
55 0
Takker for svar. Ser ut til at problemene løser seg nå.